Erfaring med luftfugtere / fugtighedsstyring

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Erfaring med luftfugtere / fugtighedsstyring

Indlæg af Smittefar »

I denne tid, hvor luften er så pissetør, at man får stød alle steder (JEG HADER DET), falder luftfugtigheden i mit studie/guitarværelse ofte helt ned omkring 30%. Det kan guitarer absolut ikke tåle, så jeg er nødsaget til at have en luftfugter. Jeg købte en til 800 kroner hos Konrad Elektronik (kan godt lige slå mærket op i aften). Den virker egentlig rimelig godt og støjer ikke meget. Den har dog et stort problem - man kan bede den om at opretholde en hvis luftfugtighed, og det virker bare ikke godt nok. Hvis man sætter den til 35% gør den absolut ingenting, uanset hvor tørt der bliver. Hvis man sætter den til 40% (der er ingen muligheder derimellem), holder den en konstant luftfugtighed på 60-65% (målt med mit digitale hygrometer) - og det er simpelthen for meget - Dels er det i overkanten af, hvad guitarerne kan lide, men det giver også et lidt ubehageligt indeklima - specielt hvis man går ind og ud.

Jeg har ikke noget imod at ofre lidt mere på en løsning, der virker, men jeg ville være træt af at skulle ud og købe 10 forskellige luftfugtere for at finde noget, der kun virker marginalt bedre end det jeg har.

Er der nogen af jer, der kender noget, der er rigtig godt. Rummet er ca. 20 m^2 og 50 m^3.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Følger lige med her. Har købt en luftfugter fra Beier og det er noget hø.

KÆMPE anbefaling: køb KUN en med HEPA filter i.

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Jeg følger også lige med - der er fret sprout her! :(

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Det er et KÆMPE problem i nye bygninger især, der er bygget så tæt, og med stort luftskifte som kravet er i dag.

Hvis der er installeret ventilationsanlæg, kan man få installeret et dampspyd i sin ventilations kanal lige efter aggregatet, der så justerer luftfugtigheden. Det koster dog en smule. Men er bestemt værd at overvejer, når man bygger nye boliger/studier nu om dage :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak, aldrig hørt om et dampspyd før nu.

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Det bruges heller ikke så tit. Men man burde smide det i alle nye huse, for at få et godt indeklima.

https://www.condair.dk/luftbefugtere/
De plejer være meget villige til vejledning.

De kan også levere anlæg med køling og befugtning.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar skrev: man 20. apr 2020 11:53 Jeg har ikke noget imod at ofre lidt mere på en løsning, der virker, men jeg ville være træt af at skulle ud og købe 10 forskellige luftfugtere for at finde noget, der kun virker marginalt bedre end det jeg har.

Er der nogen af jer, der kender noget, der er rigtig godt. Rummet er ca. 20 m^2 og 50 m^3.

Jeg vender lige tilbage om et par dage Smittefar.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Nysted skrev: man 20. apr 2020 14:52 Hvis der er installeret ventilationsanlæg, kan man få installeret et dampspyd i sin ventilations kanal lige efter aggregatet, der så justerer luftfugtigheden.

Kan det indrettes sådan, at dampspyd kun befugter f.eks. 1 eller 2 udvalgte rum uden at befugte hele boligen?

Medlemsavatar
Delax
Forum Donator
Indlæg: 3640
Sted: København

Indlæg af Delax »

Jeg har brugt en elektrisk luftfugter med destileret vand i en del år men det er reelt nemmere og mere lavprakitsk at hænge 2 våde viskestykker op på en bøjle. Det er ikke så fancy men det er lydløst(med mindre det drypper) og jeg kan holde 40 til 48 % det meste af døgnet på den måde. Guitarene har det fint i 40 til 50% mens der er 24% i stuen som ville tørre dem ud.
Plugin presets @ https://www.16sounds.com/
.NET Development @ http://www.dotbuch.net/

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Delax skrev: man 20. apr 2020 23:24 Jeg har brugt en elektrisk luftfugter med destileret vand i en del år men det er reelt nemmere og mere lavprakitsk at hænge 2 våde viskestykker op på en bøjle. Det er ikke så fancy men det er lydløst(med mindre det drypper) og jeg kan holde 40 til 48 % det meste af døgnet på den måde. Guitarene har det fint i 40 til 50% mens der er 24% i stuen som ville tørre dem ud.
Hmm skulle man opfinde dæmpebats med vandtank i...
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Jeg bor i en renoveret lejlighed med genveks, og har også seriøse problemer med lav luftfugtighed når ude- (natte) temperaturen falder. Lige nu siger den 24% i stuen og det er nogenlunde det samme i studiet.

