Musikværelset flytter i laden (byggetråd)

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Musikværelset flytter i laden (byggetråd)

Indlæg af Madelaire »

Hej alle
Jeg skal til at bygge et lille 1-rums studie/ kontrolrum i en gammel lade. Bygningen er uisoleret og jeg vil bygge et rum med nogle gode mineraluldsvægge - både til at holde på varmen og for at styre akustikken. Jeg er lidt i tvivl om gulvkonstruktionen. Det eksisterende gulv er beton og af ældre dato, så tror ikke vi snakker tykt isoleret terrændæk. Nok nærmere bare et klaplag med jord under. Det virker ikke fugtigt på nogen måde, men da jeg gerne vil lægge et gulv på strøer med isolering imellem, tænker jeg om jeg bør have en fugtspærrer nederst? Hvis jeg skulle gøre det helt efter egen gut feeling, ville jeg lægge murfolie nederst, så opklodsede strøer med rockwool imellem herefter spånplader og endeligt gulv. Et alternativ kunne så være at gøre det uden fugtspærrer men til gengæld sørge for ventilation på en eller anden måde...
Nogen der har erfaringer eller gode idéer?
Senest rettet af Madelaire ons 29. apr 2020 08:36, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Pga evt fugt på gulvet en dag er jeg helt enig i at du bør hæve gulvet op fra betonlaget.

Billede

Plastik vil nok være smart, men det kan også komme til at stå og lave lyde ved dybe toner fra f.eks. en subwoofer tænker jeg.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Tak for svar Hald! Tænker du at plastikklodser under strøerne vil kunne lave lyd? Eller mener du at plastik/ folie som fugtspærrer lagt på hele gulvet vil kunne lave lyd?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Husk at bruge krydslimede Kerto-strøer. Fugtspærrer er en god idé.

Men der er bestemt også risiko for at dine gulve bliver for tørre (fra oversiden), som er sket i mit studie. Det sker når du har så meget gear og varme året rundt og for lidt fugt i rummet.

Så er det frem med gulvskrubben og slaske gulvet til med en vand, så det udvider sig igen ;-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Madelaire skrev:Tak for svar Hald! Tænker du at plastikklodser under strøerne vil kunne lave lyd? Eller mener du at plastik/ folie som fugtspærrer lagt på hele gulvet vil kunne lave lyd?
Jeg tænkte folie/fugtspærrer.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Tak for inputs begge to!
Hald skrev: Jeg tænkte folie/fugtspærrer.
Ok. Tror dog godt jeg tør tage chancen her. Tænker at det må være minimalt hvad det siger af lyd hvis der ligger rockwool direkte på.
Holger skrev:Husk at bruge krydslimede Kerto-strøer. Fugtspærrer er en god idé.

Men der er bestemt også risiko for at dine gulve bliver for tørre (fra oversiden), som er sket i mit studie. Det sker når du har så meget gear og varme året rundt og for lidt fugt i rummet.

Så er det frem med gulvskrubben og slaske gulvet til med en vand, så det udvider sig igen ;-)
Jeg får lige brug for lidt hjælp til kerto-slang her. Har kig på dem her https://www.bygmax.dk/kerto-ugra-gulvst ... finer.html... kan du se om de er krydslimede? Der står det er "x-finer", men der står også i teksten at de er limet i samme længderetning, så bliver forvirret.
Hm, det lyder da lidt kedeligt med gulvvask. Men trods alt federe end rådne strøer på sigt 8-) Du burde næsten installere en luftfugter, som kan stå og køre når du ikke bruger studiet.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg mener Kerto® er et varemærke, men de der Ugra er LVL (altså teknikker bag Kerto), så det burde være præcis det samme koncept.

