EQ/justering af studiemonitors, målemikrofoner, og så videre
EQ/justering af studiemonitors, målemikrofoner, og så videre
Kære Hestenettet,
Jeg har for nylig flyttet mine monitors (Dynaudio BM5A) ned fra et sæt stativer på væggen, og sat dem på bordet på et par stativer dér. Jeg har købt isopads fra Auralex, men oplever nogle forstyrrende resonanser omkring 125Hz, som jeg ikke har skullet døje med tidligere. Det er næsten med garantrisser fordi bordet synger med på en eller anden vis, men hvadend grunden er, så skal det stoppes, for det har irriteret mig gennem en længere periode.
Jeg kunne godt tænke mig en løsning, gerne så passiv som mulig, der lader mig EQ'e signalet på vej fra lydkortet til monitors. Deres indbyggede EQ-switches er desværre ikke nok til at rette dem ind, og lydkortet (Focusrite Scarlett 18i8 v3) har ikke noget DSP der lader mig gøre det. Så spørgsmålet bliver: kan man få den slags i 1U-format (det er, hvad jeg har ledigt i mit rack) i hæderlig kvalitet, uden at betale en herregård for det? Det er bare til hjemme-/hobbybrug, så jeg behøver ikke en løsning der ville få stående applaus fra det audiofile segment – det skal bare være nok til at tæmme de løbske resonanser, og stadig lyde nogenlunde neutralt. Og ja, jeg kunne helt sikkert også få bedre lyd ved at indrette rummet smartere, men jeg deler det med tre atomdrevne ballademagere i alderen 3-8, så smarte basstraps og lignende er ikke rigtigt realistisk.
Bonusspørgsmål: sådan en omgang kræver naturligvis frekvensmålinger og så videre, hvilket igen kræver en neutral målemikrofon. Er der nogen i nærheden af Østjylland, der har sådan en liggende som jeg kan låne eller leje til formålet?
Jeg har for nylig flyttet mine monitors (Dynaudio BM5A) ned fra et sæt stativer på væggen, og sat dem på bordet på et par stativer dér. Jeg har købt isopads fra Auralex, men oplever nogle forstyrrende resonanser omkring 125Hz, som jeg ikke har skullet døje med tidligere. Det er næsten med garantrisser fordi bordet synger med på en eller anden vis, men hvadend grunden er, så skal det stoppes, for det har irriteret mig gennem en længere periode.
Jeg kunne godt tænke mig en løsning, gerne så passiv som mulig, der lader mig EQ'e signalet på vej fra lydkortet til monitors. Deres indbyggede EQ-switches er desværre ikke nok til at rette dem ind, og lydkortet (Focusrite Scarlett 18i8 v3) har ikke noget DSP der lader mig gøre det. Så spørgsmålet bliver: kan man få den slags i 1U-format (det er, hvad jeg har ledigt i mit rack) i hæderlig kvalitet, uden at betale en herregård for det? Det er bare til hjemme-/hobbybrug, så jeg behøver ikke en løsning der ville få stående applaus fra det audiofile segment – det skal bare være nok til at tæmme de løbske resonanser, og stadig lyde nogenlunde neutralt. Og ja, jeg kunne helt sikkert også få bedre lyd ved at indrette rummet smartere, men jeg deler det med tre atomdrevne ballademagere i alderen 3-8, så smarte basstraps og lignende er ikke rigtigt realistisk.
Bonusspørgsmål: sådan en omgang kræver naturligvis frekvensmålinger og så videre, hvilket igen kræver en neutral målemikrofon. Er der nogen i nærheden af Østjylland, der har sådan en liggende som jeg kan låne eller leje til formålet?
Arm'n, prøliåhør her iggå!
1) Hvis det skal være så lo-fi, så ville jeg bare købe en 30+ bånds grafisk equalizer og gøre det på øret. Det er billigt om nemt, men stiller krav til dine ører og din forståelse for hvad der skal til, når du pille ved equalizeren. Kan klares for under et par tusind.
