Stue som nyt kontrolrum

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
andvil
Medlem
Indlæg: 16
Sted: København

Stue som nyt kontrolrum

Indlæg af andvil »

Hej!
Jeg påtænker at flytte mit ministudie op i min stue, da der er blevet for klaustrofobisk, mørkt og trist at sidde nede i min kælder alene i mange timer. Jeg ved bare ikke om lyden/akustikken ville blive noget lort. I kan se på billederne og tegningen hvordan her ser ud nu i stue og kælder.
Loftet er sænket med 2 lag gips, med 10 cm hulrum. Gulvet er et gammelt træsildeben, og alle vinduer er nye 3 lags lydvinduer. Her er super god lyd når jeg bare lytter til musik, så jeg tænker ikke at det er helt dumt, selvom rummet er sjovt, og cornertraps er umulige.
Vedhæftede filer
Kælder daw
Kælder daw
20200723_100132.jpg (1.61 MiB) Vist 660 gange
Bag'væg'
Bag'væg'
20200723_095955.jpg (1.71 MiB) Vist 660 gange
TV for daw
TV for daw
20200723_100000.jpg (1.65 MiB) Vist 660 gange
TH for daw
TH for daw
20200723_100034.jpg (1.54 MiB) Vist 660 gange
Medie/daw område
Medie/daw område
20200723_100013.jpg (1.58 MiB) Vist 660 gange
Tegning
Tegning
20200723_102412.jpg (1.75 MiB) Vist 660 gange

Default avatar
andvil
Medlem
Indlæg: 16
Sted: København

Indlæg af andvil »

Det kan tilføjes, at jeg så ville flytte mine 2 clouds op i stuen, over hvor der ville arbejdes, og jeg har også lavet en masse tærrainbats som det ses i kælderen, der kan flyttes op i stuen, og hænges bagved daw og monitors, til måske at kunne ta det værste.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Er der lige langt på den lange og brede led? Det kan godt give nogen lidt specielle problemer i bassen et sted. Det er godt du har en stor sofa, for den hjælper på akustikken. Men ellers er der mange tomme vægge og intet gulvtæppe, så der vil nok være en del rumklang. Dæmpning er altid problemet i forhold til hvad der er praktisk, og hvem der ellers bor der.

Men et større rum er sikkert bedre end et lille, og hvis dit musik-gear står mere tilgængeligt, får du sikkert også brugt det oftere.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
andvil
Medlem
Indlæg: 16
Sted: København

Indlæg af andvil »

Joachip skrev: tors 23. jul 2020 12:15 Er der lige langt på den lange og brede led? Det kan godt give nogen lidt specielle problemer i bassen et sted. Det er godt du har en stor sofa, for den hjælper på akustikken. Men ellers er der mange tomme vægge og intet gulvtæppe, så der vil nok være en del rumklang. Dæmpning er altid problemet i forhold til hvad der er praktisk, og hvem der ellers bor der.
Men et større rum er sikkert bedre end et lille, og hvis dit musik-gear står mere tilgængeligt, får du sikkert også brugt det oftere.
Nej ikke helt. Jeg skrev lige nogle ca mål på tegningen.
Ja sofaen tager nok en god sjat.
Et større tæppe, 2clouds og som sagt 3-4 akustikplader i form af tærrainbats på væggen bag ved daw og monitor, så burde det forhåbentlig gå an.
Ja, jeg bruger det netop stort set aldrig, da jeg 'glemmer' det står dernede, og ikke helt bryder mig om at sidde dernede.
Vedhæftede filer
20200723_130655.jpg
20200723_130655.jpg (1.59 MiB) Vist 620 gange

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ahhh, så bredden er 93% af længden. Det er stadigvæk tæt på hinanden akustisk set. Men det er et forsøg værd, vil jeg mene.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar