Studiebesøg i Peter Gabriels Realworld studie

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Re: Studiebesøg i Peter Gabriels Realworld studie

Indlæg af DUBTEMPLE »

Virker det IRL ?

Nogen klassiske indspildninger derfra der stikker posetivt ud ?
/Dub

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 949
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Hald skrev: tirs 21. sep 2021 08:40
Personligt kan jeg efterhånden godt forstå ønsket om at spille "live" sammen i samme lokale, men med dæmpende akustik-mure imellem som de gør her. Men at have mixeren i samme rum er lidt for amatør-øvelokale-forhold til min smag.
Det er ikke så unormalt igen. :)

I studier som er kendte for "tracking" er det ofte muligt.

https://www.thechurchstudios.com/studios/ <- det er et af "de store" der lige kom til mig.

I forhold til medhør, er det jo bare at skrue ned for mains og så tracke med HP.

Fornyligt rykkede vi rundt i vores bette familiefirma, så vi har pult og gear i det store tracking room. Det fungerer super fedt. Det er fedt at være tæt på musikerne når der indspilles. Og med vokal er det SÅ fedt. Man er helt tæt på og kommunikerer ikke gennem et vindue. Jeg er mega fan.

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 949
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

DUBTEMPLE skrev: tirs 21. sep 2021 09:07 Virker det IRL ?

Nogen klassiske indspildninger derfra der stikker posetivt ud ?
http://realworldstudios.com/clients/ <- der er referencer.

Men det er jo et ret stort kompleks, så hvor de forskellige ting er indspillet er jo svært at spå om. Men fede referencer ikke desto mindre. :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

marco skrev: tirs 21. sep 2021 09:53
DUBTEMPLE skrev: tirs 21. sep 2021 09:07 Virker det IRL ?

Nogen klassiske indspildninger derfra der stikker posetivt ud ?
http://realworldstudios.com/clients/ <- der er referencer.

Men det er jo et ret stort kompleks, så hvor de forskellige ting er indspillet er jo svært at spå om. Men fede referencer ikke desto mindre. :)
Tak ,.. checker det ud snarest
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

marco skrev: tirs 21. sep 2021 09:51
Hald skrev: tirs 21. sep 2021 08:40
Personligt kan jeg efterhånden godt forstå ønsket om at spille "live" sammen i samme lokale, men med dæmpende akustik-mure imellem som de gør her. Men at have mixeren i samme rum er lidt for amatør-øvelokale-forhold til min smag.
Det er ikke så unormalt igen. :)

I studier som er kendte for "tracking" er det ofte muligt.

https://www.thechurchstudios.com/studios/ <- det er et af "de store" der lige kom til mig.

I forhold til medhør, er det jo bare at skrue ned for mains og så tracke med HP.

Fornyligt rykkede vi rundt i vores bette familiefirma, så vi har pult og gear i det store tracking room. Det fungerer super fedt. Det er fedt at være tæt på musikerne når der indspilles. Og med vokal er det SÅ fedt. Man er helt tæt på og kommunikerer ikke gennem et vindue. Jeg er mega fan.
Ja jeg kan sagtens se fordelene i det, men også ulemperne. Selv med gode tracking hovedtelefoner kommer der bleed igennem fra f.eks. trommer, det betyder at man ikke kan stole helt på det man lytter på, så er der en mislyd kan man ikke så nemt hører det. Derimod, hvis man sidder isoleret fra live-rummet kan man lytte alt det der kommer ind uden bleed, samt ved lavere lydstyrke.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 949
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Hald skrev: tirs 21. sep 2021 10:54
marco skrev: tirs 21. sep 2021 09:51
Hald skrev: tirs 21. sep 2021 08:40
Personligt kan jeg efterhånden godt forstå ønsket om at spille "live" sammen i samme lokale, men med dæmpende akustik-mure imellem som de gør her. Men at have mixeren i samme rum er lidt for amatør-øvelokale-forhold til min smag.
Det er ikke så unormalt igen. :)

I studier som er kendte for "tracking" er det ofte muligt.

https://www.thechurchstudios.com/studios/ <- det er et af "de store" der lige kom til mig.

I forhold til medhør, er det jo bare at skrue ned for mains og så tracke med HP.

Fornyligt rykkede vi rundt i vores bette familiefirma, så vi har pult og gear i det store tracking room. Det fungerer super fedt. Det er fedt at være tæt på musikerne når der indspilles. Og med vokal er det SÅ fedt. Man er helt tæt på og kommunikerer ikke gennem et vindue. Jeg er mega fan.
Ja jeg kan sagtens se fordelene i det, men også ulemperne. Selv med gode tracking hovedtelefoner kommer der bleed igennem fra f.eks. trommer, det betyder at man ikke kan stole helt på det man lytter på, så er der en mislyd kan man ikke så nemt hører det. Derimod, hvis man sidder isoleret fra live-rummet kan man lytte alt det der kommer ind uden bleed, samt ved lavere lydstyrke.
Det er korrekt at der vil komme noget gennem headphones.

Jeg tænker at man ikke kan kopiere workflow fra opdelt kontrol og liveroom til .. "et-rums opsæt" 1 til 1. Mit workflow er at jeg først tracker, når jeg har den lyd jeg gerne vil have og ikke har mislyde. Så jeg laver et halvt take, lytter, retter og justere indtil alle er glade (hvilket de sjældent er. I hvert fald er det ret tit, at folk pludselig mener noget andet om guitarlyden i mixfasen end i optagefasen. - men sådan er det vidst med det segment jeg arbejder med)

Giver metoden mening?

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

marco skrev: tirs 21. sep 2021 11:21 Så jeg laver et halvt take, lytter, retter og justere indtil alle er glade (hvilket de sjældent er. I hvert fald er det ret tit, at folk pludselig mener noget andet om guitarlyden i mixfasen end i optagefasen. - men sådan er det vidst med det segment jeg arbejder med)

Giver metoden mening?
Ja absolut, hellere have en god grundlyd fra starten på det konkrete, end prøve at rette alt i post.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Michailov skrev: tirs 21. sep 2021 11:34 https://fcbstudios.com/work/view/real-world-studios

Studiedesignerne…
Ahh ja, det havde jeg vist egentlig set før, på deres billeder kan jeg også nemmere se at der faktisk er en del dæmpemateriale oppe i konstruktionen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar