Passive kompakte pa højttaler (evt studio monitors)

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Passive kompakte pa højttaler (evt studio monitors)

Indlæg af gasolin »

Jeg har et par alm hifi højttaler der til prisen lyder ret godt, men kunne godt tænke mig nogen højttaler med lidt højere følsomhed end ca 82db og gerne en mere live lyd eller om man vil en lyd som passer godt sammen med live rock musik, musik fra de store festivaller og bare generalt live musik samt det obligatoriske dire straits,pinkfloyd og så videre. (godt med overskud til at spille højt og som gør det uden at lyder presset, uden at det skal være klipsch og cerwin vega hifi højttalere)

Problemer er at det jeg søger er passive kompakte pa højttaler (eller studio monitor) og gerne med mulighed for at bruge bananstik, da jeg har en super god hifi forstærker.

Man kan få aktive adam t5v som skulle lyde super godt til ca 1200kr pr stk og mackie mr524 til kun 959kr pr stk og det jo ikke så ringe, men de har indbygget forstærker, men jeg vil gerne bruge min hifi forstærker.

Pa højttaler noget med 6.5" eller mindre, ned til under 80hz og god følsomhed, i slutningen af 80'erne starten af 90'erne og en lidt tør lyd og stram bass med en god dynamik

Men findes sådan noget ?

Prisen er under 2000kr pr stk, for det for man jo meget live,pa lyd eksempelvis Jbl JRX 212 til 1490kr hos thomann https://www.thomann.de/dk/jbl_jrx_212.htm eller f.eks Behringer B1520 Pro Eurolive, men da de skal stå på et skrivebord skal de være kompakte

Hvis man så enten gik ned i størrelsen (jbl jrx 212) hvis man kunne få en version med 6.5" bas, så vil prisen måske ligge omkring de 1000kr pr stk eller man kunne gå ned i størrelsen og men op i kvaliteten, som f.eks at vælge adam A3x istedet for adam t8v hvor begge faktisk koster præcis det samme hos thomann.


https://orkestergraven.dk/shop/da/monit ... -saet.html

Er sættet på lager ? (står de er på lager, men er det ikke en gammel model ?)

Kan de anbefales ?

Har en rotel a11 tribute forstærker

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Lige for at sætte det på plads, en HiFi forstærker, egner sig ikke til at drive en PA-højttaler ... fordi der aldrig er sat impedans korrektion i, da korrektionen ville fylde for meget - hvis det skulle kunne tage de 300-500 w en typisk PA højttaler er lavet til, samt ville gøre højttaleren ineffektiv. Tidligere var hornladningen foran alle enheder også næsten uomgængeligt.

Så kommer vi til næste punkt, det er størrelsen på membranen, hvis du vil gengive noget effektivt under 100 hz så er du med den membranstørelse (6"-8") ... er du faktisk stadig tvunget til at have hornladning på enheden.

Det eneste jeg kan komme i tanke om der måske kunne passe i denne her lidt vanskelige situation er:

https://www.lautsprechershop.de/hifi/co ... n_2_en.htm

Men lad vær med at tro at du ville kunne bruge dem til at mix'e på, der må du have fat i nogle nærfeldts monitorer - f.eks.

https://www.thomann.de/dk/auratone_5c_s ... lassic.htm

Fordi at de selvom de ikke kan lave hverken top eller bund, så er de på trods utroligt impuls-tro, ingenting bliver tværet ud imellem to transient-toppe!!

--sd

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

nej tak til store højttalere

Jeg skal ikke mixe på dem

En af de typer af højttalere som har god følsomhed er ofte pa højttalere (hvis man ikke vil have klipsch eller cerwin vega) eller studio monitors (aktive) som ofte er ret gode til at spille højt, jeg har bare en god forstærker hvor jeg gerne vil bruge forstærker delen også selv om der er pre out, sådan 6 db højere følsomhed eller mere

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

gasolin skrev: søn 16. maj 2021 16:29 nej tak til store højttalere

Jeg skal ikke mixe på dem

En af de typer af højttalere som har god følsomhed er ofte pa højttalere (hvis man ikke vil have klipsch eller cerwin vega) eller studio monitors (aktive) som ofte er ret gode til at spille højt, jeg har bare en god forstærker hvor jeg gerne vil bruge forstærker delen også selv om der er pre out, sådan 6 db højere følsomhed eller mere
Så er du nok nødt til at sælge din forstærker. PMC Result6 er lige det du efterspørger - men de koster desværre så en små 22.000 kr. stykket!

