Hvordan opstod myten om skum?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
PelleB
Forum Donator
Indlæg: 903
Sted: Copenhagen / Aalborg

Hvordan opstod myten om skum?

Indlæg af PelleB »

Jeg snakkede med nogle kolleger i går, efter jeg mødte op i deres studie, der havde en hel væg med acoustic foam.

Hvordan er skummyten opstået om akustisk regulering? Hvor ligger den videnskabelige report, der endegyldigt fjerner alle skumprodukter på lydmarkedet?

.. Eller er det bare en god joke om billige råstoffer, som blev taget videre til en reel forretningsidé?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Sætte du skum op kan du jo sagtens hører en forskel, så det har man benyttet forskellige steder, på samme måder som æggebakker, og medierne har gjort at folk har lært at skum med de fjollede små toppe på er professionelt..

At man så har fundet materialer der er bedre, bliver jo ikke set, da rockwool er gemt bag stof, og derfor ser usynligt ud i de store studier.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Nem og billig løsning også ligner det et lyd dødt rum hvis man sætter det op over det hele. Og ja flutter ekko virker det godt i mod.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hvordan? Måske på et diskoteksbesøg på Ibiza ...

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Der er vel ikke nogen der påstår, at skum altid er en dårlig løsning? Det kommer jo an på hvad man vil med det.

På mit arbejde har vi 9 professionelle lyddøde rum, og kilerne i alle rum er lavet af skum. Det har undret mig, men det fungerer efter hensigten.

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

Jeg faldt lige over den her med Brødrene Lund Madsen.

Det rum ser ud til at have 100 m² pyramideskum....

https://vimeo.com/158317931
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Det er millfactorystudiet i kbh. Det er nogle transportable skillevægge, de stiller op til vokalindspilninger.

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

:-P Der er beviset da på at skum giver dårlige indspilnings resultater :-P
Der er nok noget mere massivt bagved skummet som i øvrigt ligner indpaknings skum.

Nyt svar