2) En med - al respekt - amatørmåling og en grafisk EQ er meget usikker måde at gøre det på, og kan under alle omstændigheder ikke helt fixe dine problemer optimalt.
Med målingen, som sandsynligvis bliver noget hø i praksis pga. særdeles mange usikkerhedsparametre i både mikrofon, manglende kalibrering, optagemetode og manglende kendskab til fx REW, så vil du stirre dig blind på en misvisende måling - og vil træffe nogle mærkelige valg.
Spar besværet og fejlene: kig på løsning 1 når budgettet er minimalt, evt. alliér dig med en trejdepart med ekstra gode ører i nærheden af Horsens.
3) Det rigtige alternativ for helhedens skyld: tal med Dennis Rudi hos Cyber Farm om at sætte en 1U Trinnov Nova op , ikke meget dyr, men heller ikke billigt, og dermed over dit budget her. Koster i omegnen 28 - 33K. Det er en digital hardware unit, der bare passer sig selv.
2) En med - al respekt - amatørmåling og en grafisk EQ er meget usikker måde at gøre det på, og kan under alle omstændigheder ikke helt fixe dine problemer optimalt.
Med målingen, som sandsynligvis bliver noget hø i praksis pga. særdeles mange usikkerhedsparametre i både mikrofon, manglende kalibrering, optagemetode og manglende kendskab til fx REW, så vil du stirre dig blind på en misvisende måling - og vil træffe nogle mærkelige valg.
Spar besværet og fejlene: kig på løsning 1 når budgettet er minimalt, evt. alliér dig med en trejdepart med ekstra gode ører i nærheden af Horsens.
3) Det rigtige alternativ for helhedens skyld: tal med Dennis Rudi hos Cyber Farm om at sætte en 1U Trinnov Nova op , ikke meget dyr, men heller ikke billigt, og dermed over dit budget her. Koster i omegnen 28 - 33K. Det er en digital hardware unit, der bare passer sig selv.
Jeg har så absolut ikke gyldne ører, men er dog i stand til at høre, når noget ikke helt spiller i mit setup. Jeg har haft de samme monitors i 20 år, og kender deres lyd indgående – så det her lyder bestemt som den rigtige vej at gå!Holger skrev: ↑tors 16. nov 2023 08:59 1) Hvis det skal være så lo-fi, så ville jeg bare købe en 30+ bånds grafisk equalizer og gøre det på øret. Det er billigt om nemt, men stiller krav til dine ører og din forståelse for hvad der skal til, når du pille ved equalizeren. Kan klares for under et par tusind.
Det ville så absolut blive en amatørmåling, og dette er et godt perspektiv. Jeg behøver netop ikke den professionelle udgave, og har ikke råd til at betale mig fra den alligevel, så det er nok bedst bare at holde sig helt fra den vej.
Tak for input, Holger!
Velbekomme! Bare lige for at understrege: løsning 1 er naturligvis også usikker - her er det dog alene dine ører og erfaring (og måske en vens) der tæller.
Løsning 2 er også usikker, men tilføjer muligvis et ekstra element af misvisen, som kan være svært at ignorere i processen.
Løsning 3 er kun optimal, hvis man (udover budgettet) stadig forstår at tweake systemet. Det er Dennis Rudi god til at hjælpe med. Room/speaker correction software på automatpilot er sjældent fedt.
Der findes også billige og efter min mening suboptimale løsninger som Sonarworks, ARC osv. Har aldrig hørt det lyde godt i et studie og ITB workflowet er irriterende/potentielt problematisk.
Løsning 2 er også usikker, men tilføjer muligvis et ekstra element af misvisen, som kan være svært at ignorere i processen.
Løsning 3 er kun optimal, hvis man (udover budgettet) stadig forstår at tweake systemet. Det er Dennis Rudi god til at hjælpe med. Room/speaker correction software på automatpilot er sjældent fedt.
Der findes også billige og efter min mening suboptimale løsninger som Sonarworks, ARC osv. Har aldrig hørt det lyde godt i et studie og ITB workflowet er irriterende/potentielt problematisk.
