Hep
Jeg er helt blank:
Jeg er blevet bedt om at undersøge mulighederne for et lille, batteridrevet PA-anlæg.
Behovet er primært taler og lign. for forsamlinger på 60-100 mennesker udendørs. Det skal kunne køre uafhængigt af 220v.
Der er også ønske om et batteridrevet head-set til anlægget.
Man må gerne kunne slutte en tlf/ tablet/ lign. til og spille lidt musik, men det er tale der er det primære behov.
Køber man bare en soundboks eller der bedre løsninger ?
Skal man bruge mere end 1 enhed (hvis vi nærmer os de 100 tilhørere) ?
Jeg ved intet om batteridrevne head-set. Hvad køber man og hvorhenne ?
Alle input værdsættes
Gode input søges: Batteridrevet "PA" og headset
Gode input søges: Batteridrevet "PA" og headset
Two wrongs don't make a right - however, three lefts do.
Jakob
Jakob
Hvor længe skal det kører og hvad er budgettet?
https://www.thomann.de/dk/batteridrevne ... alere.html
https://www.thomann.de/dk/batteridrevne ... alere.html
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Man skal typisk bruge en 5W pr. tilskuer til en indendørs begivenhed, men udendørs så forsvinder bassen og man bruger nemt 2000w på en 50 publikummer, i de to dybe oktaver, dog kan en hornladning af disse nøjes med 500w, men hornladningens åbning fylder nemt 4 kvadratmeter. Men kan du finde akkumulatorer der har et VA-tal til på omkring 1200. Så til 100 publikummer skal du ud i benzin drevne generatorer...
Hvis man står med en udendørs opgave med 100 publikummer står man og kan nemt kunne komme til at skulle bruge 8 soundboxe, til at realisere det fornødne lydtryk, ligesom de skal stables så søjlen igennem de 8 stk. 12" enheder dannes, for hver stereoside, så hvis det sker på en eller anden pløjemark skal de spændes sammen så de øverste kasser ikke falder ned i hovedet på forbipasserende.
Så kunne man komme til at tro at hvis bare man klemte dynamikområdet en tøddel, så ville alt være meget bedre med mindre energiforbrug til følge, men sådan forholder det sig desværre kun med optaget musik, så snart du åbner en mikrofon i et komprimeret anlæg så vil du med alle mulige rundhyls (feedback) problemer, så snart at den som holder mikrofonen, ikke er helt på det rene med gainstrukturen i opgaven.
--sd
Hvis man står med en udendørs opgave med 100 publikummer står man og kan nemt kunne komme til at skulle bruge 8 soundboxe, til at realisere det fornødne lydtryk, ligesom de skal stables så søjlen igennem de 8 stk. 12" enheder dannes, for hver stereoside, så hvis det sker på en eller anden pløjemark skal de spændes sammen så de øverste kasser ikke falder ned i hovedet på forbipasserende.
Så kunne man komme til at tro at hvis bare man klemte dynamikområdet en tøddel, så ville alt være meget bedre med mindre energiforbrug til følge, men sådan forholder det sig desværre kun med optaget musik, så snart du åbner en mikrofon i et komprimeret anlæg så vil du med alle mulige rundhyls (feedback) problemer, så snart at den som holder mikrofonen, ikke er helt på det rene med gainstrukturen i opgaven.
--sd
Senest rettet af Søren Dyhr man 5. jul 2021 12:15, rettet i alt 1 gang.
Tæller det også ved tale?Søren Dyhr skrev: ↑søn 4. jul 2021 21:18 Man skal typisk bruge en 5W pr. tilskuer til en indendørs begivenhed, men udendørs så forsvinder bassen og man bruger nemt 2000w på en 50 publikummer, i de to dybe oktaver, dog kan en hornladning af disse nøjes med 500w, men hornladningens åbning fylder nemt 4 kvadratmeter. Men kan du finde akkumulatorer der har et VA-tal til på omkring 1200. Så til 100 publikummer skal du ud i benzin drevne generatorer...
Hvis man står med en udendørs opgave med 100 publikummer står man og kan nemt kunne komme til at skulle bruge 8 soundboxe, til at realisere det fornødne lydtryk, ligesom de skal stables så søjlen igennem de 8 stk. 12" enheder dannes, for hver stereoside, så hvis det sker på en eller anden pløjemark skal de spændes sammen så de øverste kasser ikke falder ned i hovedet på forbipasserende.
--sd
Jeg tænker at man godt kan tale 100 personer op med en megafon, så med en ordentlig højttaler burde man også kunne, blot med bedre taleforståelse pga bedre lydkvalitet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
- Preben Friis
- Medlem
- Indlæg: 3170
- Sted: CPH
Man kan mageligt spille op udendørs for 100+ personer med 2 EV S200 højttalere....!
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]
Det kommer vel an på hvad man mener med at spille noget op! Men den der performance skal bestemt ikke være højere!
