Androkles bygger studie i baghaven. Gulv og træ?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Androkles81
Medlem
Indlæg: 6
Sted: København

Androkles bygger studie i baghaven. Gulv og træ?

Indlæg af Androkles81 »

Jeg håber nogle kan hjælpe mig. Efter at have søgt her og på mange udenlandske fora er jeg stadig i tvivl om et par ting ift et kommende byggeri i baghaven

Vi bygger et lille studie / øverum i baghaven på 4,2 x 3,2 meter med rum i rum-princippet: 100mm isolering, 50 mm luft og 50 mm isolering.
Se vedhæftede skitser (midlertidige) og billede af bundrem. Jeg er klar over begrænsningerne i sådant projekt, men vil gerne have mulighed for at der kan øves trommer uden lyden suser lige ind til naboerne.

Bundrem bygges på punktfundament ca 10 cm over terræn med kyllingenet, vindpap, 100mm isolering.

Jeg er fortsat i tvivl om:

1) Skal gulvet være flydende nu hvor når det ikke bygges på massivt beton-fundament? Eller vil det meste lyd forsvinde ned mod jorden? Vil det fx være nok at placere trommesæt på et podie på gummiklodser? Eller skal jeg bygge endnu en gulvrem der hviler på fx neoprem?

2) Vil det være tilstrækkeligt med facadebeklædning af træ og profilbrædder både indvendigt og udvendigt når der også er masse-luft-masse? Eller skal man ud i gips indvendigt eller massiv tykke krydsfinerplader indvendigt & udvendigt?

Vi er så små gået i gang og da der er begrænsninger ift højden på byggeriet er det ret afgørende om der skal være to adskilte gulv.

Jeg håber på hjælp fra nogle af alle de kyndige erfarne studiebyggere herinde!

mvh Anders
Vedhæftede filer
skur3.JPG
skur3.JPG (68.95 KiB) Vist 1529 gange
skur1.JPG
skur1.JPG (41.24 KiB) Vist 1529 gange
skur2.JPG
skur2.JPG (33.29 KiB) Vist 1529 gange

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Når jeg tænker på mine trommer er det klart bækkener og lilletromme der generer øret mest, og bassen der trænger nemmest igennem sådan et byggeri. Tænker du dobbeltdør?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Androkles81
Medlem
Indlæg: 6
Sted: København

Indlæg af Androkles81 »

Tak - ja tænker dobbelt dør og vindue.
Og god pointe at det nok mest er lilletromme og bækkener der generer mest

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Og velkommen til Lydmaskinen for øvrigt, det ser spændende ud dit projekt, håber du opdaterer løbende hvordan byggeriet kommer til at gå.

Men i forhold til at du vil tage hensyn til dine naboer tænker jeg måske at kilden står meget tæt op ad jeres skel.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Androkles81
Medlem
Indlæg: 6
Sted: København

Indlæg af Androkles81 »

Tak Hald. Det var langt tilløb til første indlæg, så føler mig ikke så ny efter at have studeret maange indlæg om lydreduktion og byggeri.

Og ja, vi bygger kun 50 cm fra skæl, men naboen har et stort skur fyldt med skrammel lige på den anden side, så der generer vi ikke nogen :)

Jeg lover at opdatere løbende - håber realistisk på noget der er færdigt i sensommeren. Tager små skridt ad gangen

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

I forhold til rum-i-rum metoden, så er det ikke et rigtigt rum-i-rum før at der lægges et ekstra flydende gulv som kun har kontakt til det "inderste" rum... Ellers vil lyd (vibrationer) forplante sige fra gulvet og videre ud i den yderste væg.

Men om det er strengt nødvendigt i dit tilfælde er enormt svært at vurdere... der er så utroligt mange faktorer der spiller ind, hvor højt vil du gerne spille, vil du gerne spille hele natten, er dine naboer generelt meget overbærende, eller er de typerne der skriver klager for et godt ord...
-jeg tror ikke rigtigt det er muligt for andre at give et eksakt svar på hvor nødvendigt det er...

Medlemsavatar
Androkles81
Medlem
Indlæg: 6
Sted: København

Indlæg af Androkles81 »

Tak EmilEmil - lige nu hælder jeg til at det ikke er nødvendigt. Det lyder i mange fora til at det vigtigste er dobbelt væg/tag - og det ikke vil være spildt arbejde ikke at lave et ekstra hævet gulv inderst.

Det er vel begrænset hvor mange vibrationer der kan forplante sig ned i gulvet og det sidste stykke gennem gulvstrøer ud i ydervæggen...?!

Apropos ydervæg - nogen der ved om det er essentielt at have gips inderst eller man kan "nøjes" med træbeklædning både inderst og yderst?

Medlemsavatar
Androkles81
Medlem
Indlæg: 6
Sted: København

Indlæg af Androkles81 »

Så fik vi gjort bunden færdig - på skruefundamenter boret 1 meter ned i jorden 7 steder
Vedhæftede filer
skur5.JPG
skur5.JPG (90.22 KiB) Vist 1350 gange
skur4.JPG
skur4.JPG (72.61 KiB) Vist 1350 gange

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Hej, blev lidt nysgerrig her på, hvordan projektet ser ud i dag. Jeg skal til at lave samme slags studie og spekulerer lidt på, hvordan jeg skal montere gulvet. Jeg kan få fingrene i et brugt plankegulv men umiddelbart på spær med 60 cm mellemrum.

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Hep

Ser fedt ud med solid rem!

Ville det være helt åndssvagt, at tømme et par poser lecasten og opnå f.eks 2-3cm akustisk dræn under dit hønsenet. Det ville nok absorbere en del af det, som evt ville slippe igennem rockwool'en
- bare en tanke 😊

God byggelyst fra Østerz
Maximum bass - on ALL frequencies!

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Årh, fedt nok, posten er et år gammel..nåmen så glem det med lecasten ..

🥴
Maximum bass - on ALL frequencies!

Nyt svar