13 grunde til at respektere Ringo Starr

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Ringo changed the sound of recorded drums. About the time of Rubber Soul (released Dec. 6,1965), the sound of the drumset started to become more distinct. Along with help from the engineers at Abbey Road studios, Ringo popularized a new sound for the drums by tuning them lower, deadening the tonal ring with muffling materials, and making them sound "closer" by putting a microphone on each drum.
Mon ikke det snarere er George Martin der skal have æren for det?
The rumors that Ringo did not play on many of the Beatle songs because he was not good enough are also false. In fact, he played on every released Beatles recording (not including Anthology 1) that include drums except for the following: "Back In The USSR" and "Dear Prudence", on which Paul played drums due to Ringo temporarily quitting the band, "The Ballad of John and Yoko", again featuring Paul on drums because Ringo was off making a movie, and a 1962 release of "Love Me Do" featuring session drummer Andy White.
Det må jo være påstand mod påstand. Onde rygter vil vide, at de skiftende taktarter i div. sange, samt soloen på Abbey Road, blev spillet af McCartney. Hvad ved jeg ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hald  
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

13 grunde til at respektere Ringo Starr

true true... :!:
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Jeg har kun brug for 5

1: Han var med i Beatles
2: Mere end halvdelen af deres sange paa 10 albums laa paa top 10 listen
3: han er stadigvaek i live
4: Solo'en paa "the end" er genial
5: hans spillestil og lyd paa "Abbey Road" er genial

Medlemsavatar
bryla
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

De første 6 passer ikke... nummer 8 er bs og resten er ikke hvad jeg synes er grunde til at respektere ham...
skriver noder

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

KristofferB og jeg er enige om, at det kun er folk der keder sig der gider diskutere Ringo's evner som trommeslager. For at vise at vi kan kede os endnu mere har vi aftalt at tage en diskussion om Buddy Holly's trommeslager ved lejlighed. Det kræver selvfølgelig muligvis at man ved hvem der spillede trommer for Buddy Holly - eller også gør det ikke.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
ultramarine
Medlem

Indlæg af ultramarine »

1 Resultatet. !
2 Taxman
3 Come Together
4 I want you
5 ....... and the list goes on..

Men uanset hvad så kan det vel ikke nægtes? at han leverede en stabil bund til de andre 3 udfoldelser.

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem
Sted: Kbh N

Indlæg af vilddyr »

ultramarine skrev:
Men uanset hvad så kan det vel ikke nægtes? at han leverede en stabil bund til de andre 3 udfoldelser.
Han leverede i hvert fald en bund :-D

Ringo Starr med beatles er den diametrale modsætning af en moderne trommeslager i mine øjne. Han spiller forkert, han spiller rodet, han spiller EKSTREMT utight, og han har dårlig kontrol. Men til gengæld så har han en musikalitet som er så fuldstændig overnaturlig at han på en eller anden måde får alle de ting til at være ligegyldige. Jeg har stor respekt for de han tilføjede beatles, og det er for mig indbegrebet af musikalsk nysgerrighed og overskud. At teknikken så ikke kunne følge med gør det sådan set bare endnu mere befriende at lytte til i dag :-)

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem

Indlæg af vilddyr »

" Ringo has nearly perfect tempo. This allowed the Beatles to record a song 50 or 60 times, and then be able to edit together different parts of numerous takes of the same song for the best possible version. Today an electronic metronome is used for the same purpose, but the Beatles had to depend on Ringo to keep the tempo consistant throughout the dozens of takes of the songs that you know and love so well. Had he not had this ability, the Beatles recordings would sound completely different today. "

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Medlemsavatar
Delax
Forum Donator
Sted: København

Indlæg af Delax »

Hvis det at en eller anden stage tekniker syns han skulle sidde på et podie er en grund til at respekterer ham, så er vi jo derude hvor man ikke kan finde på mere at skrive.

Den med de 50 takes der er ens i tempo er vel også bare en definition af ordet "ens i tempo"...lidt Beatles tobak og så gjorde det nok ikke noget at det sejlede lidt. Der er vel ikke nogle der kan det over 50 takes, hvilket er hele årsagen til at man bruger click idag.