--sd

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Skal ikke op og ofre så meget.

Det var mere at mange højttalere til pa,til sang og musik ved medium lydstyrke, højere end ultra kompakte hifi højttalere kan spille (100-110db) er på ingen måder umuligt at finde til under 2000kr pr stk eller f.eks 3000kr pr sæt både passive og aktive (mange studio monitor spiller ret højt), men de er ofte med 10,12 eller 15" bas og de er for store.

Har kigget på de danske sidder,discoworld,soundstorexl,djudstyr,thomann, men udvalget er meget beskeden af kompakte højttaler med bas på under 8" , man kan sige for 1500kr pr stk få meget live lyd, altså godt med power og en bas ned til f.eks 60hz, hvis størrelsen var under 8" men prisen var den samme burde kvaliteten være lidt bedre som eksemplet med adam t8v og a3x.

Jeg kunne bare ikke finde nogen i den størrelse som har god følsomhed og lidt af det her live koncert,kræmmemarkede,små spillesteder lyd som man oplever når der er koncerter (den helt dybe bas går jeg ikke så meget op i) , god evne til at spille højt, bliver ikke skrigende påtrængende i de høje frevenser (incl stemmen) når der spiller højt (stadig en del under 110db) og en lidt tør lyd med en stram bas.

Måske et alternativ til Klipsch Reference Premiere RP-400M (koster under 4000kr) bare med 5.5-7" bas, med en god følsomhed (88-93db forventer til prisen ikke at få noget med vildere følsomhed) og den her lyd med lidt gang i den, lidt party højttalerer uden at den har en v formet frekvensgang og lyttetræthed

Fest,party højttalere = djharskehubbi og djskoge som jeg holder af at se og lytte til/på når de streamer på twitch

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

gasolin skrev: søn 16. maj 2021 17:20 Jeg kunne bare ikke finde nogen i den størrelse som har god følsomhed og lidt af det her live koncert,kræmmemarkede,små spillesteder lyd som man oplever når der er koncerter (den helt dybe bas går jeg ikke så meget op i) , god evne til at spille højt, bliver ikke skrigende påtrængende i de høje frevenser (incl stemmen) når der spiller højt (stadig under 110db) og en lidt tør lyd med en stram bas.
Jeg vil mene at du nok ikke kan finde nogle højttalere med ret meget mere mere end 22-27 dB's dynamik, så derfor skal du enten have en langt større forstærker end den nuværende eller have en hornladning af membranerne, ligesom membran arealet faktisk også betyder ret så meget, der ryger rundt regnet 3 dB for hver gang man halverer arealet ... en typisk 15" enhed kan lave et lydtryk på 129 dB spl. Det betyder at højest kan komme op på 123 dB spl , med en 8" membran, der har en følsomhed omkring de 96 db.

Så lad os kigge på hvad der er muligt med dine 50w i forstærkeren:

Log(50)*3/Log(2) ≈ 17 dB ... det betyder at du kun vil kunne nå 112 dB spl, med de bedste 8" til din rådighed og her skal man så huske på at ved 200 hz der bruges lige meget effekt over og under, i dit tilfælde 25w omsat til spl giver det 109 dB til hvert af områderne, men da en 8" ikke rigtigt kan følge med under 100 hz vil der yderligere ryge 3 dB som bliver omdannet til varme i stedet for lyd ... så er vi nede på 109 dB spl for det maximale du under nogen omstændighed vil kunne få ud af en 8" membran ... lur mig om ikke en 6" ligger yderligere en 4-5 dB under. Husk at de fleste musikalske bidrag forholder sig styrkemessigt til pink noise er fordelt ud over spektret.

Hvis du ser på PMC'en jeg linkede til så er 6" bestykket med en 120w forstærker, for det område som ligger under 500 hz og en på 50w for det som ligger over de 500 hz, ydermere er der lavet en tunnel bagved membranen på en halv bølgelængde for at kunne gøre brug af bagsiden af 6" i det samlede lydbillede. Så man kunne risikere ikke at tabe samfulde 3 dB i bunden.

