LØST/færdigbygget+foto: Akustikregulering: Bass-traps og tykkelse på absorbers - antal og placering ?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
lydtek
Forum Donator
Indlæg: 32
Sted: Kbh. (Gladsaxe/Søborg + Hvidovre)

LØST/færdigbygget+foto: Akustikregulering: Bass-traps og tykkelse på absorbers - antal og placering ?

Indlæg af lydtek »

Kære Lydmaskinister - Godt Nytår og tak til Holger for dette fenometastiske site :denmark:

Jeg har gennemsøgt dette fora, været på nettet mv., men har, dette til trods, et par uafklarede spørgsmål i forhold til at bygge traps/absorbers :?

Den sidste datter er nu flyttet endeligt hjemmefra og jeg vil, som supplement til mit mainstudie, lave et lille ekstra hjemmestudie. Så kan jeg arbejde lidt hjemmefra og endda have en ven på besøg <3

Rummet er lille og beliggende på 1. sal i et rækkerhus. Det måler 307 x 368 cm med en loftshøjde på 233 cm = 11,3 m2 eller 26 m3 om man vil. Opført i beton og indrettet med en dør på den ene langside og vindue/fransk altan på den anden. Jeg påtænker at komme gulvtæppe på at hensyn til trinstøj m.v. til underetagen.
Hjemmestudie akustik skitse 020120.jpg
Hjemmestudie akustik skitse 020120.jpg (1.15 MiB) Vist 2374 gange
  • 1: Basstraps på endevæg, 50 x 30 cm, gulv til loft tærrenbatts, kan ikke have så stor dimention som ønsket - giver det mening også at bygge basstraps på frontvæggen samt evt. lofts-vinklen i den ene ende ? Og er der behov for at "tune" disse med plader/huller eller lign. ?
  • 2: Absorbes på sidevægge - Skal det bygges som 10 cm tykke tærrenbatts eller kan jeg nøjes med 5 cm ? Kan det evt. give mening, samtidigt at dække mest mulig af frontvæggen omkring 65" skærmen med tærrenbatts
De bedste hilsner til jer alle :-D
Senest rettet af lydtek søn 31. maj 2020 02:55, rettet i alt 2 gange.
PC, Asus Z490-E, i7-10700K, 64 Ram, Win10, Cubase 12, ProAc m100, DynAudio Air6, NS10, Adam A77X og A8X, PreSonus Studio Live 32 Ai, 8-)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ang. 2: Jeg ville bestemt foretrække 10cm tykkelse i de førstereflektioner på sidevæggene, ja sådan set på alle førstereflektioner.

Ang. 1: Det giver helt fint mening at lave hjørnetraps i alle de hjørner du kan komme til. Jeg har på mine to langsider mellem væg og loft, 50x60cm. Det var hvad der var plads til her i mit (sove)værelse, med skabe, en fuld vinduesvæg, tv, 2 computere m.m.


Hvis ikke du synes der er nok dæmpning, når du har lavet det du har tegnet, kan du kigge på clouds, hvis dit loft da er fladt, som det lyder til. Eksempelvis 5 cm batts til dele af loftet kan gøre en masse.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ah, ja jeg kan se på din tegning at du har skrevet loft absorber på. Laver du en over din lytteposition giver det godt, laver du hele loftet virker det selvfølgelig mere effektivt. Holger har noget tip til at lave et tæt rockwool loft som dæmper bedre end almindelige loft-hængte clouds.

Medlemsavatar
lydtek
Forum Donator
Indlæg: 32
Sted: Kbh. (Gladsaxe/Søborg + Hvidovre)

Indlæg af lydtek »

Tak for voldsomt hurtig respons her midt om natten Christoffer ;-)

Synes at have læst mig til at mindst 20 % af vægareal helst skal dæmpes. Men lytter til dit råd om at bruge 10 cm tykke terrænbatts på sidevæggene.

I forhold til lofter, så får jeg jo stadig også gulvtæppe på og frygter at at dæmpe for meget. Jeg kan altid tilføre mere i loftet.

