Hvor mange af jer har tinnitus?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar

Vælg det der beskriver jeres tinnitus.

Ingen ting, og har aldrig haft det.
60
19%
Har kun efter at have arbejdet/hørt højt musik.
123
40%
Har altid en lille smule.
103
33%
Har altid problemer med det.
19
6%
Har så meget at det er et stort problem i min hverdag.
3
1%
 
Afgivne stemmer: 308
Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Re: Hvor mange af jer har tinnitus?

Indlæg af SLL »

Ja, det er noget mega monster skidt at leve med. Jeg kan sagtens sætte mig ind i din situation, eftersom jeg som sagt selv oplever en lille smule fra samme skuffe med mit venstre øre. Kan sagtens se hvor irriterende støjen, hyletonerne må være, hvis der skrues endnu mere op for styrken i ørerne. Pt. drukner mine mellemtone/diskant agtige fine toner i alm. baggrundsstøj. Så der skal ikke så meget til før jeg ikke lægger mærke til det. Men kunne godt forstille mig, hvor slemt det ville være med koncentrationen, hvis man skruede mere op for støjen i dagligdagen :(

Jeg mener der forskes en del i at udfase det støj man har i ørerne. Men om der er kommet noget konkret brugbart ud omkring det er jeg i tvivl om. Delax, jeg går ud fra du allerede er godt informeret omkring hvad der kan gøres, grundet din situation.

SLL

Medlemsavatar
Delax
Forum Donator
Indlæg: 3640
Sted: København

Indlæg af Delax »

Ja jeg er opdateret på det der kan gøres = intet som helst. Der er kun uduelige husråd og forskellige behandlinger af nogle sideeffekter men når primær problemet er så stort er alle side effekter ligegyldige sammenlignet med.

Jeg tror jeg kunne stå i Føtex på en travlt lørdag og stemme en guitar til det høje A omkring 7040 hz jeg har i venstre side, hvilket gør at jeg nu har noget nær absolut gehør men det er tilgængæld hele tiden.

Røv og nøgler for ever.
Plugin presets @ https://www.16sounds.com/
.NET Development @ http://www.dotbuch.net/

Medlemsavatar
David Larsen
Medlem
Indlæg: 35

Indlæg af David Larsen »

Jeg har heldigvis ikke noget tinitus, og har god hørelse i begge ører. Har det samme som Razmo med hyletonen der opstår et par gange om året og ebber ud efter få sekunder, men det er også det.
Jeg er dog lidt bekymret for om det ikke snart kommer. Har lige siden jeg startede med at lave musik aldrig haft adgang til ordentlige højtalere, så jeg bruger stort set kun høretelefoner. Min næste investering er helt klart nogle ordentlige højtalere. Om ikke andet så for at skåne min ører en smule.

Medlemsavatar
VladimirAlykov
Medlem
Indlæg: 202
Sted: Dublin

Indlæg af VladimirAlykov »

Holger skrev:Det er desværre noget vrøvl.

Udover at akupunkturs virkning generelt er særdeles tvivlsomt, så findes der ingen kur for tinnitus.

Min personlige erfaring over et længere forløb med akupunktur hos "danmarks bedste akupunktør" er, at det er ren placebo og spild af penge.
Har du tinnitus? :shock:

OT:

Har heldigvis kun haft det et par få gange efter en hel nat op ad en højttaler på en club som DJ. Prøver så vidt muligt at have ørepropper på mig når jeg kommer steder hen hvor der er højt musik i længere tid / støj, og skrue ned for monitors så vidt jeg kan.

Min nabo og jeg jokede lidt om tinnitus idag hvor jeg kom til at undre mig om man kunne udfase det og derved minimere det. Men det går jeg ikke ud fra er muligt, siden jeg ikke har set / hørt noget til det.
Logic Express 9.1.7
Mac OS X Lion 10.7.5
2.8 GHz Intel Core i5
12 GB 1333 Mhz DDR3

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej, akupunktøren var for bihulebetændelse. Men det havde ingen som helst effekt. Zip, zero, zilch. Akupunktur er ren placebo.

