Hjælp en grøn, forvirret mand til bedre lyd

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Vonsild
Medlem
Indlæg: 29

Hjælp en grøn, forvirret mand til bedre lyd

Indlæg af Vonsild »

Hej gutter,

Jeg har scoret mig en lækker ny hybel, hvor jeg har et rum på 300 x 193 cm der skal have turen med akustisk kærlighed. Jeg var først ved at skyde mig selv i benet og købe skum fra Thomann, men kunne forstå at rockwool er vejen at gå. Jeg har aldrig brugt nogen former for akustisk behandling, skal det lige siges.

Det er udelukkende til produktion / mixing, ingen indspilning.

Jeg sidder på langs af lokalet, med et bord på 180 cm, og Yamaha HS80M monitors.

Jeg har luret her på forummet, og er kommet frem til følgende løsning;

2 stk basstraps til hjørnerne bag bordet, der bliver noget med at lave en træramme i 90 grader og smide batts på højkant på indersiden, og fylde "midten" ud med små trekanter, for at holde prisen og spildet nede. Jeg er lidt begrænset af rummets størrelse, så det bliver ikke nogle kæmpe svin, jeg tænker måske 40 x 40 cm på den længste led. Jeg tænkte at lave dem af 10mm spån eller MDF, med en 4x4" i ryggen, for at stabilisere. Så passer det også med at jeg kan dele en batts på midten. Derudover vil jeg lave en stiver i midten, hvis de skal være 2 meter høje. Tegningen viser det "nederste" lag, dvs der kommer en stak magen til ovenpå stiveren på toppen.
basstrap.png
basstrap.png (29.24 KiB) Vist 1672 gange

En eller absorbere til midten af de to traps, enten 100 eller 200 mm tyk, og af Rockwool A-batts. Ville det være gavnligt at lade der være luft mellem de forskellige absorbere / traps, eller er det lige så godt at lade dem stå side om side?

Absorbere til siderne af rummet, 50mm tykke så de kan være mellem bord og væg.

Hvad siger I til den løsning? Er det helt ude og skide, eller er jeg på rette kurs? Er der noget jeg burde tilføje?

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg ville droppe pladerne, de giver noget overflade som reflekterer, og er dyre. Jeg har selv bare hængt nogle a-batts op som er pakket ind i nogle billige sorte lagner.
Skal det stå på gulvet så lav en spinkel træramme, som er meget billigere :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Default avatar
Vonsild
Medlem
Indlæg: 29

Indlæg af Vonsild »

Så skulle man lave en fod, der går ind i hjørnet, stakke en masse batts skåret til trekanter ovenpå den, og lave en front til, som skrues fast i fod og væg. Det ville selvfølgelig gøre det noget billigere og hurtigere at lave.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Ja det ku´ osse være en mulighed, a-batts er jo de billigste, og så pak dem ind i nogle billige lagner. Jeg gav 20.- kr pr stk for nogle sorte lagne i et eller andet supermarked.
Jeg clipsede det hele på bagsiden, så det ser ud som om de er syet til formålet :dollargrin:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Tillykke med, at du undgik skummet fra begyndelsen - det gjorde jeg ikke i første omgang, så jeg har temmelig meget af det billigt til salg nu :-D.. Ej, kan sq ikke få mig selv til at plage andre med det, så det ryger ud :)

Er selv i “byggeprocessen” så er på ingen måde erfaren, men vil bare anbefale dig at lede lidt i Den store bass-trap/byg-selv/akustisk tråd herinde og i nogle af de andre tråde. Der er rigtig fine instruktioner - også ret pædagogiske videoer - til byggeri af disse. Jeg har selv forsøgt mig med nogle “superchunks” i hjørnerne efter modellen, hvor man laver en sokkel, stabler trekanter ovenpå og beklæder med en stoffront - det var ikke så vanskeligt. Ret bøvlet at få fronten på plads dog, fordi ulden hurtigt synker sammen, så ærger mig lidt over, at jeg blev nærig og ikke brugte de hårdere terræn bats erhverv, som jeg bruger til de “flade” basstraps - altså dem, som jeg hænger op ud fra vægge og ned fra loft. De sidste er i øvrigt supernemme at lave - igen efter instruktioner fundet herinde.