En af de væsentlige gunde til at respekteer ham er vel at han var med i Beatles....Respekt !
Plugin presets @ https://www.16sounds.com/
.NET Development @ http://www.dotbuch.net/

Medlemsavatar
ultramarine
Medlem

Indlæg af ultramarine »

vilddyr skrev: Han spiller forkert, han spiller rodet, han spiller EKSTREMT utight, og han har dårlig kontrol.
Eksempler tak, hvor hører du det?
Måske det fordi musikken er blevet en slags monolith at man ikke kan forstille sig et andet trummespil men jeg kan ikke høre det du nævner her. Men det jeg kan høre er at han spiller simplet, meget økonomisk.

Default avatar
Mgb

Indlæg af Mgb »

Jeg har også svært ved at forestille mig at fejl osv. i Ringos spil skulle være sluppet igennem Beatlesmaskinen uden at blive rettet??

Medlemsavatar
Mikkel_J
Medlem

Indlæg af Mikkel_J »

jeg ville da nok også sige at der er større sandsynlighed for at de har taget 50-60 takes for at få et take der var bare nogenlunde tight fra ringos side.
Mikkel Juul Jensen

Medlemsavatar
Kim Olesen
Medlem
Sted: Odense

Indlæg af Kim Olesen »

Mikkel_J skrev:jeg ville da nok også sige at der er større sandsynlighed for at de har taget 50-60 takes for at få et take der var bare nogenlunde tight fra ringos side.
BULLSHIT.

http://www.youtube.com/watch?v=K02sjR6X ... re=related Læg mærke til rytmen (med dobbelt storetrommeslag) MENS han synger hen over. Har lige prøvet. Det er sgu ikke lige så nemt.
http://www.youtube.com/watch?v=-O7PnvVgQvA
http://www.youtube.com/watch?v=flw3VJbi ... 15&index=1
http://www.youtube.com/watch?v=ANo0FS7IPRk
http://www.youtube.com/watch?v=woZvmHBy ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=XpvzeNpxLq0
http://www.youtube.com/watch?v=JlWFpdPX45g
http://www.youtube.com/watch?v=_oqWcxfY ... re=related Vildt dårlig lyd men læg mærke til hvad Ringo laver i allersidste omkvæd. (Han gør det i øvrigt præcist magen til på studieversionen)
http://www.youtube.com/watch?v=TsK6-ZYUijg Prøv at gå frem til Please Please me (7min 35 sek). Dette er fra deres allerførste optræden i Amerika. Live tv. Dette var et make it or break it øjeblik i deres karriere. Ingen slinger i valsen fra Ringos side. Utight og dårlig trommeslager min bare røv. Det sidder lige i skabet.

Hvis man ellers gider kigge disse klip igennem (i stedet for at bare køre på den gamle Ringo er en dårlig trommeslager myte) vil man lægge mærke til at han er mere løssluppen live. Flere fills, ghostnotes etc. I studiet gik han ofte mere efter et "rent" udtryk.

Og så lyt lige til denne bbc optagelse hvor Ringo flasher den. (Audio only) http://www.youtube.com/watch?v=TBwkYlcT6eQ

Mon ikke han var præcist lge så god i studiet; som i stressede situationer hvor der var kameraer på-)
and in the end the love you take, is equal to the love you make.
http://www.myspace.com/kimolesen

Default avatar
Mgb

Indlæg af Mgb »

Mikkel_J skrev:jeg ville da nok også sige at der er større sandsynlighed for at de har taget 50-60 takes for at få et take der var bare nogenlunde tight fra ringos side.
Jeg mener ikke at der skulle 50-60 takes til at noget brugbart kom ud af det. Nej, jeg mente vel egentlig at det han lavede var ok, og der derfor ikke var nogen grund til at editere eller lign.
Jeg tror sgu ikke de havde tid til at lave tingene 50-60 gange for Ringo's skyld, så selvfølgelig kunne/kan han sine ting. :)

Medlemsavatar
dalecooper
Forum Donator

Indlæg af dalecooper »

Vis mig en trommeslager der kan levere 8 dels semi-swing ala "Help" og bare når Ringo til sokkeholderene og jeg ligger stikkerne for bestandigt.

