Akustikpanel foran bass trap

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Akustikpanel foran bass trap

Indlæg af Peter »

Hej alle

Er det nogen der har erfaring med akustikpaneler foran hjørne diy bass traps af terrænbatts?
Jeg vil gerne have dem af rent æstetiske grunde, da jeg synes at stof bliver lidt kedeligt at se på.
Er det et no go i forhold til dæmpning af bassen eller har det ingen betydning?

https://www.dansklydisolering.dk/websho ... p128325343

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har paneler foran al min dæmpning på væggene, men det er blot 3 mm perforeret masonit.

Det sidder foran 20 - 70 cm Rockwool.

1,2 cm MDF lyder dog meget tykt. Jeg tror det vil gøre bass trappen lidt mindre effektiv, også selvom der er riller mellem MDF lamellerne.

Men svært at sige uden du har målt det. Der er flere faktorer i det, f.eks. hvor effektive de corner traps er i forvejen og hvad der ellers sker i rummet.

Der står på produktet du linker til, at du kan komme "akustikfyld" ind/bag lamellerne, her går jeg ud fra de mener fx Rockwool.

Mit gæt er, at hvis hele rummet var dæmpet effektivt med fx 20 - 70 cm Rockwool, så ville sådanne lameller foran give en bedre, mere levende lyd, men Rockwool'en ville stadig samlet set være særdeles effektiv.

Hvis du ikke har så megen anden effektiv dæmpning i bunden end dine corner traps, så er det måske lidt mere risky at reducere deres effekt med 1,2 cm MDF lameller.

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Tak for svar, det var mere uddybende end jeg havde turde haabe paa.

Jeg har kun cornertraps paa min forreste vaeg, broadbandabsorbers paa foerste reflektionspunkt, og en cloud over lyttepositionen, da jeg sidder i sovevaerelset, er ikke muligt at opsaette mere uden at forstyrre husfreden.
Jeg vil helst ikke deevaluere det jeg allerede har, da jeg er ret godt tilfreds med de forbedringer det har givet i min lytteposition. Jeg har dog ikke nogen maalinger uden absorbers, men har lavet en del efter.

Jeg maa taenke lidt mere over hvad jeg skal goer.

Hvad har I andre af loesninger for at goere det hele lidt mere laekkert


Ps kan ikk faa ae oe aa til at virker paa ny m1 mac mini :roll:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Æ ø å? Skfit til dansk tastatur?

System Preferences > Keyboard > Input Sources > Danish

Finder du ikke Danish på listen, så tryk på "+" tegnet nederst til venstre under listen og vælg Danish i dialogboksen.

Har du flere aktive keyboards, så slet det engelske eller omarrangér, så Danish er øverst.

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

ja, det har jeg gjort uden held. jeg bruger et mac tastetur, og der er flere andre tegn der har skiftet plads, bla @ det ligger nu paa shift 2 istedet for alt snabel a. Men whatever jeg maa rode lidt rundt med indstillinger

Nyt svar