Men giver det mening at dæmpe hele frontvæggen, eller så meget som muligt ? Og hvad med basstraps ..... bør jeg sætte sådan en vandret i loftshøjde på front, bagvæg eller måske endda begge ? Som jeg forstår, bliver rummet aldrig linært, men cancelering af frekvenser er nok det jeg skal være opmærksom på - måske jeg skal gøre det i etaper og måle/lytte lidt til rummet under processen ? Hmmmm.....

Håber der er flere kloge hoveder der vil give mig lidt staldtips med på turen ;-)

PS: Iøvrigt påtænker jeg at trække noget tyndt gulvtæppe over hæve/sænke-bordet for at mindske førstereflektioner en smule der. Det skal nok blive fedt før eller siden <3 Håber ikke fruen fortryder beslutningen - jeg kommer aldrig ud af min hjemlige mancave igen he he ♪♫♪♪♪♫♪
PC, Asus Z490-E, i7-10700K, 64 Ram, Win10, Cubase 12, ProAc m100, DynAudio Air6, NS10, Adam A77X og A8X, PreSonus Studio Live 32 Ai, 8-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Fedt projekt!

Påtænker du at have absorbere bag din skærm (som vist på billedet)?

Jeg tror godt at du kan lave dine hjørner større med fordel.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg tænker også større hjørnetraps, og hvis det er en mulighed, så ville jeg beklæde hele væggen rundt om skærmen med absorbers. Jeg ville også kigge på en nedhængt cloud over din lytteposition - Det er mit næste projekt - jeg skal bare lige finde det helt rigtige stof (mest noget med udseendet - alle mine absorbers skal ombetrækkes i samme omgang.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
lydtek
Forum Donator
Indlæg: 32
Sted: Kbh. (Gladsaxe/Søborg + Hvidovre)

Indlæg af lydtek »

Nu mere research og forhåbenlig lidt klogere - dette forum er "guld" og en fornøjelse det er på dansk <3 Tak for jer.

@Hald: Ja, jeg påtænker at fylde hele frontvæggen omkring 65" skærmen med 100 mm terrænbatts og i hjørnerne vinklet 45 grader som basstraps - måske også 45 graders vinkel i loftet, hvis jeg kan få det til at spille. Som det sidste vil jeg finde en cloud-løsning af passende størrelse i det lille rum.

@Smittefar: Jeg planlægger nu større hjørnetraps på frontvæggen - bagvæggen er der dog ikke plads nok i den ene side pga. den franske altan/vindue ! Skal finde en løsning på det. Enten skal der være forskel på størrelsen af de 2 basstraps på bagvæggen eller jeg skal lave vinklen mindre på 22 grader istedet for 45 grader ?

Bekymringer for nu:
1) Er det fint at bruge 100 mm terrænbatts til det hele - altså både cornertraps og vægabsorbere ?
2) Skal der være luft mellem væg og absorbere ? Hvis terrænbatts er ok, så hvilken side udad ? Gælder samme principper for bagvæg ?
3) Skal cornertraps være 45 grader og symestriske ?

Jeg bestiller en palle med terrænbatts i dag - Lægger uld-gulvtæppe på i dag (fruens ønske), maler rummet færdig på mandag og går efterfølgende i gang med terrænbatts så snart de bliver leveret. Det hele tænkes holdt i lyse/hvide farver indrettet med "dimser" og maskiner typisk i sort og det hele oplyst evt. med Phillips HUI. Tager selvfølgelig lidt fotos under processen til evaluering og løbende kvalitetskontrol i dette skønne forum ;-) Nu lige først 4 nattevagter - God Vigænt :-)
PC, Asus Z490-E, i7-10700K, 64 Ram, Win10, Cubase 12, ProAc m100, DynAudio Air6, NS10, Adam A77X og A8X, PreSonus Studio Live 32 Ai, 8-)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

lydtek skrev: Lægger uld-gulvtæppe på i dag (fruens ønske), maler rummet færdig på mandag
Jeg ville nu gøre omvendt for ikke at spilde på gulvtæppet så fruen bliver sur :smash:
Lyder ellers helt fedt hvad du har gang i...:)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
lydtek
Forum Donator
Indlæg: 32
Sted: Kbh. (Gladsaxe/Søborg + Hvidovre)

