Software for tegning af studieindretning

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Software for tegning af studieindretning

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg sidder for tiden og tegner forslag til opbygning og indretning af mit fremtidige hjemmestudie.

Jeg savner en velegnet software til formålet. Det eneste "tegneprogram" jeg er vant til at bruge er indsætning af figurer og streger i Word :?

Jeg savner noget, hvor man kan sætte ting ind i tegningen i de korrekte indbyrdes mål, så man f.eks. kan flytte rundt på et klaver eller en forstærker i et rum man har tegnet for at afprøve, hvorledes forskellige placeringer vil komme til at passe i rummet.

Jeg tænker, at man måske kan få noget brugbart, uden at det behøver koste en formue?

Meget gerne noget brugervenligt og lærenemt.

Nogen forslag?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

SketchUp

Det findes i en gratisudgave og tager ca. 20 min. at lære.

Du kan downloade og indsætte en del prefab møbler o.a. ind.

Jeg har brugt det til fire studier, to badeværelser, en terasse og et esportslokale.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Tak for forslag. Det vil jeg prøve.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du bør lige se en tutorial video om de grundlæggende ting. Lær de vigtigste 5-10 key commands, fx hvordan du låser et element i en akseretning!

Det tager vitterligt ikke mere end 20-30 minutter, at lære programmet at kende til husbehov, men selvfølgelig bliver du hurtigere med mere erfaring.

Et godt tip til indendørs design er at lade en enkelt væg og loftet være åbent eller transparent mens du arbejder, samt at ændre field of view til 60 grader (mod normale 35 grader for udendørs).

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Screen Shot 2020-07-14 at 09.25.24.png
Screen Shot 2020-07-14 at 09.25.24.png (3.57 MiB) Vist 709 gange
Grov skitse af mit studie på landet
Screen Shot 2020-07-14 at 09.26.52.png
Screen Shot 2020-07-14 at 09.26.52.png (2.55 MiB) Vist 709 gange
Kato studie udkast

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Sketchup har jeg også haft god erfaring med at tegne studier i.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Tak skal I have for rådene.

Nyt svar