Den dæmpede væg

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Den dæmpede væg

Indlæg af Hald »

Nu er det godt nok en del år siden jeg lavede det sammen med min bror, men vil alligevel lige dele lidt billeder fra processen.

Jeg siger ikke at dette er den korrekte måde at gøre det på, det blev blot den måde jeg endte med at gøre det på.

Meget er lavet om siden, særligt udstyr, og ønsker til forbedringer i fremtiden.

I næste post har jeg delt billeder med beskrivelse.
Senest rettet af Hald tirs 28. apr 2020 10:22, rettet i alt 1 gang.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Billede

Først et billede af det klamme støvede men gratis brugte isolering.

Billede

Så købte vi en "masse" træ, jeg aner ikke hvad typen hedder.

Billede

Afløbsrør til trækning af kabler, bløde vinkler så det ikke blokkerede, og stor nok til at få strømstik igennem.

Billede

Jeg var så optaget af processen at jeg glemte at tage billeder før dette punkt.

Billede

Hele konstruktionen står på skum, og det er minimalt hvor meget der er skruet i huset for ikke at lave unødig skade på gulv osv.

Billede

Jeg ønskede et sted at samle kabler og strøm så det var skjult, derfor blev rørene ført så kablerne kan være skjult.

Ét rør går lige op til kabler bag TV og skærm som skal monteres i midten. De 2 andre er til strøm og signalkabler til hver sin monitor.

Billede

Jeg byggede hjørnet så min Sub kunne stå derinde, den har jeg ikke længere, og nu bruger jeg det til at skjule kabler som skal videre til keyboards osv.

Billede

Som man kan se er hjørnet i venstre side skrå, det er min skorsten der går bagved, så det kunne jeg ikke gøre noget ved.

Billede

En del af billederne er propotionerne lidt forkerte på da de er taget med en ældre iPhone og panorama-funktionen.

Billede

Her ser vi 3 ting.
1. Det lille rør som var en stump jeg havde i overskud, det kunne jeg så fører strøm og DVI igennem til den nederste skærm.
2. Det runde hul i pladen er til kabler fra studiebordet.
3. Skum var noget jeg brugte for at sikre mig der ikke var rør eller træ der ville stå og lave underlige lyde ved vibrationer og temperaturskift.

Billede

Der er ikke et smukt system, det blev presset ind, vi brugte alt det vi kunne, det var blot vigtigt at det ikke kom ud og rørte der hvor frontstoffet skulle være, da det kan give synlige buler.

Billede

Strøm og netværk er lavet nede i midten, der er også lagt et rør fra den og over til højre.

Billede

I toppen på hvert hjørne er der sat en stærk pind så jeg kan skrue et spotlys og en guitarholder fast.

Billede

Her kan man se mine gamle monitors og gamle sub, jeg kan også se et rør ved siden af subwooferen, det kan jeg slet ikke huske hvad skulle bruges til.

Langs panelet i højre side er der en sort ledning, det er en aktiv USB extender som går ned i kælderen og igennem en ydremur (i midten af huset) til mit optagerum/øvelokale, så har jeg et USB lydkort stående dernede.

Billede

Besked til fremtidige mig... Når engang du måske beslutter dig for at tage dette ned igen, så husk at bruge maske!

Billede

Kabelgraven.

Billede

Jeg lytter, justerer og finder sweetspot. (pjat jeg sidder for det meste bare og nyder resultatet af lyden, som nat og dag)

Billede

Jeg havde en god ven (som også er på lydmaskinen) som hjalp mig med at finde noget godt stof, jeg clipsede RIGELIGT for at lave ens træk i stoffet. Jeg benyttede en Harald Nyborg clipsemaskine fra Ford, denne døde allerede efter et par dage, så den kan jeg ikke anbefale. I dag har jeg clipsemaskine på trykluft.

Billede

Engang skal der lister på der skjuler clipsene.

Billede

For enden af hvert rør skulle der laves hul i det udspændte stof, for at undgå en flænge valgte jeg at låne en fancy bøjet nål af en gammel teltmager jeg kender, så kunne jeg forstærke inden jeg skar et hul.

Billede

Så kom TV og skærm op.

Billede

Monitors på plads igen.

Billede

First Reflektions bats på plads i hver side.

Billede

Min lytteposition var god, men min bordsituation fungerede ikke så godt, det var 2 gamle sengeborde der lige kom i spil.

