Hvor hårdt gainer i sangmikrofonerne?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Randahl
Medlem
Indlæg: 18
Sted: Vejle

Hvor hårdt gainer i sangmikrofonerne?

Indlæg af Randahl »

I studiet gainer jeg min stormembranmikrofon så max peak rammer -6 dB, og det fungerer ret godt, synes jeg.

Men hvor hårdt bør jeg gaine i en live sammenhæng? Sigter i lavere? Spørgsmål:

1. Hvis man ikke kender vokalisten, kan det være svært at vide, om vedkommende øger volumen meget, når vedkommende bliver varm. Betyder det, at jeg bør sigte efter -9 eller -12 i stedet?

2. Påvirker det mikrofonens karakteristik, når man ændrer gain? Altså betyder det noget for, om man får scenens øvrige lyd med i signalet? Trommerne eksempelvis.

3. Ændrer det mikrofonens lyd, om man arbejder ved -12 eller -6 dB gain? Vil nogle mikrofontyper lyde lysere eller mørkere afhængigt af hvor kraftigt, de er gainet?

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Udover at det er en god idé at bevare noget headroom, hvis sangeren synger meget dynamisk, så kan der jo også opstå noget harmonisk distortion, hvis du gainer mikrofonen hårdt - det kan både gøre noget ved lydkarakteristikken og have indflydelse på hvordan signalet opfører i monitors (og i fronten for den sags skyld). Det kan Søren Dyhr herinde fra helt sikkert fortælle meget mere om.
Jeg sigter selv typisk efter at ligge omkring -10/12 stykker, så jeg har lidt headroom.
Hvor meget mikrofonen opfanger fra scenen, har mest af alt noget at gøre med karakteristikken (nyre, supernyre osv.) Du opfanger ikke mere fra scenen, fordi du gainer kraftigere. Det afgørende her er derimod, hvor tæt sangeren er på mikrofonen, og hvor kraftigt vedkommende synger. Så output og afstand til mikrofonen er de afgørende faktorer for at opnå en god ratio mellem sanger og larm fra scenen.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Det kommer så lidt an på hvad det er for en mikrofon-type en kondensator har hurtigere respons, og det er efterhånden sjældent at der findes egentlig trafo'er i indgangene mere. Rigtigt mange PA-pulte er lavet sådan at -54.5 dBV som er en sm58's niveau - skal gaines sådan at gainknappens viser peger på kl. 12, for en korrekt gain. Men stort set alle kondensator mikrofoner har kraftigere output, så man skal dreje lidt til venstre ... sådan noget med at pfl'le og kigge på meter kan man da godt, men hvis ellers pulten er af professionel kvalitet så disse gnerelle indstillinger alt rigeligt. Når man så lægger en kompressor på, så afhænger det alligevel af hvordan du behandler proximity'en enten med et flydende lowcut eller en lowshelving ... hvor thresshold skal sættes.

Der er selvfølgelig et sted hvor der er et hotspot, for gainsettingen hvor den lyder bedst, men prøv i stedet at ramme det med "Instant Awesom" ... givet at vi er på en digitalpult, på en analog, skal man i stedet sætte compressorene på subgrupperne og så få samlet sine signaler i fornuftige grupperinger.

Instant Awesome er et low-cut der er kørt lidt for langt op (så den hiver lidt i stemmens grundtone) , hvor efter man lægger en 2:1 komprimering på og sænker thresshold indtil man lige hiver 6 dB af (husk herefter makeupgainen)....

--sd

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Lidt off-topic måske, men jeg er helt helt enig i det low cut. Det lyder bare så ærgeligt når vokalen buldrer løs nede i nogen frekvenser der slet ikke tilfører sangoplevelsen noget positivt. Folk lyder ikke "sejere" fordi man giver dem mere bas.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
KimSteff
Medlem
Indlæg: 322

Indlæg af KimSteff »

Hej Randahl
Det har absolut ingen betydning for lyden om du gainer til -6 eller -12 dB peak på en dynamisk sangmikrofon. Jeg plejer at starte et sted ved -9 til -12
Da det er svært at vide om der pludselig kommer et brøl fra scenen !.. Specielt som du siger hvis man ikke kender sangere.
Der kommer garanteret ikke mere bagrundstøj fra din sangmikrofon uanset hvor meget du gainer. Det har intet med det at gøre :-)
Brug altid Lowcut som søren siger! :-)

Medlemsavatar
Randahl
Medlem
Indlæg: 18
Sted: Vejle

Indlæg af Randahl »

Tak for gode svar allesammen.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Randahl skrev:Tak for gode svar allesammen.
BTW der er fine pointer i denne her:


Nyt svar