Hvor mange af jer har tinnitus?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar

Vælg det der beskriver jeres tinnitus.

Ingen ting, og har aldrig haft det.
60
19%
Har kun efter at have arbejdet/hørt højt musik.
123
40%
Har altid en lille smule.
103
33%
Har altid problemer med det.
19
6%
Har så meget at det er et stort problem i min hverdag.
3
1%
 
Afgivne stemmer: 308
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Re: Hvor mange af jer har tinnitus?

Indlæg af Holger »

Holger skrev:Det er desværre noget vrøvl.

Udover at akupunkturs virkning generelt er særdeles tvivlsomt, så findes der ingen kur for tinnitus.

Min personlige erfaring over et længere forløb med akupunktur hos "danmarks bedste akupunktør" er, at det er ren placebo og spild af penge.
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id- ... v.html?rss

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Nu når vi er ved de vanvittige ting, så kan en healer måske hjælpe på hørelsen. En i min familien overføre x antal kroner til en "remote" healer hver uge, som så skal heale/afhjælpe et sukkersyge fodproblem. Healingen skulle sker på et bestemt hver dagen :puke:

Jeg blev godt nok irriteret over, at høre om så noget fusk :-)

SLL

Medlemsavatar
Anonymbruger01
Medlem
Indlæg: 629

Indlæg af Anonymbruger01 »

Akupunkturs virkning er nu relativt godt bevist hvad angår nogle fysiologiske problemer. Fik behandling for seneskedehindebetændelse over en periode hvor jeg måtte droppe min skepsis og indse at det faktisk gjorde en mærkbar forskel.

Men der er også bare fandens til forskel på tinnitus og så en betændelses tilstand der skyldes spændninger.

Den med remote healeren er iøvrigt en af de bedre. Så har man sgu ingen skam i livet. :wink:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Akupunktur er ikke videnskabeligt bevist, men der er mange der tror på det. Virker det for dem der får det udført (dvs. placebo) så er det jo fint nok, men jeg kalder det bare bondefangeri.

Medlemsavatar
Anonymbruger01
Medlem
Indlæg: 629

Indlæg af Anonymbruger01 »

Holger skrev:Akupunktur er ikke videnskabeligt bevist, men der er mange der tror på det. Virker det for dem der får det udført (dvs. placebo) så er det jo fint nok, men jeg kalder det bare bondefangeri.
Touche. :censored:

Men er det videnskabeligt modbevist nu når du holder fast på at det er placebo? Faktisk blev jeg ikke så meget overbevist da jeg selv var i behandling, som da en bekendt fortalte om hvordan man bruger "nervepunkter" i dyrelæge praksis. Det er dog ikke akupunktur, men har dog fællestræk med det.

Medlemsavatar
mester
Medlem
Indlæg: 1081
Sted: København

Indlæg af mester »

LauKeiding skrev:
Holger skrev:Akupunktur er ikke videnskabeligt bevist, men der er mange der tror på det. Virker det for dem der får det udført (dvs. placebo) så er det jo fint nok, men jeg kalder det bare bondefangeri.
Touche. :censored:

Men er det videnskabeligt modbevist nu når du holder fast på at det er placebo? Faktisk blev jeg ikke så meget overbevist da jeg selv var i behandling, som da en bekendt fortalte om hvordan man bruger "nervepunkter" i dyrelæge praksis. Det er dog ikke akupunktur, men har dog fællestræk med det.
Her er James Randi, førende debunker af alskens woo, fup og fiduser på besøg hos Google, hvor han bliver spurgt om hvad han mener om akupunktur. Han fortæller om sin oplevelse med to af Kinas øverste indenfor det offentlige sundhedsvæsens akupunktur afdeling (mere kvalificeret bliver det vel ikke?), der ganske åbent overfor ham afslørede, at de godt ved at det er ren placebo, og at de i Kina kun bruger det som en nem og billig måde, at give en behandling til dem, der ikke rigtig fejler noget alvorligt, men blot har brug for lidt omsorg.

