Hvilke brændbare cd'er til vores EP?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Sted: København

Hvilke brændbare cd'er til vores EP?

Indlæg af de Haan »

Hejhej

Mit band er blevet færdig med vores EP, og skal til at lave nogle fysiske eksemplarer vi kan sælge til koncerter osv. Vi er lidt i tvivl om det er nødvendigt at vælge de dyre Taiyo Yuden cd'er som folk anbefaler, eller vi godt kan købe nogle billigere cd'er?

Er forskellen at der kan komme brændefejl på de billige cd'er? Og hvor stor er chancen mon ca.? :)

Mvh Nikolaj

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

jeg plejer at købe cd mm hos - billig median - og har aldrig haf brændefejl - og de er sku billige der - men forskellige prislejer

Medlemsavatar
Magister Bibendi
Medlem

Indlæg af Magister Bibendi »

Var brændefejl ikke noget vi bekymrede os om i 90'erne?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Magister Bibendi skrev:Var brændefejl ikke noget vi bekymrede os om i 90'erne?
+1

Kan ikke mindes at have haft brænderfejl siden omkring 90'erne...
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Og der var sandelig også nok til resten af livet:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

"Brændefejl" manifesterer sig ikke ens på forskellige afspillere. Så når folk siger, at de ikke har haft fejl, så er det altså kun et udtryk for at de enten ikke selv har oplevet det i deres egen afspiller eller at C2 fejlene er blevet ekstrapoleret og de ikke har kunne høre det.

Så jeg vil anbefale dig at købe TY Audio 32x og brænde i en rimelig hastighed som feks 8x speed.

Lav en Red Book.

De er ikke specielt dyrere end andre medier.

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

Jeg har brændt massevis af CDR's til bilen når der skal 'testes' musik på et alternativt medie, og har så godt som aldrig haft fejl uanset brændehastighed, udover de gange hvor jeg har arbejdet med flere andre programmer samtidig med brændingsprocessen og formentlig 'overbelastet systemet. Få evt. fat i de CDR skiver man kan printe på!

Medlemsavatar
marco
Medlem
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Jeg ville sgu få CD'erne trykt i et relativt lille oplag, ved en producent. Brændte CD'er er skøre, og du kan opleve at de afspilles perfekt på din afspiller derhjemme, men ikke fungerer på Tjalfes anlæg.

Hvis du køber 500 eksemplarer giver du, virkelig max, 10 kr. pr. CD + NCB, som, når i selv har skrevet numrene, får tilbage igen! :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

SAPPY skrev:Jeg har brændt massevis af CDR's til bilen når der skal 'testes' musik på et alternativt medie, og har så godt som aldrig haft fejl uanset brændehastighed, udover de gange hvor jeg har arbejdet med flere andre programmer samtidig med brændingsprocessen og formentlig 'overbelastet systemet. Få evt. fat i de CDR skiver man kan printe på!
Se min post ovenover din. Det er lidt mere kompliceret.

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator

Indlæg af SAPPY »

Holger skrev:
SAPPY skrev:Jeg har brændt massevis af CDR's til bilen når der skal 'testes' musik på et alternativt medie, og har så godt som aldrig haft fejl uanset brændehastighed, udover de gange hvor jeg har arbejdet med flere andre programmer samtidig med brændingsprocessen og formentlig 'overbelastet systemet. Få evt. fat i de CDR skiver man kan printe på!
Se min post ovenover din. Det er lidt mere kompliceret.
Set og noteret :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Det er jo ikke noget at gå blive paranoid over, men skal man brænde flere eksemplarer selv eller sende til replikation, så vil jeg foreslå at man som minimum bruger et ordentligt medier og brænder i en rimelig og tilpasset hastighed, f.eks. 8x speed med en 32x disc.

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Vedr. kvaliteten af medierne så er det som Holger også peger lidt på ikke selve brændingen der er det største problem. Som flere hér skriver så kan man problemfrit brænde og efterfølgende lytte på nærmest alle brændbare cd'er i dag.
Men afspillere kompenserer for fejl, så når mange her skriver at de ikke har fået fejl er for det første ikke det samme som at der ikke ER fejl men som bare ikke manifesterer sig (endnu) som en regulære fejl i afspilningen og for det andet så er kvaliteten af mediet meget vigtig for hvor længe cd'en vil holde og kunne blive ved med at blive afspillet. Med en dårlig kvalitet af medier kan metallaget begynde at oxydere og dermed hoilde op med at reflektere lyset.

Det der har ændret sig i verden og som gør at færre og færre får fejl og cd'erne holder så længe som de bør er at mange forretninger er blevet klar over de ting her og bare ikke køber det helt billige lort hjem.