Forresten siger de der Klipsh højttalere 116 dB spl ved 200w ... så du vil jo kun kunne trykke 110 dB spl med din forstærker, der vil så være op til 19 dB forskel imellem det de kan trykke og så hvad en enkelt 15" kan lave, med samme effekt på svingspolen.

Du kan ikke lave det du vil med så lille en forstærker, du kommer aldrig i nærheden af hvad en 15" laver af lydtryk bare i et basrefleks kabinet. Og er en enkelt 15" så i nærheden af lydstyrken ved en Rock koncert, lige knap og nap, man behøver f.eks en subwoofer der under 100 hz i hvert fald kan trykke en 132 dB spl, for at spille et spillested op som kan rumme 50-70 personer.

Det eneste jeg er kunnet komme på, der kan lidt af det som du vil, er https://www.thomann.de/dk/qsc_cp8.htm ... men den er aktiv og membranen er oppe på 8" - forstærkerkraften er omkring 1500 w for én kasse ... du bliver nødt til at skyde Rotel'len af!

--sd

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Skal ikke op i så høj max db, men jeg vil have mere end jeg har (83db,målt til under 82db 4.5", 59hz +/- 3db og opgivet til 103 db).

Effektmæssigt har jeg en peak power på over 100 watt i 8 ohm og ca 190 watt i 4 ohm
Billede

Min små kompakte højtalere spiller overraskende god bas og kan spille højt med den effekt jeg har, men så skal jeg op i sidst 60'erne ud af 100 eller lidt højere, djskoge på twitch er 40-50 mere end nok, f.eks 70 ud af 100 er højt, så spiller de godt, rigtig god bas og faktisk pænt uden nogen udnoder (næsten for pænt men ingen udnoder), holder mig til max 80.

De spiller forholdsvis pænt og ok højt, men følsomheden er bare i den lave ende uanset hvad, der har jeg oplevet at krk rokit rp5 g2 og g3 spiller højt og faktisk en rigtig god og punchy bas, men langt fra den mest flade frekvensgang, 5'erne er opgivet til 104db og 6'eren 107db og det er helt okay (ikke sikker på mine kan spille 103 db, det er det de er opgivet til)

Yamaha HS7 spiler egentlig højt nok, men de bliver påtrængende i de høje frekvenser når der spilles højt (før de forvrænger)

Jeg skriver under 80hz for der er nogen der kun spiller ned til ca 100-120hz og det er ikke dem jeg søger, kvaliteten er mere vigtig, stram,præcis og dynamisk end at den skal spille ned til 60hz +/- 3 db frem for 80hz og om den er helt flad eller f.eks 3 db højere fra 100-300hz

Hvad med dem her ? https://orkestergraven.dk/shop/da/monit ... -saet.html

Dynaudio opgiver dem selv til 125 db og det kan jeg måske ikke få helt til at passe med hvad du skriver søren

Dem her som bare hedder BM5 er også opgivet til 125db https://www.dynaudio.com/professional-a ... tech-specs

Nu har min bas en opgivet størrelse på 4.5" og forventer at bassen på den enen eller anden måde forbedres når den bliver større, lidt lige meget om det er i dybden (hz), max spl,følsomhed at den bare lyder bedre eller en kombination af alle 3-4 ting.

Lyden som f.eks en live koncert er mest den høje og rene lyd uden unoder, mere slam, tam tam hvis man kan kalde det det når der bliver spillet en trommesolso uden at bruge stortromme, sådan lidt mere hård,stram og præcis

Lige som bånddiskant,emit, softdome,metal diskanter,horn diskanter, kan have forskellig lyd karakteristik, lige som a/b,rør og class a og d forstærker, så kan pa højttaler også have en anden lydkarakteristisk end elektrostater og f.eks klipsch, så det bare den type jeg er ude efter eller studio monitor som ofte er dynamiske og som gengiver lyden som den er optage uden at farve den, langt de fleste aktive studio monitor jeg har haft har også haft effekten.

Jeg ved så ikke om det findes, om der de dynaudio jeg linker til ?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg kender godt de der højttalere du har fundet hos Orkestergraven, fik en gang en af min kones veninder til at købe dem. De lyder fint og analytisk ... men de lyder ikke af PA anlæg ... så er der det med målingen, rigtigt mange har valgt at sløre lidt om det er peak- eller rms-værdier.