Jeg har haft en ultralydsfugter til at fugte med destilleret vand, men det forslår som en skrædder i helvede. Selv om den kører 24/7 kommer luftfugtigheden kun nogle få % op; genveksen udskifter jo luften hele tiden. Jeg kan iøvrigt ikke anbefale at bruge postevand til en ultralydsfugter...der kommer et fint lag kalkstøv over alt.

Det eneste der virker for mig, er at holde guitarene i kasserne med et fugtigt trusseindlæg i det lille rum. Jeg har en lille fugtmåler i hver kasse, og den siger omkring de 50%..

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg kan simpelthen ikke holde tanken om at opbevare mine guitarer i deres kasser ud - de skal være der - de skal være 100% klar.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Jeg har det på samme måde; jeg kan bare ikke se andre mulighedder her pga den s..... genveks...

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nej - den lyder godt nok også megatræls - Jeg kan i det mindste bare holde døren til 'studiet' lukket. Det giver et forfærdeligt indeklima derinde, men guitarerne er nogenlunde glade.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Mr. Soundman skrev: man 20. apr 2020 18:20
Nysted skrev: man 20. apr 2020 14:52 Hvis der er installeret ventilationsanlæg, kan man få installeret et dampspyd i sin ventilations kanal lige efter aggregatet, der så justerer luftfugtigheden.

Kan det indrettes sådan, at dampspyd kun befugter f.eks. 1 eller 2 udvalgte rum uden at befugte hele boligen?
Umiddelbart tror jeg godt det kan lades sig at gøre. Alt efter hvordan rørføringen er. Men hvorfor skulle man ønske det? Det ville bestemt ikke gøre noget at få hævet RF% i alle rum, hvis man døjer med den er så lav.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Jeg kan se jeg ikke skal være så ked af mit modsatte problem i kælderen hvor jeg skal holde fugtigheden nede...

Vidste faktisk ikke at de ventilations systemer gav så lav luftfugtighed...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Delax
Forum Donator
Indlæg: 3640
Sted: København

Indlæg af Delax »

Hald skrev: tirs 21. apr 2020 00:01
Delax skrev: man 20. apr 2020 23:24 Jeg har brugt en elektrisk luftfugter med destileret vand i en del år men det er reelt nemmere og mere lavprakitsk at hænge 2 våde viskestykker op på en bøjle. Det er ikke så fancy men det er lydløst(med mindre det drypper) og jeg kan holde 40 til 48 % det meste af døgnet på den måde. Guitarene har det fint i 40 til 50% mens der er 24% i stuen som ville tørre dem ud.
Hmm skulle man opfinde dæmpebats med vandtank i...
Jeg har tænkt på at lave et dryp-system hvor der tilføres ca. samme mængde vand som der fordamper så det er vedligeholdelsesfrit, bortset fra den kalkophobning der er.
Plugin presets @ https://www.16sounds.com/
.NET Development @ http://www.dotbuch.net/

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar skrev: man 20. apr 2020 11:53 ... Den har dog et stort problem - man kan bede den om at opretholde en hvis luftfugtighed, og det virker bare ikke godt nok. Hvis man sætter den til 35% gør den absolut ingenting, uanset hvor tørt der bliver. Hvis man sætter den til 40% (der er ingen muligheder derimellem), holder den en konstant luftfugtighed på 60-65% (målt med mit digitale hygrometer) - og det er simpelthen for meget ...

... Er der nogen af jer, der kender noget, der er rigtig godt. Rummet er ca. 20 m^2 og 50 m^3.

Jeg har kørt de sidste par år med en Sadler Form Robert air washer:
https://www.stadlerform.com/en-ch/produ ... formation/

(Det er en kombineret luftfugter og luftrenser)

Om det er den hellige gral, skal jeg slet ikke kunne sige, for så mange forskellige apparater har jeg slet ikke prøvet. Men udfra det du beskriver, så synes jeg bestemt det her apparat regulerer væsentligt bedre end det du har. Visningen på mit digitale hygrometer plejer at ligge ret konstant - det plejer ikke svinge mere end nogle procent - det kunne f.eks. være fra 40 til 43 eller sådan noget i den dur.

