Max aktive kasser pr lignesignal.

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Max aktive kasser pr lignesignal.

Indlæg af Claus Flid »

Skal lige høre. - hvad er jeres forhold til at ta en left / right i stageboxen og linke mere end 12-16 aktive kasser på samme signal.
Jeg tænker signal tab hvor jeg personligt ikke vil over 10 kasser. Hvor går grænsen ? - udover den naturlige "fare" i at kæde brydes" hvad gør jeg hvis skal lave både 20 og 30 kasser ?
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har aldrig stået i den situation så har aldrig ramt i problemer, men tænker ellers at noget aktivt split ville være smart.

https://www.gear4music.dk/da/Indspilnin ... TUEALw_wcB
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Claus Flid skrev:Skal lige høre. - hvad er jeres forhold til at ta en left / right i stageboxen og linke mere end 12-16 aktive kasser på samme signal.
Jeg tænker signal tab hvor jeg personligt ikke vil over 10 kasser. Hvor går grænsen ? - udover den naturlige "fare" i at kæde brydes" hvad gør jeg hvis skal lave både 20 og 30 kasser ?
Du skal jo alligevel have noget delay på nogen af dem eller skal de ud i flere rum, så bred dem ud over subgrupper på pulten med hvert sit delay?? Men er din stagebox ikke digital? Så skulle du jo kunne splitte signalet til et pænt antal udgange, så kæderne bliver forholdsvis korte?

En anden ting er så, se og få checket om dine aktive kasser har buffer på udgangs-stikkene eller de bare er hardwired. Hvis de er hardwired så kan man løse det via:

https://www.thomann.de/dk/palmer_pls02_ ... litter.htm

Men i realiteten er vi jo med den slags produktioner ovre i ... AVB/Dante-netværk:

https://www.thomann.de/dk/dante_avio_an ... er_2x0.htm
https://www.thomann.de/dk/dante_avio_an ... er_0x2.htm

...plus et par værktøjer mere!



--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja hvis man er oppe i den mængde kasser giver det god mening med digitale stage bokse med delay på outputs.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Ja glemte at tilføje at det er aktive kasser i array og egen dsp via cat 5 kabel. Så delay er ikke aktuelt via subgrupper mm. Altså... dsp styres via RDNET software via cat 5

Et rent aktivt split ala Palmer PLS-02 Line Splitter kunne være oplagt. Mon den findes i rack version. Det må undersøges.

Men vi er vel grundlæggende enige i at max 10 kasser som tommelfingerregel ?
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Claus Flid skrev:Men vi er vel grundlæggende enige i at max 10 kasser som tommelfingerregel ?
Nej det kan vi ikke, fordi du er nødt til at undersøge om der findes buffer-kredsløb i link stikkene på dine arraykasser. OK der er noget andet der gør sig gældende Cochella festivalen er ligesom grænsen for hvor mange kasser der kan sættes i et hæng men det handler mere om hvad der sker med rigtigt mange kasser der hver har 10 graders spredning i det vertikale plan.

Hvis forbindelsen er vi RJ-45 så er det routeren eller switchen der ligesom dikterer hvor mange gange der kan splittes, jeg ihukommer en Cisco router med 24-28 forbindelser, det er ikke et problem.

Til dit spørgsmål om der skulle findes en rack monteret version af splitteren som jeg linkede til så- ja:

https://www.thomann.de/dk/palmer_prmls_linesplitter.htm

--sd

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

Eh, er det indforstået at lydsignalet fordeles fra mikser/stagebox til de aktive højttalere med analogt impedans-balanceret signal og linje?

