Hjælp til lydstudie i Odense

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Re: Hjælp til lydstudie i Odense

Indlæg af Michailov »

Der er ret stor forskel på dækningsgraden af de to typer. Til paneler på 10-20 cm tykkelse får man noget mere dæmpning med terrænbatts. Men når du kommer op i 35-40 cm tykkelse virker de almindelige batts bedre. Det skyldes de fyskiske egenskaber i de to materialer når de udnyttes som porøse aborbenter. Det er ikke kun massen der er afgørende. Man kan sige at de tætte batts når deres optimale dæmpningsgrad tidligere end de mere luftige.

Men det er rigtig rar bonus at terrænbatts er så stive at de holder formen.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Michailov skrev: søn 10. maj 2020 23:23 Der er ret stor forskel på dækningsgraden af de to typer. Til paneler på 10-20 cm tykkelse får man noget mere dæmpning med terrænbatts. Men når du kommer op i 35-40 cm tykkelse virker de almindelige batts bedre. Det skyldes de fyskiske egenskaber i de to materialer når de udnyttes som porøse aborbenter. Det er ikke kun massen der er afgørende. Man kan sige at de tætte batts når deres optimale dæmpningsgrad tidligere end de mere luftige.

Men det er rigtig rar bonus at terrænbatts er så stive at de holder formen.
Så hvilke batts vil du anbefale til 50mm isolering i alle vægge?


Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Holger skrev: man 11. maj 2020 15:27Terrænbatts.
Min plan er også terrænbatts med perforeret masonit på 3mm som beklædning

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Så kan du evt. fjerne masonitten eller sætte diffusorer op på bagvæggen og ud fra siderne, hvor du sidder. Selvom diffusion ikke er så effektivt i små rum, så kan det virke ganske udmærket til at tage slapback.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev: man 11. maj 2020 16:37 Så kan du evt. fjerne masonitten eller ...
Hvorfor fjerne masonitten?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg mente fjerne de steder der opstår tydelig slapback i lyttepositionen. Eller sætte diffusorer ind der.

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Prøv at leg lidt med den her: http://www.acousticmodelling.com/

Du kan som groft udgangspunkt regne med at flexibatts har en flow resistens på ca 7000 og tærrenbatts ca 15000.

Jeg ville i øvrigt ikke vælge 50 mm... jeg ville vælge 100 terrænbatts på flader (hvor der er første reflektion) optimalt med 100 mm luft bagved .

På bagvæg ville jeg lave 300 mm flexi og ligeledes flexibatts i superchunks i hjørnerne m firkant på 56x48 (halv batt)
Jeg ville lave sky over primær siddeplads af 100 mm flexi.

Og så ville jeg overveje en diffuser på bagvæggen. 🤗
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tror der er lige knap plads til 100 mm i rummet?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg faldt lige over den her side (ved at følge et par links fra Michailovs link)

https://amcoustics.com/tools/amroc

Det skal jeg lige have leget lidt med, næste gang, jeg har gang i REW og målemikrofonen. Jeg tror nok, mine absorbanter sidder rigtigt, men det kunne være spændende at se, om jeg har de room modes, man måtte forvente, og måske kan det hjælpe mig til, hvordan jeg skal behandle nogen af de værste.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Michailov skrev: man 11. maj 2020 23:10 ... jeg ville vælge 100 terrænbatts på flader (hvor der er første reflektion)...
Det var godt nok mange :shock:

:wink:

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Mr. Soundman skrev: man 11. maj 2020 23:50
Michailov skrev: man 11. maj 2020 23:10 ... jeg ville vælge 100 terrænbatts på flader (hvor der er første reflektion)...
Det var godt nok mange :shock:

:wink:
Touché
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Michailov skrev: man 11. maj 2020 23:10 Prøv at leg lidt med den her: http://www.acousticmodelling.com/

Du kan som groft udgangspunkt regne med at flexibatts har en flow resistens på ca 7000 og tærrenbatts ca 15000.

Jeg ville i øvrigt ikke vælge 50 mm... jeg ville vælge 100 terrænbatts på flader (hvor der er første reflektion) optimalt med 100 mm luft bagved .

