Loddekolbe, hvad bør den koste ?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Johan K haavik
Medlem

Loddekolbe, hvad bør den koste ?

Indlæg af Johan K haavik »

Hejsa, jeg er igang med opbygning af nyt studie hvor jeg skal lodde nogle forskellige komponenter (b.la d-sub connections). Jeg har prøvet at køre den ind med billige loddekolber i 100-150 kr klassen (er ny i DIY), med hvilket jeg ikke kommer specielt langt - andet end frustrationer og hovedet mod mure.

Hvilken loddekolbe bør jeg købe, og hvor billigt kan jeg gøre det hvor kolben stadig virker til mere krævende opgaver ? det må gerne være brugt osv (er broke :-P)
På forhånd tak. Mvh Johan

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Personligt har jeg bare købt en MITSUTOMO LODDESTATION 48 W fra Harald Nyborg som jeg faktisk er blevet positivt overrasket over.

Men det ser ikke ud til at de sælger den længere, men denne minder en del om den: https://elektronik-lavpris.dk/p32130/zd ... ation-48w/

Spørgsmålet er dog om du kan være heldig at finde en god Weller brugt til de penge.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 15 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg er aldrig sådan rigtig gået op i emnet, udover at bruge én dagligt i de 5-6 år min uddannelse og efterfølgende ansættelse varede.

Din spids skal være stor nok til at kunne varme det du skal varme ordentligt op. En fin tynd smd spids bliver svær at lodde kabler med, fordi der forsvinder meget varme ud i kablet, isoleringen m.m.
Omvendt bliver det også besværligt at lodde d-sub stik med en tagrende-spids.
En fin almindelig spids til leadede/through hole komponenter må være helt i orden. Det bruger jeg selv når der skal laves et kabel hist og her.

Så er der temperaturen på loddekolben. Hvis ikke du har en måde at se temperaturen på, på en loddestation e.l., så kan du altid prøve at smelte det tin du vil arbejde med, se om det smelter ubesværet. Så burde den være varm nok.
Hvis du lodder kabler skal du selvfølgelig påføre lidt tin på de ting du vil lodde sammen.
Hvis du arbejder med blyholdig tin, burde du kunne nøjes med 350 grader, evt. mindre. Med blyfrit mindes jeg at du skal op over 400 grader, muligvis omkring 450, men jeg har så godt som ingen erfaring med blyfrit tin. Det skulle vist også opføre sig lidt anderledes.

Den Hald linker til ligner meget den jeg har. Den ser fin ud. Også fin spids til at lodde kabler.

Men det her med at lodde 25 polede d-subs, det er, efter min ydmyge mening, ikke noget man bare sådan lige gør. Det er besværligt. Afhængigt af hvilket stik du får fat i, så skal du passe på med at varme stikket for længe, da ting kan smelte, og så ender pins med at sidde løse eller helt falde ud af stikket.
Et fif kan være at købe nogle esktra d-subs, og en han/hun modpart i løst stik som holder, det har hjulpet mig de gange jeg har loddet den slags. Evt. holde dem fast i en skruetvinge. Sørg for at skruetvingen kan tåle varmen....

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg har købt Yihua 937D ,.. men endu ikke testet den

1. Høj grad af fremtids-sikring som værende en klassiker
2. Righoldigt sortiment af spidser
3. Billige reserve kolber
4. Regulerbar temperatur
5. Fås med lidt held også i EU til små penge
6. Forskellige varianter fra ca 20-75 watt

Dette er alt sammen ting der skal være på plads uden diskussion

Jeg ville ALDRIG købe en Harald Skrald eller Jem og Fix ,.. hvor spidser og stumper om få år er tvivlsomt

(hvis det overhovedet fås)

https://botland.store/yihua-soldering-s ... 00290.html

https://botland.store/cob-soldering-iro ... 13661.html

https://botland.store/soldering-irons-a ... 36288.html

yi2.jpg
yi2.jpg (105.39 KiB) Vist 242 gange
'
yi3.jpg
yi3.jpg (113.39 KiB) Vist 242 gange
yi4.jpg
yi4.jpg (80.23 KiB) Vist 242 gange
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Brug lidt ekstra, har spildt penge to gange på (meget) billige loddekolber. Never again.

Har i stedet købt en digital loddestation til 599 hos AVExperten, som for en pro naturligvis stadig er i den billige ende, men det er klasser bedre end hvad jeg havde før fra Jem & Fix og lign.

Prisfald til 545:
https://www.avxperten.dk/loddekolbe/dig ... isplay.asp

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev: ons 3. apr 2024 10:26 Brug lidt ekstra, har spildt penge to gange på (meget) billige loddekolber. Never again.

Har i stedet købt en digital loddestation til 599 hos AVExperten, som for en pro naturligvis stadig er i den billige ende, men det er klasser bedre end hvad jeg havde før fra Jem & Fix og lign.

Prisfald til 545:
https://www.avxperten.dk/loddekolbe/dig ... isplay.asp
Den ser også helt fin ud.

Ja og det gør den Dubtemple linker til selvfølgelig også.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Har sendt en pm :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator

Indlæg af Hald »

Christoffer I. N. skrev: ons 3. apr 2024 01:12 Men det her med at lodde 25 polede d-subs, det er, efter min ydmyge mening, ikke noget man bare sådan lige gør. Det er besværligt. Afhængigt af hvilket stik du får fat i, så skal du passe på med at varme stikket for længe, da ting kan smelte, og så ender pins med at sidde løse eller helt falde ud af stikket.
Et fif kan være at købe nogle esktra d-subs, og en han/hun modpart i løst stik som holder, det har hjulpet mig de gange jeg har loddet den slags. Evt. holde dem fast i en skruetvinge. Sørg for at skruetvingen kan tåle varmen....
dEt Er AlDrIg SkEt FoR mIg... med løgn på... En meget vigtig pointe, det er noget skrammel at lodde i.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 15 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Haha, jeg har lodet fladkabel på d-sub, røvsygt når man fücker op på en af de aller sidste pins, efter ellers perfekt arbejde :lol:

Jeg var/er sgu ret god til at lodde i al beskendhed ,..

Men trænger nok til at blive genopfrisket lidt
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator

Indlæg af Hald »

Jeg siger ikke at der engang har været lidt røg i produktionen på B&O efter at jeg som lærling for mange år siden havde loddet et D-sub 9 stik, jeg siger bare at det er lidt fjollet med metal hus om stikket der klemte stel sammen med 5V... well.. you win or you learn.. Hehe..

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev: ons 3. apr 2024 23:45 Men trænger nok til at blive genopfrisket lidt

Det kan være, man skulle arrangere en LM-loddeaften... 8-)

Nyt svar