Vh Thomas

Default avatar
Vonsild
Medlem
Indlæg: 29

Indlæg af Vonsild »

Jeg tror også det ender med superchunks. Det er noget billigere, og hurtigere at lave.

Hvad med resten, tænker I en midtersektion samt sider af A-batts til de højere frekvenser er en god ide, eller skal det også være terræn?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Man kan jo simpelthen høre hvordan lyden er i et rum. Laver man en skarp og høj lyd med stemmen. Kan man høre forskel når man går fra det ene rum til det andet. Og, ofte,også forskellige steder i samme rum.
Dit rum lyder lille, så jeg kan forestille mig der let opstår feedback. Så jeg vil gætte på at du skal polstre det godt.
Du kan få en masse gode råd om lydisoleringsmaterialer. Det er ikke mit indtryk at man kan give en skræddersyet teknisk forklaring. At sådan skal det gøres. Man skal nok også prøve sig frem og lytte sig til man har et godt resultat. :)

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hvis det er muligt, så vil jeg foreslå at du laver et nedhængt loft med rockfon/ eccophon/ lignende akustikplader. Det er ofte svært at dæmpe nok i så lille et rum. Der er loftet en stor “gratis” flade at angribe. Og derudover chunks osv som du selv er inde på.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Vonsild skrev:Jeg tror også det ender med superchunks. Det er noget billigere, og hurtigere at lave.

Hvad med resten, tænker I en midtersektion samt sider af A-batts til de højere frekvenser er en god ide, eller skal det også være terræn?
Well; det, jeg ved om akustikregulering, har jeg udelukkende lært af andre herinde + en del Youtube-videoer om akustik og lydbølger - og som sagt er jeg selv i gang - så jeg vil meget hellere lade de erfarne svare.
Men mange har været så venlige at svare på mine “dumme” spørgsmål i den tråd, der hedder “Basstraps - et par spørgsmål”, så måske du kan finde nogle af dine svar der. Nogle af tvivlsspørgsmålene er sikkert de samme :)

Held og lykke med byggeriet :).. Jeg smider selv nogle billeder op i den nævnte tråd, når jeg er kommet lidt længere - forhåbentlig i weekenden :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ud over hjørnerne vile jeg have fokus på first-reflections i siderne og så en cloud
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Vonsild
Medlem
Indlæg: 29

Indlæg af Vonsild »

Jeg har luret i diverse tråde herinde, men synes det er svært at finde et helt konkret svar på hvilket materiale der bruges til hvilke hertz. Sådan som jeg har forstået det, terrænbatts erhverv til <200 hz, og A-batts / alm rockwool til >200 hz?

Jeg laver nogle 50mm paneler til siderne, hvor jeg påtænker at bruge A-batts (tror jeg de hedder?), altså alm rockwool. Terrænbatts er vel for hårde til det, når jeg vil eliminere first reflections?

Cloud må jeg lige se på. Man kunne vel finde en gammel tyk dyne og klipse op til en start, og se om det giver noget?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Vonsild skrev:Jeg har luret i diverse tråde herinde, men synes det er svært at finde et helt konkret svar på hvilket materiale der bruges til hvilke hertz. Sådan som jeg har forstået det, terrænbatts erhverv til <200 hz, og A-batts / alm rockwool til >200 hz?

Jeg laver nogle 50mm paneler til siderne, hvor jeg påtænker at bruge A-batts (tror jeg de hedder?), altså alm rockwool. Terrænbatts er vel for hårde til det, når jeg vil eliminere first reflections?

Cloud må jeg lige se på. Man kunne vel finde en gammel tyk dyne og klipse op til en start, og se om det giver noget?

Ang. hvilke batts til hvilke frekvenser, så hænger det desværre ikke sådan sammen.

Terrænbatts er bedste løsning til alt.