Til de der ikke mener han har teknik. Tjek lige den højrehånd der. Minder mig helt om Porcaro.

Til de der ikke mener han er tight. Kom med et par eksempler?? Hvis vi snaker tempo tight så har jeg ikke en finger at sætte på ham. Med hensyn til underopdelinger, så vil jeg mener det er helt bevidst, i hvert fald konsistent, når han ligger godt bag eller foran beatet og det swinger som en i helvede.

En mester. Ingen tvivl.
Mvh. Jesper

Medlemsavatar
Runen
Medlem

Indlæg af Runen »

Hahaha..ja det er sørme et super godt eksempel på fantastisk trommeri...fnis...han spiller jo af lort på den optagelse!

Come on gutter. Der er ingen der skal påstå at Ringo var en 'super' god trommeslager som sådan. Han var med i Beatles, og der er selvfølgeligt noget specielt i sig selv. Jeg kan godt forstå at i elsker Beatles, men come the f*ck on!

Der er ligesom at sige at Kurt Cobain var en god guitarist, eller en god sanger. Nej...men Nirvana var fantastisk og definerede en generation...ligesom Beatles gjorde.

ps. dalecooper: Porcaro sammenligning? Nu styrer du dig... :-D
Senest rettet af Runen man 25. maj 2009 13:15, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Bech5
Medlem
Sted: Århus C

Indlæg af Bech5 »

Det har altid undret mig hvorfor det var så vigtigt at få kategoriseret Ringo som enten verdens bedste trommeslager, eller det mest talentløse fjols ever. Han var jo ingen af delene. Ligesom hverken Lennon, Mccartney eller for den sags skyld George Harrison var fantastisk virtuoser på deres instrumenter. Det var sgu alt andet lige ikke der deres stærke side lå. Der er ikke nogen grund til at gøre Beatles til mere end de var. De ramte det rigtig sted på det rigtige tidspunkt, var omgivet af de rigtige folk og de kunne levere varen. De havde to rigtig gode sangskriver Lennon og Mccartney og det var deres stærke side.

Ringo var en udemærket trommeslager, og havde frem for alt sin egen stil, hvilket jeg personligt altid sætter pris på. Han var jo ikke en trommeslager som Keith Moon eller andre, men det han gjorde, gjorde han ganske godt.

Beatles red på en tid og en bølge og de havde den vare der var efterspurgt. De har skabt nogle udødelige numre, men de var altså, lige meget hvordan du vender og drejer det, ikke de mest fantastiske musikere verden har set. Derfor er det i mine øjne også bare en helt fjollet diskussion. Det handler jo ikke om hvorvidt Ringo, eller andre, er gode i forhold til andre. Det handler om hvorvidt man er god til det man gør. Det var han unægteligt, men i det øjeblik man begynder at sammenligne med andre trommeslagere, så bliver det jo den rent tekniske kunnen der bliver målestokken, hvilket i mine øjne/øre er ret uinteressant. Men hvis det er den vi skal fokusere på, så rangere Ringo jo ikke ret højt. Han får måske 7 eller 8, men i den rolle og funktion han havde i Beatles, der er han da en ren 13'er.

Der var ingen i the Beatles der var fantastiske instrumentalister ud fra et teknisk synspunkt, men de havde noget at byde på og det fik de absolut det maksimale ud af, takket være en masse andre faktorer - og det er jo i virkeligheden også det eneste der er interessant.

Default avatar
Mgb

Indlæg af Mgb »

Runen skrev:
Hahaha..ja det er sørme et super godt eksempel på fantastisk trommeri...fnis...han spiller jo af lort på den optagelse!

Come on gutter. Der er ingen der skal påstå at Ringo var en 'super' god trommeslager som sådan. Han var med i Beatles, og der er selvfølgeligt noget specielt i sig selv. Jeg kan godt forstå at i elsker Beatles, men come the f*ck on!

Der er ligesom at sige at Kurt Cobain var en god guitarist, eller en god sanger. Nej...men Nirvana var fantastisk og definerede en generation...ligesom Beatles gjorde.

