Tråd for gode "in-the-studio" undervisningsvideoer

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Re: Tråd for gode "in-the-studio" undervisningsvideo'er

Indlæg af Christoffer I. N. »

Den her 4½ minuts teaser giver mig næsten lyst at købe adgang til det fulde. Spændende at se på og følge. Greg Wells og Bryce Drew igang med akkorder.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fin og grinern kort tut fra Eliminate/Pingvinate? på Discples kanal om vokal chops, tight klip og fade ud envelope, efterfulgt af kort delay med lang feedback (lignende karplus strong/comb filter lyd).

Som med alt andet indhold på Disciples kanal prøver de at vinde loudness krigen, så skru evt. lidt ned under introen...



Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har siddet på de fleste af dem her i lang tid, ikke fået dem set endnu.


Making of Luigi Sambuy - Jakarta [Anjunadeep]:



Hør nummeret her:




Making of Simon Doty & Zein - Sama [Anjunadeep]:



Hør nummeret her:




Gennemgang af Bensley featuring Emer Dineen - Hard Times [RAM Records]:



Hør nummeret her:




Gennemgang(?) af Jaded featuring Ashnikko - Pancake:



Hør nummeret her:




Og så en Point Blank "deconstruction", det plejer nærmere at være en rekonstruktion, hvor de prøver at ramme lyden af et bestemt nummer. Denne gang er det Ariana Grande - No Tears Left To Cry:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og relateret til Greg Wells Puremix videoen deroppe, så er her et 1 times interview. Jeg har ikke set det, men på 1 time må de da komme rundt om et eller andet interessant, hvis ikke det bare er fortyndet lokkemad for at man køber videoerne med ham.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så de første ~15 minutter, derefter spolede jeg videoen igennem. Producer Illmind (Drake, Ludacris, G-Unit, Jay-Z & Beyonce m.fl.) laver et IMHO basic pop/urban nummer udfra en knap så optimalt optaget acapella. Videoen varer 5 kvarter, 2-3 minutters intro interview, derefter lige på.
Hans egen youtube kanal er her:
https://www.youtube.com/channel/UCyZarb ... g/featured



Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Polarity viser et par fede kreative Vocoder-idéer i Bitwig. Den første med at genskabe frekvenser lyder ikke specielt godt, men idéen med modulation af reverb er sgu fin. Bitwig's reverb med "Wet FX" mulighed virker umiddelbart lidt unikt, idet at det må handle om at indsætte effekter i reverbens feedback kæde. Det er jo ikke sådan lige muligt med almindelige plugins i samtlige sequencere.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der er altid nørd-garanti med studievideoer fra Alessandro Cortini:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

En i kommentarerne linkede til de her 2 videoer fra Sonic State fra 2015, det ligner ikke at jeg har set dem før. Det kan være de har været postet herinde tidligere, jeg har ihvertfald postet andet med ham, blandt andet 1 eller 2 videoer om Tascam Portastudio.





bonus:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Matt Donner fra Pyramind gennemgår spøjst sammenspil mellem akkorder og melodi i Madeon's You're On. Derudover lidt om arrangement m.m. 16 minutter i alt.
Note til mig selv om at glo igen når jeg har fattet hvad dominant akkorder går ud på, om et par år eller noget.





Hør originalen her:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

8 minutter med Jack Hamill/Space Dimension Controller om hans proces. Fed upoleret og uprocesseret lyd, skal da ha' tjekket noget af hans musik ud.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Vil man blive klogere på VCA's i brug, eller mener man at man har helt styr på konceptet, så kan man måske få nye idéer, ved at se hvordan andre bruger dem.
15 minutters video fra DivKid. Han har med garanti lavet videoer om andre eurorack VCA's, denne er ny. Man kan tage det med derfra man kan bruge.
Jeg får ofte noget ud af at se hvordan andre bruger byggeklodserne. :)


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Raekwon med producere og sangskrivere laver en EP hos Red Bull Music studios i New York:



Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har fulgt Woulg's kanal i en del tid efterhånden, det er dog lidt svingende hvor ofte eller nærmere sjældent der bliver uploadet.
Men nu har han ladet folk fra http://www.Glitch.cool lave nogle videoer til hans kanal, og de første 2 lover helt vildt godt.
Det er primært rettet mod elektronisk lyddesign, glitchet og smadret.

