Mainstage som PA mixer

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Mainstage som PA mixer

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg ved ikke om det her er interessant for andre end mig? Men jeg finder at Logic Remote er lige en tand bedre end det man får med f.eks Mackie DL 32 iPad betjening, Midas/behringer X32-mix eller Presonus UC -surface. Humlen er den at de presets der forefindes alligevel ikke passer helt til min måde at sætte mikrofoner op på, ligesom de nærmest lodrette transienter er al digitalt mix svøbe, hvor en analog pult som MIdas afgrater disse og giver en "Lyd" som er brugbar, ligesom man jo alligevel under afviklingen af jobbet bruger det meste af tiden på at flytte fadere, derfor føles Logic Remote som alt rigeligt.

De presets der kommer med disse værktøjer er selvfølgelig lavet til at få lavet en grundlyd i en fart, men ... det er unægteligt bedre med CLA Mixhub eller CLA Signature series begge fra waves. Der er bare et problem de er meget ressource hungrende, og stiller store krav til hardwaret som det skal afvikles på da latency'en ikke er ubetragtelig.

Så jeg fik den ide - at jeg via Mainstage ville prøve om jeg kunne bruge bitcrusher og ellers native Logic plugins, fordi de kun bruger 1/4 til en 1/10 -del af ressourcerne som 3. parts plugins bruger. Ligesom jeg så får muligheden for at mixe top-down, ligesom aflastnings servere bliver ligegyldige for sammenhængen.

Jeg gav mig så til at bruge nogle spor fra et Telefunken download for at se om jeg kunne få det til at spille med komprimering på stort set alt og bitcrusher på subgruppe efter endnu en omgang komprimering, alt i alt fik jeg RMS op på et fornuftigt niveau og tæmmet vildfarne transienter.

Det er mit indtryk at ingen her til lands har givet Mainstage nævneværdig opmærksomhed, da værktøjet primært er lavet til "Church" af den amerikanske slags og som Logic primært skyder efter keyboard spillere. Men hvad jeg kunne tænke mig var om andre også ville prøve kræfter med Mainstage som værktøj og udelukkende bruge native plugins. Hvor vi så som "Etude" går baglæns i Telefunkens uploads, grunden til at jeg foretrækker disse er at de er alle optaget live, med bunker af overhørt til følge, som man så må se at få bugt med.

Er der nogen der vil prøve at hive i mix som jeg har lavet for at finde forbedringer, med hænderne nærmest bundne på ryggen for kun at bruge native logic plugins??? Ligesom jeg da også gerne hiver i andres for lingende ... vi kan udveksle filer over Dropbox???

--sd

Medlemsavatar
KimSteff
Medlem
Indlæg: 322

Indlæg af KimSteff »

Bare så jeg forstår. Vil du bruge logic som live mixer? Hvad med latency ? Og hvad bruger du som lydkort I/O ?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

KimSteff skrev: tirs 9. jun 2020 16:01 Bare så jeg forstår. Vil du bruge logic som live mixer? Hvad med latency ? Og hvad bruger du som lydkort I/O ?
Jeg bruger kun native Logic Plugins og dem kan jeg se at de opmåles til 0 ms latency, og så er der roundtrip latency ved 7,8 ms ved 64 samples ... så længe den ikke kommer over 10 ms skulle det være ok - et rigtigt flygel har en latency på 5 ms, en trådløs mikrofon har en latency på 4 ms ... om jeg så kan komme i problemer med de der 64 samples skal være usagt. Til gengæld så er det kun FOH mixet der skal forsinkes mit lydkort er Presonus Studiolive 16R III og til medhøret er latency 0,7.

--sd

Nyt svar