Hjælp til lydstudie i Odense

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Sted: Sjælland

Re: Hjælp til lydstudie i Odense

Indlæg af Michailov »

Hvis luften ikke kan bevægelig igennem vævningerne nedsættes effektiviteten af dæmpningen. Og i værste fald kan overfladen opfører sig som solid (ikke porøs) hvorfor man får uønskede reflektioner.
Sidstnævnte er nok mest teoretisk. Med mindre det er stramt som et trommeskind.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Er sådan et almindeligt lagen godt nok så?

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Det skal vel være tæt, så støv ikke ryger igennem
Jeps... terrænbats har ganske vist ikke så mange løse stenuldsfibre som alm. bats, men better safe than sorry. Desuden har en kraftigere/tættere stofvævning ingen indflydelse på lyden , - og så får man desuden en pæn finish.
iMac i7 3.4Ghz 32 Gb · MacBook Air · Apollo Twin · Adam A7X · Studio One 4.5/Logic Pro X · Vintage Design M73D MKll · RNC 1773

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator

bluefonia skrev:
ons 8. jul 2020 11:19
Det skal vel være tæt, så støv ikke ryger igennem
Jeps... terrænbats har ganske vist ikke så mange løse stenuldsfibre som alm. bats, men better safe than sorry. Desuden har en kraftigere/tættere stofvævning ingen indflydelse på lyden , - og så får man desuden en pæn finish.
Hvad har du brugt i dit studie?

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Mit nuværende "studie" har de sidste 15 år været min stue, - arbejder kun med egne ting nu - så jeg har kun rockwool/terrænbats på et stykke væg lige bag mine monitors. Har noget tætvævet råhvidt stof - kan ikke huske, hvad det er lavet af.
Køb, hvad du synes er pænt og passer til dit eget setup - stoffet ændre ikke din lyd.
iMac i7 3.4Ghz 32 Gb · MacBook Air · Apollo Twin · Adam A7X · Studio One 4.5/Logic Pro X · Vintage Design M73D MKll · RNC 1773

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev:
fre 24. apr 2020 17:03
Kvadratiske rum er dårlige akustisk set fordi de fremhæver room modes/stående bølger.

Jeg har også altid haft forståelsen af, at kvadratiske rum var et no-go til lyd.

Holger skrev:
fre 24. apr 2020 23:17
Prøv at smide nogle helt kvadratiske/kube dimensioner ind her:
http://www.acoustic.ua/forms/rr.en.html

Nu har jeg tastet dimensionerne ind på et 100% kvadratisk rum, (på nøjagtig 50 kubikmeter), og room mode kalkulatoren hævder så, at jeg har valgt nogle absolut ideelle rumdimensioner - den gule plet ligger lige midt i et sort felt:

RoomModeKvadrat.PNG
RoomModeKvadrat.PNG (202.79 KiB) Vist 547 gange

Dette troede jeg ikke skulle kunne lade sig gøre... Hvad går der galt? :? Der er måske undtagelser fra reglen om at undgå kvadratiske rum?

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator

Hvordan kan man lave ventilation uden der kommer lyd ind udefra? Jeg har bygget et totalt lydtæt rum i kælderen, men samtidigt også et meget iltfattigt rum.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator

Indlæg af Mr. Soundman »

MichaelJørgensen skrev:
man 13. jul 2020 01:41
Hvordan kan man lave ventilation uden der kommer lyd ind udefra? Jeg har bygget et totalt lydtæt rum i kælderen, men samtidigt også et meget iltfattigt rum.

Tænker du på noget, hvor der er en blæser, der driver luften, eller... ?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Mr. Soundman skrev:
fre 10. jul 2020 00:30
Holger skrev:
fre 24. apr 2020 17:03
Kvadratiske rum er dårlige akustisk set fordi de fremhæver room modes/stående bølger.

Jeg har også altid haft forståelsen af, at kvadratiske rum var et no-go til lyd.

Holger skrev:
fre 24. apr 2020 23:17
Prøv at smide nogle helt kvadratiske/kube dimensioner ind her:
http://www.acoustic.ua/forms/rr.en.html

Nu har jeg tastet dimensionerne ind på et 100% kvadratisk rum, (på nøjagtig 50 kubikmeter), og room mode kalkulatoren hævder så, at jeg har valgt nogle absolut ideelle rumdimensioner - den gule plet ligger lige midt i et sort felt:

RoomModeKvadrat.PNG

Dette troede jeg ikke skulle kunne lade sig gøre... Hvad går der galt? :? Der er måske undtagelser fra reglen om at undgå kvadratiske rum?
Rummet du har indtastet er ikke en kube. En kube ville være fx 2 x 2 x 2, men du har 2.9 x 4.15 x 4.15, altså kun to af dimensionerne.

Derudover vil jeg anbefale dig, at ikke kun bruge grafen, men kigge på de tre EBU/ITC/IEC/Bolt anbefalelsesfelter, som alle står på "Nej".

Derudover vil tættere på 100 m3 være mere optimalt for et mixing/masteringrum, uanset hvad grafen viser. Det kan man skifte lige over grafen.

Jeg tror at grunden til du ikke blive straffet mere på grafen her er, at næsten 3 meters loftshøjde i et 4.15 x 4.15 rum hjælper.

