Hvordan finder man ud af den exacte mp3-fil's kvalitet ?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Hvordan finder man ud af den exacte mp3-fil's kvalitet ?

Indlæg af SAPPY »

Hey,
Hvis jeg nu laver en audio fil om til mp3 192 kbps....dernæst tilbage til audio og igen omdøber den til feks 320 kbps, så viser infoet omkring filen at den er 320 kbps fordi at det har jeg skrevet den er. Den er jo så kun 192 kbps, men hvis jeg kommer i tvivl på et eller andet tidspunkt, hvordan finder jeg så ud af den exacte mp3-fil's kvalitet ?
Senest rettet af SAPPY tors 23. aug 2012 12:30, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

vlc player kan vise det....
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

Det korte svar: Nej.

Spørgsmål: Hvis du tager en liter blandet vand og alkohol, og først hælder i en kop og bagefter over i en flaske hvor du fylder op med vand så falsken er fuld - kan du så bagefter undersøge flasken sige hvor stor koppen var?

Svar: Kun hvis du kan måle % af alkohol i flasken og kender % delen af alkohol i den oprindelige blanding.

Oversat: Man kan lave en spektral analyse af indholdet i filen og så vurdere om det passer med en 192 kbps MP3, men kun hvis du kender det spektrale indhold af den originale lydfil.

Modspørgsmål: Hvorfor overhovedet pakke en mp3 fil om? Kvalieten er forsvundet og man vinder ikke noget ved hæve bitrate bagefter - tværtimod mister du endnu mere lyd for hver gang du konverterer til mp3.
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

SAPPY skrev:Hey,
Hvis jeg nu laver en audio fil om til mp3 192 kbps....dernæst tilbage til audio og igen omdøber den til feks 320 kbps, så viser infoet omkring filen at den er 320 kbps fordi at det har jeg skrevet den er. Den er jo så kun 192 kbps, men hvis jeg kommer i tvivl på et eller andet tidspunkt, hvordan finder jeg så ud af den exacte mp3-fil's kvalitet ?
Det kan du ikke :)

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

ARGH - misforstod spm....
Nej, det bliver rigtig nok umuligt...
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Løsning på problemet:
Hav altid Wav, Aiff eller FLAC af filen liggende - og dette skal selvfølgelig være den rene ukomprimerede udgave, ikke en mp3-fil der er konverteret til eksempelvis wav.

Medlemsavatar
BlueSwan
Medlem
Indlæg: 1289
Sted: Helsinge

Indlæg af BlueSwan »

SAPPY skrev:Hey,
Hvis jeg nu laver en audio fil om til mp3 192 kbps....dernæst tilbage til audio og igen omdøber den til feks 320 kbps, så viser infoet omkring filen at den er 320 kbps fordi at det har jeg skrevet den er. Den er jo så kun 192 kbps, men hvis jeg kommer i tvivl på et eller andet tidspunkt, hvordan finder jeg så ud af den exacte mp3-fil's kvalitet ?
Jeg er meget i tvivl om hvad du mener. Snakker du om at KONVERTERE en 192 kbps fil til WAV format og dernæst atter KONVERTERE den til 320 kbps??

Resultatet bliver i så fald IKKE en bedre kvalitet fil end din oprindelige 192 kbps - tværtimod bliver den ringere.

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

BlueSwan skrev:
SAPPY skrev:Hey,
Hvis jeg nu laver en audio fil om til mp3 192 kbps....dernæst tilbage til audio og igen omdøber den til feks 320 kbps, så viser infoet omkring filen at den er 320 kbps fordi at det har jeg skrevet den er. Den er jo så kun 192 kbps, men hvis jeg kommer i tvivl på et eller andet tidspunkt, hvordan finder jeg så ud af den exacte mp3-fil's kvalitet ?
Jeg er meget i tvivl om hvad du mener. Snakker du om at KONVERTERE en 192 kbps fil til WAV format og dernæst atter KONVERTERE den til 320 kbps??

Resultatet bliver i så fald IKKE en bedre kvalitet fil end din oprindelige 192 kbps - tværtimod bliver den ringere.
Kender godt proceduren omkring når en mp3-fil har en vis kvalitet ikke kan gøres bedre......det ved jeg godt. Jeg er bare ude efter en mulighed for at se hvilken kvalitet filen rent faktisk er i, hvis nu der er blevet ændret i filens kvalitet gennem flere konverteringer.

Feks., hvis jeg modtager en fil og afsender siger den er 320 kbps, men rent faktisk har den måske kun været 128 kbps.....afsender 'døber' den til at være 320 kbps så det ser visuelt sådan ud.....så er det jeg spørger, hvordan kan jeg se kvaliteten på anden vis ?

Måske et langt ude spørgmål, men det kunne da være fint med sådan et program så man helt sikkert vidste hvilken kvalitet man evt. arbejdede med. :)

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

SAPPY skrev:....så er det jeg spørger, hvordan kan jeg se kvaliteten på anden vis ?
Det kan du ikke.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Når jeg optager noget fra en stream (eksempelvis hvis det ligger på soundcloud og kun til stream), så gemmer jeg det som wav (ellers får jeg jo yderligere komprimering fra en konvertering fra wav til mp3). Når jeg så afspiller det i Winamp, kan jeg visuelt se at der er skåret af ved en bestemt frekvens oppe i toppen. Udover det kan det jo så også høres. Ved ikke om det kunne være brugbart for dig. Du kan jo teste med en wav-fil, konvertere den til 128k mp3, konvertere til wav og kigge på visualizeren i din afspiller.

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

Christoffer I. N. skrev:Når jeg optager noget fra en stream (eksempelvis hvis det ligger på soundcloud og kun til stream), så gemmer jeg det som wav (ellers får jeg jo yderligere komprimering fra en konvertering fra wav til mp3). Når jeg så afspiller det i Winamp, kan jeg visuelt se at der er skåret af ved en bestemt frekvens oppe i toppen. Udover det kan det jo så også høres. Ved ikke om det kunne være brugbart for dig. Du kan jo teste med en wav-fil, konvertere den til 128k mp3, konvertere til wav og kigge på visualizeren i din afspiller.
Mjoh, det kunne man jo gøre.......jeg var egentlig bare ude efter en mulighed for at kontrollere om en mp3-fil egentlig lever op til den kvalitet som er blevet 'tastet' ind med den. Der nogle sites der sælger 128 kbps, 160, 192 osv. -filer med forskellige priser, men i princippet kunne de alle være 160 kbps......fatter ikke at der ikke findes sådan et program.

Jeg lavede for et stykke tid siden et remix og sendte det (udelukkende) til kunstneren som mp3-fil....godtnok i en god kvalitet, men senere blev den solgt på et site som .wav/audio fil....det kan man jo så heller ikke kontrollere !?

Nyt svar