Der er så dejligt på landet, men ... elektriske hegn

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Langvarig
Medlem
Indlæg: 9
Sted: København

Der er så dejligt på landet, men ... elektriske hegn

Indlæg af Langvarig »

Jeg har et sommerhus som ligger i et vidunderligt stille område af landet. Akustikken i huset er perfekt til optagelser af akustisk guitar med rørmikrofon og forstærker. Men der er elektriske hegn omkring huset, som laver kliklyde og støj på optagelserne. Hegnene er opsat af naturstyrelsen og det er ikke muligt at bede dem om at slukke for dem mens jeg optager.
Jeg kan godt slippe for problemet, hvis jeg optager med en sound device mix pre og dpa 4006, men med rørmikrofoner er det helt umuligt.

Er der nogen der kan foreslå en eller anden løsning?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har også et 8.000 volt elhegn til min ejendom, men det går ikke i lyden via elektriciteten.

Mener du akustisk? Dvs. kliklyden er så høj, at den går gennem vinduer og vægge?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nu vil jeg på ingen måde foreslå et forsøg som at kortslutte det til jorden med et stykke ståltråd, blot for at se om det ændrer støjen, det kunne evt blot gøres mens du indspiller. 😁
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Langvarig
Medlem
Indlæg: 9
Sted: København

Indlæg af Langvarig »

Til Holger: Man kan ikke høre hegnet og Sound devicesen og DPA opfanger ikke klikkene.Men min guitar forstærker (Roland JC) og min Tundra rør mic gør, mine Danfield mx-10 gør også. Det virker mere som et radiosignal der opfanges og går i udstyret.
Til Hald: Tja, man kan jo aldrig vide, hvad der kan falde ned på sådan et hegn, Spørgsmålet er om ikke strømimpulserne stadigvæk bevæger sig gennem hegnet før de når jorden. Men det er værd at være opmærksom på.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Spørgsmålet er om de overhovedet må støje på de frekvenser, måske de skal skifte til et andet elhegns-boks.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Prøv lige jord først.

Jeg ved ikke om der kan være udstråling, men prøv evt. at teste med et lille Faraday-bur.

Medlemsavatar
Langvarig
Medlem
Indlæg: 9
Sted: København

Indlæg af Langvarig »

Holger skrev: tirs 19. maj 2020 14:11 Prøv lige jord først.

Jeg ved ikke om der kan være udstråling, men prøv evt. at teste med et lille Faraday-bur.
Hvordan gør man rent praktisk? Ved at sætte mic og preamp i et bur uden jordforbindelse, eller hvordan?

Medlemsavatar
Langvarig
Medlem
Indlæg: 9
Sted: København

Indlæg af Langvarig »

Hald skrev: tirs 19. maj 2020 12:51 Spørgsmålet er om de overhovedet må støje på de frekvenser, måske de skal skifte til et andet elhegns-boks.
Teoretisk burde det ikke være tilladt. Ved bare ikke, hvordan man får tjekket det?

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Det går gennem luften hvis man er for tæt på
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Langvarig
Medlem
Indlæg: 9
Sted: København

Indlæg af Langvarig »

bodtbody skrev: tirs 19. maj 2020 17:53 Det går gennem luften hvis man er for tæt på
Ja, det var også det vi snakkede om i telefonen. Det er jo nok en slags radiosignal, spørgsmålet er om man på nogen måde kan skærme af for det?

Forslaget om et faraday bur er interessant og jeg vil næste gang jeg kommer lave et forsøg inde i bilen, som i princippet må være et faraday bur.

Medlemsavatar
Zolon
Medlem
Indlæg: 49
Sted: København S

Indlæg af Zolon »

Jeg synes du skal fejlmelde til Naturstyrelsen, og bede dem få styr på deres anlæg.
Læste lige lidt i en manual for el-hegn. "Poor grounding can cause interference on telephone lines, radios and
televisions. This can be recognised by a clicking sound on telephones."
Jeg tror de mangler en ordentlig jordforbindelse på installationen.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Eons lorte ladere til lorte el biler går i mine monitors. Eon er pikkeligeglade.

Nyt svar