DIY Basstraps

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Sted: Ama'r

DIY Basstraps

Indlæg af Morten Hjort »

Jeg har tænkt på at lave nogle DIY basstraps til studiet på denne måde:

Billede

Vil sådan én være effektiv under 150 hz?

Medlemsavatar
Alex - Aural Invasion
Medlem
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Alex - Aural Invasion »

Det er sådan 2 jeg netop er færdige med. Jeg lover dig for de er effektive!

Før gav mit rum en ubehersket rungen ved afvikling af lyd i de dybe frekvenser, nu er det ihvertfald 80% bedre - mindst. (rummet er 3 x 3½ meter ca)

Jeg valgte mål efter hvor store jeg synes de skulle være. Jeg tog sådan en rockwool plade af gangen, skar den på langs så bredden blev 49cm. så skar jeg pladen over midt på så jeg havde 2 x 49x49 cm firkanter, derefter skar jeg dem bare midt på (fra hjørne til hjørne) så de blev til trekanter.

Medlemsavatar
Alex - Aural Invasion
Medlem

Nu ser jeg lige du har gang i noget mdf, det gjorde jeg ikke. jeg byggede en ramme (som et stort aflangt maleri med 2 afstivere, en nær top og en nær bund) skruede den fast i væggen, rockwool i, stof på - med hæfteklammepistol. Til sidst limede langs kanterne, og skar rester af der hvor stoffet møder væggen.

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem

Indlæg af Morten Hjort »

Jepper, så godt dine og det er jo samme idé, men kunne godt tænke mig at lave en form for kasse så de er nemme at flytte så det ikke skal rives ned når jeg flytter men derimod bare flyttes...

Man kan jeg sådan uden videre bare fylde "kassen" eller er der noget specifikt jeg skal gå ud fra?

Medlemsavatar
JimR
Forum Donator
Sted: Fredensborg

Indlæg af JimR »

Alt er godt bare du får dybde på Rockwoolen, det er det der virker på de dybe frekvenser. Hjørnet af rummet er rigtig godt at bas-dæmpe.

Jeg har lavet 3 forskellige bass traps (!) i mit lille 9 kvm rum:

(1)
Jeg lavede simple rammer af 200 mm dybe standard melaminplader med tynde plader bagpå. 200 mm Rockwool blev limet ned i kassen mod bagpladen og så lagde jeg et lag kraftigt stof på med hæfteklammer og derefter kantlister med lim under. Hele kassen sidder skruet op på væggen med 4 vinkler og kan hurtigt flyttes. Det er nok mest high-bass og bredbånds absorber vil jeg tro.

(2)
Helmholtz bass traps sat op i loftet (Ethan Winer design) som skulle tage dybbassen

(3)
To store 'klumper' Sammenlimet (vævlim) Rockwool på 60x45x50 cm wrappet ind i stof (limet med vævlim) som stoppes ind i hjørnerne under bordet.

Lad mig sige at jeg har kontrol over rummet nu...

JimR

Medlemsavatar
Alex - Aural Invasion
Medlem

Altså, ja du kan jo bare fylde på, men du kan vist opnå en lidt større effekt ved at der er en 5cm fra rockwool'ens inderside til væggen (i dit tilfælde kassen), men hvor meget det drejer sig om aner jeg ikke.

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem

Indlæg af Morten Hjort »

JimR skrev:Alt er godt bare du får dybde på Rockwoolen, det er det der virker på de dybe frekvenser. Hjørnet af rummet er rigtig godt at bas-dæmpe.

Jeg har lavet 3 forskellige bass traps (!) i mit lille 9 kvm rum:

(1)
Jeg lavede simple rammer af 200 mm dybe standard melaminplader med tynde plader bagpå. 200 mm Rockwool blev limet ned i kassen mod bagpladen og så lagde jeg et lag kraftigt stof på med hæfteklammer og derefter kantlister med lim under. Hele kassen sidder skruet op på væggen med 4 vinkler og kan hurtigt flyttes.

(2)
Helmholtz bass traps sat op i loftet (Ethan Winer design) som skulle tage dybbassen

(3)
To store 'klumper' Sammenlimet (vævlim) Rockwool på 60x45x50 cm wrappet ind i stof (limet med vævlim) som stoppes ind i hjørnerne under bordet.
Lad mig sige at jeg har kontrol over rummet nu...

JimR
Cool :-) Har du nogle billeder? Lad os lave de ultimate DIY Basstrap topic;-)

Medlemsavatar
Alex - Aural Invasion
Medlem

Helmholtz bass traps lyder spændende! pics ja :-D

Medlemsavatar
Lei
Forum Donator
Sted: 1610

Indlæg af Lei »

Jeg har desværre ingen billeder, men jeg lavede et sæt traps ved at lave en simpel ramme, for derefter at hæfte noget stof på bagsiden. Så hæftede jeg noget plastik-hønsenet bagpå og lagde rockwoolen ned i "kassen". Så tog jeg noget stof og wrappede det rundt om og hæftede det fast på bagsiden. Resultatet er utroligt!