Har lige købt en luftfugter, men den er ikke god for luftkvaliteten ellers. Må finde en med HEPA filter.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Holger skrev:Jeg mener Kerto® er et varemærke, men de der Ugra er LVL (altså teknikker bag Kerto), så det burde være præcis det samme koncept.
Alletiders. Jeg satser. Så kan jeg faktisk få stort set alt hvad jeg skal bruge hos bygmax. Og de der adskillige paller terrænbatts giver mig ovenikøbet fri fragt :-D
Holger skrev: Har lige købt en luftfugter, men den er ikke god for luftkvaliteten ellers. Må finde en med HEPA filter.
Mon ikke du kan hacke den du allerede har? Ellers må du sige til hvis du ender med en i overskud :)

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Kan du ikke lige skrive din konstruktion præcis som du tænker at lave med tykkelser af de forskellige lag. Man skal passe lidt på med fugtspærre/dampspærre placeringer og isolerings tykkelse. Tror det er fint som du tænker at udføre det, men er ikke helt sikker på jeg 100% med på opbygning 😊

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Nysted skrev: lør 18. apr 2020 22:28 Kan du ikke lige skrive din konstruktion præcis som du tænker at lave med tykkelser af de forskellige lag. Man skal passe lidt på med fugtspærre/dampspærre placeringer og isolerings tykkelse. Tror det er fint som du tænker at udføre det, men er ikke helt sikker på jeg 100% med på opbygning 😊
Hej Nysted. Jo det kan du tro:
-Dampspærre direkte på betongulv
-Opklodsede strøer (40mm) på dampspærre. Vil lægge isolering mellem strøerne, men læser mig til at man ikke bør lægge mere end max 6-7 cm. Det er for at betongulvet ikke bliver for koldt så der dannes svamp her. Gulvet er lidt ujævnt, så forestiller mig højden fra gulv til toppen af strøer varierer fra ca 5-8 cm.
-Spånplade (22mm) ovenpå strøer
-Gulvunderlag/ skum UDEN dampspærre ovenpå spånpladerne (?, men få mm)
-trælaminat/ -klik/ -parket/ ...gulv øverst. Har ikke helt besluttet mig for finish endnu :)

Hvordan lyder det?
-

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Det lyder fint. Så skulle du ikke få problemer med kondens. Som du selv er inde på, plejer man sige maks 75mm isolering, og så maks 50mm den yderste meter mod sokkel. 😊

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Fedt! Tusind tak 💪 og super med den yderste meter, den var jeg ikke klar over

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

NU! konverterer jeg gulvtråden her til en byggetråd. For ja, nu er byggeriet i gang. Vil forsøge at lægge billeder op undervejs og tager med glæde mod tips og tricks af en hver art.
Sagen er den, at det værelse jeg bruger til hjemmestudie nu må lade livet til andre formål grundet snarlig familieforøgelse. Det fungerer egentlig heller ikke særligt godt, så det passer mig nu fint nok :) Min oprindelige plan var egentlig at bygge studiet noget større, men er udfordret af et tag der ikke er helt tæt i den ene ende, så jeg starter med at bygge i den anden. Regner med at at vi får lagt nyt tag indenfor de næste 1-2 år, så hvis det her bliver al for småt, så kan jeg kaste mig ud et nyt byggeprojekt til den tid. Om ikke andet kan jeg få prøvet nogle ting af med dette projekt.

Skitse af grundplan:
IMG-4421.jpg
IMG-4421.jpg (1.31 MiB) Vist 3050 gange
Vindue 1 og 2 bliver "bygget inde". Til vindue 3 og 4 sætter jeg termoruder i væggen, så jeg kan få lidt dagslys ind. Mht dimensionerne bliver den største udfordring nok at bredde og højde er lige lovligt tæt på hinanden. Men da der er ca 2 meter til hård væg på ikke-vindue siden, tænker jeg at det nok går.

Byggepladsen:
IMG-4382.JPG
IMG-4382.JPG (1.86 MiB) Vist 3050 gange
Som det ses på billedet, er jeg lidt udfordret mht bredden. For at gøre det bredest muligt, har jeg valgt at tage de sorte stolper med i rummet. Tror de gør minimalt ved lyden, og mon ikke de er praktiske til at hænge guitarer og kabler på...?