Se fra 41:05:

http://www.blackburst.dk

Er inhabil på følgende områder:
- Forhandler af Danley Sound Labs.
- Affilieret med Yamaha.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Holger skrev:Akupunktur er ikke videnskabeligt bevist, men der er mange der tror på det. Virker det for dem der får det udført (dvs. placebo) så er det jo fint nok, men jeg kalder det bare bondefangeri.
Der er faktisk nogle forsøg der forsøger at beskrive hvorfor det netop fungerer, men som så meget andet kommer det også an på hvad der behandles for. Akupunktur er ikke mirakelmedicin der helbreder alt, men har en god effekt på visse symptomer, bl.a. neuropatisk (kronisk) smerte. Og den er også anerkendt som behandlingsform, som der ydes offentligt tilskud til, ligesom med fysioterapi og kiropraktik, så længe det er en person med autorisation, der udfører behandlingen.

Til topic har jeg det ligesom Christoffer I.N., at det kommer for mig i perioder hvor jeg har siddet længe med mine hørebøffer og måske haft volumen for højt over for lang tid. Når det kommer ved jeg det er tid til at stoppe for dagen og arbejde videre næste dag, med mindre det ikke er gået væk.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det havde ingen effekt på mine kroniske problemer med bihulen, så ren fup er min personlige melding også. Og vel at mærke dyr fup.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Det er skam ikke fup, som sagt der er aldrig nogen garantier, det ville være lidt naivt at tro. Der findes ikke noget der hedder 100% behandlingseffektivitet. Fordi der står på panodil at den lindrer hovedpine og din hovedpine ikke forsvinder når du tager en, er det så fup? Et symptom kan jo have mange årsager, spørgsmålet er bare om du behandler det der er årsagen. Hvis ikke, ja så er årsagen en anden. Desuden er vi jo forskellige så hvad der virker på nogen virker ikke på andre. I øvrigt har forskellige behandlingsformer jo forskellige effekt, alt efter hvad der er tale om. Hvis du f.eks. led af kronisk bihulebetændelse ville det virke lidt underligt at sende dig til akupunktør (i så fald det var tilfældet).

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det bliver vi ikke enige om.

Hvis jeg æder 4 piller med ibuprofen så kan jeg garantere dig for, at det har en effekt på mine smerter. Sådan virker medicinen simpelthen på den menneskelige krop uanset om man "vil" det eller tror på det.

Men han kunne stikke 2.000 nåle i mig om dagen i en måned uden at det ville have den ringeste effekt - ergo er det fup og spild af penge efter min mening. Som sagt troede jeg ikke på akupunktur, så der var heller ingen placeboeffekt at hente.

Det er en kendt sag at man kan trigge kroppens egen smertelindring ved f.eks. massage og anden fysisk påvirkning - og dertil kommer en evt. placeboeffekt - men jeg er overbevist om, at akupunktur hører til i den mindre effektive og dyre afdeling af den såkaldte alternativ behandling.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Well, så simpelt er det heller ikke. Det er rigtigt med medicin som i, at du indtager et kemisk stof, vil der være en kemisk påvirkning af nogle processer i kroppen, men fordi noget er "smertelindrende" betyder ikke at det fjerner dine smerter. Der findes forskellige smertesystemer i kroppen og f.eks. ibuprofen virker på ét af dem (sammen med paracetamol (panodil) og acetylsalicylsyre (magnyl)), mens andre smertestillende stoffer som morfin og kodein virker på andre. Lokalbedøvende stoffer som xylocain (som tandlæger bruger) og kokain kan også puttes i kategorien smertelindrende, selv om de jo faktisk virker bedøvende på et lokalt område og som sådan ikke har direkte noget at gøre med smertesystemet. Der er lang vej fra at et smertesignal opstår et sted i kroppen, til at det registreres som en egentlig smerte i hjernen. Det er her man kan modulere signalet med f.eks. ibuprofen eller morfin (kemisk). Og som du selv nævner er der den subjektive opfattelse af smerten, som ikke nødvendigvis behøver følge smertesignalets intensitet, dvs. her er det placebo-effekten der kan spille ind.

