Sahra da Silva

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Sahra da Silva

Indlæg af david mondrup »

Det er talentshow tid igen igen igen. Af en eller anden grund har X Factor hver gang affødt lange lange debatter herinde, mens Talent på DR1 er gået stort set upåagtet hen (OK, jeg forstår også godt hvorfor vi finder X Factor mest interessant af de to...). Men jeg skal hermed opfordre til at se og stemme på Sahra da Silva - dels fordi hun er en enestående fed sangerinde, dels fordi hun var elev på det allerførste hold jeg underviste som højskolelærer på Vestbirk Højskole for 7 år siden.

Hvis man kan drage nogen lære af de sidste mange års talentshows på TV, så er det vel primært at de fostrer en masse middle-of-the-road artister, der hypes af TV i helt urimelig grad udover hvad talentet holder til, og meget sjældent har et offentligt liv der strækker sig helt frem til næste sæson. Jo, der er undtagelser, men langt de fleste vindere er hurtigt glemt igen. Af samme grund tror jeg ikke på at man generelt kan skyde genvej til en karriere gennem et talent show.

Men jeg tror faktisk godt, det kan lykkes for Sahra. Hun har så stærkt et talent, at hun nok skal slå igennem på den ene eller den anden måde, hvis hun vil det. Den her vej til danskernes bevidsthed kan nok være lige så god som så mange andre for hende. Så held og lykke til Sahra - af de mange elever jeg har haft de seneste 7 år, vil måske 2-4 stå tilbage som overbevisende og uomtvistelige talenter, og Sahra er en af dem.

http://www.dr.dk/DR1/Talent/Talenterne/ ... asilva.htm
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
West
Forum Donator
Sted: Chr Havn

Indlæg af West »

Hun er også en af de få sangerinder der faktisk kan improvisere (også tekst mæssig).

Tit når vi spiller, jammer bandet videre (i bedste hippie stil) og der står hovedparten af sangere af.
Men Sahra jammer med og forstår at aflevere budskabet til publikum selv i en jammet outro.
Det synes jeg adskiller hende fra hovedparten af sangere i DK. Desværre er det ikke noget man kan opleve i fjernsynet da man er holdt op med at improvisere til TV shows.

Vil man se hende improvisere selv kan man jo bare komme ned på Drop inn/Mojo/Lades/Streckers på støget, hvor hun spiller/jammer hele tiden.
[color=#000000]Why do we think in pencil,[/color]
[color=#0000FF]and make our decisions in ink?[/color]

Medlemsavatar
deMib
SEO Guru
Sted: The World

Indlæg af deMib »

Jeg er helt enig David. Faktisk endte jeg her, fordi jeg lige søgte på "Da Silva" på lydmaskinen, for at se om hun var bragt op allerede. Og det var hun så.

Hun har helt klart mere at byde på end 99% af de "talenter" vi har set i de her konkurrencer. Ikke alene kan hun synge, men hun har helt tydeligt fundet frem til sin helt egen tone og har fundet ro der. Hun er original, spændende og virker ikke somom hun unaturligt kæmper med den "rolle" hun har sat sig i. Hun har en beroligende overskud.

Den tætteste refernce bliver vel en ung Anisette - men så alligevel ikke. For jeg synes virkelig Sahra har fundet sin egen hylde. Det er ikke bare en kopi af Anisette (som andre har forsøgt med meget lille held!). Jeg vil tro hun er inspireret af Anisette, men hun har helt tydeligt blot brugt det som et udgangspunkt for hendes videre udvikling.

Lad os håbe hun kommer langt. Det fortjener hun.
Download min (1400 siders) SEO bog i den fulde version - [url=http://www.demib.dk/download-gratis-seo-bog/]helt gratis her[/url]

Medlemsavatar
rassvej
Medlem

Indlæg af rassvej »

Utroligt professionelt ''talent'' ;).
Hun er virkelig god og det er utroligt hun ikke allerede har lavet en form for plade!

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

deMib skrev:Den tætteste refernce bliver vel en ung Anisette - men så alligevel ikke.
Jeg forstår godt, Annisette bliver nævnt efter hendes performance i går - men den reference er lidt sjov for mig, der har adskillige optagelser liggende af hende fra da hun var 18. Her bringer hun sig i spil som chorus sangerinde på hiphop produktioner, og producerede i øvrigt selv (det var jo trods alt mit elektroniske musik hold, hun gik på) adskillige glimrende hiphop beats. Så jeg hører hendes stil som noget der mere vokser ud af noget rimelig moderne r'n'b tradition, end den hippie/soul tradition, som nemt skinner igennem i dag.
David Mondrup

Medlemsavatar
deMib
SEO Guru

Indlæg af deMib »

Jeg har kun hørt det med hende som TV har vist. Begge numre ret hippie-agtige. Og når det så krydres med bare tær og fredstegn, så er det svært ikke at tænke lidt på Anisette :)

Og som sagt, jeg synes hun virker utrolig hjemme og i balance i den stil. Hun gør det troværdigt. Det bliver ikke et plagiat eller en parodi, men en helhjertet og originalt udtryk.
Download min (1400 siders) SEO bog i den fulde version - [url=http://www.demib.dk/download-gratis-seo-bog/]helt gratis her[/url]

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Ja, det er nok også mere et eksempel på, hvordan det at kende nogens baggrund kan farve opfattelsen af dem. Det er helt rigtigt at hun udstråler "hippie" - og hun gør det godt.
David Mondrup

Medlemsavatar
Kenneth
Medlem
Sted: På landet :S

Indlæg af Kenneth »

hun indspillede hos en af mine venner for et par år siden og det var også henad soul/rnb.. som jeg husker det hehe :)

men ja, hun er dygtig :)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

David Mondrup

Medlemsavatar
SMP
Forum Donator
Sted: ˙٠•●CPH●•٠˙

Indlæg af SMP »

Hvad laver hun dog i et talent show (forstås; hun er klasser over de resterende).
“Music is what feelings sound like.”

Medlemsavatar
deMib
SEO Guru

Indlæg af deMib »

SMP skrev:Hvad laver hun dog i et talent show (forstås; hun er klasser over de resterende).
Jeg gætter bare ... men når man har fået nej fra 30 tonedøve pladeselskaber, så kaster man sig vel ud i noget man tror kan føre en videre :)

- Og som andre har nævnt, så kan man godt få noget ud af de her konkurrencer, hvis man faktisk har noget lød på talendet. Og det har Sahra bestemt

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Det er nok også lidt smartere at vælge talent frem for xfactor.

Så vidt jeg har forstået det er vinderen af talent slet ikke bundet til en kontrakt på samme måde som i xfactor...?

Medlemsavatar
West
Forum Donator
Sted: Chr Havn

Indlæg af West »

SMP skrev:Hvad laver hun dog i et talent show (forstås; hun er klasser over de resterende).
Jeg vil hellere spørge: Hvad laver alle de talent shows i mit fjernsyn?!!
[color=#000000]Why do we think in pencil,[/color]
[color=#0000FF]and make our decisions in ink?[/color]

Nyt svar