På bagvæg ville jeg lave 300 mm flexi og ligeledes flexibatts i superchunks i hjørnerne m firkant på 56x48 (halv batt)
Jeg ville lave sky over primær siddeplads af 100 mm flexi.

Og så ville jeg overveje en diffuser på bagvæggen. 🤗
Nu omhandler tråden her, hvordan jeg bedst kan akustikregulere et lille rum på 518 x 360 x 222 uden at jeg bliver kvalt i Rockwool :wink:

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Det jeg skrev er mindre isolering end jeg selv stoppede i mit lokale på 3.40x4.30x2.10.
Og jeg føler mig ikke kvalt i isolering. Men har til gengæld optur over at tingene lyder lækkert. 🤗

Jeg prøver lige at poste lidt billeder 😎
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Skal jeg være betænkelig ved at købe brugte Rockfon-plader, der har siddet i et skinnesystem på en væg i en kirke?

Jeg kan spare 75% af prisen på den måde

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Primært visuelt (skrammer), men måske er kanterne fnuldrede og lukker ikke tæt, hvis du siden selv sætter dem sammen. Der kan ikke vokse mug eller lign. i.

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Kan se på billederne, at pladerne er ret ødelagte i kanterne.

Umiddelbart kan jeg ikke finde nogen steder, hvor jeg kan købe Rockfon 50mm.

Vil det være helt tosset at bruge 50mm Terrænbats med perforeret træfiber i loftet?

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Man kan altid gå i sit lokale byggemarked og købe rockfon.🤗

Og personlig har jeg det svært med trolltek -æstetisk. Men jeg har ikke læst på de absorberende egenskaber.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

MichaelJørgensen skrev: søn 17. maj 2020 19:11 Kan se på billederne, at pladerne er ret ødelagte i kanterne.

Umiddelbart kan jeg ikke finde nogen steder, hvor jeg kan købe Rockfon 50mm.

Vil det være helt tosset at bruge 50mm Terrænbats med perforeret træfiber i loftet?
Jeg ville ikke være betænkelig ved at bruge terrænbatts. Ville så nok hellere bruge stof end perforeret masonit i loftet for at imitere rockfons egenskaber. Mest en mavefornemmelse :) ellers er der også echophon. Det har jeg brugt tidligere og kommer til at bruge igen. Ved ikke om de laver 50mm, men de laver i hvert fald 40.

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Ecophon er bare 2,5 gange så dyrt som Rockfon

Jeg fandt noget Rockfon nu

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

MichaelJørgensen skrev: søn 17. maj 2020 22:38 Ecophon er bare 2,5 gange så dyrt som Rockfon

Jeg fandt noget Rockfon nu
Jamen se, det er jo hele to gode argumenter for rockfon så ;)
Sætter du det op med skinnesystem eller hvordan?

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Holger skrev: man 27. apr 2020 15:31 Mht. bass traps i hjørner bør være trekanter du stabler. På side/front/bagvægge kan du bruge paneler.

Du skrive 50 mm Rockwool i stedet for 100 mm er det pga. du ikke vil tage for meget af rummets størrelse?
Jeg følger lidt med i den her tråd... Kan man bruge Troltex til væggene i stedet for rockwool, eller har de plader ingen reel værdi når det kommer til forbedring af akustik i et studie?

Stig.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jo, men typisk er Troldtekt noget tyndere og ikke så effektivt som fx 100 mm Terrænbatt.

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Holger skrev: man 18. maj 2020 10:25 Jo, men typisk er Troldtekt noget tyndere og ikke så effektivt som fx 100 mm Terrænbatt.
ok.. Tak for svar.

Stig.

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Madelaire skrev: søn 17. maj 2020 23:28
MichaelJørgensen skrev: søn 17. maj 2020 22:38 Ecophon er bare 2,5 gange så dyrt som Rockfon

Jeg fandt noget Rockfon nu
Jamen se, det er jo hele to gode argumenter for rockfon så ;)
Sætter du det op med skinnesystem eller hvordan?
Nej, jeg skruer det direkte i loftet :)

Nyt svar