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Jeg har saa alligevel haft stor glaede af Akupunktur /Traditionel kinesisk laegevidenskab
Ikke med hensyn til tinitus, men det er nok heller ikke der jeg foerst ville kigge efter behandling for Tinitus

Medlemsavatar
BlueSwan
Medlem
Indlæg: 1289
Sted: Helsinge

Indlæg af BlueSwan »

Vagn Hollund skrev:Jeg har saa alligevel haft stor glaede af Akupunktur /Traditionel kinesisk laegevidenskab
Ikke med hensyn til tinitus, men det er nok heller ikke der jeg foerst ville kigge efter behandling for Tinitus
Ja, Placebo er effektivt! :wink:

Medlemsavatar
Jacob_VigO
Forum Donator
Indlæg: 349
Sted: København / Odense

Indlæg af Jacob_VigO »

Har ikke tinnitus, men høje lyde som smækkende skabe, hundegøen, glas sat på borde osv. genere mere end de har gjort forhen
Macbook Pro, Apogee Duet 2, Logic, Roland RD-700GX

Medlemsavatar
Cresco
Medlem
Indlæg: 161
Sted: Østerbro

Indlæg af Cresco »

Jeg har de sidste 4 måneders tid hurtigt fået "døve ører", hvor det virker som om at diskantmodtagelsen er væsentligt reduceret, kun efter meget kort tid foran et par monitors.
Hvor højt jeg skruer op har bestemt indflydelse på, hvornår jeg får det, men de sidste 4 måneder har det som sagt kommet meget hurtigere end før i tiden, og det er ikke fordi, jeg er begyndt at
sidde og arbejde ved højere volumen og over længere tidsperioder.

Det må siges at være ret meget til gene. Udover hører jeg, når der er stille omkring mig, en rumlende lyd (for det meste i højre øre) når der opstår korte, pludselige lyde, som f.eks. hvis jeg trykker hårdt på spaceknappen, på mit tastatur eller knipser forholdsvis tæt på mit øre. Det er irriterende, men til at leve med.

Jeg har også de sidste 4 måneder haft korte perioder med stikkende fornemmelse i ørerne og nogle gang helt tab af hørelse og voldsom hylen for det ene som det andet øre. For 2 måneder siden blev det så slemt på højre øre, at jeg tog til vagtlægen, hvor, da han stak apparatet ind i mit øre, for at undersøge det, gjorde det meget ondt. Han sagde at det var betændelse i øregangen og gav mig nogle øredråber. Disse virkede umiddelbart, men lagde en hinde omkring trommehinden, så jeg var næsten døv på mit højre øre. Jeg ringede så til ørelægen og han skrabede det ud og sagde at min trommehinde var ret rød og gav mig nogle andre dråber, for at der ikke skulle gå betændelse i den. Han tjekkede desuden min hørelse, og jeg havde perfekt hørelse, så det var endelig noget positivt.

Jeg har ikke fået tjekket efterfølgende om trommehinden stadig er rød, men jeg mærker stadig en periodevis prikkende fornemmelse og får meget hurtigt døve ører og susen (specielt i venstre øre), som er meget til
gene, da jeg kun kan arbejde kort tid af gangen og skal holde lange pauser. Jeg har overvejet at tage til min egen eller ørelægen igen og blive tjekket igen, bare for at være på den sikre side, og evt. høre dem, om der kunne være andet, der var grund til det. Mit eget bud er, at det muligvis er en eller anden form for øresygdom, eller en eller anden form for høreskade, jeg har fået efter mange år med iPod, koncerter, fester osv..

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jacob_VigO skrev:Har ikke tinnitus, men høje lyde som smækkende skabe, hundegøen, glas sat på borde osv. genere mere end de har gjort forhen
Hyperacusis. Ret almindeligt og kan skyldes lidt betændelse eller væske.

Samme problem som Cresco oplever ved feks tryk på spacebaren.

Cresco, jeg tror ikke du har en høreskade, men en ubehandlet betændelse. Måske dårlig trykudligning pga. dine eustakiske rør. Prøv en kombination af ampuller med Flixonase (ikke sprayform), næseskylning og gabeøvelser for at dræne dine ører.

En alm. høretest vil give dig "perfekt" hørelse, så du skal bede om en højfrekvenstest.

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

PRÆCIS sådan jeg har det, kan også høre det sådan "væsker" lidt i mellemøret nogen gange..

Har været ved ørelægen flere gange, og fået taget trykmåling, lyttetest osv, og fået at vide hver gang mine ører var i top.

Har døjet meget med mellemørebetændelse førhen, og det er også være når jeg er forkølet, så lukker mine ører meget til.

Har du haft det før Holger?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Yes, jeg kender til det af egen erfaring. Det skyldes at jeg har brækket næsen flere gange og er allergiker. Da jeg samtidig har krav til at mine ører skal fungerer i topform - og langt bedre end en ørelæges såkaldte "perfekt hørelse" stempel - så har jeg brugt årevis på at forfine metoder til at holde mine ører i topform.

Flixonase har - modsat diverse blodkarssammentrækkende håndkøbsmedicin - ikke nogen synderlig rebound effekt, da det er en lokal steroide. Da den gives lokalt er de systemiske bivirkninger ved binybarkhormonet negligérbare. Som næsespray er den sjældent effektiv nok, men i ampulform er mængden og metoden langt mere effektiv, da den kan løbe godt ud til slimhinderne, bihulerne og op til det eustakiske rør. Brug aldrig Zymelin, Otrivin, m. fl., de er dybt skadelige for slimhinderne og kan resultere i permanent rebound effekt.

Ved efterfølgende næseskylning med en langtudet Neti-potte (køb kun denne version: http://www.yoga.dk/Butik/Naeseskylningskander/NoseBuddy ) med koldt/lunkent vand med en teskefuld fin salt uden tilsætningsstoffer får man tilstoppethed og snot ud. På lang sigt kan man dræne de eustakiske rør og dermed tilsidst dræne mellemøret også. Hvis man er hardcore, så kan man skylle øret indefra, men det skal gøres over en weekend hvor man har tid til at vente på at al væsken løber ud igen gradvist.

Til allersidst gennemfører man en række trykudligningsøvelser via synk, gab og muskelsammentrækninger - men ikke Valsalvas manøvre, som ellers tit bliver anbefalet af ørelæger, fordi den kan presse snot længere ud i øret - der tvinger det eustakiske rør til at åbne og lukke sig. Er man specielt lukket i et øre, så sov på siden med det lukkede øre opad hele natten, så drænes øret normalt i løbet af de 6-8 timer. Det kræver lidt øvelse.

Da jeg er 100% afhængig af min ører til mastering, så har jeg altså undersøgt og afprøvet en del for at finde en god opskrift. Er man for alvor forkølet/betændt, så må man blot vente med tålmodighed og evt. bruge bredspektret antibiotika hvis det ikke er en virus.

Medlemsavatar
Newp_16
Medlem
Indlæg: 1514
Sted: Aarhus C

Indlæg af Newp_16 »

Holger skrev: Til allersidst gennemfører man en række trykudligningsøvelser via synk, gab og muskelsammentrækninger - men ikke Valsalvas manøvre, som ellers tit bliver anbefalet af ørelæger, fordi den kan presse snot længere ud i øret - der tvinger det eustakiske rør til at åbne og lukke sig. Er man specielt lukket i et øre, så sov på siden med det lukkede øre opad hele natten, så drænes øret normalt i løbet af de 6-8 timer. Det kræver lidt øvelse.
Valsalvas?

Jeg tror, du skal lave en video med hele processen Holger. Det ku du tjene styrtende på, og det ville være god underholdning ;)

Personligt synes jeg ofte, jeg får ondt omkring ørene. Kæberne er specielt ømme efter en lang dag i studiet. Nogle gange kan det faktisk være svært at skelne mellem, om det er ørene eller kæberne jeg er øm i, hvilket er lidt irriterende, da jeg hurtigt kan bilde sig selv ind, at det er ørene, der er trætte, og jeg derfor er nødt til at holde pauser hele tiden.
[b]Blog og portfolio:[/b] [url]http://ludvigolsen.dk[/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du får muligvis ondt i kæberne fordi du spænder for at beskytte dine ører når du spiller højt. Kæberne er forbundet via en muskel til et "hængsel", som sidder lige foran øret.

Det kan dog også skyldes at du har en mild grad af temporomandibular joint disorders (TMD i daglig tale), men jeg gætter på at du faktisk spiller lidt for højt/for længe eller bare spænder ubevidst af en eller anden årsag. Du kan afhjælpe problemet ved at være opmærksom på om du spænder, lave gabeøvelser, holde pauser og massére din kæbemuskel, tindinger og lave halsstrækkeøvelser.

Bruger du briller, så sørg for at de sidder behageligt, da en af de mest almindelige årsager til TMD-agtige symptomer er løse briller. Du kan også få det af andre synsårsager/spændinger/piercinger i ansigtet.

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Cool. Skal helt sikkert prøves, da det er noget der generer mig meget efterhånden.

Men hvordan virker det flixonaese i ampul form? Ampuller er da sådan nogle man knækker, skal man så sprøjt det op i hvert bor? Altså ikke hvor man rammer i næse borerne men bare op i?
Kan man bare købe dem på apoteket uden recept?

