Software til akustikmåling af rum?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Software til akustikmåling af rum?

Indlæg af Kvaksalver »

Jeg vil gerne have målt mit rum op og vil bare høre, hvad folk herinde bruger til det. Jeg har lydkort, mikrofon osv, så det er bare softwaren, jeg er ude efter...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du skriver, at du har mikrofonen, men mikrofonen er normalt en integreret del af målesystemet.

Uden en "kendt" mikrofon af systemet med en tilhørende måleprofil på den specifikke mikrofon (de varierer fra batch til batch), så vil du være særdeles off på målingen og den vil være ubrugelig.

Jeg bruger Trinnov ST2 Pro.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Room EQ Wizard er vist gratis. Din mikrofon skal nok være noget lignende en målemikrofon, for at det er brugbart.

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Jeg har en målemikrofon (en KRK), dog uden profil. Jeg tænker umiddelbart at en +10-15db pukkel ved 45Hz nok skal dukke op, eller?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kvaksalver skrev: tirs 5. maj 2020 16:55 Jeg har en målemikrofon (en KRK), dog uden profil. Jeg tænker umiddelbart at en +10-15db pukkel ved 45Hz nok skal dukke op, eller?
Det ville jeg også antage.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg vil også sige, at en hvilken som helst mikrofon er god nok til at komme i gang med. Mange af os almindeligt dødelige har alligevel rum, der er mindre flade end en SM57
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Room eq wizard er vist standarden for alle os ikke-pro-akustikere
Den har profiler af mange måle-mikrofoner og nogle mærker har et ID til den speifikke mikrofons kalibreringsprofil. Det er ret lækkert.
Men hvis det bare er dit hjemmestudie kan en Behringer emc8000 og lidt omhyggelighed få dig rigtig langt. Du får måske ikke 100%, men de sidste 2-3 procent er som bekendt dem der koster.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Vil også anbefale Room EQ Wizard. Bruger det også af og til på arbejde selvom vi har masser af dyrt måleudstyr fra B&K, GRAS, R&S, Audio Precision etc.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Behringer ecm8000 og Room EQ wizard er ikke et dumt sted at starte. Men hvis du har en KRK målemikrofon, er der ikke noget med at de havde noget kalibreringssoftware?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Jeg plejer at indregne nyt værktøj i byggeprojekter. Ud fra den betragtning, så bør du overveje hvor meget værktøj du vil købe ind i forhold til dit ambitionsniveau i regulering/dæmpning.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg er næsten sikker på, at Behringer ECM800, KRK's målemikrofon og Presonus målemikrofon (som jeg har) ruller af samle samlebånd
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev: tirs 5. maj 2020 14:52 Jeg bruger Trinnov ST2 Pro.

Er den så bare skudt ind som et led imellem Imperium controlleren og højttalerne...?


Nyt svar