Bygning af studiebord

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
dennispedersen
Forum Donator
Indlæg: 25
Sted: Skørping, Danmark

Bygning af studiebord

Indlæg af dennispedersen »

Hej alle :)

Jeg har de sidste par dage siddet og designet det jeg syntes er et flot bord da jeg har fået af vide af familien jeg skal finde på noget til min fødselsdagsgave - og det her var de med på. Der er taget lidt inspiration fra forskellige andre borde.
Jeg vil lige starte med at sige jeg på ingen måde er 3D artist! :D Så er der nogle fejl må i bære over med dem. (der er et par fejl, som eksempelvis tykkelsen af bordpladen og benene. Men ja bær over med det og se det større billede i guess.

Grunden til jeg skriver her er mest af alt for at spørge om der er noget "galt" med designet. Jeg har et par gange set nogle få lidt ild for at have en flade x sted osv.

Og nåe ja. forstil jer begge sider er magen til hinanden mht ben og rack. det er simpelthen mine skills der ikke rækker til at få det vendt om og passe.

Og ja feedback tages også bare generelt imod!
Vedhæftede filer
Studiebord2.png
Studiebord2.png (470.01 KiB) Vist 1686 gange
Studiebord1.png
Studiebord1.png (421.41 KiB) Vist 1686 gange

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

dennispedersen skrev: tirs 23. jun 2020 10:41 Hej alle :)

Jeg har de sidste par dage siddet og designet det jeg syntes er et flot bord da jeg har fået af vide af familien jeg skal finde på noget til min fødselsdagsgave - og det her var de med på. Der er taget lidt inspiration fra forskellige andre borde.
Jeg vil lige starte med at sige jeg på ingen måde er 3D artist! :D Så er der nogle fejl må i bære over med dem. (der er et par fejl, som eksempelvis tykkelsen af bordpladen og benene. Men ja bær over med det og se det større billede i guess.

Grunden til jeg skriver her er mest af alt for at spørge om der er noget "galt" med designet. Jeg har et par gange set nogle få lidt ild for at have en flade x sted osv.

Og nåe ja. forstil jer begge sider er magen til hinanden mht ben og rack. det er simpelthen mine skills der ikke rækker til at få det vendt om og passe.

Og ja feedback tages også bare generelt imod!
Jeg har lidt forbehold mht styrken i konstruktionen.

Jeg går ud fra at borpladen skal være ét stykke (trods alt), men jeg ville sørge for at der var mere til at bære bordpladen end et par skruet. skruet ind i siden. Jeg ville som minimum vende benene om så det der skal bære det forreste af bordpladen sidder under pladen, så skruerne alene ikke skal bære al vægt.
--
Robert

Medlemsavatar
dennispedersen
Forum Donator
Indlæg: 25
Sted: Skørping, Danmark

Indlæg af dennispedersen »

Pastorius skrev: tirs 23. jun 2020 11:43
dennispedersen skrev: tirs 23. jun 2020 10:41 Hej alle :)

Jeg har de sidste par dage siddet og designet det jeg syntes er et flot bord da jeg har fået af vide af familien jeg skal finde på noget til min fødselsdagsgave - og det her var de med på. Der er taget lidt inspiration fra forskellige andre borde.
Jeg vil lige starte med at sige jeg på ingen måde er 3D artist! :D Så er der nogle fejl må i bære over med dem. (der er et par fejl, som eksempelvis tykkelsen af bordpladen og benene. Men ja bær over med det og se det større billede i guess.

Grunden til jeg skriver her er mest af alt for at spørge om der er noget "galt" med designet. Jeg har et par gange set nogle få lidt ild for at have en flade x sted osv.

Og nåe ja. forstil jer begge sider er magen til hinanden mht ben og rack. det er simpelthen mine skills der ikke rækker til at få det vendt om og passe.

Og ja feedback tages også bare generelt imod!
Jeg har lidt forbehold mht styrken i konstruktionen.

Jeg går ud fra at borpladen skal være ét stykke (trods alt), men jeg ville sørge for at der var mere til at bære bordpladen end et par skruet. skruet ind i siden. Jeg ville som minimum vende benene om så det der skal bære det forreste af bordpladen sidder under pladen, så skruerne alene ikke skal bære al vægt.
Ja det skal være i et stykke ja! Og du har nok ret ja. Og god ide med at vende dem om. Det vil jeg prøve at tænke ind. Tænker du endda der måske skal mere styrke til? Tænkte selv over det da jeg sad med det. Påtænker at der skal en jernstang på langs under bordet så det ikke "buer".