Prøv at indtaste mit rum, H: 3.25 B: 5 x L: 6.08

Og vælg 100 m3 (mit rum er knap 98 m3)

Men husk at bruge denne side også:
http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm

Så bliver det ret tydeligt, at 2.9 x 4.15 x 4.15 ikke er så godt, når du kigger på room modes.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

MichaelJørgensen skrev:
man 13. jul 2020 01:41
Altså man skal blæse frisk luft ind i studiet igennem en "lydpotte" som har dæmpemateriale på indersiden.

Jeg smider lige lidt links i denne post:

Det her er den hurtige, hvert sving i sådan et flexrør koster flow-performance, så ved ikke om jeg vil anbefale den, men lidt inspiration.

Normalt vil jeg anbefale dette design:

Billede

Billede

Det her er lidt samme princip, men designet til at få frisk luft ind til en compressor uden støjen fra den kommer ud.
https://nickpower.com/diy-soundproof-bo ... mpressors/

Du kan også se lidt billeder her: http://sebdrums.blogspot.com/2014/05/la ... s.html?m=1

Billede

På det sidste billede er der brugt rockwool der har en tynd membran på, dette vil nok være min foretrukne måde at gøre det, men husk også en form for luftfilter som nemt kan serviceres/renses/udskiftes.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 12 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator

Jeg tænker især også på lyden udefra. Jeg har ekstremt meget støj, så det mindste hul er nok til at ødelægge de det.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator

Indlæg af Mr. Soundman »

MichaelJørgensen skrev:
man 13. jul 2020 11:27
Jeg tænker især også på lyden udefra. Jeg har ekstremt meget støj, så det mindste hul er nok til at ødelægge de det.

Måske skulle du overveje noget med et spjæld, som du kan lukke medens du laver kritisk lytning / mikrofonindspilning.

Eller Holgers måde hvor luftudskiftning ganske enkelt foregår ved at åbne døren til studiet en gang imellem.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator

Indlæg af Mr. Soundman »

Hald>
Har du nogen erfaring med, hvor effektivt sådan en lydpotte i praksis dæmper støjen? Ved du, om støjen fra ventilationssystemet rent faktisk reduceres mærkbart?

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator

I første omgang tror jeg jeg vil prøve den åbne dør kombineret med flytbare blæsere inde i rummet. Vil nødigt skære hul på gipsen, så kommer lyden først ind

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mr. Soundman skrev:
man 13. jul 2020 11:45
Hald>
Har du nogen erfaring med, hvor effektivt sådan en lydpotte i praksis dæmper støjen? Ved du, om støjen fra ventilationssystemet rent faktisk reduceres mærkbart?
Nej jeg har ikke personlig erfaring med det, men læste en del op på det engang i forbindelse med frisk luft til vocal booth. Men jeg kan ikke se at man kan gøre det på en bedre anden måde. Det er den samme metode man bruger til dæmpning af lufttryks-kompressor, og hvis det virker med dem (se evt videoer på youtube om det) så kan man virkelig fornemme at jo flere lag dæmpning lyd skal igennem des mere dæmpet bliver det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 12 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Ellers skal du gøre det via varmepumpe. Det er ikke friskluft som sådan, men det frisker luften op og kan styre luft fugtigheden.

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator

Hvad kaldes de her træpaneler? Jeg er interesseret i at læse om, hvilke tykkelser træet skal have og hvor meget afstand, der skal være imellem
Screenshot_20200715-161827.jpg
Screenshot_20200715-161827.jpg (895.23 KiB) Vist 406 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

MichaelJørgensen skrev:
tors 16. jul 2020 09:23
Anyone?
Det kan være @Holger kender til Hennedubs studie, eller kender nogen der kender til det..

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator

Jeg har set det i flere studier i virkeligheden - nu faldt jeg så over et billede fra Hennedubs Instagram.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvis nu det er en absorber væg, så er der nogle der bruger trælister (e.l.) for at tilføje lidt rum igen. Det kaldes vist slats på engelsk, hvis du søger efter det.
Holger skriver om det her:
viewtopic.php?p=711439#p711439

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator

Ideen med trælisterne er også at nogle frekvenser bliver absorberet i det bredde mellemrum, mens andre frekvenser bliver absorberet i de kortere mellemrum. Jeg skal nok primært bruge forskalning til at live rummet op igen, men jeg vil gerne læse om systemet med trælisterne først

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

MichaelJørgensen skrev:
tors 16. jul 2020 19:56
Ideen med trælisterne er også at nogle frekvenser bliver absorberet i det bredde mellemrum, mens andre frekvenser bliver absorberet i de kortere mellemrum. Jeg skal nok primært bruge forskalning til at live rummet op igen, men jeg vil gerne læse om systemet med trælisterne først
Det der med at forskellige frekvenser absorberes i forskellige mellemrumbredder tror jeg ikke på. Hvis formålet er absorption/ reflektion, tror jeg bare det handler om at finde en balance mellem de to. Altså hvor mange % af væggen der skal absorbere hhv reflektere. Det med forskellige bredder på lamellerne kan måske være fornuftigt hvis lamellerne har en egenresonans. Så bliver det i hvert fordelt lidt over frekvensspektret.
Den eneste situation jeg kan komme på hvor mellemrummet mellem lamellerne har en betydning for frekvens, er hvis du laver en resonator med en lukket kasse bagved. Det vil virke lidt ligesom at puste henover en flaske hvor både flaskens volumen og halsens størrelse har en betydning for hvilken tone den siger. Tror ikke det er tilfældet her...

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Det er lidt svært at se på billedet, men hvis de sad lodret og i mere fast mønster kunne det have været en diffuser.
Som jeg ser det vil jeg give madelaire ret.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Nyt svar