rum i rum+Ca pris pr m2?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

rum i rum+Ca pris pr m2?

Indlæg af the19thbear »

Hej. Jeg skal måske til at bygge anneks i slutningen af året/starten af næste år og vil så småt gå i gang med at samle viden så jeg kan søge om tilladelse.
Det er meningen at anneksets indvendige mål skal være noget i stil med 15-20m2

Jeg vil meget gerne ha en løsning så jeg kan gå amok med trommesæt og galskab uden at det kan høres af naboer. Derfor tænker jeg rum i rum er den eneste løsning.
Hvad er den billigste og samtidigt mest effektive måde at lave rum i rum med? Er der nogle specielle materialer som er nye/billigere/smartere at bruge?
Jeg tænker det er nødvendigt med dobbeltdør og dobbelt vinduer fordi der er 2 rum (rum i rum). Er der nogle specielle typer som er bedre/billigere?

Og er der nogen som for nyligt har bygget som kan komme med en ca m2 pris for en færdig konstruktion? (eksklusiv vinduer/døre)

Tager med kyshånd imod alle tips/tricks/hjemmesider.

Takker:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ca. 5.000 kr/m2 ekskl. døre og vinduer.

Vinduer og dører koster omkring 10-15k pr stk. for god kvali med lyddæmpning, karm osv.

Du skal bruge egentlige lyddøre med dobbeltdør samt lydglas (lamineret) i to forskellige tykkelser med specialbygget karm med dæmpning.

Det vigtigste mht. isoleringen er den totale afkobling i konstruktionen - ikke bare Rockwool.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Takker. Jeg havde håbet på noget i stil med det halve (prismæssigt). Hvad er den næstbedste løsning så? Hvis det ikke skal være rum i rum, hvilken løsning er så god?Og hvordan er det rent økonomisk?

Tak:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du kan sikkert godt lave det noget billigere ved at gøre al arbejdet selv. Men konstruktionen af sådan et rum a la mit studie ville jeg nødig selv stå rent praktisk.

Den næstbedste løsning er bare at dæmpe maksimalt med Rockwool og tætne alle revner, samt isætte lydisolerende døre og vinduer. Det svageste punkt er hvor lyden fiser ud til naboen.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

@Holger havde du indregnet arbejdskraft i din pris?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg laver det hele selv. Har også snakket med en ven (han arbejder med den slags) og hvis man gør det selv kan gøre det for ca 100.000kr for 20m2 (+/-). Det er hans bud.
Så derfor vil jeg gerne høre om der er folk der har erfaring med den næstbedste løsning. Fif/materialer der er gode at bruge etc.
Tak

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Joh, det er grundlæggende et rigtig godt akustisk reguleret rum, du så får.

Lydisoleret udadtil er det så ikke i ligeså høj grad, men det vil være noget dæmpet udad også.

Jeg har et stort træskelet med Rockwool Terrænbatt Erhverv alle vegne. Mellem 20 og 70 cm i hhv. vægge og hjørner. Dertil loftet også 20 cm + 5 cm Rockfon Sonar Activity monolitisk på indersiden som afslutning.

Hjørnerne er designet ca. som det her:
viewtopic.php?f=32&t=74735

Så har jeg perforerede masonitplader på indersiden samt udvalgte steder med QRD diffusorer.

På ydersiden har jeg blot Fibertex, fordi lydisolering er komplet irrelevant hvor jeg har studie (1 km til nærmest nabo), men du har vel selve anneksets trækonstruktion allerede? Gips er også OK til lyddæmpning, hvis du kan sætte det ind. Gips er jo heller ikke så dyrt igen.

Til gulvet bruger jeg massivt trægulv og så Rockwool i. Hold dig fra plastik/klik-gulv, det lyder af hø. Men jeg har ikke lavet egentligt flydende gulv. Husk Kerto-strøer under gulvet, da de ikke vrider sig så meget pga. fugt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hald skrev: ons 19. maj 2021 22:16 @Holger havde du indregnet arbejdskraft i din pris?
Ja, billig arbejdskraft - aka ikke Københavnerpriser anno 2021, så kan du godt skrue prisen +50% op ;-)

Og uden al ekstra, dvs. uden strøm, diffusorer, m.v.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Tak Holger:)

Er der andre der har erfaring med lydisolering når man ikke laver flydende rum? Tips/trick etc

:)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Lige et tillægsspørgsmål: Jeg prøver at bruge mest masse til væggene/loft og derfor: Hvad er det billigste høj masse material man kan få nallerne i? Er det terrænbatts erhverv/terrænbatts industri (som jo også er varmeisolerende, som er en ekstra bonus), eller er der et materiale som er billigere/har mere masse? Noget helt andet? Cement?Sten? industribatts er desværre bare ret dyre og jeg tror hurtigt mit budget vil blive spist alene af industribatts. terrænbatts erhverv er noget mere overkommeligt.


Takker

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Til akustik: 100 mm Rockwool Terrænbatt Erhverv er noget af det mest effektive, og prisen er rimelig.

Industribatts er ikke noget du bør bruge til akustik, ej heller marinebatts.

Til varme alene: fx Jackon Jackofoam XPS. Til varmesiolering er XPS bedre end EPS og det er mere effektivt pr. m3/tykkelse end Rockwool, smart hvis fx plads/højde i et rum er vigtigt. Jeg endte med Jackofoam XPS i min vinkælders loft.

Men XPS og EPS er ikke velegnet til dit formål, akustik.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

ok, det lyder som om terrænbatts erhverv er det jeg skal bruge. Hvor kan jeg finde specifikation på masse?

Har også prøvet at finde en graf over hvor meget det dæmper i forskellige frekvensområder men kan ikke umiddelbart finde noget.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hvis man går ud fra at terrænbatts har en m3 på 110kg/m3 (er det korrekte tal?), vil jeg få 33,8dbs dækning ved 100hz. Det lyder jo ikke særligt imponerende.

R= 20 log (frek x m3) - 47
R 20 log (100x110) -47
R=33,8


Hvordan ser regnestykket ud hvis jeg så laver 2 lag? Er det så bare dobbelt op? Dvs:
R= 20 log (frek x m3) - 47
R 20 log (100x220) -47
R=39db
?
Det er jo heller ikke meget overhovedet.

Så det lyder som om jeg skal ha luft imellem uanset hvad (hvis jeg kan finde penge til det).
Hvordan ser regnestykket så ud hvis jeg har 10cm luft imellem? Er der noget regnestykke for det?

Hvis man så flirter med en løsning som 2x vægge med luft imellem og så et gulv og loft som ikke er afkoblet helt (dvs ikke fuldt flydende), hvor meget skyder man så sig selv i foden? Hvis man bare kobler samlingspunkterne sammen med alm træ.
Jeg tænker noget i stil med det i denne paint skitse som jeg håber i vil nyde i fulde drag.






Nyt svar