10 mm isolering

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
hemme_bold
Medlem
Indlæg: 21

10 mm isolering

Indlæg af hemme_bold »

Hej lydmaskine

Jeg er ved at hjælpe med at ordne et rum, der skal bruges til 'kreativt lydværksted'.

Der er plads til 10mm isolering på den ene væg. Udenpå det kommer der gips.

Så jeg søger input til hvilket materiale, der ville være bedst at benytte. Gerne så lydisolerende som muligt, selvom det ikke bliver alverden.

Det virker ikke til at rockwool/mineraluld fås i 10mm. Man kunne bruge granulat af rockwool/papiruld, men det virker ikke så nemt at skulle fifle det ned bag gipspladerne. Flamingo er også en mulighed måske.

Hvad tænker I?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Med så lidt isolering kan man lige så godt kører dobbelt gips tænker jeg, evt forskellige materialer som ikke svinger ved samme frekvens, måske en træplade (f.eks. OSB eller krydsfiner) og så gipsplade på dem, så er det også meget hurtigere at hænge ting op da en skrue vil sidde fast i træet. :)

Men hvis det kun er på den ene væg ved jeg altså ikke hvor meget effekt det vil have, specielt også hvis der ikke er luft imellem den gamle og den nye væg.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
hemme_bold
Medlem
Indlæg: 21

Indlæg af hemme_bold »

Hej Hald

Tak for svaret.

God ide. Jeg skal tilføje at det også gerne må tætne/bryde en kuldebro. Derfor tænker jeg en form for isolerende materiale, selvom det er lille skala. De andre vægge i rummet er nogenlunde behørigt isoleret.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Mener du faktisk 10 mm eller 100 mm?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
hemme_bold
Medlem
Indlæg: 21

Indlæg af hemme_bold »

faktisk 10mm - 1cm:)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

1cm isolering gør ikke noget for lyden, men hvis det er den temperatur-isolerende effekt skal i måske ud i sådan noget man bruger i varerbiler, tror det er sådan noget skumgummi på folie.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
hemme_bold
Medlem
Indlæg: 21

Indlæg af hemme_bold »

Tak for svarene. Jeg fik forhandlet mig til lidt mere iso under gipsvæggen:)

Gør det egentlig nogen forskel hvis man på en væg bytter om, så gips er inderst og så rockwool beklædt med stof? Udover at man så måske skulle diffuse lyden lidt.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

hemme_bold skrev:Tak for svarene. Jeg fik forhandlet mig til lidt mere iso under gipsvæggen:)

Gør det egentlig nogen forskel hvis man på en væg bytter om, så gips er inderst og så rockwool beklædt med stof? Udover at man så måske skulle diffuse lyden lidt.
Så spar gipspladen og sæt 20 mm isolering. Gipspladen gør ingen gavn der inde. Har selv 30 mm træbetons plader (hvis du har plads til det). De giver en fin lyd og har osse lidt isolerende effekt. Sæt evt. en dampspærrer under.
Hilsen en gammel håndværker
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Default avatar
hemme_bold
Medlem
Indlæg: 21

Indlæg af hemme_bold »

Hej Hugo

Tak for input, god ide med træbeton. Jeg har lidt mere plads på bagvæggen, så det vil jeg prøve at inkorporere.

Nyt svar