Hvor høj belastning (hvor lav belastnings-modstand) en given udgang kan håndtere, er normalt ikke noget, der står i databladene. generelt vil den harmoniske forvrængning stige svagt og ubetydeligt jo mere strøm udgangen skal levere, indtil spidsstrømmen nærmer sig strøm-klippegrænsen. Da det kan være svært at forudse, er det en fin strategi at indsætte en buffer med flere udgange og dermed fordele belastningen over flere udgange på spilitter-buffer-boksen.
Den passive splitter-boks Palmer PLS-02, ser ud til at have "Transformer ratio 1 : 1", dvs ingen reduktion af belastningsmodstanden melem indgang og udgang af dens 2 transformer-isolerede udgange. Transformatorerne kan måske dæmpe overførslen af interferens fra radiosender (altså næsten alt trådløst udstyr), men i det hørbare område dæmper 1:1-trafoer ikke. Hvis udstyret ikke tåler at der løber stel-strømme i skærmen/stel-forbindelsen, men tilføjer stelstrømmen til lydsignalet, så er sådan en transformator-isolering yderst nyttig symptombehandling.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg elsker, at der er tråde der kører fuldstændigt over mit hoved :-D

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja det er rigtigt det der med belastningen, man bruger primært til at have galvanisk afstand imellem systemer der meget nemt kan køre på en helt anden gruppe i elforsyningen.

Jeg har flere gange været inde på at et ordentligt system kører distributionen digitalt, eller i det mindste med buffere imellem input og link-udgangen.

Hvad hedder din linearray front Claus?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu har jeg timer efter tænkt lidt over scenariet her. Jeg tror næppe man ville kunne flyve mere end 10 kasser med 15 graders vertical spredning hvis man skal have en fornuftig spredning ... mes på grund af det givetvis meget skæve træk det ellers ville resultere i set fra flyvepunktet. Mixet til de ekstra innerfill kasser skal givetvis være et andet med mere vokal og mindre bas og trommer for at give mening for dem der står oppe ved scene kanten.

Hvis man skal spille højt kunne man måske oven i købet lave to bananer i hver side sådan at de ydre, i hver side får et mix der indeholder keyboard, Bas og Guitare og det andet hæng inderst mod midten får trommer og Vokaler, om man så får brug for dobbelt hæng og innerfills skal vel komme an på en prøve.

Det korte og lange er at så er der kun 5-6 kasser på hvert signal, og hvordan det så buffes er vist næsten ligegyldigt udgangs impedansen fra mixerens udgang er 100 ohm som så ser ind i en samlet impedans som i hvertfald er 100 gange mere ...

—sd

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Jeg har her ca 20 meter XLR ud til 10stk RCF TTL33mk2, videre ned 10 meter til 1stk TTL6 til infill og 5 meter til 6stk TTS56a subs pr side på 1 link. Alt er styret via RDNET så derfor er sub grupper ikke i brug på min Midas. - Det er det lange signal træk jeg ønsker at begrænse.

Billede 1:

Billede 2:

Har netop lavet matrix om i min Midas så jeg har 6 stk master out. Dvs 1 til toppe, 1 til infill og 1 til subs pr side. Jeg styre stadig alt delay, eq FIR filter mm via RDNET. Det gir mig færre kasser pr linje og større stabilitet i forhold til brud på linjen.

Et stærkt bud på signal split kunne klart være Sonifex Redbox RB-DA6 https://www.thomann.de/dk/sonifex_redbox_rbda6.htm
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Søren Dyhr skrev: Nu har jeg timer efter tænkt lidt over scenariet her. Jeg tror næppe man ville kunne flyve mere end 10 kasser med 15 graders vertical spredning hvis man skal have en fornuftig spredning ... mes på grund af det givetvis meget skæve træk det ellers ville resultere i set fra flyvepunktet. Mixet til de ekstra innerfill kasser skal givetvis være et andet med mere vokal og mindre bas og trommer for at give mening for dem der står oppe ved scene kanten.

Hvis man skal spille højt kunne man måske oven i købet lave to bananer i hver side sådan at de ydre, i hver side får et mix der indeholder keyboard, Bas og Guitare og det andet hæng inderst mod midten får trommer og Vokaler, om man så får brug for dobbelt hæng og innerfills skal vel komme an på en prøve.

