Tråd for gode "in-the-studio" undervisningsvideoer

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Re: Tråd for gode "in-the-studio" undervisningsvideo'er

Indlæg af Christoffer I. N. »

Var ikke imponeret sidst jeg så en af de her videoer, men den her rammer han sgu fint. Ski Oakenfull genskaber Halseys nummer Without Me:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Sjov Against The Clock fra Brandt Brauer Frick, med en masse akustiske instrumenter:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

En times tid i selskab med Jake/KIll The Noise, om Massive X, Phase Plant og Serum. Om leg, at have det sjovt, at udforske de muligheder instrumenterne giver, istedet for "bare at gøre som man altid gør". Og en kommentar til at danne sin egen mening.

Masser af gode pointer. Ikke så meget godt lyddesign.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fed groovy house i Against The Clock:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg ved godt det er en Output-reklame, men en fin video.

Komponist Ryan Elder, blandt andet om hans musik til Rick & Morty:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det kunne være man skulle give sådan en 10 minutters Against The Clock et skud. Altså gøre det som hos Fact, hvor der er brugt en times tid på at udvælge samples og programmere synths på forhånd.. :)


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Umiddelbart super nørdet gennemgang af Deru's måde at lave musik på, i Cubase, med Max MSP og MPE midi data. Jeg stod af efter 10 minutter.





Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Computer Music har fået Drum & Bass produceren Metrik til at gennemgå hans (IMHO kedelige) nummer Hackers.

Nummeret kan høres her:



Og gennemgangen er her:




Oversigt:
Starter ud med gennemgang af synth melodien, som er kombineret sub og "lead"
15:30-45 min - Masser af nørderi om synth trommer, layering m.m.


Fedt at han går så meget i detaljer omkring trommeprogammeringen. Der er dog ikke det vilde nye viden for mig, udover at det er fedt at se Ableton i brug til det.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ikke noget revolutionerende, men fine idéer til parallel-processering:


Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

iZotope | Are You Listening? | Mixing Meets Mastering
- mest om levels og gainstaging i praksis;

"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg spekulerer lidt på hvordan jeg skal forholde mig i mit projekt pt. Det er ikke meningen det skal mastereres men være så tæt på det hun kalder det kommercielle via a-b sammenligning. Jeg gør det til dels ved at sammenligne som hun gør & mixe i nogenlunde samme db som en færdig udgivelse. Jeg skal – sikkert som rigtig mange – bruge det til promo (soundcloud & pressekit) & udvikling & med hensigt på senere at tage processen helt forfra fra studietid til mastering til udgivelse. Det hun kommer frem til, sådan lidt supervisionsagtigt spurgt er, at lave mixet i en lavere db med headroom & så begive sig ud i mastering med a-b sammenligning.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Graceville skrev:Jeg spekulerer lidt på hvordan jeg skal forholde mig i mit projekt pt. Det er ikke meningen det skal mastereres men være så tæt på det hun kalder det kommercielle via a-b sammenligning. Jeg gør det til dels ved at sammenligne som hun gør & mixe i nogenlunde samme db som en færdig udgivelse. Jeg skal – sikkert som rigtig mange – bruge det til promo (soundcloud & pressekit) & udvikling & med hensigt på senere at tage processen helt forfra fra studietid til mastering til udgivelse. Det hun kommer frem til, sådan lidt supervisionsagtigt spurgt er, at lave mixet i en lavere db med headroom & så begive sig ud i mastering med a-b sammenligning.

Quick Masters for Client Previews?

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Tak!

Nu da Ozone 8 elements er free for grabs (se anden tråd), så er det da oplagt.

Vil vise sig, om det lige giver det sidste gear & har de elementer jeg forestiller mig.

Som sagt, så er det 'bare' til soundcloud & promo & ikke til udgivelse.

En fremtidsplan ville være, at tage et par dage i et studie med en åndsvagt fed tekniker/producer som har en holdning til trommeindspilning, få den del af numrene ned & så gennemarbejde bas, guitar & vokal & alle prikkerne over iét aka icing of the cake (violiner etc)
& derefte mixe selv (eller hos en anden) + en der kan masterere. Men det er så en anden proces med henblik på udgivelse.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Optage en vandtæt bluetooth højttaler der spiller under vand? Ret fed idé.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fade Black gennemgår deres nummer Sluggah (Moderne halvsmadret Drum & Bass):

Nummeret:




Gennemgang:




Jeg tror den "acid bass" Surge synth de omtaler ~13:30 er denne:
https://surge-synthesizer.github.io/


De kunne godt gå lidt mere i dybden med processering på trommer, bass m.m., men ellers fint at se.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Gennemgang af Charlie Puth - Mother:



Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Den her video fra Thomann's kanal kan vist sagtens passe ind her i tråden, så kan det også være der kan komme lidt mere liv i tråden.

Deres to faste i sangskriver-videoerne, Andy og Nicole, får udleveret samme tekst, men skal så lave deres bud på en komplet sang, kun udfra teksten. Vel lidt lignende udfordringen i ALSANG-konkurrencen (http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=16&t=80004)

Iøvrigt en kanal jeg synes er værd at følge.


Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Nok et fåtal der bygger pro instrumenter i Kontakt, har ikke set emnet taget i dybden på LM, og de få kommentarer der har været, om kontakt som klassisk "instrument-værktøj" har tit været lidt negative, om at det er for omstændigt.

Besluttede, til en start, at finde en tutorial om selve main-editoren, der hvor man starter med samples, zones, og cross-fades

Må sige jeg umidelbart er positive overrasket, ind til videre, og syntes det er lagt ud på en god, overskuelig, og pro måde

Der er jo grænser for HVOR simpelt tingene kan gøres i et pro instrument.

/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

DUBTEMPLE skrev:... Kontakt...
Kan være du kan blive klogere i denne tråd:

http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=79595

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev:
DUBTEMPLE skrev:... Kontakt...
Kan være du kan blive klogere i denne tråd:

http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=79595
Det ka jeg altid :-)

Tak, checker ud om det er noget jeg kan bruge :thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Native Instruments har samlet 8 tips til at få midi-trommer til at lyde mere som var de spillet af en trommeslager.
Jeg er ikke trommeslager og ejer ikke rytme på et trommesæt, men det virker som en fin video.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

YoungKio om Old Town Road beat m.m.:



Grinern med den NIN sample, det vidste jeg ikke. Så Trent & Atticus er krediteret på nummeret, heheh. :-D
https://en.wikipedia.org/wiki/Old_Town_Road


Og normalt plejer jeg at poste nummeret, hvis nu folk ikke har hørt det...........


Arh så skidt da. Her er det:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Dan Worrall om gamle hardware samplere, loop-points, Soundforge til at redigere samples m.m.
Ganske sjovt at se.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Au5 kommer med et genialt tip til at få markant bedre lyd på sub notes i Native Instruments Razor.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mente ellers jeg havde postet en video fra Once Upon A Synth i denne tråd.
Nå men anywayz, hans videoer er ganske interessante.
Den her handler om brug af kontrast i sangskrivningen. Han er ikke rigtigt inde over produktion/mix, men konceptet kan jo sagtens bruges i den retning også.


Nyt svar