Ok.. Du kan tydeligvis ikke hører når noget svinger og groover. Det er sgu da hele charmen ved nummeret at det ligger så løst. Der er der fandme en del trommeslagere der kan lære noget af!

Medlemsavatar
Runen
Medlem

Indlæg af Runen »

Mgb skrev:
Runen skrev:

Ok.. Du kan tydeligvis ikke hører når noget svinger og groover. Det er sgu da hele charmen ved nummeret at det ligger så løst. Der er der fandme en del trommeslagere der kan lære noget af!
Ja, alle trommeslagere burde spille løst, utight, og spille lorte fills :-D
Pjat til side. Jeg kan sgu sagtens høre hvornår noget svinger eller 'groover'. Og det der hverken svinger eller 'groover'. Du må hjertens gerne kalde Ringo's trommespil 'charmerende'. Det er jeg fuldstændigt enig i (præcist som i nirvana sammenligningen), men det gør ham altså ikke til en 'dygtig' trommeslager...til tider anstændig, men ikke 'dygtig'.

Medlemsavatar
Desdichado
Medlem

Indlæg af Desdichado »

Lidt spøjst oplæg i den her tråd. Kan næsten kun ende "galt".

Hvad en synes er "loose" og "feeling" synes en anden er "utight".

Om hvad der havde sket, hvis Pocaro havde spillet i Beatles ... eller Ringo i Toto er vel også ret ligegyldigt.

Respekt - det er noget jeg har for alle, der i større eller mindre grad har bidraget til musikhistorien. Om hvad jeg personligt synes om deres stil osv. er vel den sag underordnet.

Fred på jord! :jesus:

Default avatar
Mgb

Indlæg af Mgb »

Desdichado skrev:Lidt spøjst oplæg i den her tråd. Kan næsten kun ende "galt".

Hvad en synes er "loose" og "feeling" synes en anden er "utight".

Om hvad der havde sket, hvis Pocaro havde spillet i Beatles ... eller Ringo i Toto er vel også ret ligegyldigt.

Respekt - det er noget jeg har for alle, der i større eller mindre grad har bidraget til musikhistorien. Om hvad jeg personligt synes om deres stil osv. er vel den sag underordnet.

Fred på jord! :jesus:
Nej, jeg tror nu ikke at det udarter sig til noget slemt. Så længe folk bare respekterer at min mening er den eneste rigtige :wink:

Medlemsavatar
ultramarine
Medlem

Indlæg af ultramarine »

Runen skrev:
?? Ikke forstået :shock:
udover at han er god til at se ud som om han ikke aner hvad der foregår :)
udover a det lyder lidt sjasket, så virker det jo og alle ride slag sidder hvor de skal.
for mig lyder det også som om at han har et meget blødt anslag og ligesom lader stikken gøre hele arbejdet.

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem

Indlæg af vilddyr »

Nu må i altså holde... Det der don't let me down klip SEJLER jo rundt time-mæssigt. 1000 kr til den der kan få et klik til at følge det der... Det svinger, jo, i tempo og kvalitet. Men det er jo sagen fuldstændig uvedkommende. Det var en anden tid, med andre idealer, og at tingene lå til grid var hverken en dyd eller et mål indenfor Rock 'n' Roll. Det handlede om at skrive gode sange, være en rebel, have langt hår og masser af energi, og der er Beatles jo de ukronede konger hvad det angår, det er der slet ingen tvivl om.

Den dybeste respekt for Ringo, men at kalde ham teknisk eller time mæssigt dygtig, det kan man simpelten bare ikke.

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem

Indlæg af vilddyr »

ultramarine skrev:
vilddyr skrev: Han spiller forkert, han spiller rodet, han spiller EKSTREMT utight, og han har dårlig kontrol.
Eksempler tak, hvor hører du det?
Måske det fordi musikken er blevet en slags monolith at man ikke kan forstille sig et andet trummespil men jeg kan ikke høre det du nævner her. Men det jeg kan høre er at han spiller simplet, meget økonomisk.
Du kan jo starte med de første 2 takter af det omtalte videoklip. 16-dels lilletromme fillet og den efterfølgende meget ustabile takt var jo aldrig nogensinde gået igennem nåleøjet på en moderne indspilning.

Nyt svar