Jeg tror du ser det lidt som, at med traditionel vestlig medicin er der en direkte fysisk påvirkning og derfor får du en effekt, mens med alternative behandlingsformer kræver det en slags indbildning eller forventning om effekt for at det virker - netop placebo, som du siger.

Min pointe er at du aldrig kan være sikker på at få en effekt med traditionel medicin, ligesom du heller ikke kan med alternativ terapi som f.eks. akupunktur. Der er folk der har haft smerter i årevis, hvor almen medicin ikke har hjulpet, men hvor de føler en bedring blot efter første behandling med akupunktur. Omvendt er der nogen hvor akupunktur ikke virker, men hvor medicin gør. Men husk på, at almen medicin alene typisk behandler symptomet, f.eks. smerten, og ikke årsagen. Det hjælper ikke meget at fylde mig med smertestillende hvis jeg har ondt i armen, hvis grunden til at jeg har ondt i armen, er fordi jeg har en infektion. Men rent objektivt, så tror jeg du har ret i at akupunktur er mindre effektivt generelt set, i forhold til almindelig smertebehandling, for ikke at tale om prisen. Derfor vil akupunktur nok heller ikke være førstevalg til behandling af smerter.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Seskho skrev:Der er folk der har haft smerter i årevis, hvor almen medicin ikke har hjulpet, men hvor de føler en bedring blot efter første behandling med akupunktur.
Klassisk placebo vil jeg mene.
Men husk på, at almen medicin alene typisk behandler symptomet, f.eks. smerten, og ikke årsagen.
Jeg går ud fra at du mener f.eks. smertestillende medicin, da meget medicin behandler selve sygdommen og ikke bare symptomerne.

-
For at komme tilbage til tinnitus, så er der en masse simple ting man kan gøre selv:

· Ryg ikke
· Drik ikke regelmæssigt alkohol
· Undgå dehydrering
· Undgå produkter med kunstigt sødemiddel (Aspartam), da det kan forårsage tinnitus
· Spis zinkpiller (det indre øre har den højeste koncentration af zink i kroppen)
· Få kvalitetssøvn
· Få massage af kæbe, nakke og rygmuskler
· Undgå stress - det er en af de væsentligste faktorer i en opblussende tinnitus,
· Beskyt ørerne mod høj musik og støj

Undersøg om du skærer tænder eller bider hårdt sammen om natten. Det kan give kraftig tinnitus pga. muskelspændinger i kæbe og nakkemuskler påvirker området omkring det indre øre.

Tinnitus kan også stamme fra problemer med bihulerne og det eustakiske rør. Til afhjælpning af disse problemer kan neti (næseskylning) med lunkent vand med korrekt saltopløsning evt. i kombination med Clarinase-piller (hjælper mod tilstopning af det eustakiske rør) og Flixonase næsespray være en løsning. Almindelig blodkarssammentrækkende næsesprays bør man stort set aldrig bruge, da de har en kraftig rebound effekt senere.

Jeg har periodisk en anelse tinnitus på venstre øre, som netop stammer fra en blanding af bihuleproblemer og muskelstivhed i nakken, men primært er et problem når jeg har været oppe at flyve. Massage og ovenstående løsning er svaret for mig.