Hvad tror du der sker hvis en enhed bliver kørt helt frem eller tilbage i svingspolen, der bliver den afbøjet og det løfter de nærtliggende harmoniske 2. og 3. det vil sige at hvis signalet er 60 hz, så kommer 120 hz og 180 hz myldrende ud af pappet, så jo der bliver skabt lidt ekstra lydtryk og det er væsentlig nærmere der i Fletcher Munson kurven hvor vi bedre hører, så vi subjektivt får færden af at noget ekstra er på færde. Men den rene stempelvirkning ophører, og der bliver skabt noget andet ... som nogen gange er at betragte som støj andre gange bare som en betoning af ting som i forvejen skulle være der. Jo kortere impulsen den er jo mindre kan man skille den ud fra helheden og sige at dér forvrænger den altså.

Når du taler om farve, så er det faktisk lidt vildledende ... Jeg kan huske jeg var til demo på Meyersounds UPJ nogle store voldsomme 15"+2" med 4" svingspoler på begge, og vi fik så noget opera at høre på dem og det lød aldeles fremragende, men så kom man over på noget lidt mere nærmikrofnerende ting "Steely Dan" tror jeg det var, og fik der at høre noget som man ville sige, hvorfor kommer lilletrommen ikke ordentligt igennem ... det skulle vise sig at vi der var vandt til at mix'e PA anlæg havde ventet os til at høre en voldsom 2. harmonisk forvrængning i de Alu-kalotter som datidens 2" drivere den gang var udstyret med. Derfor vil jeg sige at langt de fleste PA anlæg rent faktisk forvrænger en pæn sjat, men at det bare indgår i de beregninger/instinkter lydmanden har fået sig lært over tid.

--sd

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

okay

pa eller studio monitors, kan bare ikke forstille mig aktive studio monitors eller pa højtaler da jeg synes min forstærker gør det så godt

Max lydtryk er nu ikke så vigtig men en god høj følsomhed lad også sig min 88db, vil andet lige give mere overskud både i bassen men også dynamisk hvis de kan tåle høj effekt f.eks 100 watt rms eler bare et par 100 watt peak, spille mere end højt sker ikke så tit men det sker

Mackie Mr624 skulle være rigtig god, noget tilsvarende kunne sagtens være en mulighed,bare passive, min forstærker har effekten.

Havde jeg ikke haft så god en forstærker kunne jeg godt prøve med et sæt mackie som skulle være mere støjsvage end adam t5v

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »


Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 331
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Jeg er enig med Dr. Dyhr, de har altid spillet fint hos mig

Bortset fra, at man skal fucke Tysker'n hen hvor pebret ikke kan gro, men ringe til Lydrommet i Aarhus som er den danske importør af JBL/Harman som henviser til din nærmeste danske forhandler som med garanti gør alt for at sælge dem til samme pris.

Husk en ok PA forstærker, f.eks noget Powersoft fra Kinovox i Herlev.

Kh Østerz
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Michael Østerz skrev: man 17. maj 2021 08:55 Husk en ok PA forstærker, f.eks noget Powersoft fra Kinovox i Herlev.
:-D ... det her skæve behov kommer af en Rotel forstærker søges brugt, måske mest fordi at HiFi klubben i dag burde tage navneforandring til Soundbox-klubben, og at connoisseur grej i dag faldbydes på eBay til omkring 1/10 af nyprisen. De dage hvor man kunne finde et par Linn Isobarics på et kollegieværelse sluttede da iPhonen den kom.

--sd

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Fandt dem her og de er endda lidt billigere end thomann, har aldrig hørt om butikken (de kan bare ikke tage så tykt kabel)

https://mymojoshop.dk/produkt/jbl-contr ... net-2-stk/

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

gasolin skrev: man 17. maj 2021 10:23 Fandt dem her og de er endda lidt billigere end thomann, har aldrig hørt om butikken (de kan bare ikke tage så tykt kabel)

https://mymojoshop.dk/produkt/jbl-contr ... net-2-stk/
Men efter at have kigget den butiks CVR nummer, så ser tyskens 3 års garanti nu godt ud i forhold til.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Men skal man selv betale ned til tyskland hvis man er uheldig at få problemer så koster det mere end prisforskellen

