Er spændingsstabilisatorer nødvendige i DK?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Randahl
Medlem
Indlæg: 18
Sted: Vejle

Er spændingsstabilisatorer nødvendige i DK?

Indlæg af Randahl »

På andre fora har flere udenlandske lydfolk nævnt, at jeg bør have en spændingsstabilisator i mit rack.

Jeg ved, at strømmen leveres ret stabilt i Danmark, mens visse andre lande jo har problemer med mere ustabile elnet.

Hvad er jeres erfaringer fra live koncerter? Sker det nogensinde i Danmark, at strømmen ikke fungerer perfekt, at der kommer for lav eller høj spænding, at gear bliver brændt af osv.?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nu laver jeg ikke livelyd, men jeg har to stk. Furman P-1400 AR E i mit studie.

De har reddet mig 1 gang pga. en kortslutning og 1 gang hvor det lynede. Ikke at de på nogen måde kan tage et lynledslag i sig selv, men fra slog de trods alt.

I et live setup ville jeg som studieteknikere være max paranoid, men jeg ved de fleste livefolk har nerver af stål.

Udover lidt beskyttelse, så har jeg dem mest fordi det er en nem måde at kunne tænde og slukke tingene på og det har forbedret mit noisefloor med -3 dB, dog næppe den høje pris værd i sig selv.

Jeg har aldrig oplevet for høj spænding (233V max så hut jeg visker), men lav spænding har jeg set flere gange, helt ned til 215V. Ikke noget jeg overhovedet kunne måle eller høre som problematisk i mit setup dog.

De viser hvor meget der trækkes i amps samt spændingen i volt og der er USB udtage til opladning på fronten.

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

"Spændende" emne ;-)

Det er de meget korte men meget høje spændings-spidser (spikes, surges på engelsk) der kan slide eller ødelægge udstyr, sjældent de små langsomme udsving.

Spændingen fra el-nettet svinger langsomt op og ned. Der er endda en europæisk standard for hvad el-net-selskaberne skal "levere" ved el-måleren, og det holder net-selskaberne sig så til.
230 V ± 10% (207 til 253 V) angiveligt fra CENELEC Harmonization Document HD 472 S1:1988 og er hvad man skal forvente i EU.

Selvom spændingen måske ikke svinger mere end +/- 5 % normalt, er der ikke nogen garanti for at den ikke vil gøre det. Net-selskaber må gerne bruge hele spændet, og der må gerne være yderligere spændingsfald i bygningens el-installation.
Samtidig sætter det forventninger til hvad strømforsyninger solgt i EU skal kunne holde til, og virke med, altså 207 til 253 V RMS AC.
Strømforsyninger, der ikke kan klare udsving inden for dette område er i princippet defekte. Og meget sjældne. Der kan være forskel på hvor godt strømforsyninger undertrykker at udsving og spidser (og støj) på nettet overføres fra indgang til udgang. Men de bør virke fint og som beskrevet/annonceret/specificeret uanset om forsynings-spændingen ligger i den høje eller lave ende.
Historisk har tolerancen på forsynings-spænding ændret sig og har været mere snæver. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Mains_ele ... age_levels

Ja, stabiliteten er generelt god i Danmark hvad angår langsomme udsving i spændingen og fald under 207 V RMS. Man kan godt få udstyr der holder spændingen mere stabil, fx 230 V +/- 2 til 3 %, men det er dyrt og normalt helt unødvendigt. (hvis man har noget udstyr der er så kræsen med veksel-spændingen, kan det være billigere at udskifte apparatets strømforsyning til en der tåler et normalt el-net)

Det relevante i Danmark er at dæmpe de korte kraftige spidser (størrelsesordnen milli-sekund, 1000 V ), og lavpas-filtrering hvis ens apparater ikke har nok lavpasfiltrering i sig selv.

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

Selv med et godt og stabilt el-net, kan man jo komme ud for at der er et dårligt kabel (eller forsyning fra en ustabil generator med periodisk fejl). Afbrydes nullen i en trefaset forsyning, fx et 5-leder el-kabel med røde CEE-stik, så kan spændingen som udstyr får mellem en fase og den "svævende nul" stige op mod de 400 V der er mellem to faser. Det har jeg set én gang (det dræbte kun ét stroboskop, så ingen panik fra ) hvor et gammelt kabel var taget i brug. Kablet var efterladt af nogen, der ikke gad hente det, og det så da lidt nusset og brugt ud, men virkede fint, indtil at den sidste kore knækkede i nul-lederen. Lige uden for det ene stik, hvor ledningerne sikkert er blevet bukket ekstra skarpt og mange gange fandt vi et brud.

Risikoen for at møde fejl afhænger af hvor god stand materiellet er i. Alder er ingen hindring, men misbrug sætter sine til tider usynlige spor indvendigt. Kabler og fordelere, der er passet godt på og som efterses jævnligt, vil have en høj pålidelighed. Ser man grov overbelastning med varme eller træk, kan det være smart at kassere det (og kun genanvende hvad der kan verificeres at være intakt).

De fleste steder passer godt nok på deres el-grej. Der er nok ikke en sikker måde at vurdere det som gæst på et ukendt spillested. Mit indtryk er at man slipper godt afsted med at tage chancen uden ekstra beskyttelse fra "surge suppressors" langt de fleste gange. Om det er værd at have lidt ekstra beskyttelse der kan redde resten af ens udstyr, og måske redde en forestilling, tja. Ikke livs-nødvendigt, men det kan da være meget rart.

Det er især beskyttelsen mod en afbrudt nul, jeg tænker der er vigtig for grej man tager med ud på job, eller mindst lige så vigtig som beskyttelse mod de helt korte spændings-spidser.
Der fås små stikdåser med indbyggede "surge suppresors", hvor beskyttelsen vil brænde af, og blive udkoblet, uden af udtagene bliver frakoblet. Det gode er at de dermed ikke bryder i brand, men der er altså designs, der kun kortvarigt beskytter det tilsluttede udstyr. De kan altså ikke beskytte ordentligt mod "afbrudt nul", dvs. langvarige spændinger over 253 V AC. Skaf den rette type, der kan afbryde forsyningen.

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

jeg har ikke nogen erfaring med moderne livelyd , men jeg har af egen bitter erfaring opdaget at rørforstærkere ikke tåler for lav spænding , de går simpelthen i stykker. der er også nogen synter der dårligt tåler for lav spænding , jeg huser ikke lige hvilke.
Den tekniske forklaring er der sikkert en herinde der kan gøre rede for.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Jeg har også en Furman P-1400 AR E og den gør virkelig gode ting for min gamle Fender Twin Reverb i forhold til grundstøj og lign - men ikke noget voodoo alá "tyk og læskende tone samt meget mere in your face transienter" eller lign bs. Mig bekendt er det kun de dyre Furman modeller som kan ændre spænding på den indkommende strøm, men P-1400 er een af dem. Det vil nok være fornuftigt at prøve at låne een hvis muligt, for at se om det er umagen værd ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Nyt svar