For mange år siden var jeg roadie til kiss koncert i valby parken. Deres front bestod af 50 aktive 1000w i hver side plus 40 i midten, hvis jeg husker rigtigt, det kan faktisk godt have været 60 i hver side.
For mange år siden var jeg roadie til kiss koncert i valby parken. Deres front bestod af 50 aktive 1000w i hver side plus 40 i midten, hvis jeg husker rigtigt, det kan faktisk godt have været 60 i hver side.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk
www.assrecords.dk
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Ja men det er så kun ned til 200 hz ca. som er punktet hvor der skal bruges lige så meget energi på det som ligger neden for ... man skal også tænke på at EVM 12L enheden har en anden følsomhed en nutidens oppe ved 1 Khz har den en følsomhed på 99 dB SPL ... det betyder at man skal bruge 2x 12" for at råbe lige så højt, med moderne enheder fra f.eks B&C eller RCF, ligesom 1" i kassen er phenol og ikke aluminium eller titanium, som på en helt anden måde kan tåle vedvarende klø...Preben Friis skrev: ↑søn 4. jul 2021 23:10 Man kan mageligt spille op udendørs for 100+ personer med 2 EV S200 højttalere....!
Men du har da ret, hvis bare det er tale/sang og en akustisk guitar, ja så kan det godt lade sig gøre! Men der er så også et godt trick i din film, man bruger at placere dem opad en væg for at få løftet bunden lidt, som jo er anderledes rundtstrålende end 1" som allerede har et mataray horn foran. Men det lader sig ikke gøre ude på en pløjemark, som fraværet af 240 v antyder.
--sd
Senest rettet af Søren Dyhr man 5. jul 2021 07:29, rettet i alt 1 gang.
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Nej det er når man går over i egentlig orkestrering, hvor trommer og bas i musikken der er de krævende elementer, og til en vis grad også keyboards ... men hvor guitar snilt kan forstyrre lydmandens trang til perfektion, og ofte må have hældt noget klang efter sig for at give indtryk af at være lavere i mixet uden reelt at være det.
--sd
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Preben er inde på hvad, man ville kunne gøre med ældre teknologi ... fra en tid hvor der var en absolut max effekt man kunne hive ud af en forstærker og sende ind i et svingspole. I tiden op til 1985 var man ikke i stand til at lave forstærkere der kunne yde mere end 500w vedvarende, og man måtte som i de S200 fra Electro-Voice ty til "underhung" spoleteknologi:
Hvis man i dag skal bygge sig nogle effektive kasser, er man tvunget til at finde "underhung" enheder - her er EPS 15 fra Eminence et godt bud, og hvis man får bygget sig nogle A7 Altec kasser vil man kunne opnå noget fornuftigt til batteridrift, på en 2" manifold vil man så kunne hænge en Selenium 250x og en eminence 1001 i det andet rør. Men forvent at der skal sysles lidt med delefrekvenserne for at få dem til spille godt sammen - og så endelig ud i en 2" tragt fra BMS 2236 ... jeg vil gætte på at der skal deles ved 800hz og 6K ... en 3. ordens eller måske noget asymmetrisk?
Og i vore dage ser man det stort set kun i enheder til guitarforstærkere, lige som Elektro Voice blev handlet ind i Mark Four gruppen, en kapitalkæde som begyndte at stille krav til indtjeningen. En SX200 kom på markedet i stedet for med meget billigere enheder, men forduftet var også effektiviteten ... det sket i 1983 så vidt jeg husker.In 'underhung' voice coil designs (see below), the coil is shorter than the magnetic gap, a topology that provides consistent electromotive force over a limited range of motion, known as Xmax. If the coil is overdriven it may leave the gap, generating significant distortion and losing the heat-sinking benefit of the steel, heating rapidly.
Hvis man i dag skal bygge sig nogle effektive kasser, er man tvunget til at finde "underhung" enheder - her er EPS 15 fra Eminence et godt bud, og hvis man får bygget sig nogle A7 Altec kasser vil man kunne opnå noget fornuftigt til batteridrift, på en 2" manifold vil man så kunne hænge en Selenium 250x og en eminence 1001 i det andet rør. Men forvent at der skal sysles lidt med delefrekvenserne for at få dem til spille godt sammen - og så endelig ud i en 2" tragt fra BMS 2236 ... jeg vil gætte på at der skal deles ved 800hz og 6K ... en 3. ordens eller måske noget asymmetrisk?
- Vedhæftede filer
-
- s-l400.jpg (25.55 KiB) Vist 1570 gange
Tusind tak for input.
Jeg tænker den Thomann løsning som Hald linker til, nok er det der kommer tættest på behovet. Det skal netop være til tale/ båndet baggrundsmusik og ikke live band.
Jeg tænker den Thomann løsning som Hald linker til, nok er det der kommer tættest på behovet. Det skal netop være til tale/ båndet baggrundsmusik og ikke live band.
Two wrongs don't make a right - however, three lefts do.
Jakob
Jakob