Udendørs lyddæmpning

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
brisse
Medlem
Sted: Holbæk

Udendørs lyddæmpning

Indlæg af brisse »

Hej!

Der er jo en fantastisk mængde viden om lyd og akustik her på sitet, så jeg tænkte om nogen af jer måske har erfaring med lyddæmpning udendørs? Lidt et long-shot, men det kunne jo være.

Lang historie kort: Vi har to varmepumper udenfor. Vi kan høre dem indenfor om nattet. Konen er ikke glad => not good :(

Lyden kommer fra generatorerne - en konstant brummen når de kører, og særligt når de skifter hastighed. Man kan ane problemet i denne video - dog optaget med mobiltelefon, så ikke helt retvisende:

Vores setup er to Nilan Compact P Air 9 luft-til-vand varmepumper, hvor luftindsug er på bagsiden. Vi fik at vide at udedelene ikke ville kunne høres indenfor, men måske har vi bedre hørelse end gennemsnittet :roll:. Den lille væg til højre er mit første forsøg med lyddæmpning vha Stratocell Whisper plader. Ikke den store success.. Vi har "lydglas" i alle glaspartier der ses på billedet.
2021-01-03 15.39.10 (Small).jpg
2021-01-03 15.39.10 (Small).jpg (125.5 KiB) Vist 442 gange
Min nye plan har to dele:

1) Tilføj lydabsorberende materiale i udedelenes kabinetter

Jeg har talt med Nilan, og de har ikke en standardløsning til lyddæmpning. Deres montør mener dog det er OK at tilføje lyddæmpende materiale i kabinettet, og der er faktisk en fin kant til det i hver ramme:
2021-01-03 15.43.20 (Small).jpg
2021-01-03 15.43.20 (Small).jpg (82.61 KiB) Vist 442 gange
"Kanten" er omkring 17mm dyb.

Nedenstående er generatoren, som laver det meste af støjen. Bagsiden dækkes af rammen vist ovenfor, og det skulle være OK at tilføje et tykkere lag lyddæmpende materiale oven på generatorkassen:
2021-01-03 15.43.35 (Small).jpg
2021-01-03 15.43.35 (Small).jpg (75.91 KiB) Vist 442 gange

Jeg overvejer at bruge to produkter i kombination. Noget tung folie samt tungt skum, men det er her jeg håber i kan byde ind med lidt ekspertviden. Jeg har disse produkter i tankerne:

https://www.aixfoam.dk/akustisk-tungfolie-sh0131
https://www.aixfoam.dk/absorptionsplade ... kum-sh0071 - 2 cm i rammerne, 5 cm oven på generatorkassen.

2) Forbedring af min "lydvæg"

Jeg overvejer at tilføje en vinklet top på væggen, for at lede den opadgående lyd nedad. Jeg vil helst undgå at lave væggen højere. Alternativt kunne jeg lave et "tag" fra overkant af væggen til overkant af varmepumpen tættest på. I stedet for Stratocell Whisper ville jeg bruge Rockwool terrænbats - måske i kombination med tung folie også?

Vil det give mening? Set forfra:
tegning-forfra.png
tegning-forfra.png (211.62 KiB) Vist 442 gange
Jeg læste i et af de andre fora om støjdæmpning af hjørner, ved at lave vinklen 45 grader i stedet for 90. Det kunne gøres med nogle Rockwool terrænbats, ala dette - set oppefra:
tegning-oppefra.png
tegning-oppefra.png (115.56 KiB) Vist 442 gange

Jeg hører meget gerne jeres input til ovenstående. På forhånd tak for at gøre mig klogere - og konen gladere, ikke mindst :-)

mvh
Brian

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Det må da være et stort hus, siden du har 2 kompressorer.
Jeg tror bare at du skal proppe dem godt til med rockwool, dog uden at spærre for luftindtag.
Evt. byg en kasse udenom, som osse er foret med måske 100-200 mm rockwool.

Eller skift dem ud til Vølund varmepumpe F 2120. Den har jeg selv. Man kan sove ved siden af den, så stille er den.
https://soundcloud.com/user-469072941

Velsignet være alle syndere thi de prædiker ikke

Default avatar
brisse
Medlem

Indlæg af brisse »

Hugo skrev:
søn 3. jan 2021 22:59
Det må da være et stort hus, siden du har 2 kompressorer.
Ja, det stak lidt af..

Hugo skrev:
søn 3. jan 2021 22:59
Eller skift dem ud til Vølund varmepumpe F 2120. Den har jeg selv. Man kan sove ved siden af den, så stille er den.
Den havde jeg også kig på, men vi blev anbefalet et kombineret varme/ventilationsanlæg for at være sikker på at det spiller sammen. Om det var et godt råd er jeg ikke sikker på idag.. Men at udskifte to 1 år gamle anlæg kommer ikke på tale :)

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

kunne også være det var en idé med sådan noget lyddæmpende materiale man bruger til biler... ved ikke helt hvad det hedder, men sådan noget tungt gummiagtigt noget med selvklæbende klister på den ene side

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

EmilEmil skrev:
tirs 5. jan 2021 14:58
kunne også være det var en idé med sådan noget lyddæmpende materiale man bruger til biler... ved ikke helt hvad det hedder, men sådan noget tungt gummiagtigt noget med selvklæbende klister på den ene side
Ja tror også at man bruger det inde i f.eks. vaskemaskiner og lignende.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Er de mekanisk forbundet med hus/sokkel på nogen måde? Kunne der være vibrationer i spil, foruden selve støjen?

Hvis ikke ville jeg også bare forsøge mig frem med at pakke dem så meget ind i en isoleret kasse som muligt, men de skal selvfølgelig have noget luft at trække på.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det ville også være mit første bud. At megen af støjen kommer fra forplantning gennem bygningen, dvs. du kan overveje at afisolere på kontaktsiden.

Det vil ellers lyde som en dyb brummen, der blot forstærker den akustiske del gennem luften.

Jeg brugte sådan noget gummi her for at afisolere en stor wine aircon i min vinkælder:
https://dk.rs-online.com/web/p/vibratio ... r/1712670/

Det er vigtigt, at al fastgørelse på ydervæg og på indersiden (hvis det er fastgjort på bagsiden) har gummi imellem sig.

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

I forlængelse af Holgers kommentar (jeg tror egentlig han har ret), så ville jeg købe en vintermåtte (fx fra Rockwool) til at undersøge hvor meget er vibration der forplanter sig og hvor meget der opbygges i dit hjørne og bagvæg. Som jeg lige ser billedet, kunne du være “heldig” at det kun er opbygning af lavfrekvent støj i hjørnet der så transmiteres gennem ruden (membran). En vintermåtte er ikke designet til at fjerne lavfrekvent støj eller være en permanent løsning. Men den kan lægges dobbelt og flyttes på. Så man kan lave lidt alm. fejlsøgning ved at flytte den rundt.

Hvis der ikke er nogen nævneværdig forskelle, så er det mekanisk afkobling.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Default avatar
Michael Østerz
Medlem
Sted: Downtown Virum/Brede

Indlæg af Michael Østerz »

Det korte svar er, hvis kompressoren er fastmonteret på væggen, så er det netop dér, hunden er begravet.
Den intelligente varmepumpe montør, monterer den/dem på et fritstående stativ direkte på jorden og ikke på fliser, træterrasse og lign.
En flaske på højkant, at det er bygningstransmiteret støj som du døjer med..

Mvh
Østerz 🙂
Clubbing med ordentligt budget ? - Så er det her !

Medlemsavatar
Chris Wulff
Medlem
Sted: København

Indlæg af Chris Wulff »

Ja, de lavfrekvente lyde forplanter igennem muren højs tænkeligt, men start med at køre i
T hansen eller anden bilforhandler og køb en ordentlig røvfuld blygummi plader, det bruger man også på indersiden af kølerhjelmer osv, samt på blændeplader i et rack når de står og rasler :wink:

Og så bare klister alt det du kan få plads til ind i de to kasser. og se om det ikke skulle hjælpe lidt på problemet

mvh
Christian

Default avatar
Michael Østerz
Medlem

Det er denne lille droid du kigger efter 🤖

https://iac-nordic.dk/vibrationsafdelin ... per_da.pdf

Default avatar
brisse
Medlem

Indlæg af brisse »

Tak for jeres input! Jeg skulle have beskrevet monteringen bedre.

De står på støbt fundament, som desværre er støbt sammen med husets fundament (i god mening af entreprenøren). De står dog på sylomer (hårde skumfødder) leveret af Nilan. Det har ikke hjulpet, så jeg havde egentlig udelukket den del. Der er godt en halv meter mellem varmepumperne og husmuren.

Måske er det et forsøg værd med fjederdæmpere fra f.eks. IAC Acoustics (https://www.iac-nordic.dk/vibrationsafd ... erdaempere) eller nogle af gummi som dem @Holger nævner.

Mht. isolering af kabinetterne. @Chris Wulff, er det bedst bare at fylde op med "blygummi"/bitumen-plader fra THansen (https://www.thansen.dk/bil/udstyr/hifi/ ... -482144596) eller ville det give mening med et par lag af det, og så tungt skum, f.eks. Nitril, til at absorbere noget af lyden?

Default avatar
brisse
Medlem

Indlæg af brisse »

@Michael Østerz , tak! Godt bud.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

brisse skrev:
ons 6. jan 2021 14:49
Måske er det et forsøg værd med fjederdæmpere fra f.eks. IAC Acoustics (https://www.iac-nordic.dk/vibrationsafd ... erdaempere) eller nogle af gummi som dem @Holger nævner.
Fjederdæmpning er bedst, hvis de er loadede, dvs. nedenunder enheden, ikke på væggen.

Medlemsavatar
Chris Wulff
Medlem
Sted: København

Indlæg af Chris Wulff »

brisse skrev:
ons 6. jan 2021 14:49
Tak for jeres input! Jeg skulle have beskrevet monteringen bedre.

De står på støbt fundament, som desværre er støbt sammen med husets fundament (i god mening af entreprenøren). De står dog på sylomer (hårde skumfødder) leveret af Nilan. Det har ikke hjulpet, så jeg havde egentlig udelukket den del. Der er godt en halv meter mellem varmepumperne og husmuren.

Mht. isolering af kabinetterne. @Chris Wulff, er det bedst bare at fylde op med "blygummi"/bitumen-plader fra THansen (https://www.thansen.dk/bil/udstyr/hifi/ ... -482144596) eller ville det give mening med et par lag af det, og så tungt skum, f.eks. Nitril, til at absorbere noget af lyden?

Jeg ville starte med at købe en ordentlig røvfuld af lige præcis de plader du linker til, og så bare begynde at klistre plader op på kabinet osv
Og lægge 5 lag (Eller flere) oven på generatoren. Ideen er at du skal have gjort det hele så dødt og tungt som muligt, så vil de dybe
frekvenser blive absorberet i det tunge materiale inden det sætter sig i omgivelserne og jorden... i terorien :)

Jeg kan ihverfald sige at rockwool gør ingenting ved dit problem, så skulle det have været højfrekvente lyde der skulle skærmes imod (eller pakke det ind i 4-5 m rockwool)

Default avatar
brisse
Medlem

Indlæg af brisse »

Fedt @Chris Wulff, de er hermed bestilt! Jeg vender tilbage med resultatet :)

Default avatar
brisse
Medlem

Indlæg af brisse »

brisse skrev:
tors 7. jan 2021 15:46
Fedt @Chris Wulff, de er hermed bestilt! Jeg vender tilbage med resultatet :)
@Chris Wulff det hjalp tilsyneladende ikke en dyt..

Siderne er ellers fyldt med 4 lag plader:
2021-01-09 14.10.03 (Small).jpg
2021-01-09 14.10.03 (Small).jpg (79.07 KiB) Vist 160 gange
2021-01-09 16.00.18 (Small).jpg
2021-01-09 16.00.18 (Small).jpg (81.16 KiB) Vist 160 gange
Også oven på kompressoren - og på den.
2021-01-09 14.49.25 (Small).jpg
2021-01-09 14.49.25 (Small).jpg (100.36 KiB) Vist 160 gange

Øv :-(

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator

Indlæg af Hald »

Æv!

Jeg fandt følgende information over dem, hvor de opgiver lydeffekten i udedelen til LWA 46 dB

Men længere ned i samme datablad står der at udedelen ved 1 meters afstand larmer 55dB(A)

https://www.billigventilation.dk/images ... ktdata.pdf side 28
Lyd
50% last ved testpunkt 7/6 og 30/35 °C, i henhold til EN 12102
Afstand til udedel (meter) 1 3 5 10
LpA dB(A) 38 28 24 18

100 % last ved testpunkt 7/6 og 30/35 °C, i henhold til EN 12102
Afstand til udedel (meter) 1 3 5 10
LpA dB(A) 55 45 41 35

Lidt forklaring på LWA og LpA:
http://www.dk-akustik.dk/akustik/enheder
NB! For at det menneskelige øre skal opfatte en lyd som dobbelt så kraftig, skal lydtrykniveauet øges med ca. 7-10 dB. En fordobling af lydeffekten (LWA) svarer til en forøgelse af lydeffektniveauet med 3dB, mens en fordobling af lydtrykket (LpA) svarer til en forøgelse af lydtrykniveauet med 6 dB!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
brisse
Medlem

Indlæg af brisse »

@Hald - der endte vi nok lidt uden for mine spidskompetencer :-) Kan du konkludere noget ud fra det?

Jeg har prøvet et hurtigt setup med 100mm Rockwool terrænbatts. Det har heller ikke afhjulpet problemet.

Idag talte jeg med de gode folk hos IAC Acoustics, og de anbefaler at jeg prøver deres fjederdæmpere for at udelukke at det er vibrationer der er problemet - præcis som @Holger , @Michailov og @Michael Østerz mistænker.

Fortsættelse følger når jeg har resultet af test med fjederdæmpere.
2021-01-10 15.29.18 (Small).jpg
2021-01-10 15.29.18 (Small).jpg (132.36 KiB) Vist 128 gange
2021-01-10 15.29.10 (Small).jpg
2021-01-10 15.29.10 (Small).jpg (153.54 KiB) Vist 128 gange
2021-01-10 15.28.55 (Small).jpg
2021-01-10 15.28.55 (Small).jpg (139.83 KiB) Vist 128 gange

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator

Indlæg af Hald »

Jeg tænker også at fjedrer måske kan afhjælpe det hvis støjen kommer fra tilkoblingen. Hvis det er luftbåret blæserlarm skal dæmpebats ikke sidde omkring udedelen, men op ad muren på huset for at dæmpe de første lydbølger, men hvad det har af effekt på muren i forbindelse med temperatur og fugt ved jeg ikke, det er heller ikke ligefrem særlig pænt.

Dertil findes der også nogle der bygger overdækken til dem, der både reflekterer lyden anderledes og passer på dem i forhold til vind og vejr.

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Træls... men spændende.

håber fjederdæmpningen virker.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Default avatar
Michael Østerz
Medlem

Uha
Du må absolut ikke stille isolering direkte op ad muren, så får du skader, råddenskab, fugt og gråd...
Hvis du absolut ikke kan komme uden om det, må det monteres med 2-3cm afstand til væggen, så fugten kan slippe væk.
Hmm, jeg sender dig mit telefonnummer, det er nemmest for mig at forklare sådan :)
Du er jo super god til at dokumentere her på foraet, så alle kommer til at få del af min viden som du får. Stay tuned.🙂

Nyt svar