Rockwool dæmpning er den såkaldte resistance to flow type dæmpning. De virker mest effektivt ned til den kvarte bølgelængde. Normalt laver folk 10 cm tykke batts med 10 cm luft. Det svarer ca. til 810 hz, frit fra min hukommelse.
Jeg har i andre tråde linket til div. wikipedia sider med de almindelige fysik-formler, som de fleste nok kan finde ud af at bruge.

Default avatar
Vonsild
Medlem
Indlæg: 29

Indlæg af Vonsild »

Ah okay. Efter at have læst trådene herinde fik jeg indtrykket af terrænbatts er gode til bund, grundet den høje densitet på 110 kg/m3. Så terrænbatts til det hele. Det er da til at forholde sig til.

Synes sgu ikke det er til at blive helt klog på, der er godt nok mange forskellige meninger om hvilken densitet der er bedst.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Du har ikke lyst til kun at dæmpe toppen, altid lineært som muligt, derfor er terrænbats de optimale.

En dyne i loftet vil helt sikkert gøre noget, men jeg ville nok anbefale at bygge en tynd træramme og komme rockwool i den (evt bare almindelig da de ikke vejer så meget) og så beklæde med stof. Jeg har selv haft min cloud til at hænge i kæder da de er nemme at montere med kroge i loftet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Forstår godt din forvirring :) Fulgte en opskrift, som er gentaget mange gange herinde, hvor der anbefales A-batts til superchunks og terrænbats til resten; men som nævnt har jeg fortrudt det - dels fordi, det for mig er temmelig bøvlet at stakke A-batts i højden uden adskillelser, dels fordi andre, som jeg har fuld tiltro til, anbefaler terrænbats til det hele - så nu bruger jeg kun terrænbats, hvor det er muligt :)..

Default avatar
Vonsild
Medlem
Indlæg: 29

Indlæg af Vonsild »

Cool. Ja, lineær dæmpning var også tanken. Jeg tænkte bare høj densitet så kan jeg tage bunden, og lavere densitet til at tage toppen, og så kan jeg opnå dæmpning over hele spektret.

Jeg takker for svar. Det bliver terrænbatts!

Hvordan er det med luft bag batts, skal det tilsvare tykkelsen på ulden? Jeg tænker at lave en ramme der skal sidde mellem de to superchunks, bag skærmen, men ville 100mm op ad væggen, måske med lidt luft, eller 50mm med 50mm luft så være bedst?

Det med dynen var også udelukkende midlertidigt, for at se effekten af det, og så kan man kaste en cloud op hvis det lyder godt.

Pisse fedt I gider hjælpe gutter! :)

Default avatar
Vonsild
Medlem
Indlæg: 29

Indlæg af Vonsild »

Nu har jeg siddet og tegnet lidt på det. Hvor store vil I mene de skal være? Vi snakker stadig om superchunks her :-P

Det er ved at gå op for mig at økonomisk og pænt design ikke hænger skide godt sammen. Vil gerne lave dem sådan at den broadband der kommer til at sidde i midten af dem er i samme plan, så der ikke bare er en mursten der stikker ud midt i det hele.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Vonsild skrev:Ah okay. Efter at have læst trådene herinde fik jeg indtrykket af terrænbatts er gode til bund, grundet den høje densitet på 110 kg/m3. Så terrænbatts til det hele. Det er da til at forholde sig til.

Synes sgu ikke det er til at blive helt klog på, der er godt nok mange forskellige meninger om hvilken densitet der er bedst.
Det er sådan set korrekt nok, at terrænbatts er bedst til bund - de er nemlig bedst til alt samlet set.

Men de mere porøse typer er primært gode til toppen - ikke til bunden. Derfor: Terrænbatts Erhverv.
Vonsild skrev: Jeg tænkte bare høj densitet så kan jeg tage bunden, og lavere densitet til at tage toppen, og så kan jeg opnå dæmpning over hele spektret.
Right, men sådan fungerer det ikke. I stedet vil du få overdæmpning i toppen og bunden vil sejle.

