Forbandte basstraps og fugt

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
ARuby
Medlem
Indlæg: 15

Forbandte basstraps og fugt

Indlæg af ARuby »

Hej venner,

Jeg er ved at bygge studie i kælderen i et sådan set helt udmærket rum, og bedst som jeg er på vej i Bauhaus for at købe Terrænbatts (tak for opskriften, Holger), så slår det mig, at der kunne blive et problem med at plastre to ydervægge til med tæt isolering, når der ikke kommer luft om bag ved. Jeg har bygget en 3-4 studier før, og har aldrig haft problemer med fugt bag mine bass-traps, men de har bare heller aldrig stået op af ydermure i kælderen. (Huset er fra 1927, så der er ikke tale om nogen spor velisoleret eller moderne bygning).

Er der nogen, der har erfaringer med dette? Jeg fandt en 12 år gammel tråd, hvor brugeren "si dee" har haft problemer med mug bag sine traps, men er det mon anderledes med Terrænbatts? Nogen der har noget at tilføje?

Og hvis det nu er et problem, kunne man så lave en konstruktion, så der lige var 2 cm luft hele vejen rundt om?

På forhånd mange tak!

Vh,
Anders.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg følger lige med her. I fremtiden er jeg nok nødt til at flytte studiet i kælderen, og det rum er bestemt ikke fugtfrit. Til gengæld kommer det til at kræve store mængder behandling
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Rent fugt teknisk.

Så ønsker man ikke at have mere end 1/3 isolering på den varme side, da dug punktet vil komme på den varme side.

Lad mig gætte på din kælder væg er massiv beton eller pudset mursten og så jord, intet andet. Når du smider 100mm isolering op af ydervæggen, vil kondens opstå lige mellem batts og væg, og dermed kan der komme skimmel. Dog er terræn batts ikke organiske, men der er typisk skimmel/svampe spore i luften, så det ville kunne sætte sig.

1. Vil sørge for masser af luft udskiftning af rummet via mekanisk ventilation. Det kunne fx være som DUKA One.

2. Jeg vil mene hvis batts sidder tæt op af væggen og på det meste af overfladerne er 2cm luft ikke nok. Der skal 10cm luft bag. Hold gerne de nederste 30-50cm fra gulvet fri, da det typisk er det mest kritiske sted mht kondens og kuldebro.
Der skal sikres ekstra luft i mellem batts og ydervæg, da du ikke har det store træk til at luften bliver flyttet mellem batts og ydervæg.

Håber det kan hjælpe lidt.

Default avatar
ARuby
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af ARuby »

Hej Nysted,

Jamen det var præcis den slags information, jeg søgte, og præcis den slags svar, jeg frygtede.
Du har helt ret i det, du gætter på i forhold til kontruktion.

I det hele taget betyder det nok, at den forbandte konstruktion vil blive for voldsom, hvis den først skal 10 cm ud fra væggen i begge sider - så stort er rummet heller ikke.
Er der nogen, der har erfaring med at bygge "fritstående" basstraps? Ala disse: https://www.thomann.de/dk/hofa_basstrap_anthrazit.htm
Eller er der ligefrem nogen, der har erfaring med Hofa'erne? Ellers kunne man måske tænke en lignende konstruktion, der stadig brugte Terrænbatts?

Tak for svaret foreløbigt!

Vh,
Anders.

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Jeg bygger lige nu i et formentligt større kælderrum end dig. Jeg har valgt at holde minimum 12-20cm luft fra ydrevæggene hele vejen rundt. Nogle steder mere end andre. Det betyder også, at jeg har droppet 20cm isolering i væggene (kun bagvæggen) og derfor ingen forbandte hjørnebassfælder, men terrænbatts halveret diagonalt og stablet. De forbandte hjørnebasfælder kræver en del plads, så du bør overveje, hvor meget du vil gå på kompromis med kvadratmetrene.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Nysted skrev: fre 31. jul 2020 15:37 Rent fugt teknisk.

Så ønsker man ikke at have mere end 1/3 isolering på den varme side, ...

En tredjedel af hvad?

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Mr. Soundman skrev: lør 1. aug 2020 23:34
Nysted skrev: fre 31. jul 2020 15:37 Rent fugt teknisk.

Så ønsker man ikke at have mere end 1/3 isolering på den varme side, ...

En tredjedel af hvad?
Af isolerings mængden.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Problemet er i meget lille grad indtrængende fugt men nærmere forskellen mellem opvarmet rum og kold væg. Det giver med garanti kondens og det er det der opstår på væggen. Fugten er ren guf for skimmel som så formerer sig og rådner og lugter og er til generel sundhedsfare Mellemrum vil ikke hjælpe men blot gøre vilkårene mere gunstige.