Måske, i en tråd som denne, det lige ville være på sin plads at repetere hvorfor løsninger som Sonarworks skulle være af "lav værdi" på en eller anden måde
Også ARC systemet burde bestemt kommenteres
Jeg syntes umuddelbart ideen om denne type systemer er sund, og burde være at foretrække frem for f.eks. en grafisk equaliser som nævnes
(selvfølgeli gør man hvad der er muligt med rummet først)
Sonarworks og ARC Bruges såvidt jeg husker fra KVR af en række nogenlunde fornuftige folk, som finder det ganske brugbart inden for rimelighedens grænser og forventninger
Jeg husker heller ikke stribevis af kritiske reviews
Trinnov er sikkert bedre, men dybest set også en software-basseret løsning, nødvendivis med visse issues
Jeg har stadig en licens liggende til ARC, og har nu fået skaffet et par originale microfoner, bygger stadig på rummet, men har faktisk en forventning om at det vil bringe mig en smule bedre i mål ved den endelig finpudsning af lyden
(hvis det bliver I dette liv)
Også ARC systemet burde bestemt kommenteres
Jeg syntes umuddelbart ideen om denne type systemer er sund, og burde være at foretrække frem for f.eks. en grafisk equaliser som nævnes
(selvfølgeli gør man hvad der er muligt med rummet først)
Sonarworks og ARC Bruges såvidt jeg husker fra KVR af en række nogenlunde fornuftige folk, som finder det ganske brugbart inden for rimelighedens grænser og forventninger
Jeg husker heller ikke stribevis af kritiske reviews
Trinnov er sikkert bedre, men dybest set også en software-basseret løsning, nødvendivis med visse issues
Jeg har stadig en licens liggende til ARC, og har nu fået skaffet et par originale microfoner, bygger stadig på rummet, men har faktisk en forventning om at det vil bringe mig en smule bedre i mål ved den endelig finpudsning af lyden
(hvis det bliver I dette liv)
/Dub
En digital løsning ville absolut være ideel for mig, men min bekymring er, om den kan behandle signalet både fra f.eks. Spotify og Cubase via. ASIO, uden at jeg skal ind i hvert eneste projekt og tilføje et plugin til output-kanalen? Uanset hvilken løsning, jeg vælger, skal det være så set-and-forget som muligt. Sonarworks SoundID koster pt. €249, men kommer nok på tilbud snart, så det er da værd lige at kigge ind i...
Jeg ville nok bare gå efter løsning 1, når nu vi allerede ved at det mest bare er 125 Hz der skal ned.
Jeg kender ikke de der Trinnov / ARC / SonarWorks systemer, men er det ikke "bare" en masse målinger der i sidste ende bliver til en EQ kurve, som så bliver lagt på signalet?
Eller gør de mere end bare at EQ'e?
Jeg kender ikke de der Trinnov / ARC / SonarWorks systemer, men er det ikke "bare" en masse målinger der i sidste ende bliver til en EQ kurve, som så bliver lagt på signalet?
Eller gør de mere end bare at EQ'e?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Jeg har været ved at kigge lidt på det. Hvis jeg skal beholde mit nuværende minirack skal jeg helst holde mig til 1U, og de stereo-EQ'er, jeg umiddelbart kan finde i 1U, er 15-bånds (med 2/3-oktav bredde). Her får man et bånd i 100Hz og et i 160Hz, men hvis mit problem er omkring 120Hz, så får jeg vel et problem? Analoge EQ'er med 31 bånd og 1/3-oktav bredde fåes, så vidt jeg kan se, kun i 2U og over.
Som alternativ kiggede jeg kort efter et brugt DBX DriveRack, og der findes nogle gamle udgaver på DBA for nærmest ingen penge. Sådan en (f.eks. 220i) kan sættes op med en grafisk EQ på godt 28 bånd, og så begynder det at ligne noget. Thomann sælger også noget lignende, fabriksnyt, til omkring 2k.
Jeg tænker, de digitale trods alt er bygget efter at have så lav latency som muligt, og giver noget fleksibilitet i andre sammenhænge, men igen, en analog EQ har bare mindre der kan gå galt.