Hvis du overdæmper toppen med terrænbatts, så er det nemt at få lidt liv i toppen bagefter ved blot at sætte nogle trælameller eller trædiffusorer op, evt. nogle perforede 3mm masonitplader: https://bama.dk/hvide-246/hele-hul-plad ... nit-p25954

Men du kan ikke fixe bunden, hvis du har brugt for porøse batts.

Default avatar
Vonsild
Medlem
Indlæg: 29

Indlæg af Vonsild »

Mange tak Holger! Det er da nemt at forholde sig til det hele skal være terrænbatts. De er også noget sjovere at mure et hjørne op med.

Jeg tror jeg er kommet frem til et rimelig fornuftigt setup nu. Det er noget af en prøvelse at få det hele til at gå op med minimalt spild!

Hvad tænker I om denne opsætning? Dertil kommer cloud og chunk i det ene hjørne (det andet er døren).
superchunk.png
superchunk.png (26.01 KiB) Vist 1428 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Vonsild skrev:Hvad tænker I om denne opsætning?
Det ser fint ud!

Vonsild skrev:Dertil kommer cloud og chunk i det ene hjørne (det andet er døren).
Mener du i den anden ende af lokalet, hvor der ikke er dæmpning på din tegning? (til højre i billedet)
Hvis der er en dør i det ene hjørne, og du derfor ikke kan dæmpe det hjørne, så skal du undlade at dæmpe det andet hjørne. Du skal aller helst dæmpe symmetrisk.

Default avatar
Vonsild
Medlem
Indlæg: 29

Indlæg af Vonsild »

Ja lige nøjagtig. Ah okay. Det bliver kun til cloud(s) og evt. flere broadbands så. Takker!

Efterregning siger det bliver 1699 kr i batts. Det er da til at overleve!

Jeg skal nok lige opdatere tråden med byggeprocessen.

Er det korrekt forstået at testen af beklædningsstof er hvorvidt man kan puste gennem eller ej?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Vonsild skrev:Er det korrekt forstået at testen af beklædningsstof er hvorvidt man kan puste gennem eller ej?
Ja, altså luft skal kunne passere. Der må jo gerne være lidt modstand.

Nogle af os herinde har brugt billige standard sengelagner som baggrunds-beklædning, det kan selvfølgelig bruges på fronten også, men det er jo ikke verdens mest flashy stof.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Vonsild skrev:Mange tak Holger! Det er da nemt at forholde sig til det hele skal være terrænbatts. De er også noget sjovere at mure et hjørne op med.

Jeg tror jeg er kommet frem til et rimelig fornuftigt setup nu. Det er noget af en prøvelse at få det hele til at gå op med minimalt spild!

Hvad tænker I om denne opsætning? Dertil kommer cloud og chunk i det ene hjørne (det andet er døren).
superchunk.png
Hvad sker der med dæmpningen i bagenden? Dør være superchunks i hjørner og batts på bagvæggen. Principielt burde alt jo dæmpes og så lives op med nogler paneler/diffusorer.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:
Vonsild skrev:Mange tak Holger! Det er da nemt at forholde sig til det hele skal være terrænbatts. De er også noget sjovere at mure et hjørne op med.

Jeg tror jeg er kommet frem til et rimelig fornuftigt setup nu. Det er noget af en prøvelse at få det hele til at gå op med minimalt spild!

Hvad tænker I om denne opsætning? Dertil kommer cloud og chunk i det ene hjørne (det andet er døren).
superchunk.png
Hvad sker der med dæmpningen i bagenden? Dør være superchunks i hjørner og batts på bagvæggen. Principielt burde alt jo dæmpes og så lives op med nogler paneler/diffusorer.
Der er en dør i det ene hjørne. Så jeg foreslår at der ikke dæmpes i hjørnerne.


Men ja, hvis der er plads til en god stor absorber i første reflektions punktet på bagvæggen ville det være godt. :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ah ja, det bliver lidt svært med en dør. Men så det andet hjørne, selvom symmetri er bedst.

Nyt svar