Det korte og lange er at så er der kun 5-6 kasser på hvert signal, og hvordan det så buffes er vist næsten ligegyldigt udgangs impedansen fra mixerens udgang er 100 ohm som så ser ind i en samlet impedans som i hvertfald er 100 gange mere ...

—sd
Med en 15x100 graders kasse er to line arrays pr side ikke mulig med mindre jeg skal spille ultra bredt.
Flere end 10 I et hæng er en anden sag, og klart muligt for netop god spredning, kobling og headroom. Hver kasser er aktivt styret og RDNET kompentensere rigeligt fint for vertical cover. Optimal overskud, - combo filtering om man vil .
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Claus Flid skrev:Et stærkt bud på signal split kunne klart være Sonifex Redbox RB-DA6 https://www.thomann.de/dk/sonifex_redbox_rbda6.htm
Ja den er i hvert fald, lavet med aktive kredsløb i stedet for trafoer - hvad skulle strømforsyningen ellers være der for?

Men så tilbage til dit system, jeg fatter ikke at du bliver nødt til at splitte analoge signaler, jeg har lige set den her video:



og her siges ca. 35 sekunder inde i filemen at man kan daisy-chaine 20 kasser. Alt syntes at være i det digitale domain???? Hvad skal du bruge analogt split til???

--sd

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Du kikker på cat link / rdnet som er et data signal som er et DSP live signal.

Jeg taler udelukket analogt linje lyd signal via balanceret XLR.
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

Så dette produkt?
https://www.rcf.it/en_US/products/produ ... -ii/210191
(ikke den passive variant, og ikke stadium-varianten)

Manualen
https://www.rcf.it/c/document_library/g ... upId=20195
siger ikke direkte, at XLR-stikkene er direkte forbundet, men på side 12 vises et regnestykker, der passer med at alle 'TTL 33-A' forbindes i elektrisk parallel via XLR-stikkene til analog lyd, når højttalerne kædes sammen med signal-kablerne.Så inge indbygget buffer.

til gengæld er hver enkelt elektronik-moduls/højttalers indgangs-impedans relativt høj, nemlig 100 k Ohm versus de normale 20 til 40 k Ohm for udstyr der ikke er optimeret til at blive kædet sammen med mange andre indgange.

Den samlede belastning af 10 stk 'TTL 33-A' kædet sammen er 100/10 = 10 k Ohm, og det er ganske fint.

Metoden med at opdele højttalerne i 3 grupper (subs, hængeklasen og fills) og drive dem fra hver sin udgang virker sund og fornuftig. Umiddelbart ikke noget større behov for at sætte en ekstra buffer ind, før man løber tør for udgange fra mikseren/stage-boxen. Hvis det kommer dertil, ser Sonifex Redbox RB-DA6 ud til at passe til opgaven.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Beier skrev:Manualen
https://www.rcf.it/c/document_library/g ... upId=20195
siger ikke direkte, at XLR-stikkene er direkte forbundet, men på side 12 vises et regnestykker, der passer med at alle 'TTL 33-A' forbindes i elektrisk parallel via XLR-stikkene til analog lyd, når højttalerne kædes sammen med signal-kablerne.Så inge indbygget buffer.
OK ... så man har af latency grunde lagt signalet i en analog kæde, man kører med digitalt styrede filtre og alligevel FIR filtre??:



Men det betyder så også at man faktisk kan lægge den der Audinate Dante-dongle på for hver to kasser, og undgå daisy-chaining'en - eller vil det skabe tydelige nok latency så sprednings karakteristikken ødelægges? .....Lyder det fra en mand som oprigtigt føler at Danleys Jerico er det optimale til store venues og i virkeligheden kun behøver Danley SH64 til at løse broderparten af sine egne jobs.

--sd

Nyt svar