Indlæg af lydtek »

Hugo skrev:
lydtek skrev: Lægger uld-gulvtæppe på i dag (fruens ønske), maler rummet færdig på mandag
Jeg ville nu gøre omvendt for ikke at spilde på gulvtæppet så fruen bliver sur :smash:
Lyder ellers helt fedt hvad du har gang i...:)
Det var også min plan, men da jeg på onsdag skal have fjernet galdeblæren i fuld narkose foreslog fruen selv at få tæppet på og så blot afdække grundigt når der males. ;-) Men du har så ret - Man bliver jo bare så ivrig efter at komme videre med projektet og håber jeg allerede et par dage efter igen er fit for fight til at kæmpe med absorbers m.v. Tak for tanken :-)
PC, Asus Z490-E, i7-10700K, 64 Ram, Win10, Cubase 12, ProAc m100, DynAudio Air6, NS10, Adam A77X og A8X, PreSonus Studio Live 32 Ai, 8-)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

lydtek skrev:@Smittefar: Jeg planlægger nu større hjørnetraps på frontvæggen - bagvæggen er der dog ikke plads nok i den ene side pga. den franske altan/vindue ! Skal finde en løsning på det. Enten skal der være forskel på størrelsen af de 2 basstraps på bagvæggen eller jeg skal lave vinklen mindre på 22 grader istedet for 45 grader ?

Bekymringer for nu:
1) Er det fint at bruge 100 mm terrænbatts til det hele - altså både cornertraps og vægabsorbere ?
2) Skal der være luft mellem væg og absorbere ? Hvis terrænbatts er ok, så hvilken side udad ? Gælder samme principper for bagvæg ?
3) Skal cornertraps være 45 grader og symestriske ?
Har quoted det vigtigste jeg vil svare på.

Generelt skal du sørge for at dæmpningen er så symmetrisk som muligt. Vælger du én mængde til det ene hjørne, så vælg samme mængde til det andet hjørne, eksempelvis på frontvæggen. Ideelt bruger du samme mængde til alle 4 væg til væg hjørner, men at du laver dem mindre på bagvæggen fjerner ikke virkningen, det bliver bare ikke ligeså effektivt.
Så det var lidt svar til spørgsmål 3.

Omkring 1:
Jeg mindes at Holger fandt frem til at 50 mm batts lød bedst, var mest effektiv, grundet den proportionalt større mængde lim. Jeg opdaterer med et link til hvor han skriver om det:
Har ikke lige tid til at læse hele tråden igennem, men denne dækker vist begge de to studiebyg Holger lavede indenfor 1-2 år:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=53593

2:
Grundreglen med det her resistance to flow og kvart bølgelængde dæmpning som rockwool dæmpning hører ind under er, at du har samme mængde luft bag absorber som absorberens tykkelse. Dvs. 10 cm tykke batt, 10 cm luft ind til væggen.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev:
Omkring 1:
Jeg mindes at Holger fandt frem til at 50 mm batts lød bedst, var mest effektiv, grundet den proportionalt større mængde lim. Jeg opdaterer med et link til hvor han skriver om det:
Har ikke lige tid til at læse hele tråden igennem, men denne dækker vist begge de to studiebyg Holger lavede indenfor 1-2 år:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=53593
Jeg har senere modificeret min holdning til den lidt mere nuancerede: det kommer an på...

I mit "nye" studie på Fyn endte jeg med 100 mm i stedet for 50 mm x 2.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er ikke vigtigt at corner traps er præcis 45°. Bare de er store og dybe. (Corner traps ser for små ud på billedet.)
Jeg har selv brugt de der 10cm batts til det hele, og det virker.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
lydtek
Forum Donator
Indlæg: 32
Sted: Kbh. (Gladsaxe/Søborg + Hvidovre)

Indlæg af lydtek »

Kæreste Christoffer, Holger og Joachip af hjertet tak for jeres bemærkninger, der er guld værd for mig lige nu. Alle inputs taget med i mine ændrede/tilpassede planer og jeg føler mig godt klædt på til at fortsætte projektet. Taaaaark ;-)

