Tråd for gode "in-the-studio" undervisningsvideo'er

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Sted: Odense

Re: Tråd for gode "in-the-studio" undervisningsvideo'er

Indlæg af MichaelJørgensen »

Slavisk gennemgang af Rihanna - Diamonds med overskriften: Less is more. Meget interessant set ud fra et mix-perspektiv

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Endnu en mega fed video centreret omkring FM8 fra Dan Larsson. Ja ja, det er neuro smadder lyd, men medmindre man allerede ér ekspert i FM8, så kan man nok få et tip eller to alligevel.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

pureMix videoer med Greg Wells, de er udpluk af en lang session med sanger/artist Bryce Drew, som jeg også har linket lidt teaser-videoer til tidligere, her:
viewtopic.php?p=699096#p699096

Kommer der flere videoer, så redigerer jeg dem ind i denne post.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

2 mere fra PureMix.

Vellydende parallel smadder-comp på trommer, ikke noget nyt, men for dem der har misset den slags tip er det en god demonstration:

Og det her parallel "trick" kendte jeg ikke. Air til vokaler ved at flippe polaritet, highpass omkring 5-10k, og en relativt hidsig limiter på efterfølgende. Det lyder til at virke ganske godt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

Normalt vil jeg helst gerne ha' set det jeg poster. Men endnu engang poster jeg nogle track gennemgange som jeg nok ikke får set.

Drum & Bass:
Mob Tactics - Pure X [RAM Records]:

Gennemgang - 65 minutter:

Drum & Bass:
Mitekiss featuring Vonné - Matter [Hospital Records]:

Gennemgang - 32 minutter:

Noget blødt house noget:
Pablo Nouvelle featuring Angelique Kidjo - Milambi [UMG/Beating Heart]:

Gennemgang - 40 minutter:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

Har vist linket til Polarity's videoer tidligere.

Om brug af Envelope Follower til at styre div. parametre med udefrakommende lyd, i Bitwig Grid. Bruger man Reaktor Blocks, Softube Modular, Cherry Audio Volatge Modular, hardware modular, find selv på flere, så kan man tage koncepterne fra Bitwig Grid med sig.

Om brug af Audio rate modulator modul. Ret fede routing muligheder i Bitwig.

Sjov lidt nørdet video om Zero Crossings modul i Bitwig Grid:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

Ricky Tinez er kreativ med individuel voice reset af lfo'er m.m., nogle fine koncepter til alle der programmerer synths.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

Et par gode bass lyddesign videoer fra Man From Sol, har linket til hans videoer tidligere. Er man eventyr-lysten har han 1 times tid mere fordelt over 2 videoer, som jeg ikke har fået set endnu. De bliver nok også delt her i tråden, hvis de er noget ved. Det plejer dog at være nogle fede idéer han kommer op med.

De to jeg poster her bliver i kronologisk rækkerølge, selvom det måske ville give mere mening at se den nyeste først, da det er grundpatchen der processeres videre på i den første video. Han blev opfordret til at vise synth patchen, det gjorde han så.

Fede idéer til delay modulation for at få metallisk lyd. Ikke noget nyt at meget korte delay-tider giver den slags klang, men der er nogle fine pointer. Jeg skal klart ha' prøvet noget lignende af med Unfiltered Audio Sandman Pro, da den ene af delay-typerne ikke ændrer pitch når man ændrer delay tid. Vidst nok den granular baserede.
Derudover udbygges der på patchen med en pitch quantizer.