Så er der byggematerialer:
IMG-4350.JPG
IMG-4350.JPG (2.6 MiB) Vist 3050 gange
IMG-4366.JPG
IMG-4366.JPG (4.87 MiB) Vist 3050 gange
Det er første gang jeg skærer 50mm terrænbatts. De er faktisk virkeligt fede at arbejde med i forhold til 100mm, som er umulige at skære lige. Har lavet et ret smart skærebord her, som kan justeres i forhold til de forskellige størrelser i Holgers forbandte hjørnetraps. Eller "forbandede" hjørnetraps, som min knægt på 6 år kalder dem... Er tilbøjelig til at give ham ret efter at have skåret mig igennem 2 paller.
IMG-4388.JPG
IMG-4388.JPG (2.82 MiB) Vist 3050 gange
Her er jeg så småt i gang med at bygge skelet af reglar og lægter og er begyndt at stable batts. De to vinduer som bliver lukket inde har fået et interimistisk gardin-finish.
IMG-4415.JPG
IMG-4415.JPG (1.8 MiB) Vist 3050 gange
Status nu er, at jeg er ved at være færdig med træskelet og hjørner. Næste kamp bliver strøer med spånplader på.
Mht finish på vægge må jeg indrømme at jeg er lidt blank. Har tænkt mig at klipse stof på til en start og så lytte og måle. Forestiller mig at jeg skal have nogle trælameller af en art. Er der nogen der har erfaring med hvad der er godt at bruge? I mit tidligere studie havde jeg perforeret masonitplader. De gjorde det egentlig godt mht lyd, men de små huller f*ckede med mine øjne :shock: så vil gerne gå en anden vej denne gang.
Det var alt for nu. Glæder mig til at kunne poste mere.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Fedt projekt; det ser godt ud :).. Og tak fordi du poster fra byggeriet.

Bare lige en tanke i forhold til de vinduer, der bliver buret inde: Mon ikke der vil danne sig en del kondens deromme med mulige fugt/skimmel-problemer til følge?

Jeg ved det ikke, og jeg har ikke et bud på en evt. løsning med de der staldvinduer, som sandsynligvis ikke kan åbnes, men jeg ville nok selv konsultere en eller anden klog håndværker, inden jeg blændede dem helt af.

Har engang boet i sådan en ombygget lade, der ligner dit rum rigtig meget - der var så meget fugt derinde (iskolde mure/vægge og et varmt rum) at en spansk guitar afgik ved døden - just saying: Ventilation ville være topprioritet på min byggeliste, hvis det var mig :)

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

TJJ skrev: ons 29. apr 2020 07:23 Fedt projekt; det ser godt ud :).. Og tak fordi du poster fra byggeriet.

Bare lige en tanke i forhold til de vinduer, der bliver buret inde: Mon ikke der vil danne sig en del kondens deromme med mulige fugt/skimmel-problemer til følge?

Jeg ved det ikke, og jeg har ikke et bud på en evt. løsning med de der staldvinduer, som sandsynligvis ikke kan åbnes, men jeg ville nok selv konsultere en eller anden klog håndværker, inden jeg blændede dem helt af.