Medlemsavatar
Newp_16
Medlem
Indlæg: 1514
Sted: Aarhus C

Indlæg af Newp_16 »

Jeg synes egentlig ikke, jeg hører musikken særligt højt. Jeg plejer at være ret opmærksom på niveauet, netop fordi der ikke skal så meget til, før kæber og øre bliver irriterede.

Det der TMD passer umiddelbart meget godt. Jeg har også let ved at få hovedpine, men igen, det er jo nogle symptomer der hænger godt sammen, hvis man spænder meget. Jeg kan bare ikke se, hvordan jeg skal slappe mere af i kæberne.

Jeg laver en gang i mellem halsudstrækninger, og nogle gange på en måde, hvor jeg virkeligt kan mærke en muskel lige under øret (måske i virkeligheden imellem øre og kæbe). Nogle gange hjælper det, så det skal jeg nok blive bedre til. Er der nogle bestemte strækkeøvelser, der er gode?

Hvor ofte holder du pauser, når du arbejder?
[b]Blog og portfolio:[/b] [url]http://ludvigolsen.dk[/url]

Medlemsavatar
Jacob_VigO
Forum Donator
Indlæg: 349
Sted: København / Odense

Indlæg af Jacob_VigO »

Nogle gode ting du kommer med der, Holger !
Macbook Pro, Apogee Duet 2, Logic, Roland RD-700GX

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

@Nysted, ampullerne tages som næsedråber: liggende med hovedet bagover senge/sofakanten. Så skal man rotere hovedet fra side til side mens det stadig er bagover. Synk og hold vejret mens du rejser dig bagefter, så det ikke løber ned i halsen.

Medlemsavatar
Cresco
Medlem
Indlæg: 161
Sted: Østerbro

Indlæg af Cresco »

God info Holger, vil helt sikkert prøve det af og så lige tage et smut op til lægen og finde ud af, om der stadig skulle sidde noget betændelse samt bestille en højfrekvenstest.

Har også haft begyndende smerte i højre kæbeled på det sidste, og siden det er mit højre øre, der er værst, kunne det muligvis godt have en sammenhæng.
Men det er godt nok en jungle af diagnoser, man kan stille vedr. kæbe/øre/næse-området. Bruger også briller, og synes de sidder lidt løst, så noget helt tredje kunne tyde på, at det er dér stenen i skoen sidder. :?

Medlemsavatar
Newp_16
Medlem
Indlæg: 1514
Sted: Aarhus C

Indlæg af Newp_16 »

Cresco skrev:Men det er godt nok en jungle af diagnoser, man kan stille vedr. kæbe/øre/næse-området.
JA! :?
[b]Blog og portfolio:[/b] [url]http://ludvigolsen.dk[/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Og langt de fleste ØNH læger i Danmark er langt bagud på området og efter min mening ikke velegnede til at varetage deres job. Men held & lykke ;-)

Medlemsavatar
Newp_16
Medlem
Indlæg: 1514
Sted: Aarhus C

Indlæg af Newp_16 »

Holger skrev:Og langt de fleste ØNH læger i Danmark er langt bagud på området og efter min mening ikke velegnede til at varetage deres job. Men held & lykke ;-)
Man kan i hvert fald hurtigt få at vide, at man ikke fejler noget som helst. Men hvis det er, vil de da gerne udskrive et par måneders antibiotikakur.............

(Baseret på 2 ud af 3 forskellige ØNH.-læger, så måske ikke helt nok til at generalisere :) )
[b]Blog og portfolio:[/b] [url]http://ludvigolsen.dk[/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har været hos mere end 10 ØNH læger for bihulebetæbdelse og din generalisering holder. Desværre. Jeg har flere gange måtte undervise dem i for mig basal viden om biofilm, korrekt Proetz-sugning, mv.

Medlemsavatar
Newp_16
Medlem
Indlæg: 1514
Sted: Aarhus C

Indlæg af Newp_16 »

Holger skrev:Jeg har været hos mere end 10 ØNH læger for bihulebetæbdelse og din generalisering holder. Desværre. Jeg har flere gange måtte undervise dem i for mig basal viden om biofilm mv.
Hvordan er du så kommet videre derfra? Tjekket forskellige husråd på nettet? Eller lært at leve med forskellige skavanker? :)
[b]Blog og portfolio:[/b] [url]http://ludvigolsen.dk[/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

En blanding af viden jeg har samlet op og ved at eksperimentere.

Og så må jeg leve med bihule/slimhindeproblemerne. Er blevet opereret 3 gange, så orker ikke flere operationer pt. især når to af dem var fejloperationer pga. dårlige læger.

Nyt svar