I går var der på DBA sat absorbers og basstraps, pæne i proff. kvalitet til salg fra et studie i Nordsjælland. Jeg tøvede en gang for længe og en hurtig nordjyde kom mig i forkøbet og er nu på vej for at afhente :-( Hulk hulk og øv bøv,..... så kan jeg lære det og huske at rykke uden alle de forbehold, som fruen så charmerende udtrykker det ha ha ;-) Hun ved så ikke, at jeg også er lun på en LA-610 mk-II, som jeg i forvejen elsker i mit main-studio..... og ikke sikker på hun på samme måde ønsker jeg bare "rykker" på den ti hi :-)

Nå, jeg takker ydmygt og ønsker de herrer fortsat god søndag. Nu vil jeg krybe i køjen efter endnu en nattevagt og glæde mig til maling af af min lille mancave i morgen mandag inden det rigtige byggeri begynder <3 ♪♫♪♪♪♫♪
PC, Asus Z490-E, i7-10700K, 64 Ram, Win10, Cubase 12, ProAc m100, DynAudio Air6, NS10, Adam A77X og A8X, PreSonus Studio Live 32 Ai, 8-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Husk at tage løbende billeder af projektet :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
lydtek
Forum Donator
Indlæg: 32
Sted: Kbh. (Gladsaxe/Søborg + Hvidovre)

Indlæg af lydtek »

Hald skrev:Husk at tage løbende billeder af projektet :)
Det skal jeg gøre. Lige nu er det blot et kedeligt tomt værelse :roll:
Vedhæftede filer
797858FB-D34D-4347-BB3B-09B65E4ADB04.jpeg
797858FB-D34D-4347-BB3B-09B65E4ADB04.jpeg (2.72 MiB) Vist 2224 gange
D2951853-6189-4421-8114-EF2201FE9A84.jpeg
D2951853-6189-4421-8114-EF2201FE9A84.jpeg (2.38 MiB) Vist 2224 gange
92172A56-07A0-4D8F-9BC1-8CC9BDBCF0CF.jpeg
92172A56-07A0-4D8F-9BC1-8CC9BDBCF0CF.jpeg (2.18 MiB) Vist 2224 gange
71387C81-A3F0-4A99-9D3C-E14105ACDDE7.jpeg
71387C81-A3F0-4A99-9D3C-E14105ACDDE7.jpeg (2.19 MiB) Vist 2224 gange
PC, Asus Z490-E, i7-10700K, 64 Ram, Win10, Cubase 12, ProAc m100, DynAudio Air6, NS10, Adam A77X og A8X, PreSonus Studio Live 32 Ai, 8-)

Medlemsavatar
lydtek
Forum Donator
Indlæg: 32
Sted: Kbh. (Gladsaxe/Søborg + Hvidovre)

Indlæg af lydtek »

:?: En hurtig tanke/spørgsmål: Basstraps i hjørner kan de evt. være 4-kantede og således indeholde mere terrænbatts istedet for at være 3-kantede og 45 grader med mindre fyld ? Problemet er det smalle hjørne pga. den franske altan på næstesidste foto.
PC, Asus Z490-E, i7-10700K, 64 Ram, Win10, Cubase 12, ProAc m100, DynAudio Air6, NS10, Adam A77X og A8X, PreSonus Studio Live 32 Ai, 8-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Lav dem i trekantet form hvor du kan og er pladsen virkelig træng, så lav en firkant, fx der ved den franske altan.

Der kan du så lave et rektangel der går hele vejen hen mod skabet. Ditto i modsatte side af skabet på bagvæggen, så det er symmetrisk. Det skal nok være fint effektivt.

Og generelt: mere og tykkere er bedre, som hun sagde i går. Især dine front hjørnetraps bør være større end vist på din post-it tegning.

Har du checket den her guide? http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=32&t=74735

Medlemsavatar
lydtek
Forum Donator
Indlæg: 32
Sted: Kbh. (Gladsaxe/Søborg + Hvidovre)

Indlæg af lydtek »

Med alle jeres kærkomne inputs og tråde ser det sidste udkast således ud i en mere målefast tegning den 7/1-20.