Billede

Og her et billede før der kom dæmpning i de bagerste hjørner og på bagvæggen

Billede

Og sådan ser det ud i dag, ja jeg indrømmer at listerne stadig ikke er kommet op, så jeg lavede spot removal på clips.. også kaldet "Photoshoppede dem væk"
Senest rettet af Hald tirs 28. apr 2020 10:03, rettet i alt 3 gange.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Nice!

Hvad har du haft af forbedringer eller læringer ved det?
skriver noder

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

bryla skrev: tirs 28. apr 2020 09:27 Nice!

Hvad har du haft af forbedringer eller læringer ved det?
Lyden er ret stram derinde, jeg skal sidde i sweetspot for at kunne stole på det, har jeg gæster i sofaen får de så meget bas at selv et klokkespil kan lave bund nok til et techno-hit.

Jeg er rigtig glad for det, men på sigt vil jeg have lister på kanterne og lameller der at diffuse. Skulle der blive en næste gang, ville jeg nok næsten gøre det samme igen.

De dæmpebats jeg lavede til de bagerste hjørner i lokalet blev ikke pæne, de skal laves om, og betrækkes i samme stof som frontvæggen, og også have trælameller på.

Jeg har tilføjet lidt tekst til billederne og flyttet det ned under billeder.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det ser godt ud - Hvad er det for nogen monitors, du har nu?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Smittefar skrev: tirs 28. apr 2020 10:04 Det ser godt ud - Hvad er det for nogen monitors, du har nu?
Presonus Eris E66
https://www.thomann.de/dk/presonus_eris_e66.htm

Billede

Presonus Temblor T10 Subwoofer
https://www.thomann.de/dk/presonus_temblor_t10.htm

Billede
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Tak :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
nulpunkt
Medlem
Indlæg: 81

Indlæg af nulpunkt »

Det ser super lækkert ud! :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

nulpunkt skrev: tirs 28. apr 2020 13:52 Det ser super lækkert ud! :)
Tak, jeg er også rigtig glad for det, min lillebror og jeg havde lige en videochat i går aftes, der kiggede vi lige billederne igennem, han kunne godt huske det støvede beskidte glasuld, men ville også indrømme at det var blevet meget bedre end han havde regnet med. :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det ser sgu lækkert ud! Der er dømt hygge både på og rundt om skærmen :)
skriver noder

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Tak for deling Hald.

Det ser fint ud. Og man får indtryk af, at rummet med den færdige indretning er kommet til at blive lidt hyggeligt også med gulvtæppet, sofaen, lyssætningen osv. - et plus i min verden :thumbup:

Ja et par lister hen over klipsene når du kommer så langt ville lige være prikken over i'et :wink:
Senest rettet af Mr. Soundman fre 1. maj 2020 23:06, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Den der grønlige nuance, som stoffet synes at have på det sidste billede, ser altså rigtig godt ud. Gad vide, om stof i sådan en farve kan skaffes?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hald skrev: tirs 28. apr 2020 09:25 ... jeg kan også se et rør ved siden af subwooferen, det kan jeg slet ikke huske hvad skulle bruges til.

Mon ikke det har været tiltænkt adgang til stikket på væggen:
UdklipHjørneB.jpg
UdklipHjørneB.jpg (39.94 KiB) Vist 1452 gange
UdklipHjørne2.PNG
UdklipHjørne2.PNG (217.5 KiB) Vist 1450 gange

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hald> Er der en grund til, at subwooferen er placeret så langt ude til den ene side og ikke længere inde mod center? Jeg tænker jo her på stereobilledet i lyden... Er basfrekvenserne måske mindre "følsomme" overfor off-center-placering af lydkilden?

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Ser pænt og flot og hyggeligt ud.
:)
Glæder mig til at hvis jeg engang igen bor et sted med mulighed for at lave så fedt et rum.

Jeg lavede engang noget lignende, da jeg boede et egnet sted i Odenses udkant.
Fik skelettet og batts'ne gratis mod at afmontere det i E-magine studiet, hvor jeg var elev.

Batts var 150 mm –– som jeg satte op med andre 150 mm luft til murvæggene.
Altså femten cm luft, og så femten cm mineraluld. Jeg ofrede i alt 30 cm gulvplads, på hver væg.
Noget med nogle akustiske lovmæssigheder, som jeg ikke skal gøre mig klog på. Jeg gjorde, som jeg havde fået at vide fra min chef, der vidste meget mere end jeg gjorde.
Og rummet lød skidegodt.
Endte med også nogengange at sætte mig derind bare for at meditere /slappe af –– det var fedt, at lyden i rummet var så flad.

