Tråd for gode "in-the-studio" undervisningsvideoer

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Re: Tråd for gode "in-the-studio" undervisningsvideo'er

Indlæg af Christoffer I. N. »

Endnu en virkelig god lyddesign video fra Chase Steele på A Sound Effect kanalen.

Første lyddesigner (spil/film/tv...) jeg ser bruge Polyverse Manipulator, som jeg også bruger på nærmest daglig basis. Altid hifi resultater med det plugin.
Derudover nogle af KiloHearts Snapin plugins'ne i brug, virkelig en fed effekt han får ud af den sidechain triggede transient designer.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

En halv times impulse response/convolution leg fra Au5. Ikke helt samme mind=blown niveau som hans videoer plejer at være, men nogle fede idéer hist og her.
Vil man skippe standard viden og simple/"ukreative" white noise eksperimenter så hop 10 minutter ind.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

PureMix Live Q&A med Greg Wells - Spørg Greg Wells om alt. Om videoen er tilgængelig på kanalen efter endt livestream ved jeg ikke.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Får ikke set denne, men måske er det en interessant video for nogle.

Over 40 minutter med producer Oak Felder om Demi Lovato - Sorry Not Sorry:




Her er nummeret:




Og i min søgning efter nummeret fandt jeg en kort, ældre video fra Splice om samme nummer:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

50 minutters gennemgang af Twin Atlantic - Barcelona:

Nummeret:




Gennemgang:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Bare lige heads up, der er indtil videre kommet 7 videoer i Woulg's Glitch.cool takeover, og jeg har løbende opdateret posten på forrige side med de nye videoer. Der er primært fokus på smadret OTT'et glitched lyd.
Jeg ved ikke om der kommer flere i serien.
Her er link igen:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=702194#p702194

Mefjus posten på forrige side (Neurofunk Drum & Bass lignende) er også opdateret nogle gange.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

MrBacon skrev:
Har linket et par posts oppe. :)
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=708490#p708490

Har du fået den set? Hvis ja, er den så noget ved?

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Ja, den var fin. Gode indspark, små fifs, gennemgang af instrument og effekt valg (flefe logic stock plugs) og lidt om hvilken mic (de brugte slates vm1 efter ab test med meget dyrere mic) - også lidt generelt om processen ved at sidde som producer i et rum med demi og en sangskriver

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Au5 gennemgår hans nummer lavet sammen med Seven Lions og Crystal Skies, Remember.

Nummeret:





11 minutters gennemgang:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Et par relativt nye, som nok er for lange til at jeg får set sådan lige med det første.

Drum & Bass: Turno - Osiris

Nummeret:



31 minutters gennemgang:





Standard 140'ish bpm Au5 lyd: SLANDER & Said The Sky featuring JT Roach - Potions (Au5 Remix). Det er proppet med hans relativt karakteristiske wavetable lyde, så det kunne godt være der var nogle godter imellem i den lange gennemgang.

Nummeret:




43 minutters gennemgang:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Efterligning af FL Studio Blur funktion ved at bruge en noise fil i din foretrukne IR loader - Lyder ganske fedt.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

52 minutter med gennemgang af Iglooghost - Teef Chizzel. Har ikke set i skrivende stund.

Nummeret:





Gennemgang:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Endnu en fin kreativ video fra Nate/Protoculture, om variationer med automation af arpeggiator:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Her lidt mere oprydning af ting jeg med stor sandsynlighed ikke får set, men det kunne jo være der var nogle herinde der hungrede efter at se lige præcis den video, grundet X...

Gennemgang af Lia Mice - Which Memories Will Make It - poppet elektronisk semi techno agtig whatever. Lød ikke videre interessant for mig.

Nummeret:



Gennemgang:





30 minutters Q&A med Techno artist Tom Hades fra ADE 2019 - På visse tidspunkter mangler der screengrab der gør hans forklaring noget lettere at følge..:





SonicScoop - 1 times snak med Hiphop mixer Koen Heldens:





Steinberg video fra Winter NAMM 2020, interview med sangskriver og producer Clarence Jey:





Og den her får jeg nok set ved lejlighed. Dash Glitch (Psytrance gut) snakker med Colin Bennun/OOOD, mangeårig Psytrance artist, men også mastering tekniker. Hvis jeg ellers husker korrekt, så var det en test Colin lavede på Isratrance forummet for vel tæt på 15 år siden, som gjorde mig opmærksom på hvad floating point i wav filer indebar, da han postede en overstyret 32 bit floating point fil, for at demonstrere at den ikke var ødelagt.
Nå men som sagt, jeg tror det kunne blive spændende:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er man interesseret i at lave egne synth trommer, eksempelvis ud af FM/PM syntese, så har Dash Glitch lavet en ganske inspirerende video her. Det er primært i Phase Plant, men har man adgang til software-modular som Reaktor Blocks, Cherry Audio Voltage Modular m.fl., så kan man meget af det samme i dem.
Han viser et eksempel på Noise-konceptet i Serum til slut, men se hele videoen for at fatte konteksten.


Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Fed tråd, tak :)

Der er rigtig mange links i den oprindelige øverste post - altså den post, der samler en masse links og giver overblik over genrer/videoer - der ikke fungerer. Om det er LM-opdatering eller videoer, der er taget ned eller flyttet, ved jeg ikke - men bare til info, hvis du ikke selv har opdaget det :)

EDIT: Troede, det var “din” tråd, Christoffer - fordi du poster en del videoer - så lige nu, at du ikke er trådstarter. Never mind then :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Heh heh, nej det er skam ikke min tråd. Alle må meget gerne bidrage. Jeg tilbringer bare for meget tid på youtube. :-D
Og så er niveauet af hjemmelavede tutorials virkelig steget indenfor de sidste par år.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvis man kunne li' de Glitch.cool videoer der var på forrige side, så er den her i samme boldgade.
Man From Sol der udforsker at lave glitches ved at ændre på transfer curve til FL's Maximus. Ret fed idé som lyder ganske godt.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Matthew Weiss/Pro Audio Files mix breakdown af Akon featuring Becky G - Como No. 47 minutter. Han plejer at være god og seriøs. Har ikke selv set gennemgangen.

Nummeret:





Gennemgang:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

God video fra finske Fanu om envelope follower brug til stereo width, for at mindske stereo på et element, når et andet element spiller. Virker ganske godt.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Blev da nødt til at se den her ASAP.
Nik og Thijs fra Noisia gennemgår Mefjus & Noisia - Foundations.
Har man misset at Mefjus har gennemgået de andre Particles udgivelser, så er de samlet i denne post:
viewtopic.php?p=705232#p705232


Nummeret:
“Foundations is named after a big part of our early inspiration in the drum and bass world: the rolling and funky but dark sounds of Ed Rush & Optical, Matrix & Fierce and Cause 4 Concern. This release is dedicated to the memory of Edd Holmes, aka Optiv, who was a big influence on us both with his solo work and as member of Cause 4 Concern.” – Martin, Nik, Thijs, Martijn







Gennemgang:
40 minutters gennemgang - Det er ikke 40 minutters guldkorn, men der er da noget guf hist og her.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Den her video er grunden til at man/jeg bliver ved med at se tutorials.
En growl sample Dan Larsson lavede for længe siden, er blevet brugt i minimum 3 Zomboy numre. Det er Dan jo stolt af, så han laver (endnu?) en video om FM8 patchen og processeringen.
Guffet for mig kommer til slut, hvor Dan demonstrerer nogle af funktionerne på FM8's Easy side.
Må vist hellere finde ud af at tweake ratio eller offset, så det tracker pitch ordentligt, og kan detunes til F0 -24 cents, så jeg kan lave wavetables med FM8.



Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nu bliver de her altså bare dumpet her. Jeg opdaterer posten når der kommer flere videoer i serien. Jeg har ikke set nogen af videoerne. Der er dog flere kendte navne imellem, og eksempelvis Martijn fra Noisia/Zonderling burde kunne vise noget interessant frem.

Future Music magazine - Sample challenge:












Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Puremix har en serie for tiden, hvor de har div. kendte lydfolk der gennemgår deres favorit plugins, noget mix arbejde m.m.
Har set en 6-8 stykker af dem nu, og det er nok tvivlsomt om jeg får set flere, da jeg synes det er spild af tid, for det meste.

De her to var IMHO værd at dele.
Vance Powell "delay spin fader" trick. Ikke forklaret på mest pædagogisk vis. Jeg er iøvrigt i tvivl om, om Cubase vil lade mig route feedback på den måde, til en FX kanal. Jeg mindes at have haft problemer med det før.
For folk der ikke har erfaringer med den slags, så undlad at slå input monitoring til. Og hvis I gør, så skru helt ned for jeres højttalere, hovedtelefoner, eller hvad I nu arbejder på. Observér hvad knappen gør ved den generelle volume. Evt. prop en limiter på master outputtet.





Alan Meyerson, om div. plugins. Der er nogle fine mix tips inkluderet, jeg skal nok som minimum ha' prøvet Decapitator uden distortion af, og tweake tone knappen. Det kan være det gør noget af det samme jeg får ud af Brainworx Blackbox HG-2, hvor jeg skruer ned for distortion, og vælger eksempelvis Dark kalibrering, for lige at få toppen lidt bedre på plads.


Nyt svar