1. video fra Man From Sol, der gennemgår ~ 5-6 patches der alle har samme formål, at lave en "squishy" lyd. Første 6 minutter er en meget basic efterligning af en 303, med en phaser på til slut, for at få mere af det her sving og bevægelse som alle lydene har tilfælles.
Derefter går han til den med frequency shifters, resampling i Harmor og andet rigtig lækkert eksperimental design. Jeg fik en del god ny viden ud af det.





2. video er fra Sunnk, som gennemgår teknikker til at lave glitchede lyde, med Abletons timestretch/warp, DestroyFX Scrubby (gratis VST), og tilfældig sample-trigging i Renoise. Jeg fik ikke helt ligeså meget ud af denne video, men stadig gode eksperimenter.
Link til DestroyFX:
http://destroyfx.smartelectronix.com/





3. video er fra Meii, som bygger videre på en teknik mig bekendt først vist af Mr Bill (Multiplier har efterfølgende lavet en lignende video). Det handler om at fremhæve udklingninger i eksempelvis rumklange, ved at booste signalet efter rumklang/delay/whatever med 100dB eller derover.
Nu hvor jeg kendte Mr Bill videoen synes jeg ikke der var det vilde ved denne video, men nok fin for dem der ikke kendte teknikken.



Her er Mr Bill videoen:



Effekter som phasere og bit/samplerate reducere kan også give sådan nogle støj-ting, så den slags kan man også lege med at forstærke. Oftest gater jeg dem dog væk... :-D



4. video er fra Glorkglunk, der laver Sample & Hold styret kaos udelukkede med Phase Plant, hvor han benytter muligheden for multibånd, der er kommet med den nyeste version (1.8.0) hvor multipass kan loades som snapin. Deri laver han en simpel OTT-lignende compressor, som han bruger på flere af lanes'ne, for at "maximere" output, som vi alle kender det når man smadrer ting igennem compressorer, og især multibånd.
Hvis du finder et OK lydniveau til at starte med, og dine diskanter ikke iforvejen skriger af dig, så burde du klare dig nogenlunde igennem videoen, men der er et par steder hvor det stikker en smule af. Så spil ikke videoen højt.



Derudover linkes der til en 3 timers "Wavetable masterclass" med Glorkglunk fra en anden kanal jeg nu har subbed til. Usikkert om jeg får videoen set, men her er den:





5. video er fra en dansk glitch musiker jeg ikke kendte, Jim Kimchi.
47 minutters video om hans proces med at lave glitch loops, i en ældre version af Ableton Live, vist kun ved at bruge indbyggede Live ting, og så lige lidt Max 4 Live hist og her. Masser af warp og timestretching, de forskellige pitch shift modes, godt med OTT's osv.
Der er ingen kommentering på videoen, og der hoppes ofte fremad i tiden.





6. video er fra Soup, med fokus på resampling. Masser af gode tips hvis man er FL Studio bruger. Der bruges primært Edison, Slicex, Effector, og styring af parametre i Serum med Peak Controller.
Derudover resampling med Serums Noise oscillator.
Glitchmachines' gratis Fracture er også i brug.





7. video er fra Woulg selv, 30 minutter med trommer stretchet primært med Live's Texture stretch, smadder-compresses på en gruppe, resamples, m.m.
Går fint i spænd med lyd og idéer i de tidligere afsnit, så kunne man li' det, så er her mere af det samme, gjort lidt anderledes hist og her.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Angående posten ovenover, så har jeg tilføjet endnu en video. Kommer der flere i serien, så tilføjer jeg dem til den post.