Derfor kan man ikke så meget som hænge et billede op eller en reol på en ydervæg i en kælder.

Materialer som Calsitherm og Skamowall kan klare det. De har isolerende effekt og der kommer ikke den der store kold-varm-kondens-effekt. Hvis du ikke har penge til hele rummet, så sæt dem op dér hvor du vil have reguleret lyden efter behov.

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Morten Bjørn skrev: søn 2. aug 2020 19:49 Problemet er i meget lille grad indtrængende fugt men nærmere forskellen mellem opvarmet rum og kold væg. Det giver med garanti kondens og det er det der opstår på væggen. Fugten er ren guf for skimmel som så formerer sig og rådner og lugter og er til generel sundhedsfare Mellemrum vil ikke hjælpe men blot gøre vilkårene mere gunstige.

Derfor kan man ikke så meget som hænge et billede op eller en reol på en ydervæg i en kælder.

Materialer som Calsitherm og Skamowall kan klare det. De har isolerende effekt og der kommer ikke den der store kold-varm-kondens-effekt. Hvis du ikke har penge til hele rummet, så sæt dem op dér hvor du vil have reguleret lyden efter behov.
Det kan komme af flere ting. Både som du er inde på forskellen på indvendig og udvendig temperstur. Men i ældre kældre kan det ligeså vel være opstigende grundfugt, eller bare direkte fra jorden og ind, alt efter hvor tæt fugtsikringen er og jordbundsforhold samt grundvands højde.
Produkter som Skamowall mv. Vil stadig kræve stort luftskifte i rummet for ikke konstant at være opfugtet. Ja de har isolerende effekt, og bedre forhindre kondens, men den vil stadig opstå i konstruktionen. Dog i mindre grad end hvis de ikke var der. Det der også gør dem særligt egnet til fx kælder, er de kan optage en enorm mængde fugt, så når der opstår kondens optager de fugten, og så skal de afgive dem igen via udluftning i rummet.

Sætter man terrænbatts op af dem, vil der ske stort set det samme som uden dem.

Hvis man ikke beklæder alle overflader totalt og holder min. 100mm luft rundt om og bag ved dem samt holder dem godt over gulvet og skaber meget god ventilation i rummet, er der mindre risiko for skimmel.
Men hold afstanden og evt. tage dem ned og vaske væggen af med skimmelhæmmende produkter en gang i mellem, vil typisk godt kunne lades sig at gøre. Med mindre man virkelig har en fugtig kælder. Men så egner kælderen sig ikke til ret meget alligevel.

Hvis man så kombinere med en konstruktion som skamowall vil det selvfølgelig gøre det endnu bedre, men krav om afstand mv. Er stadig gældende.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg havde fugtproblemerne bag lydpanelerne, det var særdeles slemt over terrænniveau, så et dugpunkts-problem frem for indtrængende fugt. I en periode var væggen også fri for panelerne for at undgå problemet og så var det i ydermurens hjørner over terrænniveau fugten kom som perler på væggen. Med calsithermplader er problemet løst. Der er ingen synlig fugt. Huset er fra 1928 men kælderrummene er nyligt renoverede.

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Morten Bjørn skrev: man 3. aug 2020 09:07 Jeg havde fugtproblemerne bag lydpanelerne, det var særdeles slemt over terrænniveau, så et dugpunkts-problem frem for indtrængende fugt. I en periode var væggen også fri for panelerne for at undgå problemet og så var det i ydermurens hjørner over terrænniveau fugten kom som perler på væggen. Med calsithermplader er problemet løst. Der er ingen synlig fugt. Huset er fra 1928 men kælderrummene er nyligt renoverede.
Jeg siger ikke dit tilfælde ikke skyldes dug punktet. Bare det kommer an på ydervæggens stand/opbygning og jordbundsforhold/GVS. Hvad der var gældende ved dig, ikke nødvendigvis er gældende alle steder. Kommer an på situationen.

Der sker stadig kondens i din konstruktion, men dug punktet er mellem eks. Ydervæg og så calsithermpladerne. Nok i mindre grad end før.
Hvis der ikke er et tilstrækkeligt luftskifte vil der over tid også kunne opstå skimmel, og en meget fugtig kælder som før.
Senest rettet af Nysted man 3. aug 2020 09:53, rettet i alt 2 gange.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Du har så ganske ret

Nyt svar