Til trods for at jeg både har spillet trommer og produceret/mixet musik på alt for høj volume tilbage i 90'erne, så har jeg stort set perfekte ører stadigvæk og hører fint op til lige under 19 kHz. I dag passer jeg meget på mine ører i forhold til volume og bruger altid propper hvis jeg er til koncert/støjende arrangementer.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Holger skrev:Klassisk placebo.
Hehe, der er nu altså masser af forsøg der viser en signifikant effekt af akupunktur i forhold til en kontrolgruppe, men den direkte fysiologiske forklaring er først nu så småt ved at blive undersøgt. Du må også tænke på, der er en grund til at den offentlige sygesikring har anerkendt det som behandlingsform, på lige fod med konventionel medicin. Du er lidt hurtig til at afvise det som hokus pokus, alene på baggrund af, at du ikke selv fik nogen gavn af det :)
Holger skrev:]
Men husk på, at almen medicin alene typisk behandler symptomet, f.eks. smerten, og ikke årsagen.
Jeg går ud fra at du egentlig mente f.eks. smertestillende medicin, da masser af medicin behandler selve sygdommen og ikke bare symptomerne.
Ja, det var også derfor jeg sneg et "typisk" ind :). Men desværre er det almen praksis i dag at symptombehandle, enten fordi det er nemmere og billigere eller fordi man ikke har andre alternativer (ihvertfald inde for traditionel medicin). Men det er klart, at hvis du i praksis har en infektion behandler man selvfølgelig den, frem for at behandle smerter. Men ved andre symptomer, f.eks. højt blodtryk eller højt kolesteroltal, er den klassiske behandling medicin alene og så måske en konsultation hos en diætist. Det samme er klassisk inde for psykiatriområdet. Det får en masse patienter igennem systemet og gør dem relativt symptomfri, men den bagvedliggende årsag forbliver ubehandlet.

Medlemsavatar
Anonymbruger01
Medlem
Indlæg: 629

Indlæg af Anonymbruger01 »

Jeg bumber lige den her tråd, da jeg siden den blev lavet, er gået fra kun lejlighedsvist at have en hyletone, til at have en hyletone konstant. Eftersom jeg kun er 18, er det i høj grad i min interesse at undgå det bliver værre (hvem har det ikke sådan? :) ), således jeg kan fortsætte med at spille og nyde musik.

Grunden til at det er blevet så slemt, formoder jeg er at jeg i en periode så mange film på min computer med et par hørebøffer hvor volumen var fyret godt op så talen var klar og tydeligt. At jeg skal stoppe med det er jo klart nok, og jeg har allerede et par "juletræer" (alpines ørepropper m. flere filtre) som jeg bruger når jeg øver trommer osv.

Men egentlig er jeg bare interesseret i at høre hvad i har gjort. Jeg overvejer at få lavet et par formstøbte ørepropper, og derved skrue ned for alt i en periode på et par måneder. Men ved sgu ikke om jeg er nået til et point of no return, og jeg bare skal acceptere at det ikke går væk igen.

F*ck så kan man lige huske at passe på sig selv en anden gang haha. :twisted:

Medlemsavatar
YoBilee
Medlem
Indlæg: 333
Sted: Kolding

Indlæg af YoBilee »

Se at få lavet nogle formstøbte, de koster 1500,- +/-, hvis de bare kan hjælpe en lille smule er de det hele værd. Jeg fik lavet nogle formstøbte i sommers som jeg stort set bruger hver gang jeg spiller i orkester/band.

Der sidder et 15db filter i mine, hvilket nok er lige i overkanten når jeg spiller trækbasun, men det går an. Der er i hvert fald ingen ømme ører efter en aftens spil længere. Det er egentligt mest feedback der er problemet for mig med propperne, men det burde der ikke være noget af på trommer. Jeg er også 18 i øvrigt og kan godt mærke efter en omgang med høj musik (koncert eller lign) at mine ører er baldrede hvis jeg ikke bruger mine ørepropper.
[color=#808080]Med Venlig Hilsen
Søren :-D[/color]
[color=#808080][url]http://soundcloud.com/soren-larsen[/url][/color]

Medlemsavatar
Anonymbruger01
Medlem
Indlæg: 629

Indlæg af Anonymbruger01 »

Jeg bruger lige nu det filter der giver 19 db i bunden og 22 i toppen med Alpine, og det er i underkanten til når jeg øver trommer. Men det er vel bare at bestille et ekstra filter til de formstøbte. Hvordan er de at tage ud/i samt gå med i længere tid?

