Tapet vs rå mursten

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Tapet vs rå mursten

Indlæg af raoul »

Lige et hurtigt og dumt spørgsmål som jeg nok allerede kender svaret på :)
Men jeg må hellere lige høre Lydmaskinen for en sikkerheds skyld.

Det vil ikke have nogen virkning på akustikken om der er rå murstensvæg i hjemmestudiet - kontra murstensvæg med tapet,vel ?

Akustikken i rummet er nogenlunde allright som det er nu men en Cloud skal jeg have købt.
Studiet pt
Studiet pt
studio 2019.JPG (1.48 MiB) Vist 1480 gange

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

raoul skrev: Det vil ikke have nogen virkning på akustikken om der er rå murstensvæg i hjemmestudiet - kontra murstensvæg med tapet,vel ?
[/attachment]
0 hørbar forskel.

Jeg kunne godt forestille mig, at man måske kunne måle en -0.05 dB forskel ved 20 kHz eller lign.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Nogle boghylder på væggen ville måske have en positiv indflydelse. Det er ikke kun et spørgsmål om lydabsorbering, men også om at bryde lydbølgernes frekvens.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Måske et par QRD diffusorer. Ikke at diffusion er så effektivt i små rum, men det kunne også undgå lidt slapback.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Holger skrev:Måske et par QRD diffusorer. Ikke at diffusion er så effektivt i små rum, men det kunne også undgå lidt slapback.
Sådan et par kunne jeg da også godt bruge.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Kunne være meget cool med et råt look ala det her :

Billede

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Kimex skrev:
Holger skrev:Måske et par QRD diffusorer. Ikke at diffusion er så effektivt i små rum, men det kunne også undgå lidt slapback.
Sådan et par kunne jeg da også godt bruge.
Vicoustic har nogle udmærkede nogle. Træ er bedst, men EPS nemmere at sætte op. Med mindre du forsegler EPS-versionerne med 3 x maling (lim-sikker), så ville jeg gå efter træversionerne.

De er desværre ret dyre for hobbyister.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Thomann har nogle relativt billige QRD's https://www.thomann.de/dk/the_t.akustik ... ffusor.htm

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

SustainerPlayer skrev:Thomann har nogle relativt billige QRD's https://www.thomann.de/dk/the_t.akustik ... ffusor.htm
De er kun 10 cm dybe. Ville ikke forvente det store af dem

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Madelaire skrev:
SustainerPlayer skrev:Thomann har nogle relativt billige QRD's https://www.thomann.de/dk/the_t.akustik ... ffusor.htm
De er kun 10 cm dybe. Ville ikke forvente det store af dem
Hvor dybe mener du, sådan nogle bør være da?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev:Måske et par QRD diffusorer. Ikke at diffusion er så effektivt i små rum, men det kunne også undgå lidt slapback.
Hvad forstås ved slapback?

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Mr. Soundman skrev:
Madelaire skrev:
SustainerPlayer skrev:Thomann har nogle relativt billige QRD's https://www.thomann.de/dk/the_t.akustik ... ffusor.htm
De er kun 10 cm dybe. Ville ikke forvente det store af dem
Hvor dybe mener du, sådan nogle bør være da?
Godt spørgsmål. Har ikke et lige så godt svar. Det afhænger selvfølgelig af hvad man vil opnå. Det findes forskellige online beregnere. Et skud fra hoften vil være at 10 cm ikke gør særligt meget under 1kHz. Hvis man har et rum der ellers er godt reguleret, kan det måske give mening for at få rummet til at lyde lidt større eller som alternativ til absorption hvis det kommer til at lyde for dødt. Jeg vil bare umiddelbart tro at det er spildte penge i et rum af den størrelse (som det ser ud på billedet).
Problemet med QRD diffusorer i små rum er i øvrigt at hver brønd har en egenresonans, som kan blive problematisk hvis man sidder for tæt på.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Thomann angiver jo nogle frekvensområder, hvor de har en virkningsgrad. Det formoder jeg så er sandt.

Jeg er ikke i tvivl om, at der findes bedre løsninger - men nu var det også den billigste løsning.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mr. Soundman skrev:
Holger skrev:Måske et par QRD diffusorer. Ikke at diffusion er så effektivt i små rum, men det kunne også undgå lidt slapback.
Hvad forstås ved slapback?
Et hurtigt, ret tydeligt ekko.

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Madelaire skrev:
Mr. Soundman skrev:
Madelaire skrev: De er kun 10 cm dybe. Ville ikke forvente det store af dem
Hvor dybe mener du, sådan nogle bør være da?
Godt spørgsmål. Har ikke et lige så godt svar. Det afhænger selvfølgelig af hvad man vil opnå. Det findes forskellige online beregnere. Et skud fra hoften vil være at 10 cm ikke gør særligt meget under 1kHz. Hvis man har et rum der ellers er godt reguleret, kan det måske give mening for at få rummet til at lyde lidt større eller som alternativ til absorption hvis det kommer til at lyde for dødt. Jeg vil bare umiddelbart tro at det er spildte penge i et rum af den størrelse (som det ser ud på billedet).
Problemet med QRD diffusorer i små rum er i øvrigt at hver brønd har en egenresonans, som kan blive problematisk hvis man sidder for tæt på.
Ja, og desuden er virkningsgraden af diffusionen afhængig af afstand fra lytteposition til bagvæg.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev:
Mr. Soundman skrev:
Holger skrev:Måske et par QRD diffusorer. Ikke at diffusion er så effektivt i små rum, men det kunne også undgå lidt slapback.
Hvad forstås ved slapback?
Et hurtigt, ret tydeligt ekko.
Er det det man hører som et ubehageligt BRRR når man klapper en gang i et ikke-dæmpet mur/beton-rum?
Senest rettet af Mr. Soundman man 5. aug 2019 17:05, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Michailov skrev:... desuden er virkningsgraden af diffusionen afhængig af afstand fra lytteposition til bagvæg.
Vil det sige, at virkningsgraden altid er større ved en større afstand, eller..?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mr. Soundman skrev:
Holger skrev:
Mr. Soundman skrev:
Hvad forstås ved slapback?
Et hurtigt, ret tydeligt ekko.
Er det det man hører som et ubehageligt BRRR når man klapper en gang i et ikke-dæmpet mur/beton-rum?
Yes

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Mr. Soundman skrev:
Michailov skrev:... desuden er virkningsgraden af diffusionen afhængig af afstand fra lytteposition til bagvæg.
Vil det sige, at virkningsgraden altid er større ved en større afstand, eller..?
Nej, det er mere at virkningen forsvinder når man sidder for tæt på bagvæg.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Nyt svar