Da jeg havde rockwoolen i forvejen, kostede materialerne til 6 kasser kun ca. 500 kr. (og det er noget pænt træ rammerne er lavet af)! :shock:

NB.: Kasserne kan ikke hænges i hønsenettet, hvis det er plastik!!! :doh:
Producer, mixer og masteringdude

Medlemsavatar
JimR
Forum Donator

Indlæg af JimR »

Her er hans tegninger, jeg har bygget 2 stk deep bass, 1 stk high bass og en åben bredspektrum absorber og sat i (hele) loftet.

http://www.ethanwiner.com/BTPlans.gif

JimR

Medlemsavatar
JimR
Forum Donator

Indlæg af JimR »

Billeder er godt:

'Hovedpuder' der kan placeres rundt omkring i hjørnerne:
http://www.radmer.dk/web/klumper.jpg

Bass Traps i loftet af træ (ikke billigt) med krydsfinér dækplader
http://www.radmer.dk/web/traps.jpg

Ramme bygget af billige melaminplader med masonit bagplade:
Rockwool (som er billig) limes i med billig vævlim:
http://www.radmer.dk/web/ramme1.jpg

og dækkes med billigt stof der hæftes, klæbes og sømmes med lister (som jeg fik gratis af tømrer genboen)
http://www.radmer.dk/web/ramme2.jpg

Sættes op med vinkler på bagvæggen, god akustik når der optages (Her står et trommesæt nu)
http://www.radmer.dk/web/ramme3.jpg

Læg mærke til det dejlige 'B' ord, der går igen flere steder...

JimR

Default avatar
Sive
Medlem
Sted: København K

Indlæg af Sive »

Sad og kiggede en tråd igennem på GS, hvor jeg fik en god idé (hvis det ikke er det han har lavet).
Jeg tænkte på, om man kunne lave nogle basstraps med halogen lamper, ala det her:

Billede

Vil det virke? og virker basstraps hvis de hænger i loftet?
Synes det ser rigtig fedt ud!
Hmf

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Hvis man strammer stof ud over fronten på de omtalte "basstraps", vil det så ikke
ødelægge dæmpningen?

SLL

Medlemsavatar
Furland
Forum Donator
Sted: Far, far away hinsidan

Indlæg af Furland »

SLL skrev:Hvis man strammer stof ud over fronten på de omtalte "basstraps", vil det så ikke
ødelægge dæmpningen?

SLL
Ifølge alle de tråde jeg har læst på GS, så har alle en eller anden form for stof på. Testen for at se om det er "godt" til formålet er simpel; Når du har stoffet du vil have, eller er ved at vælge det i eks. en stofbutik, så prøv at sætte munden til stoffet og ånd/blæs igennem det. Kan man det (vel indenfor en rimelig margin) så er det ok til en trap.

Furland

Medlemsavatar
JimR
Forum Donator

Indlæg af JimR »

SLL skrev:Hvis man strammer stof ud over fronten på de omtalte "basstraps", vil det så ikke
ødelægge dæmpningen?

SLL
Stof ødelægger ikke virkningen af Rockwool overhovedet og man skal ikke undlade det da fibrene er nogen usunde sager.

mvh

JimR

Default avatar
Kristian
Forum Donator

Indlæg af Kristian »

JimR skrev:
ødelægge dæmpningen?

SLL
Stof ødelægger ikke virkningen af Rockwool overhovedet og man skal ikke undlade det da fibrene er nogen usunde sager.

mvh

JimR
Hvilket også er grunden til at man skal vælge det mest kompakte Rockwool man overhovedet kan finde. Jo hårdere batts, jo færre fibre i lokalet.

Medlemsavatar
BlueSwan
Medlem
Sted: Helsinge

Indlæg af BlueSwan »

Kristian skrev:
JimR skrev:
ødelægge dæmpningen?

SLL

mvh

JimR
Hvilket også er grunden til at man skal vælge det mest kompakte Rockwool man overhovedet kan finde. Jo hårdere batts, jo færre fibre i lokalet.
Hvad er det mest kompakte isolationsprodukt på markedet?

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Jeg havde selv tænkt på de der Rockfon plader. Er det bedre ned Rockwool, og hvordan er konsistensen på det?

SLL

Default avatar
Sive
Medlem

Indlæg af Sive »

Så det vil altså ikke skade at putte stof på og lys i en basstrap?
Hmf

Medlemsavatar
BlueSwan
Medlem
Sted: Helsinge

Indlæg af BlueSwan »

Sive skrev:Så det vil altså ikke skade at putte stof på og lys i en basstrap?
Du mener forhåbentlig lys OVER basstrappen, hehe. Nej, det skulle ikke skade. Putter du derimod lyset IND i basstrappen, sååååå....det skal du nok ikke gøre. :wink:

Medlemsavatar
megl
Medlem
Sted: Århus

Indlæg af megl »

BlueSwan skrev:Hvad er det mest kompakte isolationsprodukt på markedet?
Hvor går grænsen for hvad der er et isolationsprodukt? Måske Troldtekt?

Indenfor Rockwool er det nok terræn-bats

/megl

Default avatar
Sive
Medlem

Indlæg af Sive »

BlueSwan skrev:
Sive skrev:Så det vil altså ikke skade at putte stof på og lys i en basstrap?
Du mener forhåbentlig lys OVER basstrappen, hehe. Nej, det skulle ikke skade. Putter du derimod lyset IND i basstrappen, sååååå....det skal du nok ikke gøre. :wink:
Du ved hvad jeg mener :-D Ligesom på billedet.
Hmf

Medlemsavatar
Mark Norup
Medlem

Indlæg af Mark Norup »

du kan snildt sætte spots ind i bass trappen, bare du husker at montere kasser i den som spottet så sidder placeret centralt i . Det er nødvendigt pga varmeudvikling fra spotsne.. Mht om det forringer basstrappens funktionalitet, ja det ved jeg ikke... Men hvis du bruger de kasser som man bruger når man montere spots i eks gips lofter så er du home safe mht brand fare....

Nyt svar