Tråd for gode "in-the-studio" undervisningsvideo'er

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Re: Tråd for gode "in-the-studio" undervisningsvideo'er

Indlæg af Christoffer I. N. »

Udklip fra Tom Lord-Alge Mix With The Masters, specifikt hans analoge mix af Sum 41 - Fat Lip. han kigger på vokal-idéer, live delay tweaking, og tape flanging. ... Og genskaber tape flanging effekten med et simpelt time align plugin lignende hvad de fleste af os nok allerede har adgang til.
Ikke specielt nye idéer, nu er nummeret jo også 20 år gammelt, men fed gennemgang fra ham.

Har man glemt hvordan nummeret lød, eller evt. ikke kender det, så er der en nyligt uploadet udgave, med ordentlig, nutidig youtube lydkvalitet:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

En video for pop-folket. producer og sangskriver David Stewart gennemgår BTS - Dynamite:

Nummeret:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

En mere der bare bliver smidt derud. Har kun hørt nummeret, det er noget halv-poppet house med lidt klub-lyd over nogle af elementerne.
Joachim Pastor - Right Now [Armada]

Gennemgang - 34 minutter:

Nummeret:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

Og jeg skal ha ryddet yderligere op i min "Se senere" playliste, så her kommer mere jeg ikke har set:

SonicScoop HipHop masterclass med Willie Green Womack:
43 minutter om at lave beats:

Og 32 minutter om rap vokal produktion:

Opdatering 1:
51 minutter om Hiphop mixing, stadig med Willie Green:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

Kom lige igennem nogle af Dan Larsson/Letsynthesize's videoer fra den sidste måneds tid, og de her syntes jeg var værd at dele herinde. Det er centreret omkring frequency og pitch shiftere, demonstreret til brug i moderne smadret elektronisk musik (Drum & Bass, Dubstep o.m.a.).

Om envelope-styret frequency shifter, her demonstreret i Phaseplant, men man kan lave lignende ting på alle lyde som insert effekt, hvis man har adgang til modul-baserede effekter, såsom Reaktor Blocks, Glitchmachines Quadrant m.fl. Alternativt sende midi CC til en frequency shifter såsom U-He Uhbik-S.

Og denne er om wet/dry blended pitch shifter på mid bånd i Kilohearts Multipass, igen kan man genskabe noget lignende ved at splitte lyden op med filtre på hver sin gruppe/FX kanal, og processere individuelt, eller med Blocks o.l. I eksemplet her er det tydeligt at høre, at det er en granular pitch shifter, på den måde den hakker lyden op i stykker, det kan man jo tweake, for at bidrage til rytmisk bevægelse.

Jeg har eksperimenteret med noget lignende med wavetables, dog brugte jeg formant kontrollen i Manipulator, og ikke pitch. Har beskrevet det her, inkl. lyd og screenshot:
viewtopic.php?p=715006#p715006

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

Et par posts oppe er der SonicScoop videoer med Willie Green om Hiphop produktion. Har tilføjet en ny video, om mixing.
viewtopic.php?p=724263#p724263

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Har I tjekket Claus Sandberg Mix julekalender ud? Ved ikke om det er begynder, men jeg er allerede blevet klogere på et par Pultech tricks på vokal og lilletromme. Synes det er en fed tilgang.

https://www.youtube.com/channel/UCVpf9X ... R1bfV0y6Xg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

Morten Bjørn skrev:
fre 11. dec 2020 22:37
Har I tjekket Claus Sandberg Mix julekalender ud? Ved ikke om det er begynder, men jeg er allerede blevet klogere på et par Pultech tricks på vokal og lilletromme. Synes det er en fed tilgang.

Har ikke fået gloet nok af dem, men der er indtil videre en del udvalgte jeg får set ved lejlighed. :)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Morten Bjørn skrev:
fre 11. dec 2020 22:37

Enig - udover det fine indholdet kan jeg godt li' stilen.
--
Robert

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

Ganske fin video fra Noise Engineering omkring modulation af feedback i delays/reverbs. Jeg ved godt det er er rimelig niche-præget, da det enten kræver noget hardware lignende eurorack, med moduler der har mod input til feedback, eller noget software der kan den slags. Jeg er umiddelbart ganske sikker på, at man kan i eksempelvis Rounds Delay, der er indbygget i Reaktor 6 Blocks. Derudover kan man i Unfiltered Audio Sandman Pro, hvor der burde kunne laves forskellige kurver med de indbyggede mods. Jeg har ikke fået brugt Triad/Byome nok til at huske hvilke features der er i de reverbs..

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

Er igang med at rydde ud i min "Se senere" liste på youtube. Her følger flere timers videoer, som jeg er ret sikker på indeholder fede tips, hvis man tager sig tiden til at se dem. Den del med at tage sig tiden til at se dem, det er ikke lige lykkedes for mig endnu, derfor bliver de delt her.

Videoer med Chase Steele (tidligere delt videoer fra ham eksempelvis her: viewtopic.php?p=706789#p706789), om lyddesign til film og spil, generelt rettet mod et knap så "realistisk" ideal, sci-fi o.l.
Jeg får altid noget brugbart ud af hans videoer.

Lyddesign videoer fra/med Marshall McGee. Hvor god den sidste fra Native Instruments' kanal er, aner jeg ikke. Tutorials fra ham plejer at være gode.

Nyt svar