(Jeg bruger den til et rumareal på ca. 30 kvm).

Med hensyn til regulering så mindes jeg fra nogle år tilbage, at der var forskel på, hvordan min ultralydsluftfugter arbejdede, afhængig af hvor i rummet jeg placerede den. Så du kunne jo evt. prøve at eksperimentere med forskellige placeringer i rummet, før du giver den med hammeren :smash: ...og kaster penge efter en ny.

Hvad angår støj, så kan man altså godt høre den køre. Den er ikke ligeså støjsvag som den ultralydsluftfugter, jeg brugte for nogle år siden. Men graden af støj kommer i høj grad an på, hvilken af de fire hastigheder man vælger, at blæseren skal køre med.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Nysted skrev: tirs 21. apr 2020 11:25 Hvis der er installeret ventilationsanlæg, kan man få installeret et dampspyd i sin ventilations kanal lige efter aggregatet, der så justerer luftfugtigheden.
Mr. Soundman skrev: man 20. apr 2020 18:20 Kan det indrettes sådan, at dampspyd kun befugter f.eks. 1 eller 2 udvalgte rum uden at befugte hele boligen?
Nysted skrev: man 20. apr 2020 14:52 Umiddelbart tror jeg godt det kan lades sig at gøre. Alt efter hvordan rørføringen er. Men hvorfor skulle man ønske det? Det ville bestemt ikke gøre noget at få hævet RF% i alle rum, hvis man døjer med den er så lav.

Det var med tanke på vandforbruget... Men nu satte jeg mig lige og regnede lidt på det, og jeg kan nu godt se, at det ikke vil være det, der vælter budgettet.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Mr. Soundman skrev: lør 25. apr 2020 23:37
Smittefar skrev: man 20. apr 2020 11:53 ... Den har dog et stort problem - man kan bede den om at opretholde en hvis luftfugtighed, og det virker bare ikke godt nok. Hvis man sætter den til 35% gør den absolut ingenting, uanset hvor tørt der bliver. Hvis man sætter den til 40% (der er ingen muligheder derimellem), holder den en konstant luftfugtighed på 60-65% (målt med mit digitale hygrometer) - og det er simpelthen for meget ...

... Er der nogen af jer, der kender noget, der er rigtig godt. Rummet er ca. 20 m^2 og 50 m^3.

Jeg har kørt de sidste par år med en Sadler Form Robert air washer:
https://www.stadlerform.com/en-ch/produ ... formation/

(Det er en kombineret luftfugter og luftrenser)

Om det er den hellige gral, skal jeg slet ikke kunne sige, for så mange forskellige apparater har jeg slet ikke prøvet. Men udfra det du beskriver, så synes jeg bestemt det her apparat regulerer væsentligt bedre end det du har. Visningen på mit digitale hygrometer plejer at ligge ret konstant - det plejer ikke svinge mere end nogle procent - det kunne f.eks. være fra 40 til 43 eller sådan noget i den dur.

(Jeg bruger den til et rumareal på ca. 30 kvm).

Med hensyn til regulering så mindes jeg fra nogle år tilbage, at der var forskel på, hvordan min ultralydsluftfugter arbejdede, afhængig af hvor i rummet jeg placerede den. Så du kunne jo evt. prøve at eksperimentere med forskellige placeringer i rummet, før du giver den med hammeren :smash: ...og kaster penge efter en ny.

Hvad angår støj, så kan man altså godt høre den køre. Den er ikke ligeså støjsvag som den ultralydsluftfugter, jeg brugte for nogle år siden. Men graden af støj kommer i høj grad an på, hvilken af de fire hastigheder man vælger, at blæseren skal køre med.
Det er en meget god tanke at prøve at flytte rundt på befugteren. Den stod langt inde i et hjørne. Nu har jeg fået den ud i nærheden af midten af rummet. Den har kørt i dag, og det har ikke gjort den store forskel, men den egentlige test er i morgen, hvor der ikke er nogen der render ind og ud hele tiden.

Den ser cool ud den du har - dyr, men bestemt værd at overveje.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Jeg har købt mig en Beurer HM 55, der kan ca. det samme som D’addarios Humiditrak - bare til halvdelen af prisen. Det lugter efter den første uges tid af, at jeg er nødt til at gøre noget aktivt, for at bringe luftfugtigheden op. Bummer!

Nyt svar