Hej
Køb en af disse, alt efter budget. De løser opgaven.
https://www.thomann.de/intl/the_t.racks ... 4_mini.htm
https://www.thomann.de/intl/the_t.racks_dsp_204.htm
Hilsen Dan
Køb en af disse, alt efter budget. De løser opgaven.
https://www.thomann.de/intl/the_t.racks_dsp_204.htm
Hilsen Dan
... du godeste. Den er nærmest perfekt! Af hjertet tak, Dan!DanDan skrev: ↑tors 16. nov 2023 11:15 Køb en af disse, alt efter budget. De løser opgaven.
Da vi vi vel taler Om dit "musikrum" ,.. så forstiller jeg mig noget I stil med korrigeringen simpelthen på masterbus i din DAW ,.. og så køre alm lytning spotyfi, osv, den vej igennem også default på en eller anden måde ,.. Om muligtcygge skrev: ↑tors 16. nov 2023 10:54En digital løsning ville absolut være ideel for mig, men min bekymring er, om den kan behandle signalet både fra f.eks. Spotify og Cubase via. ASIO, uden at jeg skal ind i hvert eneste projekt og tilføje et plugin til output-kanalen? Uanset hvilken løsning, jeg vælger, skal det være så set-and-forget som muligt. Sonarworks SoundID koster pt. €249, men kommer nok på tilbud snart, så det er da værd lige at kigge ind i...
Som det blev nævnt så har grafiske equaliser det med at båndene alligevel altid ligger uhensigtsmæssigt når der skal arbejdes nøjagtigt
Også min erfaring
Måske bare en alm parametrisk eq med mulighed for højt justerbart Q ville være løsningen, enten som hard eller software. Især når nu kun EN bestemt frekvens driller
Værd at prøve aller først
/Dub
Trinnov er digital hardware, så den passer sig selv kan man sige. Software kører den naturligvis med også, men ikke på din computer.
Hvis du kan hæve dine monitors op fra bordpladen så kunne det måske også løses, du kan prøve med en stak bøger først.
https://www.thomann.de/dk/millenium_des ... nd_dm2.htm
https://www.thomann.de/dk/millenium_des ... nd_dm2.htm
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 15 år med ørene i Lydmaskinen -
De står beklageligvis allerede på både stativer, som hæver dem fra bordet og op i ørehøjde, og Auralex MoPads. Det er fint for det meste, lige pånær det ene frekvensområde (ud fra hvad jeg har identificeret indtil videre). Og når jeg får rettet dét til dukker der sikkert et andet op, men lige nu er missionen at få bugt med det bulder, og så må resten vente.
https://www.thomann.de/dk/roadworx_moni ... _table.htm
https://www.thomann.de/dk/auralex_acoustics_mopad.htm
Bare for lige at kaste lidt salt i, så:cygge skrev: ↑tors 16. nov 2023 11:27... du godeste. Den er nærmest perfekt! Af hjertet tak, Dan!DanDan skrev: ↑tors 16. nov 2023 11:15 Køb en af disse, alt efter budget. De løser opgaven.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.33306/
Men ikke helt skidt til prisen må man sige!
Irriterende indspark, men giver trods alt meget god mening. Digital signalbehandling er trods alt relativt besværligt hvis det skal gøres ordentligt. Jeg må tilbage til det analoge, så.
Det er et stort, nyindkøbt hæve-sænkebord (hurra, ergonomi!) som jeg ikke har til sinde at skifte. Jeg tror ikke man kan gøre ret meget ved sådan en satan rent akustisk. Så hellere skære i lyden fra mine monitors. I guess...
Hvis du ikke har mulighed for at regulere dit rum med fysisk akustikregulering/bats, så ville jeg - som også andre har nævnt - bruge Sonarworks SoundID.
Jeg har brugt det i flere år og er ganske godt tilfreds. Jeg har et sweet spot på ca. to m2 og mine mix "oversættes" fint til fremmede systemer. Og du kan jo lave to udmålinger af dit rum - en, hvor du sidder ned og en anden, hvor dit bord er hævet. Så kan du skifte profil efter behov.