Jeg har nu bestilt 2 paller terrænbatts 10 x 100 x 60 cm svarende til 48 stk. , ca. 57 m2 eller næsten 6 m3 om man vil. Forholdsvis meget dæmpning til værelset på 307 x 368 x 233 cm ;-) Så meget som muligt af både front- og bagvæg bliver nu dækket af 10 cm terrænbatts på ramme med 10 cm luft ind til vægge. Der planlægges også en Cloud-løsning over bordet på 200 x 120 cm med terrænbatts. Konen ryster på hovedet af mig :lol:

Afklarende spørgsmål:
1) Cornertraps på bagvæg er, på grund af den korte afstand til fransk altan, nu lavet rektangulære gulv til loft i 25 x 60 cm terrænbatts. Giver det mening yderligere at lave vertikale Basstraps i loftet på bagvæg og evt. frontvæg på gulvet/loft ?

2) Rammerne af reglar på absorbers kommer til at sidde ind til vægge og skabe de 10 cm luft bag terrænbatts. Er det principielt ok, at der ikke er hul i rammen på væggen til siderne eller er det bedre at der kan bevæge sig luft til siderne bag terrænbats som væg-absorbere ? Og gælder samme princip på frontvæg mellem vægabsorber og cornertraps ?

Nu tager jeg lige en afslapnings dag hos det danske sygehusvæsen onsdag og håber så, lettet for galdeblære og sten, at kunne komme i gang med byggeriet i weekenden. Har det som et lille barn før juleaften og glæder mig i den grad til at få hul igennem på de nyerhvervede Adam A77X og begynde at lære mit nye værelse af kende <3 Rock(wool) on til alle i gæve "lydmaskinister" - Tak for jer :-D
Vedhæftede filer
Akustikplan 070120.jpg
Akustikplan 070120.jpg (2.39 MiB) Vist 2166 gange
PC, Asus Z490-E, i7-10700K, 64 Ram, Win10, Cubase 12, ProAc m100, DynAudio Air6, NS10, Adam A77X og A8X, PreSonus Studio Live 32 Ai, 8-)

Medlemsavatar
lydtek
Forum Donator
Indlæg: 32
Sted: Kbh. (Gladsaxe/Søborg + Hvidovre)

Indlæg af lydtek »

