Lokalet

Værkstedet er 3 x 5 m med 2,10 m til loftet. Det er fuldmuret, opvarmet og har direkte adgang til huset.
Sydgavlen er en letvæg med brædder på klink udvendig og træfiberplader som indvendig. Der sidder termoruder fra ’68 fra væg til væg over brystningen. Taget er et ventileret build-up med tagpap.
Funktionen
Værkstedet omdannes til øvelokale for trommer med mulighed for at lave 2-4 mands jams.
Ambitionen
Jeg er trommeslager så jeg støjer af og til. Men jeg er også nabo så jeg viser gerne hensyn.
Fokus ligger næsten udelukkende på det gode naboskab. Min egen familie er støjtolerant. Jeg kan gøre en del ved selve trommesættet med dæmpning, lettere stikker/rods og aftagelige neophrenplader på skindene, men det er ikke optimalt. Rods er en anelse upræcise i lyden og stikken springer ikke tilbage på neophren som på skind. Det giver en anden teknik for slet ikke at tale om udtrykket. Jeg vil vise hensyn med spilletidspunkter, men jeg vil også ha’ lov til at fyre den af og jeg vil øve det samme igen og igen til det ubetalende publikums trioleret vanvid.
Omsat til lydisolering er min ambition at minimere støjgenerne, men jeg vil ikke jagte minimale forbedringer. Udefrakommende støj er uden betydning. De optagelser jeg kommer til at lave er udelukkende pædagogiske. Jeg er ude efter at finde den gode balance så jeg ikke kaste penge efter overisolering af et element mens et andet er piv utæt.
Udover lydisolering vil jeg også akustikregulere med både permanentet og flytbare elementer. Ambitionen er at få styr på rummets hårdhed uden at dræbe det fuldstændigt.
Tråden
Denne tråd beskriver ombygning af et lille værksted til et øvelokale. Tråden er organiseret i fire poster der bliver opdateret løbende, så man altid kan se de løsninger jeg vælger til mine udfordringer i starten af tråden.
Det er ikke en FAQ. Jeg prøver ikke at beskrive det ideelle eller opsamle alle gode indlæg. Jeg beskriver alene mine valg, som kompromis mellem succeskriterium, økonomi, tid og julemandens gode humør. Læs derfor tråden velvidende, at der altid er mere end én måde at skrælle en banan.