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Men det skal du ikke.
https://www.thomann.de/dk/helpdesk_warranty.html

Jeg tager også gerne 3 års thomann garanti over 1 års dansk garanti og så et år mere med "reklamationsret".
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

gasolin skrev: man 17. maj 2021 10:23 Fandt dem her og de er endda lidt billigere end thomann, har aldrig hørt om butikken (de kan bare ikke tage så tykt kabel)

https://mymojoshop.dk/produkt/jbl-contr ... net-2-stk/
De kører på 70/100 volt installation, det tror jeg ikke du er meget for.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Ved ikke helt hvad det betyder ud over det nogen med impdans tilpassning, da jeg aldrig har haft 70/100 v højttalere, men jeg ved nogen kan stilles til f.eks 8 ohm (kan jbl'erne der linkes til ikke) og så fungere de som helt alm højttalere.

Vil ikke sælge min rotel forstærker da den lyder rigtig godt og bevare sin lydkarakteristik ved høj lydstyrke som er en af de ting jeg værdsætter ved forstærkeren.

Mere power uden at det skal være som det vildest heavy rock band til store vilde koncerter ( f.eks motorhead) mere den her lethed som nogen pa anlæg (eller store studio monitors) kan spille højt uden at lyde stresset,uden unoder og så den her gode stramme tam tam lyd som man nogen gange høre til lydprøver når trommerne (ikke stor trommen for den kan små højttalere ikke gengive perfekt) skal justeres.

Hvor jeg bor er biografen også koncertsalen som samtidig ligger lige ved siden af biblioteket hvor man kan sidde og læse dagens aviser imens der er lydprøver, der har jeg nogen gang siddet imens der var lydprøver og det lyder bare fedt når når man gir den gas på trommerne og det hele lyder 100% rent og ingen agrresive tendenser,lyttetræthed.

Vil jeg få noget ekstra hvis jeg hæver budgettet til 6000kr ?

Jeg tænker max 6.5" da jeg også skal have plads til evt at vinkel dem indaf, en halv meter i højden er ok, men gerne lidt mindre hvis diskanten skal være i ørehøjde

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Hald skrev: man 17. maj 2021 11:27 Men det skal du ikke.
https://www.thomann.de/dk/helpdesk_warranty.html

Jeg tager også gerne 3 års thomann garanti over 1 års dansk garanti og så et år mere med "reklamationsret".
Mackie MR524 6 år garanti koster 69kr ekstra + 180 dage tilbagebetalingsgaranti

https://www.gear4music.dk/da/Indspilnin ... nitor/22FZ

https://www.soundonsound.com/reviews/ma ... s-monitors
Sound on sound skriver følgende:

As with many affordable ported monitors, the bass end suffers from a degree of port ‘overhang’ making bass notes sound less tight than they should.

Er det noget at være bekymret over ?

Fordi jeg skrive angående aktive højttaler, er fordi jeg kom i tanke om en ting, det skal lyde godt og så det ellers lige meget hvordan de gør det, om der er aktive eller passive,integreret forstærker med preout eller en dac med preout funktion (topping E30) eller en kontrol,forforstærker, det skal bare lyde godt og hvordan det opnås er ikke vigitigt, det vigtigste er en god lyd

Jeg valgte 5'erne pga størrelsen, pga de er har et max spl på 108db mod 103db for min passive dali, bass mæssigt i forhold til hvad de er opgivet til er der ikke den store forskel men mackie er aktive og kan derfor have en bedre mere stram, bass, gear4music pga 6 års garanti og 180 dages tilfredshedsgaranti som kun koster 47kr ekstra og for ikke at få for dybe højttalere 221mm mod 284mm

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Så fik jeg et sæt Mackie MR524

Min rotel a11 tribute ville ikke fyre op for dem, der skulle for meget volume til før at lyden er høj.

Frem med min Nad 1000 teknisk i tip top stand, så kom der lyd på allrede ved 7-8 på voluem var der lyd, så meget at nu står den på u istedet for max kl 3 (15) er volumen perfekt når der skal spilles højt og alt gensive uden overbelastning kl 12 , toppen blve dæmpet med -2 db og room acoustic sat til B


Ingen hiss,masser af god bass og de spiller højt ok rca til trs kabel

Nyt svar