Kan en trailer bruges til musikgrej?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Randahl
Medlem
Indlæg: 18
Sted: Vejle

Kan en trailer bruges til musikgrej?

Indlæg af Randahl »

Jo flere live jobs vi spiller, jo mere gear skal vi have med, og det fylder. Har nogen af jer succes med at bruge en trailer til live gear og i så fald hvilken?
Min bekymring er, at min almindelige Humbauer trailer jo ingen affjedring har, hvilket betyder, at den ikke kan beskytte grejet mod de hårde bump, når vi passerer en ujævnhed i vejbanen.
Jeg har kigget en del på nettet efter trailere, men så vidt jeg kan se, har trailere generelt ikke nogen nævneværdig affjedring. I hver fald ikke trailer til under 15.000 kroner.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Vi har kørt hej i forskellige trailere. PA anlæg klarer det fint. Jeg ville være mere bekymret for rørforstærkere, guitarer og andre instrumenter. Men det afhænger jo også af, hvor godt jeres ting er pakket.

Vi har skaleret så meget ned, at alle kan have deres eget grej i deres egen bil. Trommeslageren har en kassevogn det også kan have PA

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Vi har ofte brugt trailer (altid lukket/cargotrailer, typen skifter lidt, alt efter hvor vi lejer den) - man skal sørge for at pakke rigtigt, så vægt fordeles og tingene ikke vælter rundt imellem hinanden ved opbremsning. Har man hjul på noget, kan det være en god ide, at disse kan låses. Men vi har endnu til gode, at opleve noget, som er gået i stykker pga. trailer.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Har fragtet en del grej i lukkede trailere, trommer, housebox, højttalere og lys, men udlejning vil ikke accepterer den form for transport af deres bekostelige PA, der skal man ofte over i en varevogn. Når man kigger på hvad en cargo-trailer koster, kunne jeg godt være fristet til at købe en brugt varevogn for pengene i stedet hvis jeg skulle fragte det ofte, det er bare mere sikkert og behageligt at have det pakket godt i lastrummet og slippe for en trailer når man kører rundt i landet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Hald skrev:men udlejning vil ikke accepterer den form for transport af deres bekostelige PA, der skal man ofte over i en varevogn.
Det har jeg aldrig været ude for. Mange udlejningsfirmaer bruger også selv kæmpe lukkede trailere, hvis alle deres lastbiler er ude og køre på andre jobs.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smidstrup er inde på noget rigtigt, og det er "down size" grejet, med Fraktal/Helixe'de images af jeres rørgrej. Vi er jo i honky tonk segmentet, så et egentlig PA er nok heller ikke det rigtige at slæbe med, hvis spillestedet har anlæg så brug det ...

Selvom man godt kan være ude for alt visse ting ikke spiller, og så have lidt værktøjer med til at rette op på det mest almindelige fejl der måtte forekomme, og tro mig det er stort set aldrig bundkassen der er røget. Derfor er 5-6 stk 10" coax monitors med indbyggede forstærkere, alle på pind - det mest hensigtsmæssige at medbringe. Alle disse stilles bagved bandet så alle kan høre alle og modtager kun et kun ét instruments lyde hver.

Sådan nogle kunne være: https://www.thomann.de/dk/the_box_pro_mon_a10.htm

...Nu om dage behøver mixer ikke være andet end: https://www.thomann.de/dk/behringer_x_a ... bundle.htm

Det her behøver ikke særlig emballering til trailerbrug!

Hvis man så kommer hen til et sted hvor PA'et delvist virker, så bruger man deres bund, ved at sende et signal fra mixeren, hvor toppen så er skåret væk .. og man bruger så at skære bunden væk fra de medbragte coax'er - alt dette faciliteres fra XR18'eren!

Man kan godt lave et trommesæt med blot en mikrofon, bare den ligger inde der hvor tam2 plejer at være. Man lader den blive hjemme og sætter en AE3000 fra Audiotechnica https://www.thomann.de/dk/audio_technica_ae_3000.htm op derinde pegende ind over lilletrommen oven over stortrommens bag kant, pegende over på highatten. Bevares trommelyden bliver lidt Levon Helm'sk (The Band)... men ingenting er ude af fase men det er kølleside lyden af stortrommen der høres, og hvis det ikke virker, så er i vokset ud af Honky Tonk segmentet, men der kan dog suppleres op med en sm58 inde i kedlen af stortrommen, til alt det som er under 150 hz.

Så skal det også læres at det er ikke lydstyrken der definerer et bands sound, men i stedet at få skrevet samspillet ud på en måde så det er bassen der bærer melodistemmen og guitarene der accentuerer rytmisk til det uden for soloerne, det store bundtræk fra guitare hører kun til på stadioner fordi rummet omkring tillader at bund kan komme fra flere punkter samtidigt, det er det unisone nede i 200-300 området der er hoved problemet i ethvert mix i små lokaler.


--sd

Nyt svar