Som lovet lidt fotos af forløbet med indretning af det lille ny hjemmestudie :-D
Byggematerialer leveret med kran i haven i regnvejr
Byggematerialer leveret med kran i haven i regnvejr
IMG_3196.jpg (2.9 MiB) Vist 1651 gange
Støbebats delt i 2 efter skabelon til cornertraps på forvæg
Støbebats delt i 2 efter skabelon til cornertraps på forvæg
IMG_3201.jpg (2.91 MiB) Vist 1651 gange
Cornertraps på frontvæg
Cornertraps på frontvæg
IMG_3210.jpg (2.38 MiB) Vist 1651 gange
Cornertraps på bagvæg - tillempet løsning
Cornertraps på bagvæg - tillempet løsning
IMG_3207.jpg (2.15 MiB) Vist 1651 gange
Rammer til absorbers på frontvæg med 10 cm luft på bagsiden
Rammer til absorbers på frontvæg med 10 cm luft på bagsiden
IMG_3231.jpg (1.96 MiB) Vist 1651 gange
Rammer hængt på væg som moduler der kan løftes af og stof hæftet på liste til at trække uden på cornertraps
Rammer hængt på væg som moduler der kan løftes af og stof hæftet på liste til at trække uden på cornertraps
IMG_3236.jpg (1.88 MiB) Vist 1651 gange
Beklager den dårlige kvalitet og belysning, men man glemmer hurtigt dokumentationen under vejs og arbejder på de underligste tider af døgnet he he. Under rammerne på frontvæg er der mod gulvet massive &quot;cornertraps&quot; i moduler der kan trækkes ud
Beklager den dårlige kvalitet og belysning, men man glemmer hurtigt dokumentationen under vejs og arbejder på de underligste tider af døgnet he he. Under rammerne på frontvæg er der mod gulvet massive "cornertraps" i moduler der kan trækkes ud
IMG_3240.jpg (1.17 MiB) Vist 1651 gange
Loftet blev beklædt med oplimede Ecophon-plader og cloud blev droppet
Loftet blev beklædt med oplimede Ecophon-plader og cloud blev droppet
IMG_3249.jpg (2.03 MiB) Vist 1651 gange
Der blev ialt brugt 32 støbebats på frontvæggen - stoffet på cornertraps blev hæftet på lister og ind midten rullet op på listen og sat i spænd, således at det altid kan strammes op eller skiftes ud
Der blev ialt brugt 32 støbebats på frontvæggen - stoffet på cornertraps blev hæftet på lister og ind midten rullet op på listen og sat i spænd, således at det altid kan strammes op eller skiftes ud
IMG_3254.jpg (2.53 MiB) Vist 1651 gange
Bagvæg bygget op efter samme principper og skabsplads i midten, hvor lågerne som en lille detalje har ujævn overflade og i teorien en smule diffusion ti hi
Bagvæg bygget op efter samme principper og skabsplads i midten, hvor lågerne som en lille detalje har ujævn overflade og i teorien en smule diffusion ti hi
IMG_3265.jpg (2.29 MiB) Vist 1651 gange
Et urimeligt tungt elektrisk hæve/sænke-bord købt brugt for kr. 500,- og betrukket med tyndt gulvtæppe for at mindske reflektioner
Et urimeligt tungt elektrisk hæve/sænke-bord købt brugt for kr. 500,- og betrukket med tyndt gulvtæppe for at mindske reflektioner
IMG_3281.jpg (2.91 MiB) Vist 1651 gange
Fint bord med underhængt kabelbakke der også blev dæmpet med gulvtæppe ...... hvorfor ikke ;-)
Fint bord med underhængt kabelbakke der også blev dæmpet med gulvtæppe ...... hvorfor ikke ;-)
IMG_3285.jpg (2.26 MiB) Vist 1651 gange
65&quot; skærm hængt på frontvæg, PreSonus Studiolive 16-4-2 AI tilsluttet Adam A77 med mit Nord Stage fitted under bordet og jubiiii..... den første lyd igennem ...... og missekatten har nu også fundet sig til rette i den nye mancave ;-)
65" skærm hængt på frontvæg, PreSonus Studiolive 16-4-2 AI tilsluttet Adam A77 med mit Nord Stage fitted under bordet og jubiiii..... den første lyd igennem ...... og missekatten har nu også fundet sig til rette i den nye mancave ;-)
IMG_3299.jpg (2.27 MiB) Vist 1651 gange
Det nye Cubase 10.5 i sine nye omgivelser - Ny DAW er på vej både herhjemme og i det store studie. Hjemmestudiet fungerer også som mit kontor, hvorfor 2 PC´ere deler begge skærme, dog med hver sit tastetur og mus ...... og ikke noget trådløst til mig hvis jeg kan blive fri tak
Det nye Cubase 10.5 i sine nye omgivelser - Ny DAW er på vej både herhjemme og i det store studie. Hjemmestudiet fungerer også som mit kontor, hvorfor 2 PC´ere deler begge skærme, dog med hver sit tastetur og mus ...... og ikke noget trådløst til mig hvis jeg kan blive fri tak
IMG_3310.jpg (2.47 MiB) Vist 1651 gange
Det hele begynder for alvor at tage form - der er kommet lidt instrumenter, mikrofoner og preamp til
Det hele begynder for alvor at tage form - der er kommet lidt instrumenter, mikrofoner og preamp til
IMG_3416.jpg (8.95 MiB) Vist 1651 gange
Et sæt NS10´ere og en BigKnob monitorkontroller er kommet til
Et sæt NS10´ere og en BigKnob monitorkontroller er kommet til
IMG_3820.jpg (2.54 MiB) Vist 1651 gange
Som kronen på værket er der opsat 9 par16 teaterspots op med Phillips Hue lys til at skabe lidt stemning eller arbejdslys efter behov
Som kronen på værket er der opsat 9 par16 teaterspots op med Phillips Hue lys til at skabe lidt stemning eller arbejdslys efter behov
IMG_3812.jpg (1.26 MiB) Vist 1651 gange
Kunne sagtens bruge mere skabsplads, men det fungerer fint på bagvæg - der står stadig et par løse Ecophon-plader på reolen der muligt skal blive der på væggen.
Kunne sagtens bruge mere skabsplads, men det fungerer fint på bagvæg - der står stadig et par løse Ecophon-plader på reolen der muligt skal blive der på væggen.
IMG_3791.jpg (1.08 MiB) Vist 1651 gange
Min kone synes der lidt fjollet men jeg er glad for mit &quot;pornolys&quot; :-)
Min kone synes der lidt fjollet men jeg er glad for mit "pornolys" :-)
IMG_3805edit.jpg (1.47 MiB) Vist 1651 gange
Den færdige MANCAVE i det forholdsvis lille værelse på 1. sal i rækkehuset, nu fyldt op med støbebats, 2 computere, TV-signal, Internet og &quot;pornolys&quot; samt lille hjemmebar - Jeg er vild med det og akustikken god med stram bas og mere lineært end jeg havde turde håbe. Er stadig ved at lære rummet ordentligt at kende, men der kan sagtens både optages og mixes - indtil videre vil jeg stadig tjekke mix op i det store studie hvor jeg kender lyden, men er sikker på jeg fremadrettet kan lave rigtig fornuftig lyd herhjemme også. Alle mænd bør have sådan et sted &lt;3 HURRA for musik og kreativitet ♪♫♪♪♪♫♪
Den færdige MANCAVE i det forholdsvis lille værelse på 1. sal i rækkehuset, nu fyldt op med støbebats, 2 computere, TV-signal, Internet og "pornolys" samt lille hjemmebar - Jeg er vild med det og akustikken god med stram bas og mere lineært end jeg havde turde håbe. Er stadig ved at lære rummet ordentligt at kende, men der kan sagtens både optages og mixes - indtil videre vil jeg stadig tjekke mix op i det store studie hvor jeg kender lyden, men er sikker på jeg fremadrettet kan lave rigtig fornuftig lyd herhjemme også. Alle mænd bør have sådan et sted <3 HURRA for musik og kreativitet ♪♫♪♪♪♫♪
IMG_3802edit2.jpg (5.66 MiB) Vist 1651 gange

