Konkret spørgsmål til byg

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
dolbe
Medlem
Indlæg: 223

Konkret spørgsmål til byg

Indlæg af dolbe »

Jeg er midt i byggeri. Rum i rum efter alle kunstens regler.
Jeg har regnet med 10 cm luft mellem de to vægge, men det tager jo deprimerende meget plads.
Vil 5 cm luft være lige så godt, eller hvor meget dårligere lydisolering vil det betyde?
Det er jo bare stillestående luft ...

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Har du overvejet at lave 5 cm med rockwool i stedet for 10 cm med luft?

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Som jeg har forstået det (=hvis eksperter siger noget andet, vil jeg gerne tro på det) så handler det om:
1) den samlede konstruktions tykkelse. Her vil du tabe lidt grundet 5 cm mindre. Hvor meget ved jeg ikke. Rent logisk vil jeg tro at du kan kompensere fint med fx en ekstra plade gips på indersiden eller lign.
2) detachment, altså at undgå rigide forbindelser mellem de to rum. Det vil i din situation vel kunne opnås lige så effektivt med 5 cm som med 10.
Så... jeg vil alt i alt ikke tro at det betyder det store at nøjes med de 5 cm

Default avatar
dolbe
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af dolbe »

Ok. Hele konstruktionen består af isolering+2 lag gibs+10 cm luft+isolering+2 lag gibs.
Så jeg har rockwool nok.
Spørgsmålet går kun på antal af cm luft.

Medlemsavatar
Jesper Zar
Medlem
Indlæg: 863
Sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Zar »

Husk det skal være gips - rockwool - luft rockwool - gips

Ved ikke om det var en typefejl fra din side.. men er vigtigt

Default avatar
dolbe
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af dolbe »

Tak Jesper Zar. Det var en skrivefejl.

Er der nogle kyndige, som kan afklare, om 5 cm luft er forringende på lydisolering i forhold til 10 cm luft?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hmm... der ser ikke ud til at være nogen der byder ind med noget her... og jeg har ikke helt noget at have det i, men min gut feeling siger mig at det nok ikke gør den helt store forskel. Det er nok mere adskillelsen i sig selv, samt hvor tungt og resonansfrit det inderste rum er, som jeg tror afgør hvor godt det kommer til at virke.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar