Hjælp til lydstudie i Odense

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Re: Hjælp til lydstudie i Odense

Indlæg af Mr. Soundman »

Michailov skrev: tors 21. maj 2020 21:20 Hvis du sætter isolering foran vindue skal du være opmærksom på at der ikke dannes kondens - og dermed svamp/skimmel.

Er det så ikke bare at fylde helt op med isolering helt ud mod glasset, så der ikke bliver noget tomrum indenfor ruden?

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Desværre... vand luft og varme skal ikk bruge mange 1/1000-dele af en millimeter. Det vil være bedre at skrue en x-finer plade foran vinduet udefra for at forhindre solindfald.
Mht radiatorer så prøver se om den løsning jeg har lavet kan bruges, inde på “vis mig dit studie”. Jeg lavede et par “service-huller”. Men hvis der opstår rigtig store fejl, må jeg pille ned.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Tak for billederne. Hvor tæt må gips og andet materiale stå på radiatoren?

Overvejer at bygge radiatoren udenfor, og bygge en låge, der åbner indad, hvorfra jeg både kan få varme og åbne vinduet til luft. Formålet med det er at lukke støj fra vejen ude, og tænker jeg godt, jeg kan, med en gummiliste i lågen.

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Som tidligere beskrevet, er min største udfordring: Støj udefra

Hvilken dør skal jeg købe, for at sikre mig, det ikke bliver mit svage punkt, hvor lyden siver ind?
Jeg fuger hele vejen rundt i karmen

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

En tung dør, måske en branddør.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Hald skrev: søn 24. maj 2020 22:22 En tung dør, måske en branddør.
Det kan nok blive nødvendigt. Det er en ting, jeg ikke vil spare på.

Nu kommer næste udfordring så. Har opdaget, at loftet (eller gulvet) er pil skævt. Vi taler 2-3cm hældning fra højre til venstre, og altså ikke fra frontvæg til bagvæg, som jeg selv ville lave. Skal sådan noget udbedres eller giver det samme effekt?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

2-3 cm hældning er ikke hørbart, fløjtende ligemeget.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Hald skrev: tirs 26. maj 2020 21:41 2-3 cm hældning er ikke hørbart, fløjtende ligemeget.
Super tak

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Jeg er lidt af en anden holdning. Ville udbedre hvis det er muligt. Havde sideværts hældning i mit gamle studie, det var vildt irriterende at stolen hele tiden ville til venstre.

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Ja, hvis det er gulvet, der er skævt 🙂 Skal jeg lige undersøge

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Nå ja, hvis det er loftet er det selvfølgelig ligegyldigt :) er der afløb eller lignende? Det er der af og til i kældre og derfor også hæld i gulvet.

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Gulvet er ikke skævt. Det er beton loftet i den ene side. Afløb og radiatorer bliver lukket uden for studiet. Med luft hele vejen rundt, så jeg undgår fugt og skimmelsvamp. Varmen er jeg ikke så bange for. I værste fald køber jeg en lille gasvarmer eller elradiator. Men den tid - den sorg

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Er det lige meget, hvilken slags stof jeg beklæder mine vægge med?

Jeg vil helst have hvide væg, selvom jeg er blevet anbefalet ukrudtsdug, som koster 59 for en hel rulle. Det kan bare kun fås i sort. Jeg er på jagt efter nogle hvide læredder eller andet stof i metervarer. Men har det mon den ønskede akustiske effekt?

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

MichaelJørgensen skrev: man 15. jun 2020 17:01 Er det lige meget, hvilken slags stof jeg beklæder mine vægge med?

Jeg vil helst have hvide væg, selvom jeg er blevet anbefalet ukrudtsdug, som koster 59 for en hel rulle. Det kan bare kun fås i sort. Jeg er på jagt efter nogle hvide læredder eller andet stof i metervarer. Men har det mon den ønskede akustiske effekt?
Pretty much lige meget, ja. Der skal kunne komme luft igennem relativt let. Du kan sagtens bruge lærred. Bare vær opmærksom på at nogle af de tynde typer er semitransparente, så det er ikke sikkert at du ender med en hel hvid væg. Jeg har selv tidligere bandet lidt af et resultat som blev en mellemting mellem hvid og rockwoolsnotgrøn. Sidst fandt jeg noget bomuldsstof i stof2000 som fungerede ok. Det kostede omkring 50/ meter såvidt jeg husker. Se evt om du kan finde min nylige salgstråd med basstraps/ hjørnetraps, det er det stof der er på cloud og hjørnetraps 👍

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg tænker, det her vil være oplagt til formålet (det er sådan noget, jeg selv går og planlægger at købe, når alle mine absorbere skal ombetrækkes)

https://stof2000.dk/bomuldslaerred-gots ... hvid-1lb-m
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Smittefar skrev: ons 17. jun 2020 09:59 Jeg tænker, det her vil være oplagt til formålet (det er sådan noget, jeg selv går og planlægger at købe, når alle mine absorbere skal ombetrækkes)

https://stof2000.dk/bomuldslaerred-gots ... hvid-1lb-m
Tror det er sådan noget jeg har brugt. Skal du ombetrække pga slid? Bekymrende... Så burde du måske alligevel skrue lidt ned for bassen!

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

(θ‿θ)

Nej, jeg er bare ikke så glad for det stof jeg fik valgt i første omgang. Og så har jeg købt mig nogle flere, der er beklædt med en meget rød rød, så de er triggeren, der gør, at jeg måske en dag får taget mig sammen.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hehe, så er jeg mere rolig. Kender alt til de der muligvis-engang-i-fremtiden-projekter. Et råd herfra er at du køber stoffet med det samme, så er der en ting mindre, der afholder dig fra at gå i gang hvis det pludselig en dag kommer over dig :)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Godt råd :D
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Smittefar skrev: ons 17. jun 2020 09:59 Jeg tænker, det her vil være oplagt til formålet (det er sådan noget, jeg selv går og planlægger at købe, når alle mine absorbere skal ombetrækkes)

https://stof2000.dk/bomuldslaerred-gots ... hvid-1lb-m
Tak, det prøver jeg så :-D

EDIT: Det er godt nok lidt dyrt og kan ikke bestilles i det antal, jeg skal bruge.

Hvad med almindelige hvide bomuldslagner som disse: https://jysk.dk/sovevaerelse/lagner/fla ... lsrc=aw.ds

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lagner kan sagtens bruges. Det plejer dog ikke at være verdens tykkeste stof. Jeg har brugt det til bagsiderne af mine batts.

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Så længe det kan holde støvpartikler fra Rockwoolen væk

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

MichaelJørgensen skrev: tors 2. jul 2020 13:55 Så længe det kan holde støvpartikler fra Rockwoolen væk
Det er ikke så kritisk med terrænbatts. De giver nærmest kun støv kun ved mekanisk påvirkning. Find noget stof du synes er pænt (og kan puste igennem) :)

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Jeg tænker bare købe nogle hvide lagner i jysk 🙂

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Madelaire skrev: tors 2. jul 2020 16:16
MichaelJørgensen skrev: tors 2. jul 2020 13:55 Så længe det kan holde støvpartikler fra Rockwoolen væk
Det er ikke så kritisk med terrænbatts. De giver nærmest kun støv kun ved mekanisk påvirkning. Find noget stof du synes er pænt (og kan puste igennem) :)
Hvorfor er det vigtigt, at kunne puste igennem? Det skal vel være tæt, så støv ikke ryger igennem

Nyt svar