Og her til noget andet, som også indeholder nogle gode tips og idéer. Denne gang er det relateret til lyddesign til spil/film/trailere m.m., selvom man sagtens kan bruge det til musik også.
A Sound Effect har fået Chase Steele fra Sound Spark til at lave en ½ times video om at lave ild og is lydeffekter. Nok første gang jeg hører BX Subsynth i aktion, men den gør det godt til at lave sub til nogle af hans lag. Den første del med gennemgangen af den Warcraft-inspirerede sekvens varer 16 minutter, derefter laver han processering af enkelte lyde.




Og så fandt jeg hans egen kanal, som jeg ser frem til at se mere af. Her er en kort video med fede idéer:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

50 minutters 160 bpm trap-lignende lyddesign fra Virtual Riot. Masser af fine idéer.
Titlen på videoen indikerer at der bliver lavet et komplet nummer. Det er bestemt ikke tilfældet. Han arbejder på et 4 bar drop, og tilføjer 8 eller 16 bars simpel loopet intro sent i videoen.

Lyden i videoen er lidt lav, den forbliver lav hele vejen igennem, så man kan sagtens skrue op til et OK lydniveau, uden at falde ned af stolen senere i videoen.




Og så lige en ting angående den gængse youtube-ableton-tutorial gut, som jeg har set alt for ofte. Hvad sker der for at duplikere hele kæder af instrument og tons vis af inserts? Det virker som voldsomt spild af ressourcer. Jeg er vant til at sende til grupper/FX kanaler og lave separat processering. Ja, det andet er da hurtigere, men alle overlever nok de ekstra 10 sekunder..

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Mixing Masterclass: Secrets of the Mix with Chris Lord-Alge


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hele 2 track-gennemgange i mit YT feed i dag. Et liquid Drum & Bass nummer og et Techno nummer. Jeg har i skrivende stund kun hørt numrene.


Jack Boston featuring Vanity Jay - The Place [Symmetry Records]:



82 minutters gennemgang:





Rinzen, Marbs & Evan Casey - Torus [Desert Hearts Black]:



31 minutters gennemgang:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fine reflektioner omkring optage og mix-valg på Billie Eilish - Bury A Friend fra Matthew Weiss (8 minutters video):


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mange gode tips fra Alckemy omkring processering og resampling af Neuro bass'er (smadret Drum & Bass/Dubstep/osv.), specifikke features til Bitwig (delvist også Ableton) m.m.:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lidt musikhistorie med i denne.
Cerrone om hans nummer fra 1977, Supernature, og det nye nummer The Impact:




Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Endnu en DivKid video om et NANO Modules modul, som jeg bestemt synes er værd at dele her i tråden. Om looping envelopes/LFO's.
Mange gode idéer.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Gennemgang af Tinlicker - Bird Feeder [Anjunabeats]. Del 2 bliver postet i samme post når den engang bliver uploadet, der plejer at gå en del tid imellem de her uploads fra Future Music Mag.

Nummeret:







Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nate har masser af gode tips til programmering af U-He Diva her - Har man andre U-He synths er tankegangen noget af den samme mht. routing og mod osv.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mefjus - Particle studio insights - Han sidder sammen med dem han har lavet numrene med, og gennemgår forskellige elementer og processen for at komme dertil.

Har kun set den første indtil videre, det er ganske interessant så resten bliver også set.

Mefjus & Camo & Krooked - Sidewinder [VISION]:



Gennemgang:





Mefjus & Skeptical - Amber [VISION]:



Gennemgang:





Mefjus & Phace - Bubble [VISION]:



Gennemgang:





Mefjus & IMANU - Transit [VISION]:



Gennemgang:





Mefjus & Break - Out Of Time [VISION]:



Gennemgang:





En "special edition" med lidt Q&A. Der tales om basic phase alignment, sparsommelig mængde plugins på masterbus, processering af "social media" vokal sample fra Bubble, og om hans tilgang til mixing:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Gennemgang af Boston Bun - Don't Wanna Dance - Lyder som sample-baseret House. Jeg har ikke set gennemgangen.

Nummer:



Gennemgang:


Nyt svar