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Det kommer helt an på materialeegenskaber, tykkelse og vægt etc. og selvfølgelig hvad du skal have på bordpladen.
Måske skal du overveje at lave bordpladen dobbelt, hvis det er samme pladetykkelse som resten.

Hvis du laver en konstruktion der bærer sig selv (så den egentlig kunne stå uden skruer, men de kun skal bruges til at holde sammen på det) så er du kommet et godt stykke vej.

Der ligger en hel del tutorials på youtube "DIY Studio desk" man kan få inspiration af.
--
Robert

Medlemsavatar
dennispedersen
Forum Donator
Indlæg: 25
Sted: Skørping, Danmark

Indlæg af dennispedersen »

Tak for kommentarerne! :) Jeg har nu lavet tegningen lidt om hvor den støttende den er under bordet som vi skrev om! :) og at ligge bordpladen dobbelt lydet bestemt ikke dumt heller. Det er ikke mig selv der kommer til at lave det men min mors mand! Og han har hænderne skruet rigtigt på, så han har sikkert et par kommentarer også.

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Jeg har selv brugt en 25 mm mdf som jeg fik lakeret hos den lokale autolakerer... der skal meget til før den bøjer.
18 mm i på 1,5 m er lige til den tynde side.

Jeg ville nok også lægge 15 - 20 cm til på midterstykket. Det giver både mere luft - og mere plads til monitor.

Bordben ville jeg lave af x-finer i et stykke ... gerne lamineret af 2 stk 12 mm/18 mm
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
dennispedersen
Forum Donator
Indlæg: 25
Sted: Skørping, Danmark

Indlæg af dennispedersen »

Tak Michailov! Det er guld værd. jeg havde også på fornemmelsen de 18 mm var lige tyndt nok selv! :) Desværre kan jeg ikke ligge mere til midterstykket da det så ikke længere kan være på mit kontor/studie.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

dennispedersen skrev: tirs 23. jun 2020 12:21
Pastorius skrev: tirs 23. jun 2020 11:43 ...jeg ville sørge for at der var mere til at bære bordpladen end et par skruet. skruet ind i siden. Jeg ville som minimum vende benene om så det der skal bære det forreste af bordpladen sidder under pladen, så skruerne alene ikke skal bære al vægt.
... Og du har nok ret ja. Og god ide med at vende dem om. Det vil jeg prøve at tænke ind. ...

Personligt ville jeg nok vælge at fæstne bordbenet til bordpladen med vinkelbeslag.

https://www.google.com/search?q=vinkelb ... frW6OHXMuM

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Og så går jeg ud fra, at der bliver et X under både højre og venstre ende af bordet...?

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mr. Soundman skrev: tors 25. jun 2020 12:53 Og så går jeg ud fra, at der bliver et X under både højre og venstre ende af bordet...?
Det gør der vist:
Og nåe ja. forstil jer begge sider er magen til hinanden mht ben og rack. det er simpelthen mine skills der ikke rækker til at få det vendt om og passe.
--
Robert

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Jeg bliver lige nødt til at høre hvad tanken med de kasselignende strukturer bagpå er?
Det virker overdrevent og dermed fordyrene og tidskrævende. Det ligner du kommer op i tre plader. Tænker du ka komme ned på to (med lidt snilde og udmåling)
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Michailov skrev: tors 25. jun 2020 14:20 Jeg bliver lige nødt til at høre hvad tanken med de kasselignende strukturer bagpå er?
Jeg gætter på, at det måske er til at skjule kabler...?

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Mr. Soundman skrev: tors 25. jun 2020 15:34
Michailov skrev: tors 25. jun 2020 14:20 Jeg bliver lige nødt til at høre hvad tanken med de kasselignende strukturer bagpå er?
Jeg gætter på, at det måske er til at skjule kabler...?
tja måske...

og hvad med de to racks? er det meningen at enhederne står vatter med bordpladen eller skal der være hul i pladen så de kan vinkles (45 gr)
Det vil have ret afgørende forskel på hvordan konstruktionen skal være for at holde stabiliteten.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
dennispedersen
Forum Donator
Indlæg: 25
Sted: Skørping, Danmark

Indlæg af dennispedersen »

Michailov skrev: tors 25. jun 2020 16:43
Mr. Soundman skrev: tors 25. jun 2020 15:34
Michailov skrev: tors 25. jun 2020 14:20 Jeg bliver lige nødt til at høre hvad tanken med de kasselignende strukturer bagpå er?
Jeg gætter på, at det måske er til at skjule kabler...?
tja måske...

og hvad med de to racks? er det meningen at enhederne står vatter med bordpladen eller skal der være hul i pladen så de kan vinkles (45 gr)
Det vil have ret afgørende forskel på hvordan konstruktionen skal være for at holde stabiliteten.
Tanken var at skjule kabler i kasserne ja.
Og det var meningen at der skal være hul i pladen således de vinkles "ned under" bordet.

