Tråd for gode "in-the-studio" undervisningsvideoer

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Re: Tråd for gode "in-the-studio" undervisningsvideo'er

Indlæg af MichaelJørgensen »

Slavisk gennemgang af Rihanna - Diamonds med overskriften: Less is more. Meget interessant set ud fra et mix-perspektiv

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Endnu en mega fed video centreret omkring FM8 fra Dan Larsson. Ja ja, det er neuro smadder lyd, men medmindre man allerede ér ekspert i FM8, så kan man nok få et tip eller to alligevel.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

pureMix videoer med Greg Wells, de er udpluk af en lang session med sanger/artist Bryce Drew, som jeg også har linket lidt teaser-videoer til tidligere, her:
viewtopic.php?p=699096#p699096


Kommer der flere videoer, så redigerer jeg dem ind i denne post.






Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

2 mere fra PureMix.

Vellydende parallel smadder-comp på trommer, ikke noget nyt, men for dem der har misset den slags tip er det en god demonstration:





Og det her parallel "trick" kendte jeg ikke. Air til vokaler ved at flippe polaritet, highpass omkring 5-10k, og en relativt hidsig limiter på efterfølgende. Det lyder til at virke ganske godt.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Normalt vil jeg helst gerne ha' set det jeg poster. Men endnu engang poster jeg nogle track gennemgange som jeg nok ikke får set.

Drum & Bass:
Mob Tactics - Pure X [RAM Records]:




Gennemgang - 65 minutter:




Drum & Bass:
Mitekiss featuring Vonné - Matter [Hospital Records]:




Gennemgang - 32 minutter:




Noget blødt house noget:
Pablo Nouvelle featuring Angelique Kidjo - Milambi [UMG/Beating Heart]:




Gennemgang - 40 minutter:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har vist linket til Polarity's videoer tidligere.

Om brug af Envelope Follower til at styre div. parametre med udefrakommende lyd, i Bitwig Grid. Bruger man Reaktor Blocks, Softube Modular, Cherry Audio Volatge Modular, hardware modular, find selv på flere, så kan man tage koncepterne fra Bitwig Grid med sig.




Om brug af Audio rate modulator modul. Ret fede routing muligheder i Bitwig.




Sjov lidt nørdet video om Zero Crossings modul i Bitwig Grid:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ricky Tinez er kreativ med individuel voice reset af lfo'er m.m., nogle fine koncepter til alle der programmerer synths.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Et par gode bass lyddesign videoer fra Man From Sol, har linket til hans videoer tidligere. Er man eventyr-lysten har han 1 times tid mere fordelt over 2 videoer, som jeg ikke har fået set endnu. De bliver nok også delt her i tråden, hvis de er noget ved. Det plejer dog at være nogle fede idéer han kommer op med.

De to jeg poster her bliver i kronologisk rækkerølge, selvom det måske ville give mere mening at se den nyeste først, da det er grundpatchen der processeres videre på i den første video. Han blev opfordret til at vise synth patchen, det gjorde han så.

Fede idéer til delay modulation for at få metallisk lyd. Ikke noget nyt at meget korte delay-tider giver den slags klang, men der er nogle fine pointer. Jeg skal klart ha' prøvet noget lignende af med Unfiltered Audio Sandman Pro, da den ene af delay-typerne ikke ændrer pitch når man ændrer delay tid. Vidst nok den granular baserede.
Derudover udbygges der på patchen med en pitch quantizer.




Og her synth patchen der bruges som grundlag for ovenstående video. Det er en viderebygning af princippet sine compression, meget brugt i bass-musik de sidste 10(?!) år... Smadder en sinus (evt. med lidt noise ovenpå) ind i noget distortion, lav nogle notches du modulater. Og sørg for at ultrakomprimere lyden af flere omgange.
Der bliver tilføjet overtoner i synthen for at gøre lyden mere interessant.
Angående notches, så fik jeg prøvet en af mine "no no's" her for nyligt, at proppe phaser og flanger på den samlede bass inden frevkens split, så subben også blev påvirket. Det gav klart noget andet end når jeg bruger den slags effekter på mid og top bånd (og lader sub være uprocesseret), men blev også noget mere dynamisk. Lyden kan sagtens bruges til kortere oneshots, men lange modulations hvor sub niveau stiger og falder så markant kan være lidt sværere at få et brugbart resultat ud af..


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ang. ovenstående omkring modulation af delay tid, så svigtede min hukommelse mig delvist.
I Sandman Pro er det Modern Instant mode jeg tænker på, som ikke pitcher ved ændring af tid.
Tilgengæld er det Grain mode i Reaktor Blocks Rounds Delay, der opfører sig på en lignende måde. Ret fedt modul iøvrigt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

En studie-video fra en pro Output bruger, hvor der rent faktisk er lidt info, hints, tips & tricks og sådan.
Nu han snakker distortion, kunne det ha' været fint hvis de havde Thermal med, men videoen er jo nok optaget for længe siden..
Greg Townley om hans arbejde, primært med trailer musik:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

En Puremix video mere med Vance Powell, der er også delt en på forrige side.
Denne er om vocoder brug, det ligner at lead vokalen sendes ud til en MicroKorg.


Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Sangskrivning med Tim Christensen
Han fortæller lidt løst fast om sine metoder.
29 min.

https://www.dr.dk/drtv/se/mesterlaere_- ... sen_195014
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Sound On Sound med en super fed video om elektronisk musik produktion som i 90'erne, mere specifikt med Pete Cannon der producerer Jungle/Drum & Bass med Octamed, Akai samplere, div. synths, Amiga o.m.a.
Lyden er 100% spot on for genren og tiden.
Gratis samplepakke:
https://dt7v1i9vyp3mf.cloudfront.net/as ... 9.WbJ88oYd



Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Standard (Som i, kan man li' formatet er der mange flere) Deconstructed video fra Genius om Pop Smoke - Dior, med producer 808 Melo:




Nummeret:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ang. sangskrivning, så har jeg stadig ikke fået set den halve time med Tim Christensen, linket af Tomcat et par posts oppe.

Men her er mere om emnet. Går jeg ud fra, nu jeg ikke har set denne video (heller ikke denne...)
Point Blank har 1 times interview med Gary Kemp fra Spandau Ballet, udfra titlen er det centreret omkring sangskrivning.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kanalen DNB Academy er indenfor de sidste par måneder blevet ganske stor på kort tid, og jeg forstår det sådan set godt, fordi videoerne er ganske pædagogiske, og generelt af god kvalitet.
Tilgengæld er indholdet, eller rettere tilgangen til den lyd de vil efterligne, somme tider meget ens. Men indimellem er der nogle fede tips.
Jeg tilføjer nok flere videoer til denne post, hvis jeg falder over flere af deres videoer der er værd at dele.

Her nogle idéer til at lave bass'er lignende dem fra Spor. Nummeret der bruges som reference er Kumarion - Want It (Spor Remix)





Simpel harmonisk overtone-bass (som hørt i en del Liquid Drum & Bass), fin inspiration til at tage konceptet lidt videre. Her en efterligning af bass'en fra Loadstar - Stepped Outside.
Han skulle næsten ha' lavet det som individuelle wavetable frames, nu han er i Serum, så kan der morphes imellem dem. Når konceptet er så simpelt som sinus-overtoner, så er der flere måder at komme til samme resultat.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lidt rigeligt rushed, men der er også meget at gennemgå.
Au5 har lavet et remix af Wiz Khalifa - Black & Yellow, med hans vanlige lyd. Det er blevet ganske lækkert.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Normalt ville jeg ikke dele den her slags, fordi "10 minute challenge" videoer oftest ikke rimer på "gode videoer". Men her synes jeg faktisk der er inspiration til en sjov, eksperimenterende måde at arbejde på.
Arbejd med baglæns lyd, sæt noget rytme sammen, eksportér og reverse igen.



Det ville være oplagt også at bruge nogle effekter som delay, reverb, stutter m.m. Evt. automatisere noget.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

DCUP / Rumbleman om tilblivelsen af Yolanda Be Cool & DCUP - We No Speak Americano:





Og har man brug for en genopfrisker udover hvad man kan høre i ovenstående video, så er nummeret her:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Med fare for at "orkester-folket" ikke glor her i tråden, så poster jeg alligevel følgende. Får det ikke selv set.

1 time omkring mixing af orkester-musik til film brug, med Jake Jackson og Christian Henson.
Hvis man ikke lige kender Jake Jackson, og har brug for lidt credits for at blive overbevist, så tag et kig på imdb.
Han er ganske erfaren: https://www.imdb.com/name/nm0413619/






SonicScoop, som har postet videoen, har altid sådan en "det her var de væsentligste pointer" opfølger video. Den varer 18 minutter:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fin lille gennemgang af Justin Biebers Peaches, fra producer HARV:


Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

MichaelJørgensen skrev: man 22. jun 2020 08:15 Slavisk gennemgang af Rihanna - Diamonds med overskriften: Less is more. Meget interessant set ud fra et mix-perspektiv
Har lige set denne. Ham kan jeg rigtig godt lide, Phil Tan. Jeg får meget ud af at høre de ting, han siger. Især i spørge-afdelingen.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fine resampling/pitching/timestretching idéer fra Ricky Tinez. Han bruger en Novation Circuit Rhythm, men alt der kan pitche op og ned kan sådan set bruges.
Man kan jo evt. starte ud i 96kHz samplerate, hvis man vil afprøve hvor hifi ens pitch shifter er.
Det ender dog alt sammen ud i, at det gerne må klinge lidt af noget lofi, hvis man går til ekstremerne.


Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

tomcat skrev: lør 28. aug 2021 18:03
MichaelJørgensen skrev: man 22. jun 2020 08:15 Slavisk gennemgang af Rihanna - Diamonds med overskriften: Less is more. Meget interessant set ud fra et mix-perspektiv
Har lige set denne. Ham kan jeg rigtig godt lide, Phil Tan. Jeg får meget ud af at høre de ting, han siger. Især i spørge-afdelingen.
Ja, han har nogle ret interessante pointer. Og det gør bare større indtryk, at manden har mixet et kæmpehit.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det her er sådan lidt ligesom Against The Clock, bare uden tidspresset. Man ser hvordan Jordan Rakei laver, om ikke alle, så en stor del af elementerne til et nyt nummer. Jeg havde svært ved lige at sætte en genre på, men DJ Mag kalder det Neo Soul, og det passer vist meget godt.
Der er flere gode idéer og teknikker med, blandt andet at indspille i et højere tempo, i Logic med Varispeed, og så stretche ned igen.


Nyt svar