Medlemsavatar
YoBilee
Medlem
Indlæg: 333
Sted: Kolding

Indlæg af YoBilee »

De er rigtigt behagelige og nemme at have med at gøre :wink:
[color=#808080]Med Venlig Hilsen
Søren :-D[/color]
[color=#808080][url]http://soundcloud.com/soren-larsen[/url][/color]

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Jeg mener, at jeg bruger 15 db i mine Rexton propper. Dog blev jeg også tilbudt 25db's filtre, man var bange for lidt for meget dæmpning. Jeg bruger mine ved koncerter, når jeg DJ'er. Og faktisk også i haven om sommeren, når der skal slås græs hehe. Jeg er af den gamle skole, som stadig bruger en håndskubber, som har nogle vilde mellemtone peaks, så der må de i :D

Der skulle godt nok lang tids tilvending til, før jeg kunne bruge dem som DJ.

SLL

Medlemsavatar
Anonymbruger01
Medlem
Indlæg: 629

Indlæg af Anonymbruger01 »

SLL skrev:...bruger en håndskubber, som har nogle vilde mellemtone peaks...
Så ved man sgu man er inde på lydmaskinen haha. :lol:

Men super med jeres anbefalinger!

Medlemsavatar
Delax
Forum Donator
Indlæg: 3640
Sted: København

Indlæg af Delax »

Nogle der kan anbefale de der Musik ørepropper til at spille live ?

Jeg gider ikke have mere tinnitus men virker de reelt med ER 15 eller ER 25 filter i uden at man har mere tinnitus når man går der fra end man kom med ?

Hvis der er 100 dB på scene vil ER 25 jo få det ned på 75 dB hvilket er ok.

Det bedste værn mod støj er jo helt at droppe livemusik men det bedste værn mod livets morskab er jo også at sidde stille på en stol i en lyddødt rum. Måske man kunne lave en kompination :)

Der må være nogle der spiller en del live som bruger dem ?
Plugin presets @ https://www.16sounds.com/
.NET Development @ http://www.dotbuch.net/

Medlemsavatar
patrickjepsen
Medlem
Indlæg: 127
Sted: 7800 Skive

Indlæg af patrickjepsen »

Er der nogen herinde der ved om man kan få tilskud til formstøbte ørepropper?

Jeg skal nemlig et smut forbi ørelægen her når jeg får bestilt tid, og have tjekket noget trykudligning i venstre øre. Så kan man også lige tage hørelsen med oven i.
Jeg fik nemlig konstateret af en folkeskole sundhedsplejerske, at jeg havde svagt nedsat hørelse på venstre øre. Om det så er fordi at jeg rent faktisk har det, eller fordi der stod en flok unger der råbte og skreg lige uden for vinduet da jeg fik taget testen, ved jeg ikke. Har måske også en anelse om at det kan være pga. at jeg ikke kan trykudligne på venstre øre (hvilket er utrolig upraktisk når man flyver svæveflyver :shock: ). Det er ihvertfald ikke noget der generer mig.
"Viden er kun en del af forståelsen, ægte forståelse kommer af førstehåndserfaring" - Dr. Seymour Papert
[url=http://soundcloud.com/patrick-jepsen//url][color=#FF0000]Soundcloud[/color][/url]

Medlemsavatar
Lorenzo
Forum Donator
Indlæg: 486

Indlæg af Lorenzo »

Delax skrev:Nogle der kan anbefale de der Musik ørepropper til at spille live ?

Jeg gider ikke have mere tinnitus men virker de reelt med ER 15 eller ER 25 filter i uden at man har mere tinnitus når man går der fra end man kom med ?

Hvis der er 100 dB på scene vil ER 25 jo få det ned på 75 dB hvilket er ok.