Jeg er super glad for resultatet og kan nu arbejde både i det store studie og supplere i det nye hjemmestudie som det passer mig. Det er sgu´ fedt og 2 stk. nye super-PC´ere (DAW) ankommer om et par dage og snart er alt optimeret og klar til at køre de næste mange år med det kreative i fokus. Tak for hjælpen herinde og HURRA for lydmaskinen som dansk forum med kæmpe viden og hjælpsomme mennesker. Man kan let føle sig lidt alene med nerdede problemer. Nu er jeg nødt til lige at oprette en ny tråd og få styr på om jeg kan smide FireWire 800 ind i en Thonderbolt indgang på PC !!!!! :-D
PC, Asus Z490-E, i7-10700K, 64 Ram, Win10, Cubase 12, ProAc m100, DynAudio Air6, NS10, Adam A77X og A8X, PreSonus Studio Live 32 Ai, 8-)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tillykke! :-D

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Corner traps behøver ikke være 45° og de behøver heller ikke være symmetriske. Det er ihvertifald dét jeg har oplevet i de to studier jeg har været med til at lyddæmpe de sidste par år. Men jeg er til gengæld glad for at se at du har bass traps i alle 4 hjørner. Det er vigtigt.

Edit: Hov, du har jo bygget det. :dollargrin:
Nuujjjjj, det ser cool ud. Lyset er en fed detalje.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det ser godt ud!!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Til lykke, det ser bare hyggeligt ud. Altid godt med pornolys.

download/file.php?id=29399

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Ser fedt ud :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Nyt svar