Vil lige tilføje, at Sonarworks holder BF-udsalg om 2 dage med 40% rabat...
Jeg har brugt det i flere år og er ganske godt tilfreds. Jeg har et sweet spot på ca. to m2 og mine mix "oversættes" fint til fremmede systemer. Og du kan jo lave to udmålinger af dit rum - en, hvor du sidder ned og en anden, hvor dit bord er hævet. Så kan du skifte profil efter behov.
Vil lige tilføje, at Sonarworks holder BF-udsalg om 2 dage med 40% rabat...
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73
Det lader til at han på forhånd har afskrevet ting som Sonarworks og ARC. (som ellers er lavet præcis til den slags opgaver),... Ligesom han heller ikke forholder sig til mit indlysende forslag om forsøgsvis at starte med en fuld-parametrisk EQ, siden han nu engang regner med det kun er EN frekvens der driller.
Pøj-pøj
Pøj-pøj
/Dub
Jeg har selv præcist den Holger linker til og det er IKKE Hifi, men til gengæld løser den mit problem. Den er 16 bit og støjer ret meget, men det kan, for mit tilfælde, løses ved at dæmpe dens output. Men jeg skal klart have en federe og dyrere løsning.
Dan
Dan
altså, bølgelængden ved 125hz er omkring 2,4 meter, kunne det passe nogenlunde på din loftshøjde? -i så fald vil mit gæt være at i og med du har flyttet højtalerne, har du flyttet punktet for en stående bølge i dit rum til der hvor du lytter, og derfor hører du en resonans. Du kan evt eksperimentere med at flytte dig tættere eller længere væk fra højtalerne og se om det hjælper.
Dit lidt spydige svar til trods, så har jeg endnu ikke afskrevet nogen løsninger. Men jeg er ikke interesseret i en løsning der kræver, at jeg sætter noget ind på masterbussen i Cubase for at det virker. Det skal være så automatisk som muligt. Især fordi jeg hører musik via. Spotify på maskinen også, så det skal som minimum virke i Windows generelt – og uanset hvad, så spytter min arbejdslaptop sin lyd ud via. SP/DIF og ind i mit FocusRite, og direkte ud i monitors, så en pluginløsning ville i givet fald skulle køre på dén også. Og så bliver det først rodet.DUBTEMPLE skrev: ↑man 20. nov 2023 17:13 Det lader til at han på forhånd har afskrevet ting som Sonarworks og ARC. (som ellers er lavet præcis til den slags opgaver),... Ligesom han heller ikke forholder sig til mit indlysende forslag om forsøgsvis at starte med en fuld-parametrisk EQ, siden han nu engang regner med det kun er EN frekvens der driller.
En parametrisk EQ kunne sagtens fungere, men hvorfor/hvordan er dét nemmere/bedre end en 31-bånds grafisk EQ?
Se, dét var en ting jeg slet ikke havde overvejet. Det skal nok passe der er ca. 2½ meter til loftet hvor jeg sidder/står (dog mod skrånende loft fra venstre op mod højre), og jeg havde slet ikke overvejet at lytte til forskellen på, om jeg har hævet eller sænket bordet. Hvis det er så nemt som bare altid at sidde ned når jeg skal lave kritisk lytning, så er sagen jo bøf!EmilEmil skrev: ↑ons 22. nov 2023 00:00 altså, bølgelængden ved 125hz er omkring 2,4 meter, kunne det passe nogenlunde på din loftshøjde? -i så fald vil mit gæt være at i og med du har flyttet højtalerne, har du flyttet punktet for en stående bølge i dit rum til der hvor du lytter, og derfor hører du en resonans. Du kan evt eksperimentere med at flytte dig tættere eller længere væk fra højtalerne og se om det hjælper.
Jeg kan desværre ikke svare på din private besked, da du åbenbart har slået det fra, men en støjende 16-bit-udgave er nok lige til den billigste side for mit vedkommende, trods alt.