Og her synth patchen der bruges som grundlag for ovenstående video. Det er en viderebygning af princippet sine compression, meget brugt i bass-musik de sidste 10(?!) år... Smadder en sinus (evt. med lidt noise ovenpå) ind i noget distortion, lav nogle notches du modulater. Og sørg for at ultrakomprimere lyden af flere omgange.
Der bliver tilføjet overtoner i synthen for at gøre lyden mere interessant.
Angående notches, så fik jeg prøvet en af mine "no no's" her for nyligt, at proppe phaser og flanger på den samlede bass inden frevkens split, så subben også blev påvirket. Det gav klart noget andet end når jeg bruger den slags effekter på mid og top bånd (og lader sub være uprocesseret), men blev også noget mere dynamisk. Lyden kan sagtens bruges til kortere oneshots, men lange modulations hvor sub niveau stiger og falder så markant kan være lidt sværere at få et brugbart resultat ud af..

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

Ang. ovenstående omkring modulation af delay tid, så svigtede min hukommelse mig delvist.
I Sandman Pro er det Modern Instant mode jeg tænker på, som ikke pitcher ved ændring af tid.
Tilgengæld er det Grain mode i Reaktor Blocks Rounds Delay, der opfører sig på en lignende måde. Ret fedt modul iøvrigt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

En studie-video fra en pro Output bruger, hvor der rent faktisk er lidt info, hints, tips & tricks og sådan.
Nu han snakker distortion, kunne det ha' været fint hvis de havde Thermal med, men videoen er jo nok optaget for længe siden..
Greg Townley om hans arbejde, primært med trailer musik:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

En Puremix video mere med Vance Powell, der er også delt en på forrige side.
Denne er om vocoder brug, det ligner at lead vokalen sendes ud til en MicroKorg.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Sangskrivning med Tim Christensen
Han fortæller lidt løst fast om sine metoder.
29 min.

https://www.dr.dk/drtv/se/mesterlaere_- ... sen_195014
MacBook Pro tidlig 2015, 13", High Sierra. Logic 10.4.4
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

Sound On Sound med en super fed video om elektronisk musik produktion som i 90'erne, mere specifikt med Pete Cannon der producerer Jungle/Drum & Bass med Octamed, Akai samplere, div. synths, Amiga o.m.a.
Lyden er 100% spot on for genren og tiden.
Gratis samplepakke:
https://dt7v1i9vyp3mf.cloudfront.net/as ... 9.WbJ88oYd

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

Standard (Som i, kan man li' formatet er der mange flere) Deconstructed video fra Genius om Pop Smoke - Dior, med producer 808 Melo:

Nummeret:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

Ang. sangskrivning, så har jeg stadig ikke fået set den halve time med Tim Christensen, linket af Tomcat et par posts oppe.

Men her er mere om emnet. Går jeg ud fra, nu jeg ikke har set denne video (heller ikke denne...)
Point Blank har 1 times interview med Gary Kemp fra Spandau Ballet, udfra titlen er det centreret omkring sangskrivning.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

Mere jeg ikke har set. Men nogle herinde plejer at være glade for de der "kendis engineer" videoer. Her er to nye med Luca Pretolesi. Den ene kræver vpn e.l.

40 minutters Q&A:

40 minutters "Electronic Mixing Masterclass" - kræver vpn/Tor/blah..:

Tilføjet:
Top 3 (NEJ DA, BONUS! 5!!) Mix & Mastering tips fra Luca:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

48 minutters "making of" Marsh - Lost In You [Anjunadeep] - Lækker "standard" Anjunadeep Prog House lyd.

Nummeret:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

IMHO den bedste David Guetta DJ Mag video indtil videre. Historien om Titanium:

Tilføjelse: Her er måske lidt mere nuance til historien:
https://en.wikipedia.org/wiki/Titanium_ ... Background

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

Flere track gennemgange, har ingen set af dem, men igen, det kunne jo være nogen herinde ville få glæde af dem inden jeg evt. nosser mig sammen til at se dem.

