Triggers til gating af trommer — hvilke er bedst?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Randahl
Medlem
Indlæg: 18
Sted: Vejle

Triggers til gating af trommer — hvilke er bedst?

Indlæg af Randahl »

For at sikre en optimal gating af trommeslagers trommesæt, overvejer jeg at sætte triggers på trommerne. Har nogen af jer erfaringer med, hvilke der er bedst til dette? Jeg overvejer Rolands RT serie eller Yamahas DT serie, der har sammenlignelig pris. Yamahaerne har dog metalhus. Jeg ser i øvrigt at DDrum har nogle noget billigere triggers i deres Pro serie, som har XLR tilslutning, hvilket også er en god feature.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Det er snart 10 år siden jeg eksperimenterede med sådan noget, til at trække D4 samples - jeg blev ret hurtigt træt af det, fordi jeg ofte løb ud i dobbelt triggninger. Det var de billige fra DDrum, men til at styre gates er det givetvis noget helt andet. Jeg har så for nyligt været tilknyttet Seven Thorns og her brugtes Rolands RT og de skulle vist være de bedste, jeg kan også se at de også bruges af Dizzy Miss Lizzy's trommesalger.

Jeg vil dog sige at sådan noget ville jeg KUN selv bruge i yderste nødstilfælde og det vil sige - at genren fordrer det. Men det er selvfølgelig fordi jeg syntes at trommer skal opmic'es med så få mikrofoner som muligt. Jeg bruger en kombination af Glyn Johns og Thad Blake ... men så til gengæld med hundedyre (set fra et PA synspunkt) mikrofoner. Earthworks SR25'ere ligenu og er begynd at overveje 5040 fra Audio Technica.

Jeg kører med et Shadows kopi band, og der er jeg begyndt at lave dem med blot to RødeNTR og Earthworks SR25 i et M/S par der ligger inde oven på stortrommen ... alt er bare i fase på den måde og behovet for gates er ikke eksisterende.

Men det er som jeg var inde på meget genre betinget, men alligevel vil jeg mene at "Okhams Razor" som princip gælder, og at man ikke skal lytte for meget til sin grej-feticisme.

--sd

Medlemsavatar
Randahl
Medlem
Indlæg: 18
Sted: Vejle

Indlæg af Randahl »

Hej SD

Tak for gode input. Jeg vil gerne gate markant, fordi Understrøm spiller en stilart, hvor trommelyden er præget meget af EQ og kompression, og når de er det, så lyder bleed fra andre trommer ekstra træls. Hvis én trommes mikrofon lige har den rette EQ, men en anden tromme så ryger med, så tager den jo klang derefter, og det lyder ringere. Jeg er godt klar over, at det mest er os nørder, der hører det, men jeg tror nu, gates ville gøre mine ører glade.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Randahl skrev:Hej SD

Tak for gode input. Jeg vil gerne gate markant, fordi Understrøm spiller en stilart, hvor trommelyden er præget meget af EQ og kompression, og når de er det, så lyder bleed fra andre trommer ekstra træls. Hvis én trommes mikrofon lige har den rette EQ, men en anden tromme så ryger med, så tager den jo klang derefter, og det lyder ringere. Jeg er godt klar over, at det mest er os nørder, der hører det, men jeg tror nu, gates ville gøre mine ører glade.
Ja det var i hvertfald bydende nødvendigt med Metalica - Jeg har lige lyttet til noget af det som i har delt på Facebook. Nu kan jeg ud fra klippene ikke se hvilke mikrofoner der er sat på, men meget kan opnås ved at placere mikrofonerne lidt med omtanke sådan at man via offaxis rejektionen får cuttet så meget over væk som muligt.

1. Bækkener skal underheades og lowcuttes pænt oppe omkring 1khz - her ville jeg gå i M201 fra Beyer
2. Lad vær med at brug kondensator mikrofoner på tammer, jeg ville her gå i Heil Pr35BW, fordi er så korte at de kan ligge i hinandens "nuller"
3. Bruge AE3000 fra Audio Technica på LIlletromme, fordi den er så kort at den kan ligge inde under highhat. Men den skal highcuttes oppe ved 6 Khz og der skal insertes SPL Twin Tube, for at genskabe den top der er skåret væk, men da den er syntetisk - vil overhørt ikke komme med.
4. Stortrommen laves med MXL 55, en inde i tønden og en anden en væk fra hullet på frontskind, man skal lige fedte lidt med polariteten, og graden af komprimering.

Overordnet set anvendes mikrofoneringens 3:1 regel, at alle punkter der skal mikrofon på er nærmere end noget lignende 3 gange længere væk.

Jeg skal gerne komme forbi med en kuffert med disse mikrofoner og demonstrere disse pointer.

----------------------------------------------------------------------------------

Jeg har nu mange timer efter tænkt, hvad med at komprimere saturated på et fælles signal i parallel (kunne være en omni inde i sættet) ... lidt det Thcad Blake gør med en Sansamp i:



--sd

Nyt svar