Har engang boet i sådan en ombygget lade, der ligner dit rum rigtig meget - der var så meget fugt derinde (iskolde mure/vægge og et varmt rum) at en spansk guitar afgik ved døden - just saying: Ventilation ville være topprioritet på min byggeliste, hvis det var mig :)
Tak for dit indspark! Har tænkt ret meget over det med fugt, og du har ret i at det potentielt kan blive et problem. Det første jeg har gjort for at minimere det er at der er luft hele vejen rundt om rummet. Dvs ydermuren bliver ikke lukket af med en forsatsvæg som man ofte ser det med beboelse. Derudover er der ikke nogen hård skærm eller dampspærre i de vægge jeg bygger, så det er diffusionsåbent. Såvidt jeg kan regne ud vil dugpunktet afhængig af udetemperaturen ligge et sted i rockwool væggen frem for mod ydermuren - dette burde også blive hjulpet på vej af de 2 x 100mm iso.
Desuden er der så en damp-/ fugtspærre på betongulvet for at undgå opstigende fugt. Gulvet virker dog ret tørt.
Mht ventilation, så er der en rist i muren (ses på billedet af rummet til venstre oppe under loftet. Jeg har tænkt mig at bygge en kasse på her med et ventilationrør der går ind mellem de to rockwool vægge og et hul ind til rummet bagerst. Og så en ventilator på modsatte side omkring døren. Den vil så primært trække frisk luft udefra gennem rummet.
Hvis du eller andre har forslag til yderligere tiltag, så de meget velkomne!

Btw, forsøgte at ændre overskriften i sidste post. Det virkede ikke. Hvordan gør man? :)

Edit: kan se at på min tegning ser det ud som om at jeg har lukket af til mellemrummet mellem rum og ydervæg ved bagenden af rummet. Det er en tegnefejl - der er pivåbent. Bortset fra at jeg laver et net til insekter osv

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Fedt at følge med, forsæt endelig med at dele billeder!

Angående overskriften, skal den rettes i den første post. (Den kan du redigere)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Og sådan! Tak Hald :)

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Madelaire skrev: ons 29. apr 2020 08:28 Tak for dit indspark! Har tænkt ret meget over det med fugt, og du har ret i at det potentielt kan blive et problem. Det første jeg har gjort for at minimere det er at der er luft hele vejen rundt om rummet. Dvs ydermuren bliver ikke lukket af med en forsatsvæg som man ofte ser det med beboelse. Derudover er der ikke nogen hård skærm eller dampspærre i de vægge jeg bygger, så det er diffusionsåbent. Såvidt jeg kan regne ud vil dugpunktet afhængig af udetemperaturen ligge et sted i rockwool væggen frem for mod ydermuren - dette burde også blive hjulpet på vej af de 2 x 100mm iso.
Desuden er der så en damp-/ fugtspærre på betongulvet for at undgå opstigende fugt. Gulvet virker dog ret tørt.
Mht ventilation, så er der en rist i muren (ses på billedet af rummet til venstre oppe under loftet. Jeg har tænkt mig at bygge en kasse på her med et ventilationrør der går ind mellem de to rockwool vægge og et hul ind til rummet bagerst. Og så en ventilator på modsatte side omkring døren. Den vil så primært trække frisk luft udefra gennem rummet.
Hvis du eller andre har forslag til yderligere tiltag, så de meget velkomne!

Btw, forsøgte at ændre overskriften i sidste post. Det virkede ikke. Hvordan gør man? :)

Edit: kan se at på min tegning ser det ud som om at jeg har lukket af til mellemrummet mellem rum og ydervæg ved bagenden af rummet. Det er en tegnefejl - der er pivåbent. Bortset fra at jeg laver et net til insekter osv
Cool; det lyder som om, at du har helt styr på det, du laver - i hvertfald mere end mig :).. Min egen viden om forbedring af indeklima rækker sådan cirka til at åbne et vindue, så jeg ville som sagt konsultere en eller anden, hvis det var mig :-D

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Sørg for at få trukket strøm og netværk rundt inden du lukker for meget af.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hald skrev: ons 29. apr 2020 09:37 Sørg for at få trukket strøm og netværk rundt inden du lukker for meget af.
Ja! Vigtigt. Jeg havde det liggende et sted i baghovedet, men jeg har faktisk først tænkt det konkret ind i byggeplanen efter jeg så din tråd med afløbsrør forleden. Tænker at trække strøm til lys ind fra en eksisterende gruppe. Vil til gengæld have installeret en separat gruppe med jord til stikkontakter. Mht internet har jeg egentlig bare tænkt at sætte noget repeater værk op og køre på wifi inde fra huset. Det er ca 15m i fugleflugt men igennem 2 x mur. Tror du det er en gangbar løsning?
TJJ skrev: ons 29. apr 2020 09:04 Cool; det lyder som om, at du har helt styr på det, du laver
Tja, nu må vi se :) Har en lille smule erfaring fra et tidligere studie som var placeret i nogle kælderlokaler med kolde ydervægge, men jeg er ikke ekspert. Ved dog at det at holde det tørt og/ eller varmt er godt mod skimmel. Varmen bliver svær her, men håber at jeg kan ventilere det nogenlunde tørt. Jeg skal i hvert fald nok lige tage den op igen om et års tid når jeg er blevet klogere :)
Jeg vendte faktisk idéen (på et meget tidligt stadie) med en tømrer, som var her for at se på taget. Han var ikke meget for at give garantier når det nu ikke er ham der skal lave det, men han mente at konceptet i teorien burde være fint.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det handler om tørhed, og ventilation, ikke varme,..

De fleste skadelige svampe har det faktisk bedst over 15 grader ;-)

Hvis man ikke ved 100 pct hvad man gør når man bruger dampspær så er det bedre at undlade den, for den kan virke modsat hensigt, fugten fortætter sig omkring dampspærren, gør isoleringen våd, som så klasker sammen og blir som en våd klud, især minneraluld

Papiruld kan i højere grad akkumulere fugt, og slippe af med den igen, USKADT,... men det kræver selvfølgelig åbenhed i konstruktionen

I gamle svenske huse undgås dampspær f.eks. normalt helt ,... men i væggene kan der godt bruges vindpap, som jo er diffusionsåben

Hvert gammelt hus og rum har sine egen forhold, man kan ikke sige noget 100 pct generelt, kun hvis der laves helt nye typehuse

Diffusions-værdier for forskellige materialer opgives iøvrigt med en Z-værdi, (så kan du selv google videre),..

https://www.byggeriogenergi.dk/vaerktoe ... aterialer/

Hvis du lægger dampsær nogen steder så sørg i det mindste for at inspicere det hele vejen igennem med jævne mellemrum, og lav
konstruktionen således at den kan fjernes igen uden at splitte rummet helt ad
Senest rettet af DUBTEMPLE ons 29. apr 2020 10:41, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

DUBTEMPLE skrev: ons 29. apr 2020 10:19 Det handler om tørhed, og ventilation, ikke varme,..

De fleste skadelige svampe har det faktisk bedst over 15 grader ;-)

Hvis man ikke ved 100 pct hvad man gør når man bruger dampspær så er det bedre at undlade den, for den kan virke modsat hensigt

I gamle svenske huse undgås dampspær f.eks. normalt helt ,... men i væggene kan der godt bruges vindpap, som er diffusionsåben
Super, godt at vide. Med de ruder jeg bygger ud til 2 af staldvinduerne tror jeg at jeg har meget god mulighed for at følge med i om der kommer kondens. Hvis det er tilfældet kan jeg muligvis senere hen installere noget ventilation specifikt til mellemrummet mellem mit rum og ydervægge.
Ja, det er også mit indtryk at dampspærre er tricky business... (og så irriterer det mig at der ikke er et 'r' til sidst i og med den spærrer for damp - eller også forstår jeg ikke ordet - men nok om det...). Tror til gengæld det havde været nødvendigt her hvis jeg havde bygget direkte på muren som forsatsvæg.
Når du skriver gamle svenske huse, så er det de klassiske træhuse du tænker på, ikke? Det giver intuitivt ret god mening, nu du siger det :)

edit: Så først sidste del af din post nu... Det eneste sted jeg har dampspærre nu er mod betongulvet. Det er 0,2mm PE og skulle være helt efter bogen med strøer og 50mm isolering ovenpå. Worst case her er at jeg skal have gulvpladerne af hvis jeg skal fjerne den på et tidspunkt. Tidskrævende, men dog et overskueligt weekendprojekt.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Madelaire skrev: ons 29. apr 2020 10:35
DUBTEMPLE skrev: ons 29. apr 2020 10:19 Det handler om tørhed, og ventilation, ikke varme,..

De fleste skadelige svampe har det faktisk bedst over 15 grader ;-)

Hvis man ikke ved 100 pct hvad man gør når man bruger dampspær så er det bedre at undlade den, for den kan virke modsat hensigt

I gamle svenske huse undgås dampspær f.eks. normalt helt ,... men i væggene kan der godt bruges vindpap, som er diffusionsåben
Super, godt at vide. Med de ruder jeg bygger ud til 2 af staldvinduerne tror jeg at jeg har meget god mulighed for at følge med i om der kommer kondens. Hvis det er tilfældet kan jeg muligvis senere hen installere noget ventilation specifikt til mellemrummet mellem mit rum og ydervægge.
Ja, det er også mit indtryk at dampspærre er tricky business... (og så irriterer det mig at der ikke er et 'r' til sidst i og med den spærrer for damp - eller også forstår jeg ikke ordet - men nok om det...). Tror til gengæld det havde været nødvendigt her hvis jeg havde bygget direkte på muren som forsatsvæg.
Når du skriver gamle svenske huse, så er det de klassiske træhuse du tænker på, ikke? Det giver intuitivt ret god mening, nu du siger det :)

edit: Så først sidste del af din post nu... Det eneste sted jeg har dampspærre nu er mod betongulvet. Det er 0,2mm PE og skulle være helt efter bogen med strøer og 50mm isolering ovenpå. Worst case her er at jeg skal have gulvpladerne af hvis jeg skal fjerne den på et tidspunkt. Tidskrævende, men dog et overskueligt weekendprojekt.
Super, tænker det nok skal gå,.. pøj-pøj :-)

(ja, refererede til gamle træhuse)
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Madelaire skrev: ons 29. apr 2020 10:07 Mht internet har jeg egentlig bare tænkt at sætte noget repeater værk op og køre på wifi inde fra huset. Det er ca 15m i fugleflugt men igennem 2 x mur. Tror du det er en gangbar løsning?
Jeg fik lige lidt opkastsmag i munden der :puke: ..
Da jeg arbejder med det her til daglig, og rådgiver om installationer vil jeg altid gå efter den rigtige og ordentlige løsning, og det er at få et kabel trukket derover fra huset.

Om du så laver kablet eller trådløs eller begge dele i studie-bygningen er op til dig, men jeg vil altid anbefale at få det kablet da du kommer ud over en masse problemer der kan opstå med det andet.

En repeater vil koste meget performance på dit normale wifi, så med mindre det er lavet som et mesh system vil jeg holde mig fra repeatere, og jeg tvivler på at mesh kommer rækker stabilt så langt.

Den løsning jeg bør foreslå er faktisk at grave et rør ned, og trække en lydleder fra bygning A til bygning B, så er der ikke noget strøm der kan gå fra én el-installation til en anden, det er almindelig praksis i erhverv når man kobler bygninger sammen. De koster ikke så meget længere, jeg har personligt gjort det imellem mine netværkskrydsfelter der er på 1. sal og i kælderen, så evt lyn eller fejlstrøm vil kunne rejse fra det ene til det andet.

Der findes trådløse muligheder man kan montere på ydersiden af murene, men det vil jeg personligt undgå, det kan blive ret bekostelig.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hald skrev: ons 29. apr 2020 11:22 Jeg fik lige lidt opkastsmag i munden der :puke: ..
Haha, fedt :-D Håber det kan klares med en kop kaffe :wink:
Ok, det er hermed taget til efterretning. Det naturlige sted at lade et kabel gå ind i bygning B (studie) er ved siden af hoveddøren, som er ved siden af monitor enden på tegningen. Det bliver ikke et problem at få det videre ind i rummet derfra. Mon det er noget en alm. elektriker kan hjælpe med? Eller er vi ude i at skulle have specialiserede netværksfolk indover?

Nyt svar