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

dennispedersen skrev: tors 25. jun 2020 20:04
Michailov skrev: tors 25. jun 2020 16:43
Mr. Soundman skrev: tors 25. jun 2020 15:34

Jeg gætter på, at det måske er til at skjule kabler...?
tja måske...

og hvad med de to racks? er det meningen at enhederne står vatter med bordpladen eller skal der være hul i pladen så de kan vinkles (45 gr)
Det vil have ret afgørende forskel på hvordan konstruktionen skal være for at holde stabiliteten.
Tanken var at skjule kabler i kasserne ja.
Og det var meningen at der skal være hul i pladen således de vinkles "ned under" bordet.
Ok, så er jeg lidt bekymret for 1) om der er plads til moduler der er mere end 30 cm dybe(+kabler)og 2) om der er støtte og s tabilitet nok.

Jeg ville researche lidt på både diy og etablerede firmaer for a se hvordan de har gjort.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »



Læg mærke til hvor bred den forreste vange er.🤗
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
dennispedersen
Forum Donator
Indlæg: 25
Sted: Skørping, Danmark

Indlæg af dennispedersen »

Michailov skrev: tors 25. jun 2020 23:42

Læg mærke til hvor bred den forreste vange er.🤗
God pointe. har faktisk kigget den video inden jeg startede :) Jeg går lidt i tænkeboksen.

I forhold til hvorvidt 30cm racks kan være der er jeg ikke så bekymret for. de kan komme i et rackskab. Det er vigtigst jeg får min virus rack, comp og lydkort i, hvilke alle sammen er 16/17cm.

Default avatar
Denise Conradi
Medlem
Indlæg: 4
Sted: Ishøj

Indlæg af Denise Conradi »

Hey,
Nu har jeg ikke lige læst hele tråden igennem. Men du har flere problemer.
Send filen til mig, så kan jeg lige rette op på det, så kan du se hvad jeg mener :)

Jeg lever af blandt andet at bygge studier. www.conradidesign.dk

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Denise Conradi skrev: lør 11. jul 2020 00:14 Hey,
Nu har jeg ikke lige læst hele tråden igennem. Men du har flere problemer.
Send filen til mig, så kan jeg lige rette op på det, så kan du se hvad jeg mener :)

Jeg lever af blandt andet at bygge studier. www.conradidesign.dk
linkhjælp:

www.conradidesign.dk
--
Robert

Default avatar
Denise Conradi
Medlem
Indlæg: 4
Sted: Ishøj

Indlæg af Denise Conradi »

Haha tak.
Jeg er ikke helt klar over hvad jeg havde gjort galt :D

Medlemsavatar
dennispedersen
Forum Donator
Indlæg: 25
Sted: Skørping, Danmark

Indlæg af dennispedersen »

Denise Conradi skrev: lør 11. jul 2020 00:14 Hey,
Nu har jeg ikke lige læst hele tråden igennem. Men du har flere problemer.
Send filen til mig, så kan jeg lige rette op på det, så kan du se hvad jeg mener :)

Jeg lever af blandt andet at bygge studier. www.conradidesign.dk
hey Denise! :-) Tak for svaret. jeg har brugt sketchup (som i første gang nogensinde, så går ud fra der er op til en million fejl).
Så måske du kunne komme lidt mere ind på det her?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

dennispedersen skrev: tirs 23. jun 2020 10:41 Jeg har de sidste par dage siddet og designet det jeg syntes er et flot bord...

Hvilken software har du brugt til at lave tegningen?

Medlemsavatar
dennispedersen
Forum Donator
Indlæg: 25
Sted: Skørping, Danmark

Indlæg af dennispedersen »

Mr. Soundman skrev: tors 16. jul 2020 09:19
dennispedersen skrev: tirs 23. jun 2020 10:41 Jeg har de sidste par dage siddet og designet det jeg syntes er et flot bord...

Hvilken software har du brugt til at lave tegningen?
hey Mr. Soundman! Jeg har brugt SketchUp :)

Nyt svar