Drum & Bass:
Metrik - Ex Machina [Hospital Records] - 46 minutters gennemgang:

Nummeret:

Housy noget, evt. semi trance agtigt:
Shadow Child - Mars [Electronic Elements/Armada] - 34 minutters gennemgang:

Nummeret:

House:
Vivienne Chi x Harry Shadow - Dreams [Point Blank Recordings] - 13 minutters gennemgang:

Nummeret:

Tech House:
2 numre fra Prok & Fitch, Toolroom lignende lyd.
Del 1, om Prok & Fitch - Tarzan [Do Not Sleep] - 34 minutters gennemgang:

Nummeret:

Del 2, om Prok & Fitch - Louder [Do Not Sleep] - 42 minutters gennemgang:

Nummeret:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

Ganske interessant begyndelse på en serie fra Audeze.
Audeze Discover
Første afsnit er 20 minutter snak og demo af rumklang på masteren. Med 2 eksempler. Lyder/virker ganske godt, kan da godt være jeg skal prøve at sovse mit kommende Dub Techno nummer endnu mere ind i rumklang, i det sene stadie.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

I videoen om “Metrik - Ex Machina” nævner han kort (ca. 3:35) et trick, der får arp-synthen til at lyde som en pad - brugt som en smart måde at introducere arp’en på. Det lyder ret fedt - som noget, der kommer rullende udefra og langsomt får definition og karakter.

Som jeg hører det, siger han, at han bruger “under water rack” til det. Det er ikke lige noget, jeg umiddelbart kan Google frem, og jeg kan ikke se det på hans skærm, så er der der nogen, der ved, hvad det er? Eller om jeg hører helt forkert? 😃

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

TJJ skrev:
fre 6. nov 2020 10:03
I videoen om “Metrik - Ex Machina” nævner han kort (ca. 3:35) et trick, der får arp-synthen til at lyde som en pad - brugt som en smart måde at introducere arp’en på. Det lyder ret fedt - som noget, der kommer rullende udefra og langsomt får definition og karakter.

Som jeg hører det, siger han, at han bruger “under water rack” til det. Det er ikke lige noget, jeg umiddelbart kan Google frem, og jeg kan ikke se det på hans skærm, så er der der nogen, der ved, hvad det er? Eller om jeg hører helt forkert? 😃

Bare lige så alle er med, det er det her vi snakker om:

Christoffer I. N. skrev:
søn 4. okt 2020 05:44
..
Drum & Bass:
Metrik - Ex Machina [Hospital Records] - 46 minutters gennemgang:

Nummeret:

..

Jeg er bestemt ikke "hjemme" i Ableton Live, men han har lavet et effekt rack på kanalen, som indeholder delay, rumklang, auto filter og utility. Derudover er der nogle macros assignet til div. ting i racket.
Du kan se racket i nederste del af skærmen.
Omkring 4 minutter inde afspiller han automationen, og du kan se at makro'er for rumklang m.m. er skruet helt eller langt op, og fades så ned for at introducere den rene/tøre arp lyd.
Der er absolut intet unikt ved det, du kan lave det med stock plugins, eller med din favorit rumklang og delay. Skal det være yderligere udvasket kan du proppe delayet efter rumklangen, men det er ikke noget jeg selv bruger.
Flere rumklange ind i hinanden er bestemt også brugbart til at udvaske ting, det bruger jeg ofte.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator

Indlæg af TJJ »

Tak for svar :)..

Mjah; jeg kan nu ikke lave den samme effekt. Altså, jeg kan selvf. godt gøre lyden udvasket og så automate diverse ambience og filtre væk, men ikke med samme elegante resultat.
Men det er helt klart en mulighed, at jeg bare skal prøve noget mere :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

Brug relativt lange decay tider i rumklangen. I en god Eventide rumklang starter den slags fra omkring 7-8 sekunder. Det er sjældent jeg kommer over 20 sekunder i mine Eventides, og bare generelt. 10 sekunder er et godt udgangspunkt.
Har din rumklang et "Depth" parameter så prøv at skrue det godt op, det plejer også at flytte lyden længere væk, udvaske anslag og sådan.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator

Indlæg af TJJ »

Tak - jeg giver det nogle flere skud :)

Nyt svar