Hjælp til lydstudie i Odense

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Re: Hjælp til lydstudie i Odense

Indlæg af Michailov »

MichaelJørgensen skrev: man 18. maj 2020 15:35
Madelaire skrev: søn 17. maj 2020 23:28
MichaelJørgensen skrev: søn 17. maj 2020 22:38 Ecophon er bare 2,5 gange så dyrt som Rockfon

Jeg fandt noget Rockfon nu
Jamen se, det er jo hele to gode argumenter for rockfon så ;)
Sætter du det op med skinnesystem eller hvordan?
Nej, jeg skruer det direkte i loftet :)
Du kan også overveje at lime, det kan give en flottere finish. Det gjorde jeg i mit køkken på gipsloft.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Michailov skrev: man 18. maj 2020 17:10
Du kan også overveje at lime, det kan give en flottere finish. Det gjorde jeg i mit køkken på gipsloft.
Ja, det er faktisk en god idé. Almindelig trælim skulle vel kunne klare opgaven

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Jeg tror jeg ville vælge montagelim, eller endnu bedre: hoppe på danalims hjemmeside og læse lidt om de forskellige typer lim... det er så træls at få noget i hovedet fordi man har valgt forkert😂
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

True. Tror bare jeg skruer dem med hvide skruer. Det er ret svært at lime dem på trælister, når loftet skal hælde en smule.

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Jeg tror ikke jeg ville sætte skråt loft op. Det er højst sandsynlig nok med en cloud ved lytteposition og så fx 20 mm rockfan/echofon på strategiske steder for at forhindre "flutter". Din primære absorbtion bør være hjørner og vægge, når du ikke har højere til loftet. I virkeligheden virker porøse absorbere kun på frekvenser der er under en kvart bølgelængde af det opsatte materiale. (man kan dog snyde ved at lægge luft mellem væg og absorber).
For at dæmpe din egenfrekvens på 78 hz i den aksiale retning mellem gulv og luft, bør din absorber være ca 55 cm tyk. Det bliver lige lavloftet nok, og det er derfor at vi er så glade for superchunks i hjørnerne. 50 mm i loftet vil ikke være nær så effektivt nede i de frekvenser.
Du skal huske at lyden bliver kastet rundt i hele rummet og derfor skal du opfatte alle de indgreb du laver som et samlet hele. (det er lidt anderledes når det er "stemte" absorbere, de er meget placeringsafhængige)

Jeg ville nok vente med at gøre noget som helst ved loftet, indtil vægge og hjørner var på plads. Så ville jeg lave den sædvanlige klap-test, for at høre hvad der ligger lige for (tydeligt hørbar flutter a la 30 ms slap - i værste fald med lang hale) og derefter hive min målemikrofon frem.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Michailov skrev: man 18. maj 2020 21:33 Jeg tror ikke jeg ville sætte skråt loft op. Det er højst sandsynlig nok med en cloud ved lytteposition og så fx 20 mm rockfan/echofon på strategiske steder for at forhindre "flutter". Din primære absorbtion bør være hjørner og vægge, når du ikke har højere til loftet. I virkeligheden virker porøse absorbere kun på frekvenser der er under en kvart bølgelængde af det opsatte materiale. (man kan dog snyde ved at lægge luft mellem væg og absorber).
For at dæmpe din egenfrekvens på 78 hz i den aksiale retning mellem gulv og luft, bør din absorber være ca 55 cm tyk. Det bliver lige lavloftet nok, og det er derfor at vi er så glade for superchunks i hjørnerne. 50 mm i loftet vil ikke være nær så effektivt nede i de frekvenser.
Du skal huske at lyden bliver kastet rundt i hele rummet og derfor skal du opfatte alle de indgreb du laver som et samlet hele. (det er lidt anderledes når det er "stemte" absorbere, de er meget placeringsafhængige)

Jeg ville nok vente med at gøre noget som helst ved loftet, indtil vægge og hjørner var på plads. Så ville jeg lave den sædvanlige klap-test, for at høre hvad der ligger lige for (tydeligt hørbar flutter a la 30 ms slap - i værste fald med lang hale) og derefter hive min målemikrofon frem.
True. Jeg kommer også til at sætte væggene op først.

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Jeg går igang med projektet på lørdag. Tænker nogenlunde det bliver som på tegningen her - med Rockfon loft, der får en lille hældning, så loftet er højest ved bagvæggen. Væggene skal ikke vinkles så meget, at det giver så meget luft som i de øverste hjørner, som på tegningen (Har fyret tegnemesteren :wink: )

Hvad synes I?
Jeg går som sagt igang lørdag, så hvis man er lodret uenig, hører jeg meget gerne fra jer inden :-D
studio.jpg
studio.jpg (107.41 KiB) Vist 1297 gange

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Tænker måske at du kan droppe den røde, altså med mindre du prøver at holde lyden inde, for ellers er det fint at det kommer ud i noget luft inden det ramme gul og blå igen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Hald skrev: ons 20. maj 2020 13:08 Tænker måske at du kan droppe den røde, altså med mindre du prøver at holde lyden inde, for ellers er det fint at det kommer ud i noget luft inden det ramme gul og blå igen.
Jeg er vel nødt til at have bagbeklædning på eller er det lige meget?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg tænker, at det mest korrekte, hvis du vil lave en slags rum i et rum, må være at placere det indvendige rum med lige stor afstand til højre og venstre væg i det udvendige rum, for at få max mulig symmetri i stereobilledet:

studio2.jpg
studio2.jpg (61.64 KiB) Vist 1283 gange

(For noget af lyden vil jo passere igennem dine røde trævægge og blive reflekteret tilbage af betonvæggene...)