Jeg har selv lige købt en stak TY medier hjem for 240,- (- fragt) og det synes jeg sgu er billigt for 100 stk. topkval cd'er.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator

Indlæg af SAPPY »

Luny Tune skrev: Jeg har selv lige købt en stak TY medier hjem for 240,- (- fragt) og det synes jeg sgu er billigt for 100 stk. topkval cd'er.
Det er da billigt....hvor handlede du?

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator

Indlæg af Luny Tune »

Det er nogenlunde hvad de koster alle steder.
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
de Haan
Medlem

Indlæg af de Haan »

Vi endte også med de samme TY cd'er til den samme fine pris :)

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator

Indlæg af SAPPY »

de Haan skrev:Vi endte også med de samme TY cd'er til den samme fine pris :)
Fedt nok, kan man printe på dem?

Medlemsavatar
de Haan
Medlem

Indlæg af de Haan »

Ja det skulle jeg mene :)

Medlemsavatar
ChriZ
Forum Donator
Sted: Kruså

Indlæg af ChriZ »

Den pris er kun realistisk hvis CD'erne købes til intern erhvervs brug, COPYDAN afgiften for private ligger jo allerede på 2,23 pr. CD!

MVH

[EDIT: Vil lige gøre opmærksom på at jeg til daglig arbejder med kopiering/replikering og salg af medier hos audiodanmark.dk]

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator

Indlæg af Luny Tune »

ChriZ skrev:Den pris er kun realistisk hvis CD'erne købes til intern erhvervs brug, COPYDAN afgiften for private ligger jo allerede på 2,23 pr. CD!
Jeg oplyste ikke mit copydan-nummer ved købet, så enten tager du fejl eller også koster cd'erne så kun ca. 17 øre/stk. Vælg selv. :)

Medlemsavatar
ChriZ
Forum Donator

Indlæg af ChriZ »

Luny Tune skrev:
ChriZ skrev:Den pris er kun realistisk hvis CD'erne købes til intern erhvervs brug, COPYDAN afgiften for private ligger jo allerede på 2,23 pr. CD!
Jeg oplyste ikke mit copydan-nummer ved købet, så enten tager du fejl eller også koster cd'erne så kun ca. 17 øre/stk. Vælg selv. :)
Er de købt i Danmark?

MVH

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Jeg køber i Tyskland

Medlemsavatar
ChriZ
Forum Donator

Indlæg af ChriZ »

Ifølge CopyDan/KulturPlus har virksomheder pligt til at indmelde sig som importører ved køb af blanke medier i udlandet.

Angående privatkøb skriver KulturPlus: "Som privat bruger kan du kun købe blanke medier med vederlag."

MVH

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Jeg har kørt med Verbatim Crystal AZO skiver (blanke m. tryk) i lang tid, og har ikke haft nogen fejl. Tilgengæld har jeg også haft købt nogle andre hvide Verbatim skriver m. tryk, som var noget skidt. Jeg tjekker altid efterfølgende brænde kvaliteten med Nero cd speed / Discspeed, hvor jeg ikke har nogen C1, C2 eller jitter fejl med Crystal Azo skiverne. Før i tiden brugte jeg altid Plextor brænder (dengang Plextor selv lavede deres drev), men nu bruger jeg en Samsung brænder som fungere utrolig godt.

TY skiverne er nok stadig at fortrække, hvis man kan få fat i original japanske TY skiver. Jeg tror Verbatim kommer direkte ind på en 2. plads. Det er lidt nemmere, at finde gode Verbatim skriver til en ordentlig pris og kvalitet.

Sjovt nok har jeg nogle tidlige 90'er brændinger, som er guld farvet for oven og neden under u. tryk. Og dem er jeg blevet rimelig overrasket over, hvor meget de har kunnet holde til, og bare bliver ved med at have 100% kvalitet når de fejl scannes. De har fået cola og vand over sig flere gange i forbindelse med DJ jobs. De har også ridser, men lyden, kvaliteten er stadig 100%. Desværre er der ikke noget produktions id enbedded i skiverne, så jeg har desværre ikke kunnet spore oprindelsen af dem.

SLL

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

ChriZ skrev:Ifølge CopyDan/KulturPlus har virksomheder pligt til at indmelde sig som importører ved køb af blanke medier i udlandet.

Angående privatkøb skriver KulturPlus: "Som privat bruger kan du kun købe blanke medier med vederlag."

MVH
Tak for tippet ;)

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator

Indlæg af SAPPY »

SLL skrev: Sjovt nok har jeg nogle tidlige 90'er brændinger, som er guld farvet for oven og neden under u. tryk. Og dem er jeg blevet rimelig overrasket over, hvor meget de har kunnet holde til,
Dem eller nogen tilsvarende, er jeg næsten sikker på at jeg også havde gang i.....de spiller stadig uden probs, ja!

Nyt svar