Det bedste værn mod støj er jo helt at droppe livemusik men det bedste værn mod livets morskab er jo også at sidde stille på en stol i en lyddødt rum. Måske man kunne lave en kompination :)

Der må være nogle der spiller en del live som bruger dem ?
Jeg bruger altid 25 filter når jeg øver, er til koncert eller spiller live. Det funker fint. Har aldrig haft hyletone eller noget som helst.

Medlemsavatar
J_A
Medlem
Indlæg: 158

Indlæg af J_A »

Jeg var altid bange for høje lyde den gang jeg var lille, så da min far en sjælden gang skulle bore med slagboremaskinen, sad jeg altid i et andet værelse med min mor. Jeg var også rigtig bange for fyrværkeri på grund at de høje lyde. Desuden har jeg også haft dræn i mit høje øre da jeg var mindre. Men det gode ved alt det er så, at det har givet mig en stor opmærksomhed og respekt for mine øre og lyd, så jeg altid er opmærksom på om jeg høre for højt musik, eller om jeg befinder mig et sted hvor der er meget larm. Det kan til tider godt gå hen og blive irriterende for de folk der er tætteste på mig, da jeg tit kan kommentere om noget er alt for højt. Jeg har heller aldrig forstået hvorfor så mange tror at musik lyder bedre, hvis man bare skruger højre op for det! :?
[i]We are the music makers,
And we are the dreamers of dreams,
Wandering by lone sea-breakers,
And sitting by desolate streams;—
World-losers and world-forsakers,
On whom the pale moon gleams:
Yet we are the movers and shakers
Of the world forever, it seems.[/i]
–Arthur O'Shaughnessy

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem
Indlæg: 1367
Sted: Kbh N

Indlæg af vilddyr »

deMib skrev:Jeg i mange år haft lidt højfrekvent susen - nogle gange lidt mere end andre gange. Det er klart mest udbredt når mine øre er mest tilstoppede - og det bliver de altid med tiden, da de er indrettet lidt skidt. Så de skal op og støvsuges hos ørelægen en gang imellem. Men så er de også OK :)

Jeg fik for en del år siden en "skudskade" på venstre øre lige omkring 8khz (blev dengang testet af ørelægen på Roskilde Sygehus). Dengang det skete mixede jeg virkelig mange plader i mit gamle studio- Teen Town Studio, så jeg kendte lyden der virkelig godt. Men så pludselig begyndte midten at forskubbe sig mod højre - da skaden i venstre side satte ind (ved fortsat ikke hvorfor den kom ...). Jeg blev naturligvis lidt panikken over det i forhold til om jeg kunne fortsætte med at være god til mit arbejde. Men det viste sig overraskende hurtigt, at det kunne jeg godt!

Det jeg gjorde var, at jeg i nogle måneder brugte virkelig meget tid og mental energi på at tvinge min hjerne til, at skubbe lyden ind i midten igen. Og det virkede! Efter få måneder vil jeg påstå, at jeg kom tilbage til mit gamle jeg og fortsat den dag i dag har en helt normal hørelse - i praksis. Det fik for alvor mine øjne op for hvor ekstrem stor del af væres hørelse der sidder i hjernen, og hvor fantastisk god den er til at rette op på skader eller unøjagtigheder der måtte være i den mekaniske del af høre-systemet.
er det ikke noget man automatisk gør hvis man får den type høreskade? Altså hjernen automatisk vænner sig til at kompensere for forskydelsen, når den finder ud af at der er et misforhold mellem ører, og resten af sanseapparaterne?

Medlemsavatar
KimSteff
Medlem
Indlæg: 322

Indlæg af KimSteff »

Har ofte tænkt på hvordan det mon er IKKE at ha tinitus ! Jeg har haft det så længe jeg husker og bare tanken om at det kan være helt stille inde i hovedet er vildt ! :-)

Nyt svar