Men jeg ved ikke, om det er rent praktisk hensigtsmæssigt/muligt?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Og hvad med at fylde de hvide tomrum op med rockwool...?

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Mr. Soundman skrev: ons 20. maj 2020 13:19 Jeg tænker, at det mest korrekte, hvis du vil lave en slags rum i et rum, må være at placere det indvendige rum med lige stor afstand til højre og venstre væg i det udvendige rum, for at få max mulig symmetri i stereobilledet:
True, men det er fysisk umuligt desværre pga en gang, der skal kunne benyttes til højre for studiet.

Ja, det er da en mulighed at fylde tomrummet op med rockwool

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

MichaelJørgensen>

Har du tænkt at lave lyd-målinger af rummet med målemikrofon?

Det kunne godt være interessant at se målinger på rummet før du bygget noget, og efter du har bygget skråvæggene og så igen efter rockwool og inderbeklædning er kommet op. Det kunne nemlig kaste noget lys over, hvilken effekt skråvæggene har, tænker jeg.

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Mr. Soundman skrev: ons 20. maj 2020 15:38 MichaelJørgensen>

Har du tænkt at lave lyd-målinger af rummet med målemikrofon?

Det kunne godt være interessant at se målinger på rummet før du bygget noget, og efter du har bygget skråvæggene og så igen efter rockwool og inderbeklædning er kommet op. Det kunne nemlig kaste noget lys over, hvilken effekt skråvæggene har, tænker jeg.
Jeg har ikke nogen målemikrofon, men det kunne da godt overvejes. Nok bare lidt svært at få den hjem inden løedag

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

MichaelJørgensen skrev: ons 20. maj 2020 17:15
Mr. Soundman skrev: ons 20. maj 2020 15:38 MichaelJørgensen>

Har du tænkt at lave lyd-målinger af rummet med målemikrofon?

Det kunne godt være interessant at se målinger på rummet før du bygget noget, og efter du har bygget skråvæggene og så igen efter rockwool og inderbeklædning er kommet op. Det kunne nemlig kaste noget lys over, hvilken effekt skråvæggene har, tænker jeg.
Jeg har ikke nogen målemikrofon, men det kunne da godt overvejes. Nok bare lidt svært at få den hjem inden løedag
Der må være nogen med en billig Behringer på Fyn...


Jeg er også lidt usikker på hvad alt det hvide tomrum uden for studiet er/skal bruges til?

Som du har kunne læse er jeg ikke særlig lun på din forkærlighed for hulplade. Du kan evt vælge at lave løbende målinger. Så kan du se om du gør tingene bedre eller værre. :-D
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

MichaelJørgensen skrev: ons 20. maj 2020 12:50 Jeg går igang med projektet på lørdag.

Husk at lægge nogle fotos til os... :)

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Michailov skrev: ons 20. maj 2020 21:55
Som du har kunne læse er jeg ikke særlig lun på din forkærlighed for hulplade. Du kan evt vælge at lave løbende målinger. Så kan du se om du gør tingene bedre eller værre. :-D
Hvad tænker du i stedet som beklædning så?

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Mr. Soundman skrev: tors 21. maj 2020 02:52
MichaelJørgensen skrev: ons 20. maj 2020 12:50 Jeg går igang med projektet på lørdag.

Husk at lægge nogle fotos til os... :)
Naturligvis!

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Jeg har en Behringer målemikrofon som du gerne må låne hvis du vil måle inden du bygger. Skal selv bruge den engang i næste uge, men du kan sagtens låne den weekenden over. Just pm me :)

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Madelaire skrev: tors 21. maj 2020 11:20 Jeg har en Behringer målemikrofon som du gerne må låne hvis du vil måle inden du bygger. Skal selv bruge den engang i næste uge, men du kan sagtens låne den weekenden over. Just pm me :)
Fedt tusind tak. Det er god stil! 😉

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

I forhold til vinduet, skal jeg isolere med minimum 200mm terrænbatts. Gør det en forskel, om jeg bruger 200mm eller limer to x 100mm sammen?

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Hvis du sætter isolering foran vindue skal du være opmærksom på at der ikke dannes kondens - og dermed svamp/skimmel.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Michailov skrev: tors 21. maj 2020 21:20 Hvis du sætter isolering foran vindue skal du være opmærksom på at der ikke dannes kondens - og dermed svamp/skimmel.
Er det bedre med gips? Det er kun for at holde støj udefra ude.

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

MichaelJørgensen skrev: tors 21. maj 2020 22:20
Michailov skrev: tors 21. maj 2020 21:20 Hvis du sætter isolering foran vindue skal du være opmærksom på at der ikke dannes kondens - og dermed svamp/skimmel.
Er det bedre med gips? Det er kun for at holde støj udefra ude.
Du skal sikre der er en eller anden form for ventilation. Hvis du lukker helt tæt med isolering (eller gips for den sags skyld) bliver det lige som et drivhus lige bag ruden.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Så hvis jeg f.eks. laver en væg af gips og Rockwool 0,5cm fra vinduet vil det være nok. Spørgsmålet er så bare, hvordan jeg gør i forhold til radiatoren.
IMG_20200426_184837.jpg
IMG_20200426_184837.jpg (3.88 MiB) Vist 1146 gange

Nyt svar