Røvrendt af kunstner

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Røvrendt af kunstner

Indlæg af kplinc »

Jeg har produceret for en sangerinde gennem 1.5 år og udgivelserne stod
sangerinden og hendes mand for via det label som manden havde lavet til konen/sangerinden.

Meningen var, at jeg skulle betales, men pludselig sprang hun fra projektet, da hun blev inviteret til N.Y. af Touch Radio en uge med alt betalt for promotion af hende (hendes man er dybt religiøs hos de højreorienterede Trump tro i US-så derfor -tror jeg- kunne hun ikke blive vaccineret og dermed komme til NY!)

Et af numrene ligger nu i feature loop på Touch Radio i New York, plus det har haft
masser af plays i Nord og Sydamerika og England bl.a.

Jeg konstaterer, via KODA at hun har registreret sig som ene rettighedshaver på numret hos CDbaby og distributionsselskabet. Og at hun ikke har anmeldt nummeret til KODA her- hvilket jeg så har gjort.

Hun har lagt en video ud af nummeret, hvor hun i oplysningerne skriver, at jeg er producer og DMI studio ved
Luca Petrolesi har mastered.
Jeg har selvfølgelig alle originale wavefiles på min computer incl hendes vokal.

Hvad kan jeg gøre?????

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Er det ikke det KODA er til for? At varetage rettighederne til kunstnere, musikere mfl.?
Prøv at kontakte dem.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hvad havde I helt præcis aftalt indbyrdes?

Er I stadig på talefod, eller kan du slet ikke få kontakt med hende længere, eller hvad...?

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Artisten har anmeldt tracket til ISRC som ene rettighedshaver. ISRC 'overruler' KODA fordi pengene følger ISRC.
Så KODA er fint til nogen ting, er ikke lige klar over til hvad 8-)
Og nej, vi er ikke på talefod mere (selv da vi var på talefod var det svært at trænge igennem).

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Vi havde aftalt 70/30 fordi original tracket var hendes. Jeg er så medkomponist på den færdige produktion grundet themes og andre features. Men stadig 70/30 i hendes favør. Yup -I'm a nice guy!

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Og hvad med indtægter fra salg - har I også aftalt en 70/30-fordeling der?

Har du noget af det aftalte på skrift - evt. bare på noget email ellet SMS ?

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Siger KODA at de ikke kan gøre noget?

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Det var en allover aftale for-både salg og plays. Har en mail hvor jeg skriver, at min fordeling er 70/30.
Koda? nope- de kan intet gøre! (iflg Malte fra koda, som jeg har talt med)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Drejer det sig om samtlige de numre, du har produceret for hende, eller er det kun et af numrene, hvor du mener, hun bryder jeres aftale?

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

De øvrige tracks er anmeldt 70/30 på Koda. Men jeg kan ikke se/få at vide -hvordan hun har registreret ISRC koderne på den
digitale platform (CDBaby). Så worst case scenerio kan være at hun har registreret dem som ene rettighedshaver.
Det var hende og hendes mands nystartede label der stod for det (kæft jeg er naiv.....)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

:smash: Kæft noget bæ.
Føler med dig, håber det bedste.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Tak, Tomcat.....

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

kplinc skrev: man 23. aug 2021 18:52 De øvrige tracks er anmeldt 70/30 på Koda. Men jeg kan ikke se/få at vide -hvordan hun har registreret ISRC koderne på den
digitale platform (CDBaby). Så worst case scenerio kan være at hun har registreret dem som ene rettighedshaver.
Det var hende og hendes mands nystartede label der stod for det (kæft jeg er naiv.....)
Hurtig tanke - har du prøvet "Show Credits" på Spotify? Det viser naturligvis ikke hvilket split som måtte være registreret, men du burde kunne se om du om ikke andet bliver krediteret.

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Tak for tip Kristian, men jeg har ikke adgang til hendes artist profile på Spotify. Er der en smart måde?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Kristian mente bare at højreklikke på sangen og se credits på Spotify. Tidal er typisk udvidede credits, men de er oftere forkerte.
Skærmbillede 2021-08-24 kl. 10.18.20.png
Skærmbillede 2021-08-24 kl. 10.18.20.png (24.09 KiB) Vist 1026 gange

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Tak Holger- (han kører virkelig stilen med efternavne -ham Hr Emer 8-) )

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Ved godt at det er ikke i orden at hænge folk ud her på LM og er helt enig i den strategi, men det her er simpelthen for groft!
Ved godt at det er ikke i orden at hænge folk ud her på LM og er helt enig i den strategi, men det her er simpelthen for groft!
Untitled.jpeg (42.69 KiB) Vist 987 gange

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

og her er hendes eget bevis for at jeg har produceret. kp larsen yours truly !
og her er hendes eget bevis for at jeg har produceret. kp larsen yours truly !
youtube credits AM Troubled Mind.jpeg (297.83 KiB) Vist 978 gange

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Det er ikke sådan, at du er med i Dansk Musiker Forbund? De hjælper jo medlemmer med den slags problemstillinger her. Og de kan hjælpe med eventuelt juridisk tovtrækkeri.

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Er DMF'er og har talt med Mikael Højris (DMF's musikadvokat): Der er intet at gøre fordi vores intro email ikke var præcis nok. Kunne fortolkes for bredt. Det værste er, at jeg har en produceraftale liggende -udfærdiget af Mikael Højris- som hun og manden blev med at stalle.....(hvis nogen har brug for en sådan kan jeg sende den som PDF)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du skal ikke tage deres ord for gode varer:

Det er ikke sådan at man miste sine rettigheder bare fordi man ikke har en indgået aftale eller aftalen var utydelig.

Det kræver dog - selv med en underskrevet aftale - som altid, at man er villig til at kaste store mængder energi og penge efter en sag for at få ret. Hvis det er derfor de ikke vil køre en sag, så er det forståeligt, men det er vigtigt at forstå hvorfor.

Der har lige været en sag med en journalist/mediearbejder, som lavede et større arbejder for en politiker. Det mente politikeren var gratis fordi de ikke havde indgået en aftale på forhånd.

Journalisten havde dog kommet med oplæg flere gange til betaling, men det var aldrig taget i mod/indgået af politikeren. Arbejdet tog politikeren dog gerne i mod og brugte.

Den sag blev afgjort til journalistens fordel via interesseorganisationen. En sag der ikke ligger langt fra din.

Så hvis du er medlem af et forbund, der ikke vil hjælpe dig, så er det på tide at overveje hvad du betaler for.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Det er sq crazy hvis du ikke får hjælp af DMF, hvad kan man reelt bruge dem til hvis de ikke vil hjælpe i tilfælde som dette?
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Holger har helt ret. Den her er sq for besværlig for DMF. De tager de sager som ligger lige til en flad inderside, uden at de skal rejse sig fra skrivebordet. Men de har en god instrument og studioforsikring.
Derudover er jeg på vej videre- mit blodtryk er for højt og jeg skal tænke positivt og slappe af ( ret svært i denne branche)
En stor og varm tak for alle de søde og konstruktive svar. I er fame dope !

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hugs and kisses. Blodtrykket og god karma er vigtigere (been there, done that) - +100 til dig, - minus 100 til røvrendere...

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Tak Holger !

Nyt svar