PS –– lister er super nemme. Jeg købte dem i Silvan, de vejer næsten ingenting, er nemme at save i med en nedstryger, og monteres med runde søm med store, flade hoveder og en hammer.
Det var det letteste af hele processen.
Siger det bare. For det giver rigtig meget æstetik i forhold til lille arbejdsindsats. (selvom det ikke har nogen praktisk betydning for lyd eller noget).
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hald> Har du nogen akustikregulering oppe under loftet?

Medlemsavatar
lydtek
Forum Donator
Indlæg: 32
Sted: Kbh. (Gladsaxe/Søborg + Hvidovre)

Indlæg af lydtek »

Fedt Hald! Altid sjovt og spændende at se andres mancaves ;-) og ikke mindst reflektionerne og vejen dertil ...... man lægger en plan, men mange løsninger kommer under vejs i processen og afbrudt søvn af tanker og ideer der bare ikke må glemmes <3 Jeg vil også snarest selv poste lidt billeder fra min egen mancave, hvor jeg fik virkelig god sparring og hjælp i dette forum.
PC, Asus Z490-E, i7-10700K, 64 Ram, Win10, Cubase 12, ProAc m100, DynAudio Air6, NS10, Adam A77X og A8X, PreSonus Studio Live 32 Ai, 8-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mr. Soundman skrev: fre 1. maj 2020 22:52
Hald skrev: tirs 28. apr 2020 09:25 ... jeg kan også se et rør ved siden af subwooferen, det kan jeg slet ikke huske hvad skulle bruges til.

Mon ikke det har været tiltænkt adgang til stikket på væggen:
UdklipHjørneB.jpg
Nej, jeg har fiber, og har trukket netværk rundt, tror endda jeg har rykket telefonledningen af væggen på ydersiden, den er ikke pæn, men ellers godt bud 😊
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mr. Soundman skrev: fre 1. maj 2020 23:01 Hald> Er der en grund til, at subwooferen er placeret så langt ude til den ene side og ikke længere inde mod center? Jeg tænker jo her på stereobilledet i lyden... Er basfrekvenserne måske mindre "følsomme" overfor off-center-placering af lydkilden?
Jeg indrømmer måske at jeg først gik efter udseendet, jeg havde inden dæmpning haft den stående i hjørnet efter mange andre forsøg, så tænkte at det nok gik, nu står den nye sub foran hullet betydeligt tættere på den højre monitor, det har hjulpet en del. Det er muligvis ikke perfekt, men jeg er ovenud tilfreds med den lyd jeg har lige nu. 😊
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mr. Soundman skrev: fre 1. maj 2020 23:10 Hald> Har du nogen akustikregulering oppe under loftet?
Jeg satte en skrå cloud op foran den dæmpede væg, det kan jeg ikke hører, så den kommer måske ned igen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

lydtek skrev: lør 2. maj 2020 02:05 Fedt Hald! Altid sjovt og spændende at se andres mancaves ;-) og ikke mindst reflektionerne og vejen dertil ...... man lægger en plan, men mange løsninger kommer under vejs i processen og afbrudt søvn af tanker og ideer der bare ikke må glemmes <3 Jeg vil også snarest selv poste lidt billeder fra min egen mancave, hvor jeg fik virkelig god sparring og hjælp i dette forum.
Det vil jeg glæde mig til at se billeder fra! 😊
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hald skrev: søn 3. maj 2020 18:26
Mr. Soundman skrev: fre 1. maj 2020 23:10 Hald> Har du nogen akustikregulering oppe under loftet?
Jeg satte en skrå cloud op foran den dæmpede væg, det kan jeg ikke hører, så den kommer måske ned igen.

Kan tænkes gulvtæppet måske gør noget godt her...?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mr. Soundman skrev: ons 6. maj 2020 21:55
Hald skrev: søn 3. maj 2020 18:26
Mr. Soundman skrev: fre 1. maj 2020 23:10 Hald> Har du nogen akustikregulering oppe under loftet?
Jeg satte en skrå cloud op foran den dæmpede væg, det kan jeg ikke hører, så den kommer måske ned igen.

Kan tænkes gulvtæppet måske gør noget godt her...?
Ja det gør det helt sikker, det er vist et ægte tæppe, rimelig tykt. Dertil kan siges at jeg har en ikea sovesofa bag mig i stof, dvs alt lyd der rammer den kan dæmpes, og pga madrassen inden i den tror jeg også det tager noget.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar