Terrænbatts - stive eller bløde side yderst

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
hemme_bold
Medlem
Indlæg: 21

Terrænbatts - stive eller bløde side yderst

Indlæg af hemme_bold »

Hejsa

Jeg er ved at bygge to væghængte absorber-batts til first reflections positionen. Jeg kom til at tænke på om det er bedst at vende den bløde side udad. Idet den stiveste side på battet må reflektere mere.

Det kommer selvfølgelig an på hvordan rummet i øvrigt opfører sig, men er der mon nogen principiel forskel, jeg kunne tage med ind i overvejelserne.

Håber I forstår :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har brugt den hårde side udad, dvs. rettet mod mig/højttalerne.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

hemme_bold skrev:... Jeg kom til at tænke på om det er bedst at vende den bløde side udad. Idet den stiveste side på battet må reflektere mere.
Holger skrev:Jeg har brugt den hårde side udad, dvs. rettet mod mig/højttalerne.
Holger - har det været et bevidst valg for ikke at dræbe for meget af toppen?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Correctemundo, bortset fra at jeg ikke nogensinde har målt efter.

Tror bare jeg læste det i en eller anden tråd af en akustiker, men jeg tvivler på, der er den helt store forskel.

En fordel ved at have den lidt stivere side udad kan være beklædning eller anden montering foran kan være nemmere fordi det er meget plant.

Default avatar
hemme_bold
Medlem
Indlæg: 21

Indlæg af hemme_bold »

Cool. Tak for det.
Jeg går med den stive side yderst.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Velkommen til - Du bliver lige citeret her http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 18#p709018
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Det er også bedre, hvis man støder ind i dem - så laver man ikke så nemt buler i
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg tror faktisk det er omvendt. Den bløde side er sværere at lave buler i, den hopper nemmere ud igen. Den hårde side laver man nemmere et "hul" i.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev:Jeg tror faktisk det er omvendt. Den bløde side er sværere at lave buler i, den hopper nemmere ud igen. Den hårde side laver man nemmere et "hul" i.
+1
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Aha - kan sgu være du har en pointe. Well. jeg har haft mine siden 2012, og der er aldrig sket noget....
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har også vendt den stive side udad af praktiske årsager, men jeg synes egentlig ikke der var den helt store forskel på hvor stive de to sider var. Det virker ihvertifald super godt.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Phew - jeg har lige sat otte stk. 600 x 1000 op + fire mindre, alle med den hårde side udad, så jeg er da glad for, at jeg ikke skal lave det om :)

Nyt svar